Jukka Rautakorven aikakausi – perämiehinä ”Nemo” & ”Pönö”

  • 114 396
  • 765

JTM

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, onhan se tuonut ilmi. Tuo itse asetelma vaan on minusta todella omituinen. Seppänen lienee edelleen suurin omistaja (ei enemmistöomistaja) ja hallituksen puheenjohtaja. Ei tuossa roolissa tule ottaa kantaa operatiivisen tason asioihin, jos ei itse edes ole operatiivisessa toiminnassa mukana.

Mitä ne muut siellä hallituksessa tekee? Onko niilläkin omat visionsa pelitavasta vai ovatko muut siellä vain puheenjohtajan selänpesijöitä?

Arvostan todella korkealle sen mitä, Seppänen on JYPin eteen tehnyt ja saanut aikaiseksi etenkin 10-15 vuotta sitten. Ymmärtääkseni tuolloin oli kuitenkin päivittäisessä tekemisessä mukana.

Jos tilanne on kuvaamasi kaltainen, ymmärrän kyllä, että molempia vituttaa. Toinen ei saanut sitä mistä sovittiin, mutta toinen varmasti koki pyrkivänsä maksimoimaan tuloksen omalla ammattitaidolla parhaaksi näkemällään tavalla (ei mennyt kovin hyvin). Se on vaan tämä asetelma, jota ihmettelen ja jos tilanne on tuo, on todella vaikea nähdä, että joku osa siitä kitkasta ei siirtyisi myös joukkueen päivittäiseen tekemiseen.
Tuli nyt jostain syystä vähän liikaa noita juttuja tuohon mitä kopion jostain syystä, mutta siellä näkyy ne sen sanomiset. En tiedä tarkalleen mitä muut tuolla hallituksessa on mieltä. Tuon vaan ilmi asioita mitä olen kuullut ja luotan mitä olen kuullut :) mutta jos miettii vaikka nyt harjoituspelejä ja katsoo miten kaikki pakit saa nousta tosi rohkeasti, niin ei se ole yhtään sitä pelitapaa mitä Rautakorpi on koko uransa edustanut.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli nyt jostain syystä vähän liikaa noita juttuja tuohon mitä kopion jostain syystä, mutta siellä näkyy ne sen sanomiset. En tiedä tarkalleen mitä muut tuolla hallituksessa on mieltä. Tuon vaan ilmi asioita mitä olen kuullut ja luotan mitä olen kuullut :) mutta jos miettii vaikka nyt harjoituspelejä ja katsoo miten kaikki pakit saa nousta tosi rohkeasti, niin ei se ole yhtään sitä pelitapaa mitä Rautakorpi on koko uransa edustanut.
Samaa mieltä olen kanssasi kyllä ja on hienoa ja omaa ajatuksenjuoksua edistävää, että palstalle tuodaan näitä kuultuja asioita. Itsellä kun niitä ei juuri ole. Kiitokset siitä!

Edit: tarkennetaan vielä varulta, ettei noissa hämmästelyissäni olleilla kysymyksillä ollut ollenkaan tarkoitus sinua haastaa. Olivat lähinnä yleistä ihmettelyä. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Samaa mieltä @Hiki-Pena kanssa, ettei jääkiekko itsessään kuulu millään lailla hallitukselle tai edes operatiiviselle johdolle ellei sitten kuulu nimenomaan urheilujohtoon ja toimi sen tittelin alla. Seppäsen ulostulot ovat outoja ja itse asiassa vaikeuttavat Rautakorven työtä.

Se ei kuitenkaan poista sitä, etteikö Rautakorven vastuulle kuulu JYPin suunnan kääntäminen. Viime kausi annettiin pois ja JYP oli aika pitkämielinen tässä prosessissa viime kaudella. Joukkuetta myös vahvistettiin monella tavalla kauden aikana eli Rautakorpea ei missään nimessä jätetty "pärjäilemään" alisuorittavan jengin kanssa.

Rautakorvella on heikkouksia eikä niitä voi mitenkään salata - toki kaikilla on. Itse listaan kolme huonoa juttua Rautakorvelta:

1) Peli-ilo. Rautakorven joukkueissa pelataan vakavalla naamalla ja suhtaudutaan kaikkeen tekemiseen todella kovalla vakavuudella. Tämä tuottaa ilmapiirihaasteita, koska joukkue, joka alisuorittaa pelillisesti, tarvitsee usein toiseen suuntaan mennäkseen toisenlaista ilmapiiriä. Rautakorpi yleensä vääntää ruuvia kireämmälle, jos joukkueella on vaikeaa. Nykyaikaisen johtamisen näkökulmasta tämä ei oikein toimi, koska parempi vaihtoehto olisi vähän irrottaa ja antaa siimaa.
2) Palkkapussin mukaan peluuttaminen. Keskeiset pelaajat päätetään palkkapussin mukaiseen järjestykseen jo harjoituskaudella ja näille pelaajille tarjotaan sovituissa pelitilanteissa liian iso luotto kykyyn nähden. Ongelma kärjistyy tappioasemassa, jolloin Rautakorpi peluuttaa valmiista kirjastaan kolmea ketjua ja heittelee pelaajia imemään tuppea nuorimmasta alkaen penkille. Karkeasti viesti nuorille pelaajille on, ettei virheitä sallita ja kun niitä ei sallita ja istutetaan kaverit imemään tuppea niin he tekevät johtopäätökset tästä itse. Kentällä päästessään pelko virheestä on suurempi kuin ilo onnistumisesta, jolloin nuorista ei saada lähellekään kaikkea irti.
3) Pelin sisällä valmentamisen taito. Tämä linkittyy molempiin kohtiin yllä: Rautakorpi ei juurikaan pelin sisällä muuta suunnitelmia. Hän voi tehdä liikkeitä eri pelaajien peliajassa, mutta esimerkiksi tänään kuumien pelaajien peluuttaminen ei tule kuulonkaan. Jos jokin pelin osa-alue sitten sakkaa niin siellä ovat samat pelaajat jatkuvasti niissä huonoissa hetkissä ottamassa ne tilanteet vastaan: Tapparassa se tarkoitti esimerkiksi sitä, että Tappara ei tehnyt yli kolmeen kauteen yhtään maalia ilman maalivahtia Rautakorven alaisuudessa. Pelin lopussa kiihkeästi tasoitusta jahtasivat joka pelissä ne samat pelaajat, jotka eivät olleet onnistuneet miesmuistiin siinä, mitä tavoiteltiin. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, jonka kokemukset vaikuttavat tilanteisiin. Joskus olisi armollista vapauttaa ja antaa jonkun muun yrittää, jolla ei ole sitä samaa kannettavaksi.

Vaikka tässä nyt maalaillaan ns. heikkouksia niin näiden kaikkien kääntöpuolella on sitten Rautakorven suuret vahvuudet:

1) Järjestelmällisyys.
2) Ammattimaisuus.
3) Toistot ja turvallinen ilmapiiri, jossa mikään ei tapahdu yllättäen ja pyytämättä.

Tällä kaudella tulosta on tultava, koska ympäristö ei kestä vielä vuonna 2023 sitä, että Rautakorven metodeilla ei tule mitattavia tuloksia. Se on pitkällä aikavälillä ainoa myyntivaltti Rautakorven tekemiselle, että tulokset ovat suotuisia. Jos tulokset eivät ole suotuisia niin yhteiselo joukkueen ja johtoryhmän kanssa voi muuttua kivireeksi. Silloin pitää Viitasen pystyä tekemään radikaalejakin ratkaisuja. Nyt tai ei koskaan.
 

JTM

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samaa mieltä @Hiki-Pena kanssa, ettei jääkiekko itsessään kuulu millään lailla hallitukselle tai edes operatiiviselle johdolle ellei sitten kuulu nimenomaan urheilujohtoon ja toimi sen tittelin alla. Seppäsen ulostulot ovat outoja ja itse asiassa vaikeuttavat Rautakorven työtä.

Se ei kuitenkaan poista sitä, etteikö Rautakorven vastuulle kuulu JYPin suunnan kääntäminen. Viime kausi annettiin pois ja JYP oli aika pitkämielinen tässä prosessissa viime kaudella. Joukkuetta myös vahvistettiin monella tavalla kauden aikana eli Rautakorpea ei missään nimessä jätetty "pärjäilemään" alisuorittavan jengin kanssa.

Rautakorvella on heikkouksia eikä niitä voi mitenkään salata - toki kaikilla on. Itse listaan kolme huonoa juttua Rautakorvelta:

1) Peli-ilo. Rautakorven joukkueissa pelataan vakavalla naamalla ja suhtaudutaan kaikkeen tekemiseen todella kovalla vakavuudella. Tämä tuottaa ilmapiirihaasteita, koska joukkue, joka alisuorittaa pelillisesti, tarvitsee usein toiseen suuntaan mennäkseen toisenlaista ilmapiiriä. Rautakorpi yleensä vääntää ruuvia kireämmälle, jos joukkueella on vaikeaa. Nykyaikaisen johtamisen näkökulmasta tämä ei oikein toimi, koska parempi vaihtoehto olisi vähän irrottaa ja antaa siimaa.
2) Palkkapussin mukaan peluuttaminen. Keskeiset pelaajat päätetään palkkapussin mukaiseen järjestykseen jo harjoituskaudella ja näille pelaajille tarjotaan sovituissa pelitilanteissa liian iso luotto kykyyn nähden. Ongelma kärjistyy tappioasemassa, jolloin Rautakorpi peluuttaa valmiista kirjastaan kolmea ketjua ja heittelee pelaajia imemään tuppea nuorimmasta alkaen penkille. Karkeasti viesti nuorille pelaajille on, ettei virheitä sallita ja kun niitä ei sallita ja istutetaan kaverit imemään tuppea niin he tekevät johtopäätökset tästä itse. Kentällä päästessään pelko virheestä on suurempi kuin ilo onnistumisesta, jolloin nuorista ei saada lähellekään kaikkea irti.
3) Pelin sisällä valmentamisen taito. Tämä linkittyy molempiin kohtiin yllä: Rautakorpi ei juurikaan pelin sisällä muuta suunnitelmia. Hän voi tehdä liikkeitä eri pelaajien peliajassa, mutta esimerkiksi tänään kuumien pelaajien peluuttaminen ei tule kuulonkaan. Jos jokin pelin osa-alue sitten sakkaa niin siellä ovat samat pelaajat jatkuvasti niissä huonoissa hetkissä ottamassa ne tilanteet vastaan: Tapparassa se tarkoitti esimerkiksi sitä, että Tappara ei tehnyt yli kolmeen kauteen yhtään maalia ilman maalivahtia Rautakorven alaisuudessa. Pelin lopussa kiihteästi tasoitusta jahtasivat joka pelissä ne samat pelaajat, jotka eivät olleet onnistuneet miesmuistiin siinä, mitä tavoiteltiin. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, jonka kokemukset vaikuttavat tilanteisiin. Joskus olisi armollista vapauttaa ja antaa jonkun muun yrittää, jolla ei ole sitä samaa kannettavaksi.

Vaikka tässä nyt maalaillaan ns. heikkouksia niin näiden kaikkien kääntöpuolella on sitten Rautakorven suuret vahvuudet:

1) Järjestelmällisyys.
2) Ammattimaisuus.
3) Toistot ja turvallinen ilmapiiri, jossa mikään ei tapahdu yllättäen ja pyytämättä.

Tällä kaudella tulosta on tultava, koska ympäristö ei kestä vielä vuonna 2023 sitä, että Rautakorven metodeilla ei tule mitattavia tuloksia. Se on pitkällä aikavälillä ainoa myyntivaltti Rautakorven tekemiselle, että tulokset ovat suotuisia. Jos tulokset eivät ole suotuisia niin yhteiselo joukkueen ja johtoryhmän kanssa voi muuttua kivireeksi. Silloin pitää Viitasen pystyä tekemään radikaalejakin ratkaisuja. Nyt tai ei koskaan.
Tuo unohtui myös itsellä sanoa, että en myöskään pidä siitä, että Seppänen puuttuu liikaa pelillisiin asioihin.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Tuo unohtui myös itsellä sanoa, että en myöskään pidä siitä, että Seppänen puuttuu liikaa pelillisiin asioihin.

Miksi Seppänen ei itse mene penkin taakse jos haluja vaikuttaa valmentajien työhön kerta on? Typerää maksaa kalliille valmentajalle jos meillä on osaamista omasta takaa.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Valajas minä luulen, että Seppäselle on kollegat kyllä puhuneet kuka niistä pelillisistä asioista päättää ja kenen paikka on katsomossa.

Rautakorven ongelmat joukkueissa eivät ole niin uniikkeja - Marjamäellä on ihan täysin samat ongelmat Kärpissä. Tällöin katseet kääntyy aina siihen, onko valmennustiimeissä minkäänlaista vastavoimaa. Olen aikaisemminkin sanonut, että JYPin elinehto voi olla Ville Nieminen ja kuinka paljon Nieminen saa omia ajatuksiaan lävitse luomatta kuitenkaan Rautakorvelle oppositiota.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Valajas minä luulen, että Seppäselle on kollegat kyllä puhuneet kuka niistä pelillisistä asioista päättää ja kenen paikka on katsomossa.

Rautakorven ongelmat joukkueissa eivät ole niin uniikkeja - Marjamäellä on ihan täysin samat ongelmat Kärpissä. Tällöin katseet kääntyy aina siihen, onko valmennustiimeissä minkäänlaista vastavoimaa. Olen aikaisemminkin sanonut, että JYPin elinehto voi olla Ville Nieminen ja kuinka paljon Nieminen saa omia ajatuksiaan lävitse luomatta kuitenkaan Rautakorvelle oppositiota.
Minulle taas on Nemosta jäänyt JYPin ajoilta mielikuva osastoa hupiukko. Johtunee ehkä siitä, etten näe arkea ja mikä ukon todellinen anti arjessa on. Ja toisaalta siitä, mitä lätisee mediassa.

Edit: Tarjotaan nyt vähän konkretiaakin, eli jos kaveri koko viime kauden helmikuuhun asti puhuu pitkästä prosessista (sen jälkeen pelaajien pelaavan työpaikoista) ja tämän kauden alkuun täräyttää, että "luultiin kaiken muuttuvan yhdessä yössä", niin ei tuosta kovin syvällisen ana.. analyys.. analysaattorin / analistin kuvaa saa.
 

JTM

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Valajas minä luulen, että Seppäselle on kollegat kyllä puhuneet kuka niistä pelillisistä asioista päättää ja kenen
@Valajas minä luulen, että Seppäselle on kollegat kyllä puhuneet kuka niistä pelillisistä asioista päättää ja kenen paikka on katsomossa.

Rautakorven ongelmat joukkueissa eivät ole niin uniikkeja - Marjamäellä on ihan täysin samat ongelmat Kärpissä. Tällöin katseet kääntyy aina siihen, onko valmennustiimeissä minkäänlaista vastavoimaa. Olen aikaisemminkin sanonut, että JYPin elinehto voi olla Ville Nieminen ja kuinka paljon Nieminen saa omia ajatuksiaan lävitse luomatta kuitenkaan Rautakorvelle oppositiota.
Itse toivoisin taas, että jos joku saisi enemmän ajatuksiaan lävitse, niin olisi Heiskanen.
 

JTM

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä vielä yks Seppäsen lainaus mitä sanoi. Kyllä nuo sanomiset täsmää täysin tuohon mistä puhuin.

"Kävi kevään pyykkituvalla miten tahansa, Seppänen edellyttää, että jatkossa JYPissä kunnioitetaan sitä, mistä on sovittu"
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Jos nyt hataran päätelmän noiden muuttujien suhteen tekisi, vaikuttaa siltä, että Seppäsen ja valmennuksen kuilu syntyy siitä, että toinen hakisi identiteettiä jolle pitkäjänteisesti rakentaa tuloksenkin kustannuksella ja toinen puoli miettii hommaa safetyn ja tuloksen kautta.

Jos oikein ymmärrän tuo lausuttujen näkemysten summa menee jotenkin niin, että Seppäsellä on mielessään pelitapa, joka perustuu liikkeellä hallintaan ja sinänsä se ei huono ajatus ole, mutta sitten kannattajan pitäisi kyetä ottamaan vastaan tasainen turpaan ottaminen pitkään ja hartaasti ennen kuin tuo voi syntyä toimimaan.

Valmennus taas pyrkii samaan tulemaan kurinalaisen ja ehkäpä tulokseen pääsyn suhteen jopa liian kaavamaisen polun kautta. Siinä ei rakenneta vapauksien ja vaistojen kautta, vaan odotellaan, että toistojen kautta vapauksien hyödyntäminen tulee selkäytimestä, ilman että tarvitsee viisikkoaan miettiä.

Kumpainenkin tie voi viedä samaan tulemaan, vaan mitään varmaa onnistumisen aikataulusta on paha mennä arpomaan, verrokkitietoa kun ei taida olla. Voin myös olla väärässä vajavaisen tiedon pohjalta oletuksissani, mutta tuolta se jotakuinkin omaan silmään näyttää näillä tiedoilla.

Jos ristiriita on todellinen organisaatiossa, silläkin voi olla kahtalainen merkitys oikein käsiteltynä voimavara, mutta poteroissa jupisten este onnistumiselle. Kuten usein olen kirjannut, jotta homma menee maaliin pitää kaikilla tasoilla loksahtaa, vaikka tyytyväisyyteen ei pidä missään hetkessä sortua.

Osana soppaa on myös se jankuttamani fakta, että mitä totaalimmin homma kosahtaa, niin peli - identiteetin, kuin konttorinkin osalta, sitä vaikeampi ja aikaa vievämpi on sieltä könytä ylös ja toteuttaa pysyvä muutos. Tämän kanssahan painii niin konttori, kuin valmennus pelitavallisen nahkansa luomisessa.
 

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelipaikallinen JYP, Ukrainan maajoukkue
Ehkä meidän valmennuskaksikko on saanut liiankin hyvin läpi ajatuksen pitkästä ja pitkäjänteisestä prosessista. Kaikki lajia seuraavat tietävät, että niin se yleensä menee. Ehkä JYPiin on iskostunut ajatus, että seuraavassa pelissä ei tarvii vielä kaiken olla todellista. Koska prosessi. Eikös se ole se paholaisen vahvin argumentti? "Parannusta ei varvitse tehdä vielä tänään.. vielä on aikaa".

No en usko tähän itsekään. Kunhan ketutuksessa lätisen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
No en usko tähän itsekään. Kunhan ketutuksessa lätisen.

No hyvä, se kun on niin, että prosessi on ikuinen ja jos sitä ei ole, kannattaa olla oikeasti huolestunut. Ymmärrän kyllä, että kärsimättömän kannattajan otsapantaa kiristää, kun muotisana prosessi ilmassa väreilee, mutta ei näy sarjasijoituksessa. Asiaa kannattanee pohtia niin päin, että tässä ollaan kun ei ollut sitä prosessia, jotta eteenpäin pääsee, nyt se pursuaa ovista ja ikkunoista, vaikka tosiasiassa se on vain just the other day in the office, ei sen kummempaa.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No hyvä, se kun on niin, että prosessi on ikuinen ja jos sitä ei ole, kannattaa olla oikeasti huolestunut. Ymmärrän kyllä, että kärsimättömän kannattajan otsapantaa kiristää, kun muotisana prosessi ilmassa väreilee, mutta ei näy sarjasijoituksessa. Asiaa kannattanee pohtia niin päin, että tässä ollaan kun ei ollut sitä prosessia, jotta eteenpäin pääsee, nyt se pursuaa ovista ja ikkunoista, vaikka tosiasiassa se on vain just the other day in the office, ei sen kummempaa.
@ToBey tuolla mediaketjussa linkkasi ihan hyvän jutun. Nythän kyse on siitä, mitä Rautakorven prosessi alkaa tuottamaan. Toistaiseksi tulokset hänen johtamasta prosessista on huonot. Ollaan varmaan molemmat yritetty jotain talonrakennusnanalogiaa käyttää, kun on todettu, että ihan perustuksia myöten kaikki piti tehdä uudelleen. Mitäs jos Rautakorven prosessikin tuottaa vaan pelkän valesokkelin?

Prosessihan on hyvä vain silloin, kun se vie kohti määriteltyä lopputulosta. Nyt ei tuloksessa mitattuna ole oikein edetty. On kyllä mielenkiintoinen alkukausi tulossa!

@Nelfor on myös ennustellut vaikeuksien kautta voittoon -kaavaa tälle kaudelle. Jännä nähdä toteutuessaan, kuinka kauan vaikeuksia Seppänen jaksaa katsella.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Nelfor on myös ennustellut vaikeuksien kautta voittoon -kaavaa tälle kaudelle. Jännä nähdä toteutuessaan, kuinka kauan vaikeuksia Seppänen jaksaa katsella.
Jep. Uskon, että valmennus on oppinut viime kaudesta ja rosterin puutteiden suhteen on myös tehty korjausliikkeitä, mutta tämä ei tarkoita, että pyritään pienempien joukkueiden tapaan olemaan syksyn mestareita. Osa kovemmista joukkueista pärjää syksystä lähtien, mutta niillä on yleensä parempi pohja edelliseltä kaudelta, eli JYPillä on hieman kirittävää.

Silti en lähde alkukauteen sellaisella ajatuksella, että varmuudella tulee turpaan. Olen vain valmis siihen, että alkukausi saattaa olla vaikea.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
@ToBey tuolla mediaketjussa linkkasi ihan hyvän jutun. Nythän kyse on siitä, mitä Rautakorven prosessi alkaa tuottamaan. Toistaiseksi tulokset hänen johtamasta prosessista on huonot. Ollaan varmaan molemmat yritetty jotain talonrakennusnanalogiaa käyttää, kun on todettu, että ihan perustuksia myöten kaikki piti tehdä uudelleen. Mitäs jos Rautakorven prosessikin tuottaa vaan pelkän valesokkelin?

Prosessihan on hyvä vain silloin, kun se vie kohti määriteltyä lopputulosta. Nyt ei tuloksessa mitattuna ole oikein edetty. On kyllä mielenkiintoinen alkukausi tulossa!

@Nelfor on myös ennustellut vaikeuksien kautta voittoon -kaavaa tälle kaudelle. Jännä nähdä toteutuessaan, kuinka kauan vaikeuksia Seppänen jaksaa katsella.

Mää laittaisin näin, että kyse on siitä miten organisaation prosessi menee jengoilleen, ei se yhden miehen show ole, eikä siten yhden syyllisenkään.

Tuo sokkelivertaus voi olla osuva siinä mielessä, että sokkelin toimivuutta ei voi todentaa, ennen kuin sen päälle rakentaa. Viittaisin joskus aiemmin kirjoittamaani, että kun isosta takamatkasta ryhtyy rakentelemaan se vie aina x aikaa ja jos x on lyhyt, se on säännön vahvistava poikkeus. Tää on hyvä tunnustaa ja tunnistaa kun JYP tilannetta miettii. Nyt on vuoden pohjat alla uuden luomisessa ja kun noin palasista alkaa työstää ei hetkessä homma tokene ja ei varsinkaan, jos aikomus on luoda kestävä pohja jolle jatkuvasti kehittää.

Ylläoleva perspektiivin hahmottamisen vuoksi, vähän niin kuin edellinenkin JYP nousu, veikö kolme - neljä kautta julkistuksensa jälkeen kun tulosta alkoi näkyä. Veikkaan että sitä uusimaan pyrkii Seppänen & co, ja valmennus taas ymmärrettävästi ajaa käärmettä pulloon kiireemmin kun se on valmennuksen selkäydintä. Tuosta oikeastaan kirjasin, että haittaavatko eri näkemykset prosessia vai tukevatko sitä, sen äärellähän tässä ollaan.

Silti olen veli @Nelfor in kanssa levollisin mielin alkavan kauden suhteen, mitään riemumarssia en odota, vaan eteenpäinmenoa ja edelleen kauden mestaruus on suora po paikka, saa nähdä riittääkö.
 

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelipaikallinen JYP, Ukrainan maajoukkue
Viime kauden analyysiä ei haluttu enää käydä uudestaan. En ole siitä kevään analyysistä niin paljoa kuullut, että osaisi sanoa onko virheistä opittu? Joukkue on vahvistunut, mutta milloin näkyy tuloksessa? Ja onko joukkueen johtajuus tapahtunut pelaajien kehittymisen kautta vai onko sitä tullut lisää hankintojen kautta?

Olis niin paljon helpompaa, kun paikalla olisi TEAM Ahma, joka toteais yks kantaan: "Nythän mä hokasin, että me pelattiin viime vuonna ihan vihkoon ja että tulevalla kaudella me pelataan seuraavasti..".
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Viime kauden analyysiä ei haluttu enää käydä uudestaan. En ole siitä kevään analyysistä niin paljoa kuullut, että osaisi sanoa onko virheistä opittu? Joukkue on vahvistunut, mutta milloin näkyy tuloksessa? Ja onko joukkueen johtajuus tapahtunut pelaajien kehittymisen kautta vai onko sitä tullut lisää hankintojen kautta?

Miksi se pitäisi käydä uudestaan, jos se kerran on jo käyty? Esille sieltä tuli jonkinmoinen ristiriita omien kasvattien peluuttamisen niukkuudesta johdon puolelta noin päällimmäisenä. Muut asiathan oli ilmeisiä ja nähtävissä ilman eri analyysiäkin. Aikalailla pisteestä nolla ryhdyttiin rakentamaan ja maaliin ei ehtinyt tässä ajassa mitenkään.

Sitten kysymys, onko virheistä opittu, no, jos yksinkertaisesti asian esittää, sen kertoo vasta tuleva kausi, ennakkotietoa tästä ei ole kenelläkään. Lopulta vissiin JYPin tilanteessa ei ehkä ole viisasta etsiskelläkään virheitä, kun päämäärä oli julkituotu ja tyhjästä ryhdyttiin työhön. Ennemminkin kyse lie onko analyysi tuonut askelmerkkejä edistyäkseen ja millaisia plan b aihiota on mietitty varalle. Vaikka JYP lopulta kauden veisi onnistuenkin maaliin, prosessi ei ole kuitenkaan valmis sittenkään, päämäärä on luoda pohja joka pitää ylikautisesti.

Tuo viimeinen kysymys on kysymyksiä herättävä. Mitä tarkoitat johtajuudella tuossa kontekstissa? Omin ajatuksin vastaisin että johtajuus on joukkuehenki, kollektiivi johon jokainen sitoutuu, eli "johtajia" on monta ja jokainen johtaa itseänsä, mutta vuorovaikutuksessa toisiin. Epäilen, että muunlainen johtajuus olisi jos ei riippa, niin sisältäisi uhkan, että taikina lässähtäisi itseensä, ainakin sille olisi suurempi vaara, kuin omaehtoisessa sitoutumisessa. Niinpä ei lie voi sanoa, että johtajuus olisi kehittynyt kummastakaan mainitsemastasi syystä, vaikka kumpikin voi siihen vaikuttaa matkan varrella, kun haetaan sitä flow tilaa suorittaa.
 

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelipaikallinen JYP, Ukrainan maajoukkue
Miksi se pitäisi käydä uudestaan, jos se kerran on jo käyty? Esille sieltä tuli jonkinmoinen ristiriita omien kasvattien peluuttamisen niukkuudesta johdon puolelta noin päällimmäisenä. Muut asiathan oli ilmeisiä ja nähtävissä ilman eri analyysiäkin. Aikalailla pisteestä nolla ryhdyttiin rakentamaan ja maaliin ei ehtinyt tässä ajassa mitenkään.

Turha sitä pyykkiä on uudelleen levitellä, jos se on jo pyykätty ja viikattu. Kuuntelijana olisi toivonut tuolla kokemuksella olevan valmentajan avaavan vähän enemmän sitä, mikä nyt on muuttunut. Vastauksena annettiin enemmän vuorovaikutusta, laadukkaampaa treeniä, kokonaisvaltaista johtajuutta ja kauttaaltaan parempi joukkue. Samat tarinat kuulee usein ilman taustalla olevaa pettymyskauttakin. Juuri sille pettymykselle tässä sitä salvaa toivoo.

Mutta ymmärrän hyvin, että valmentajat eivät ole mikään viihdyttäjäosasto ja tilivelvollisuuskin on vähän niin ja näin. Alkais jo, niin pääsis näkeen.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Nostellaan nyt tätä virallista JR-ketjua Alinan synnyttämän hassutteluketjun sijaan.

Hyvää syntymäpäivää Jukka Rautakorpi! Tänään tulee mittariin pyöreät 60 vuotta.

Ps, JYP ei ole tästä vielä somessaan nostellut. Yleensä organisaation sisäiset synttärit muistetaan.
 

Jaakko81

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS,JYP
Jonkun aikaa tämä aloittamani ketju jaksoi lentää mutta tähän se taival päättyi. Jälkeen jäi vain muistot, ja juhlakauden loppu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös