Julkinen kiitos kaikille teille, jotka olette addresseja ja boikotteja jaksaneet puuhata. Uskon satavarmasti, että niillä - ja sillä että HIFK on lujasti jäljessä katsojatavoitteistaan - on ollut ratkaiseva merkitys, että nyt päästään aloittamaan tyhjältä pöydältä. Ja tämä ei tarkoita pelkästään Matikaisen potkuja, vaan hallituksen ositaista uudistumista myös.
Mutta mitään ei ole vielä saatu ja nyt työ vasta alkaa. Byroolla saadaan paiskia hartiavoimin duunia, että HIFK saadaan nostettua takaisi jaloilleen. Yksi mielenkiintoisimpia asioita on, laajeneeko HIFK omistuspohja tulevaisuudessa? Itse näkisin, että oman hallin saaminen on avainkysymyksiä sille, että HIFK voi tosissaan tavoitella paikkaa suurten joukossa. HIFK tapaus on vain sikäli ongelmallinen, että sen brändi on niin tiukasti sidoksissa stadiin, etten itse näe juuri muuta mahdollisuutta, kuin, että Helsingin kaupunki suostuisi myymään The Jäähallin. Tästä aiheutuvat valtavat kustannukset käsittääkseni pakottaisivat laajentamaan omistuspohjaa?
Kenttätasolla tapahtuvasta kehityksestä en ole niin huolissani. Brändi-alan ammattilaisina uusi johto kusee hunajaa saadessaan IFK:n johdettavaksi ja Valtanen on (ammattijohtajaksi) tarpeeksi lätkä-jätkä ymmärtääkseen myös kaukalo-tason merkityksen tässä kuviossa. Ensiksi nyt vaaditaan uuden valmentajan mahdollisimman pikaista julkistamista Nybondaksen toimesta, että vielä neuvotteluja käyvät pelaajat voivat tehdä ratkaisunsa IFK:n suhteen. Pari toivetta allekirjoittaneella on kaukalo-tason toimille. Ensiksi ehdoton edellytys onnistumiselle on se, että uusi valmentaja tuo omat miehensä, valmennustiimin, mukanaan. Kivan ja kääpiön palkintovirat siis välittömästi kiertoon. Itse joukkueen kokoaminen on syytä aloittaa kolmikosta; ykkösmaalivahti, ykköspakki ja ykkös-sentteri. Jos kaikki kolme olisivat vieläpä huippuluokan suomalaisia, niin meillä olisi jo ensi kautta ajatellen hyvin pullat uunissa. Itse asiassa joukkueen runko ei ole tälläkään kaudella millään tavoin huono. Mielestäni me olemme johtavaa puolustajaa ja ykkösveskaa vaille valmiita haastamaan jopa Kärpät ja Jokerit mestaruudesta. Tai no, ei mulla Baxteriinkaan suurta luottamusta ole. Tahtoo vain sanoa, että itse joukkueen materiaali on jo tällä kaudella kiusallisen lähellä mestaruudesta tosissaan taistelevaa joukkuetta.
Nyt on kuitenkin hyvä mieli, sillä ensi kertaa vuosiin on sellainen olo, että HIFK voi nousta jaloilleen. Ainoa iso pelko on, kuinka suurta valtataistelua hallituksen sisällä käydään/tullaan käymään ja kuinka tämä heijastuu ulospäin?