Jukka Jalosen Suomi

  • 743 681
  • 2 867

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tätä kaikki maajoukkueen etua ajattelevat toivovat. Visioon vain kuuluu käytännön elämässä, että kantti ja auktoriteetti riittävät kaikkien pelaajien sitouttamiseen siihen. Siinä ei kukaan ulkopuolinen voi sen kummemmin auttaa kuin haitata, koska vastuu ao. asiasta on lopulta aina ja vain päävalmentajalla itsellään. Itse uskon monen muun tavoin, että Jalonen sai Vancouverista arvokasta oppia ja osaa sen myös hyödyntää.

Joo, tähän luotetaan ja uskotaan. Voisin jopa heittää tähän apuvalkuksi nimen, jota ei näissä skenarioissa varmaan kertaakaan lausuttu, mutta on velho saamaan jengin puhaltamaan yhteen hiileen: Jukka Ahvenjärvi!
 

Fordél

Jäsen
Jotenkin tuntuu, että Jalosen auktoriteetti suhteessa NHL-pelaajiin toimisi paremmin, jos rinnalla olisi sellainen valmentaja, joka on itse pelannut huipputasolla (ei, Risto, huipputasoksi ei lasketa kolmea liigapeliä torjuntaprosentilla 83,6). Valitettavasti vain tämäntyyppiset valmentajat ovat aika vähissä tällä hetkellä, jos katsotaan suomalaisvalmentajien kermaa.

Tämä on todella hyvä näkökanta ja voisi tuoda maajoukkueen valmennusrinkiin siitä tällä hetkellä puuttuvia elementtejä kuten selkeää auktoriteettia. Lähinnä mieleen tulee Teppo Numminen, joka voisi olla hyvä haku (olen tässä kohdin muuttanut hieman leiriäni). Teppo voisi hoitaa puolustuspelin organisoinnin ja peluutuksen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kari Heikkilä on muuten myös yksi vapaana oleva kokenut menestyjävalmentaja ja älkää nyt taas paskantako housuunne, kun mainitsen yhden mahdollisen nimen lisää, joka saattaisi sopia maajoukkueen valmennusryhmään, kun Dufva päätti jättää työt maajoukkueessa. Kummola päättää ja me keskustellaan, mulla on ainakin sellainen diili jääkiekkoliiton kanssa. : )

Itse asiassa aika pirun hyvä nimivaihtoehto tuokin, ihan siis asiansa osaavana valkkuna, tiedä sitten mitä on se, mitä tuon kakkosen toivotaan tuovan tuohon ryhmään mukanaan (meillehän se on pelkkää spekulointia) ja sehän luonnollisesti (toivottavasti) määrää enemmän kuin nimi.

Oma ehdotukseni (Ahvenjärvi) lähti siitä oletuksesta, että know howta on kyllä riittämiin ykköselläkin, mutta vancouverin opetusten jälkeen taitava psyykkaaja ja joukkueen hitsaaja ei olisi pahitteeksi.

Toivonpa, etten harkitsemattomilla sanavalinnoillani luonut keskustelua ja spekulointia rajaavaa viestiä, realismia ja perusteita yritin peräänkuuluttaa keskusteluun.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Itse asiassa aika pirun hyvä nimivaihtoehto tuokin, ihan siis asiansa osaavana valkkuna, tiedä sitten mitä on se, mitä tuon kakkosen toivotaan tuovan tuohon ryhmään mukanaan (meillehän se on pelkkää spekulointia) ja sehän luonnollisesti (toivottavasti) määrää enemmän kuin nimi.

Auts. Kake Heikkilä jonkun (ja vielä aika erilaista peli- ja johtamisfilosofiaa edustavan) kakkosena? Kompetenssia kyllä löytyy, mutta tässä kombossa jos missä voisivat olla J. Jalosenkin yhteistyötaidot koetuksella:). Mutta jatkakaa.
 

Fordél

Jäsen
Oma ehdotukseni (Ahvenjärvi) lähti siitä oletuksesta, että know howta on kyllä riittämiin ykköselläkin, mutta vancouverin opetusten jälkeen taitava psyykkaaja ja joukkueen hitsaaja ei olisi pahitteeksi.

Tämä on myös oma oletukseni ja siksi heitin Matikaisen nimen esiin, joka on hyvä psyykkaaja ja joukkueen hitsaaja. Siihen päälle vielä eh:n tuoma ajatus kokeneesta NHL-tason pelaajasta tuomaan valmennusryhmään auktoriteettia ja kokemusta siitä mitä on olla pelaajana noissa tilanteissa.

Näiden pohjalta uudistaisin valmennusryhmän seuraavaan muotoon:

Päävalmentaja: Jukka Jalonen (kokonaisuus ja hyökkääjien peluutus)
Valmentaja: Petri Matikainen (psyykkaus, joukkueen hitsaus, nuoret pelaajat, hyökkääjien peluutus?)
Valmentaja: Teppo Numminen (puolustuksen peluuttaminen)
Mv-valmentaja: ?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä on todella hyvä näkökanta ja voisi tuoda maajoukkueen valmennusrinkiin siitä tällä hetkellä puuttuvia elementtejä kuten selkeää auktoriteettia. Lähinnä mieleen tulee Teppo Numminen, joka voisi olla hyvä haku (olen tässä kohdin muuttanut hieman leiriäni). Teppo voisi hoitaa puolustuspelin organisoinnin ja peluutuksen.
Teppohan se varsinainen itkijä on. Torino -06 ei unohdu.

En kyllä usko, että Tepolla on haluja tuohon tehtävään. Onko hänellä edes mitään kokemusta valmentajana? Puhun tietysti puhtaalla mutulla, mutta kyllä noihin hommiin sentään jotain pätevyyttäkin vaaditaan. Jos sinne halutaan maskotti heilumaan, niin Mertaranta sopisi ihan yhtä hyvin. Auktoriteetinkin kanssa on hiukan niin ja näin. Minulla on sellainen mielikuva, että Tepon auktoriteetti kentällä perustui tekoihin eikä olemukseen tai puheisiin. Ne ovat hiukan vaikeasti realisoitavissa tuohon tehtävään, mihin häntä ehdotatte.
 

Fordél

Jäsen
En kyllä usko, että Tepolla on haluja tuohon tehtävään. Onko hänellä edes mitään kokemusta valmentajana? Puhun tietysti puhtaalla mutulla, mutta kyllä noihin hommiin sentään jotain pätevyyttäkin vaaditaan. Jos sinne halutaan maskotti heilumaan, niin Mertaranta sopisi ihan yhtä hyvin. Auktoriteetinkin kanssa on hiukan niin ja näin. Minulla on sellainen mielikuva, että Tepon auktoriteetti kentällä perustui tekoihin eikä olemukseen tai puheisiin. Ne ovat hiukan vaikeasti realisoitavissa tuohon tehtävään, mihin häntä ehdotatte.

Aika kovaa tekstiä yhdestä kaikkien aikojen eurooppalaisesta pakista.

Eiköhän Tepolla ole aika kova näkemys ja kokemus puolustuksen pelaamisesta. Jos siellä on kakkosena heilunut Hannu Virtaa yms. niin en näe Nummisessa mitään ongelmaa. Se on totta, että hän oli kentälläkin se joka teki ja näytti sitä kautta esimerkkiä. Juuri tämän takia hän sai pelaajien keskuudessa aina niin arvostettavan aseman ja auktoriteetti tulee sitä kautta. Eihän se Raipekaan vakuuta puhumisen taidoillaan vaan ihan jollain muulla. Toki tarinat kertovat, että pukukopissa ja penkillä puhetta kyllä riittää.

Summa summarum: kun Nummisen lohkona olisi valmennusryhmässä tuo puolustuspelaaminen, uskoisin, että hänellä olisi siihen paljon annettavaa. Matikainen olisi sitten se, joka toisi valmennukseen muita elementtejä kuten sitä psyykkausta ja joukkueen hitsaamista.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eiköhän Tepolla ole aika kova näkemys ja kokemus puolustuksen pelaamisesta. Jos siellä on kakkosena heilunut Hannu Virtaa yms. niin en näe Nummisessa mitään ongelmaa.
Kysypäs esimerkiksi Espoosta ja Turusta, mitä mieltä siellä ollaan Hannu Virrasta valmentajana.
 

Fordél

Jäsen
Kysypäs esimerkiksi Espoosta ja Turusta, mitä mieltä siellä ollaan Hannu Virrasta valmentajana.

Eiköhän se ole tiedossa, mutta itse uskon, että Nummisella on tuolle tontille enemmän näkemystä ja auktoriteettia kuin H.Virralla. Olisi eri asia, jos kyseessä olisi päävalmentajuus, mutta nyt on siis koko ajan kyse "vain" apuvalmentajan tontista ja puolustuksen peluuttamisesta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eiköhän se ole tiedossa, mutta itse uskon, että Nummisella on tuolle tontille enemmän näkemystä ja auktoriteettia kuin H.Virralla. Olisi eri asia, jos kyseessä olisi päävalmentajuus, mutta nyt on siis koko ajan kyse "vain" apuvalmentajan tontista ja puolustuksen peluuttamisesta.
Perustele nyt hiukan, miksi apuvalmentajaksi kelpaa ns. kuka tahansa. Kokemusta pelaajana Tepolla on toki rutkasti, mutta sillä ei ole juurikaan korrelaatiota valmennustaitoihin. Pikemminkin päinvastoin. Suuri osa nykyisistä huippukoutsesta liigassa on enemmän tai vähemmän epäonnistuneita pelaajina. Pari poikkeustakin toki on. Ja olen edelleen eri mieltä Nummisen auktoriteetista. Vaikuttaa aika sulkeutuneelta kaverilta.

Ei maajoukkueessa ole varaa pitää yhtään turistia mukana. Kesäpojat ja työharjoittelijat taidettiin muutenkin jo toivottaa huitsin nevadaan kisojen aikana, jos oikein muistelen. Kurrin rooliin Teppo kelpaisi kyllä minullekin, koska se työ tehdään kulisseissa, eikä se vaadi erityistä koulutusta asiaan.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
. Olisi eri asia, jos kyseessä olisi päävalmentajuus, mutta nyt on siis koko ajan kyse "vain" apuvalmentajan tontista ja puolustuksen peluuttamisesta.
Ja näkisit, että maajoukkue on hyvä harjoittelupaikka valmentajalle? Vähän niinkun Juti harjoittelee joukkueenjohtajan hommia ja Kurri GM:n hommia. Todennäköistähän tuo on toki Kummolan tietäen, mutta ei millään järkisyyllä perusteltavissa.
 

Fordél

Jäsen
Ja näkisit, että maajoukkue on hyvä harjoittelupaikka valmentajalle? Vähän niinkun Juti harjoittelee joukkueenjohtajan hommia ja Kurri GM:n hommia. Todennäköistähän tuo on toki Kummolan tietäen, mutta ei millään järkisyyllä perusteltavissa.

Juti on harjoitellut, mutta se ei sujunut vuosienkaan harjoittelun jälkeen.

Mielestäni tuohon valmentajan pestiin on hankittava paras mahdollinen henkilö, joka täydentää hyvin valmennusryhmää. En tiedä onko Lehkonen sellainen, mutta uskon Nummisen poikkeuksellisen kovan kokemuksen riittävän hoitamaan tuota pestiä. Kyse ei ole siis enää mistään harjoittelupaikasta kuin siltä osin, että Numminen ei hyppää suoraan päävalmentajan saappaisiin.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
En tiedä onko Lehkonen sellainen, mutta uskon Nummisen poikkeuksellisen kovan kokemuksen riittävän hoitamaan tuota pestiä. Kyse ei ole siis enää mistään harjoittelupaikasta kuin siltä osin, että Numminen ei hyppää suoraan päävalmentajan saappaisiin.
En puolustele nyt Lehkosta mitenkään, koska en ole varma, onko hänkään oikea mies maajoukkueeseen, mutta hänellä on kuitenkin kokemusta n. 10 vuoden ajan valmentamisesta eri rooleissa. Nummisella ei ole päivääkään kokemusta, joten nimenomaan harjoittelupaikasta olisi kysymys ja mielestäni maajoukkueen ei pitäisi tällainen paikka olla.

edit. ja Nummisen päävalmentajan pesti nyt olisi jo hullumpi kun Sheddenin nimitys, eikä sellaista onneksi nähdä niin kauan kun Tepolta asiaa joutuu kysymään.
 

Fordél

Jäsen
En puolustele nyt Lehkosta mitenkään, koska en ole varma, onko hänkään oikea mies maajoukkueeseen, mutta hänellä on kuitenkin kokemusta n. 10 vuoden ajan valmentamisesta eri rooleissa. Nummisella ei ole päivääkään kokemusta, joten nimenomaan harjoittelupaikasta olisi kysymys ja mielestäni maajoukkueen ei pitäisi tällainen paikka olla.

Tämä on sinun näkemys, jossa ei anneta poikkeuksellisen mittavalle pelaajakokemukselle ja yhdelle kaudelle maajoukkueen pelaajatarkkailijana suoraan valmentamiseen riittävää arvoa. Itse näen Nummisen kohdalla asian toisin ja kun tietää millä vakavuudella hän suhtautuisi tuohon pestiin, en epäile etteikö siinä pärjäisi. Makuasioita.

edit. ja Nummisen päävalmentajan pesti nyt olisi jo hullumpi kun Sheddenin nimitys, eikä sellaista onneksi nähdä niin kauan kun Tepolta asiaa joutuu kysymään.

Niin ja Sheddenilläkin tuli pronssia...No mutta tämä tästä asiasta ja päävalmentajana jatkaa J.Jalonen, joten voimme nukkua tältä osin yömme rauhassa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Nyt ei mene oikein jakeluun, mitä kukakin tässä oikeastaan kakkoselta odottaa ja haluaa? Ok, sen verran olen ymmärtänyt, että Nummista ei haluta kakkoseksi, koska on liian varautunut ja sulkeutunut. Mutta toisaalta ei haluta huutajaa a la Summanen, eikä muita pesäsuolivalmentajia myöskään. Numminen ei kelpaa turistina kakkoseksi, mutta päävalmentajalle hyväksytään turistimatkat ja oppimisprosessit?

Henkilökohtaisena mielipiteenäni sanottakoon, että ei siltä kakkoselta välttämättä mitään erikoisosaamista vaadita, kunhan ymmärtää päävalmentajan ajatukset ja seisoo niiden takana ja osaa joukkuetta sen mukaisesti harjoittaa ja peluuttaa. Mitään kuiskuttelijoita ja oman agendan ajajia kukaan päävalmentaja ei vierelleen kaipaa. En usko että Teppo Numminen olisi tällainen riski Jalosella, sikäli kun muuten sopisi sapluunaan. Se riski voisi olla olemassa, että pelaajat luottaisivat ja arvostaisivat kakkosvalmentajaa enemmän kuin päävalmentajaa, joten tuosta rehellisestä näkökannasta katsoen ymmärrän Nummisen teilaajia paljon paremmin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kyse ei ole siis enää mistään harjoittelupaikasta kuin siltä osin, että Numminen ei hyppää suoraan päävalmentajan saappaisiin.

Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä kompetenssia vaatii, tai mikä yleensä mielestäsi on maajoukkueen kakkosvalmentajan pestin funktio?

Nimeämäsi voivat (Numminen esim.) voi olla loogisia siltä ajatusperustalta, minkä näet mj:n apuvalkun kriteerinä, toisin kriteerein ei ehkä ihan osu.

Keskustelua tosiaan hämärtää, mitä kukakin ajattelee sen kakkosen toimenkuvan menestyksellinen hoitaminen vaativan, tai siis riittää kyllä name droppingia, mutta ei niinkään sitä, mihin nimipudottelut perustuu.

Itse nään, kuten toivottavasti aiemmasta on selvinnyt, että tässä tapauksessa se iso ja tarvittava taito on pelaajien virittäminen joukkueeksi, kun taktiikat ja pelitavat on ykkösellä varmasti hanskassa. Tällöin nimeämäni Ahvenjärvi olisi kyllä varteenotettava tekijä näytöillään. Jos taas haetaan jotain kv- kannukset hankkinutta ja valmennusta tai pelitaktiikoita tuovaa ukkoa, nimet on eri tietenkin.

Matikaisen kohdalla, sen mukaan mitä olen ymmärtänyt, saa juurikin samaa kun Dufvaltakin, ehkä tämä, siinä tapauksessa, että D itse on halunnut oravanpyörastä syrjään, olisikin juuri se, mitä JJ haluaa?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kun tätä päätöstä tekee Kalevo Kummola, niin tiedä vaikka näkisimme Sakari Pietilän uudestaan maajoukkueen kakkosvalmentajana.
Pystyisiköhän Jukka Rautakorpi hoitamaan Vierumäen hommien lisäksi maajoukkueen kakkosvalmennusta. Rautakorpi ainakin tuntee nuoret pelaajat, kun oli vähän aikaa sitten U20-päävalmentaja. Kari Heikkilä ja Erkka Westerlund eivät ole sitoutuneet kaudeksi 2010-11 vielä minnekään ja ovat taatusti päteviä maajoukkueen valmennukseen mukaan. Petri Matikaista ei voi tietenkään kokonaan unohtaa, kun oli vielä "sattumalta" eilen Urheiluruudussa mukana, kun Dufva teki ilmoituksensa jättää maajoukkue ja Matikainen lopettaa Bluesissa keväällä 2011, joten tulisi vain yksi kausi tuplapestiä. Teppo Nummisen dissaamista en käsitä ollenkaan, koska hänellä on niin huikea kokemus pelaajana NHL:stä (1988-2009) ja kansainvälisestä kiekosta. Ei meistä kukaan oikeasti tiedä onko Teppo Numminen tullut isäänsä Kalevi Nummiseen, joka oli pitkään maajoukkueen päävalmentaja vai ei, myös valmennusosaamisessa. Hannu Virran tai Jari Kaarelan paluuseen maajoukkue-kuvioihin en oikein jaksa uskoa. Pekka Rautakallio on tehnyt käsittääksen hyvää työtä Ässissä kaudella 2009-10 ja on kansainvälisesti erittäin kokenut valmentaja ja pelaaja, mutta tuskin nyt sentään tulee mukaan maajoukkueen toimintaan. Pekka Virran aika voi tulla vielä joskus, samoin Rauli Uraman, mutta tuskin Jukka Jalosen aikana, ainakaan ennen 2012. Kari Jalosesta luulisi joskus tulevan suoraan päävalmentajan, jos sellainen tilanne tulee eteen, joten KJ jatkaa vain HIFK:n valmentamista kaudella 2010-11, samoin Jortikka Jokerien. En myös usko, että vielä on Kai Suikkasen aika työskennellä valmentajana Leijonissa. Mika Saarisen paluuseen maajoukueen apuvalmentajaksi en myös usko. Lauri Marjamäen ja Raimo Helmisen aika tulee joskus tulevaisuudessa, jos on tullakseen. Heikki Mälkiä ja Juhani Tamminen on pakko mainita tsoukkina mukana, kun heillä ei ole töitä valmentajina kaudella 2010-11. Teemu Selänne ei muistaakseni ole kiinnostunut ollenkaan valmentamisesta ja mahtaakohan Teukka edes lopettaa kauteen 2009-10, kun on ennenkin usein sittenkin päättänyt jatkaa pelaamista. Hannu Aravirtaa en kykene näkemään sieluni silmissä Jukka Jalosen kakkosvalmentajana, mutta on sitä oltu väärässä ennenkin.

Vaihtoehtoja on siis ihan pilvin pimein, ei ole helppo valinta Kummolalla siinä kuka korvaa Dufvan ja Timo Lehkosen jatkaminenkin lienee vielä auki vai onko...
 

Wiesellike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks & Kärpät
Oma ehdotukseni (Ahvenjärvi) lähti siitä oletuksesta, että know howta on kyllä riittämiin ykköselläkin, mutta vancouverin opetusten jälkeen taitava psyykkaaja ja joukkueen hitsaaja ei olisi pahitteeksi.

Voisitko hieman perustella tarkemmin meille Jyväskylän ulkopuolisille, miksi Ahvenjärvi olisi sopiva maajoukkueeseen muutenkin kun vain psyykkaajana. Onko hänellä kokemusta muualtakin kuin Mestiksestä? Vaikuttaa aika kaukaa haetulta nimeltä, mutta mielenkiintoinen ehdotus kylläkin.

Itse ottaisin kyllä Tepon valmennustiimiin. Maajoukkueessa tuolla valmennuskokemuksella ei ole niin suurta merkitystä kuin seurajoukkueissa. Lyhyissä turnauksissa pelaajien luontainen kunnioitus valmentajaa kohtaan on tärkeämpää kuin pelikirjan taitaminen kannesta kanteen. Päävalmentaja vetää suuret linjat, muu valmennustiimi auttaa niiden toteutuksessa. Kyllä Teppo kokeneena kettuna osaa pakkeja heittää laatikkoon oikeaan aikaan. Samalla korjattaisiin NHL-pelaajien luottamuspulaa valmennusjohtoa kohtaan.
 

Fordél

Jäsen
Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä kompetenssia vaatii, tai mikä yleensä mielestäsi on maajoukkueen kakkosvalmentajan pestin funktio?

Gags niitä tuossa edellä jo hyvin luettelikin, mutta itse näen, että kakkoskoutsilla olisi hyvä olla juuri jotain erityisosaamista, jolla täydentää päävalmentajan osaamista. Nummisella se olisi todella vahva kokemus puolustuspelaamisesta ja todella mittava pelaajaura, jota kautta hän nauttii suurta arvostusta pelaajien keskuudessa. Tehtävänä olisi peluuttaa pakistoa ja seistä yhteisen linjan takana, joka määritellään yhdessä valmennusryhmän kanssa, mutta jossa isointa roolia näyttelee tottakai päävalmentaja. Olisi siis tavallaan päävalmentajan oikea käsi.

Nimeämäsi voivat (Numminen esim.) voi olla loogisia siltä ajatusperustalta, minkä näet mj:n apuvalkun kriteerinä, toisin kriteerein ei ehkä ihan osu.?

Niin olen nimennyt kaiketi vain kaksi henkilöä, joista Matikainen tulisi korvaamaan RD:n. Jos Numminen tulisi ruoriin, korvaisi hän Lehkosen eikä RD:tä. Tämä siksi, että Numminen ei toisi joukkueeseen niitä teikijöitä, joita itsekin kapaat eli esimerkiksi yksilöiden virittämistä joukkueeksi.

Matikaisen kohdalla, sen mukaan mitä olen ymmärtänyt, saa juurikin samaa kun Dufvaltakin, ehkä tämä, siinä tapauksessa, että D itse on halunnut oravanpyörastä syrjään, olisikin juuri se, mitä JJ haluaa?

Eli mielestäsi RD ja Matikainen ovat samantyyppisiä valmentajia? Perusteletko hieman tätä näkemystä.
 

Fordél

Jäsen
Itse ottaisin kyllä Tepon valmennustiimiin. Maajoukkueessa tuolla valmennuskokemuksella ei ole niin suurta merkitystä kuin seurajoukkueissa. Lyhyissä turnauksissa pelaajien luontainen kunnioitus valmentajaa kohtaan on tärkeämpää kuin pelikirjan taitaminen kannesta kanteen. Päävalmentaja vetää suuret linjat, muu valmennustiimi auttaa niiden toteutuksessa. Kyllä Teppo kokeneena kettuna osaa pakkeja heittää laatikkoon oikeaan aikaan. Samalla korjattaisiin NHL-pelaajien luottamuspulaa valmennusjohtoa kohtaan.

Juuri näin. JJ kantaa edelleen päävastuun ja jos kerran Nummiselle on annettu vastuuta joukkueen kasaamisessa, en näe mitään syytä miksei hän voisi myös peluuttaa sen pakistoa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt ei mene oikein jakeluun, mitä kukakin tässä oikeastaan kakkoselta odottaa ja haluaa? Ok, sen verran olen ymmärtänyt, että Nummista ei haluta kakkoseksi, koska on liian varautunut ja sulkeutunut. Mutta toisaalta ei haluta huutajaa a la Summanen, eikä muita pesäsuolivalmentajia myöskään. Numminen ei kelpaa turistina kakkoseksi, mutta päävalmentajalle hyväksytään turistimatkat ja oppimisprosessit?
Olet niin mestarillinen tekemään noita kehäpäätelmiä, että oikein pahaa tekee. Nummista perusteltiin valmentajaksi auktoriteetin ja pelikokemuksen turvin. Minä en halua häntä maajoukkueen valmennustehtäviin yhdestä syystä: hänellä ei ole siitä minkään sortin kokemusta. Päävalmentajan turistimatkan olet keksinyt ihan itse, tai sitten olet mennyt keltaisen lehdistön miinaan, sekään ei kelpaa argumentiksi. Näyttöjä tiskiin, ole hyvä.

Ja edelleen on arvoitus se, onko Tepolla edes mitään halua hoitaa em. tehtävää. Senkin luulisi merkkaavan jotain.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jaa sitä täältä lähtenyttä huhua, jota kukaan ei ole kysyttäessä pystynyt todistamaan? Hiukan lähdekritiikkiä, kiitos.

UL/Petteri Sihvonen teki monen sivun jutun jokunen viikko sitten Urheilulehteen, joka otsikoitiin "Punakaarti". Etsi se juttu käsiisi, jos kaipaat yhden näkemyksen valmennusjohdon ongelmista Vancouverissa NHL-pelaajien kanssa. Toinen juttu oli Jukka Jalosen oma haastattelu IS-Veikkaajassa kisojen jälkeen, jossa Jalonen itse kertoi ongelmista kisojen aikana. Se on otiskoitu: "Johdin joukkuetta liikaa pelitapa edellä". Kummola ilmoitti heti kisojen jälkeen MTV3:n nettisivuilla, että valmennukseen tulee muutoksia keväällä. Eilen 21.3.2010 Risto Dufva ilmoitti TV1:n Urheiluruudussa jäävänsä pois maajoukkue-valmentajan tehtävistä keväällä 2010, perhesyistä.

Tässä on nyt vähän lähteitä ja tapahtumia Vancouverin kisojen jälkeen.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Päävalmentajan turistimatkan olet keksinyt ihan itse, tai sitten olet mennyt keltaisen lehdistön miinaan, sekään ei kelpaa argumentiksi. Näyttöjä tiskiin, ole hyvä.
Jalonen itse kuvaili Vancouveria oppimisprosessiksi. Vaikuttaa ikävä kyllä siltä, että itse nyt tässä syyllistyt niihin kehäpäätelmiin tämän keskustelun sisällä, josta minua syytät.

Itsestäänselvyyksiä kuten Teppo Nummisen kiinnostusta ko. tehtävään ja kokemuksen puutetta valmentamisesta ei liene tarpeellista ottaa keskusteluun mukaan, niin kauan kuin kuitenkin puhutaan täysin spekulatiivisella tasolla?

Edelleen auki jäi esittämäni kysymys, minkälaista kakkosvalmentajaa oikein haluatte? Itse esitin oman näkemykseni kakkosen ominaisuuksista, niitähän voisit Leon vaikka kommentoida tai esittää vasta-argumentteja, mielummin kuin jatkuvasti tarttua lillukanvarsiin ja yrittää ohjata keskustelua epäoleellisuuksiin ja/tai itsestäänselvyyksiin?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Voisitko hieman perustella tarkemmin meille Jyväskylän ulkopuolisille, miksi Ahvenjärvi olisi sopiva maajoukkueeseen muutenkin kun vain psyykkaajana. Onko hänellä kokemusta muualtakin kuin Mestiksestä? Vaikuttaa aika kaukaa haetulta nimeltä, mutta mielenkiintoinen ehdotus kylläkin.

Kokemusta kv-ympyröistä ei varmaan liiemmin miehellä ole. Perusteluna se, että jos pakka hajoaa noin palasiksi, kuin nyt vancouverissa kävi, olisi kakkoseksi sitten tarvittu sen tyyppinen kaveri, jolla on kyky saada ryhmä toimimaan tavoitteen eteen, tätähän Ahvenjärvi on menestykseekkäästi toteuttanut, kun katsoo mitkä palikat (en herranen aika kuvaa tällä pelaajia) kaveri sai nousemaan mestikseen ja siellä taas kahdessa kaudessa nuorukaiset finaaliin. Täytyy siis jotain erityistaitoa olla, että moiseen pystyy. Kyky motivoida tuloksellisesti on universaali kyky, jonka omaaminen ei edellytä kv-kokemusta, eikä sitä myöskään saa kv-kentiltä, kyky kun on myötäsyntyinen.

Jos taas vaatimuksena on änärimiesten puistotätinä oleminen, ei tietenkään Ahvenjärvi kelpaa, vaan on hankittava sellainen änärimiesten myötäsyntyinen puistotäti, kuka sitten lieneekään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös