Teidän mieliksi Sihvonen lanseerasi ylpeänä juuri uuden termin:"minun uusi termi on valmennus-rohkeus"
Eihän valmennusrohkeus nyt mikään ihan tuore termi ole, Sihvosenkaan suussa. Olisikohan ollut vuosimallia 2009.
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että tämä saatanan pelikirja-ajattelu on tuhoamassa suomalaisen kiekkoilun. Ei mitenkään voi toimia, että muutamaksi päiväksi koottu joukkue omaksuisi jonkun helvetin hienon pelikirjan jopa parin päivän varoitusajalla. MM-kisat pitäisi olla tapahtuma johon tullaan nauttimaan pelaamisesta oman mahdollisen pettymykseen päättyneen kauden jälkeen ilman, että pitäisi opetella parissa päivässä jotain uutta pelikirjaa. Ketä helvettiä se enää kiinnostaa paitsi valmentajaa?
Vieläkö teitä tosiaan on jäljellä? Minä jo luulin että vähintään dementia olisi teistä ne mehut vienyt mutta eipä näköjään. Meneillään on vasta "Huru-Ukon horinat"-vaihe.
Joukkue kisoihin on koossa reippaasti enemmän kuin "pari päivää", n. 2,5 viikkoa. On sitä parissakin päivässä koottu A-Maajoukkuetasolle toimiva/voittava pelikirja joka ei edes ole ollut ns.selkäytimistä kaivettu malli. Mitä parempi pelaajamateriaali on, sitä parempia pelaajat yleensä ovat oppimaan heille selitettyä tyyliä pelata. Johtava analyytikko on käyttänyt ilmaisua "imevät pelitavan itseensä kuin pesusienet". Näin ei tietysti aina automaattisesti ole koska ei jääkiekko mitään matematiikkaa tai fysiikan lakeja tottelevaa peliä ole. Kyllä tämän tason jätkien täytyy pystyä se pelitapa omaksumaan, ainakin jotenkuten.
Luojalle suuri kiitos ettei MM-kisat ole mikään menestymättömien pelaajien sambajuhla jossa pelataan kukanytmitenkin ja sinne päin, omaan playoff-pettymyksen täyteiseen pussiin.
----------
Jalonen saa tukeni, hänellä on se jo pitkään kyllä ollutkin. Hän on valmentaja jota ymmärtääkseni moni inhoaa juurikin sen takia että on tullut Sihvosen toimesta kovana pelikirjamiehenä ja osaajana tuolla saralla. Siihen kun lisätään pari itkemistä Liigapeleissä, NHL-EHT vertailu ja vaikkapa Jokisen poisjättäminen Vancouverista niin valitettavasti joillakin se antipatiamittari vaan täyttyy.
Arvostan sitä ajattelua että uskalletaan pelata hyökkäävästi vaikka materiaali ei parempi olekaan. Sietämätöntä on se jos ikäänkuin hyväksytään se että ollaan laadullisesti heikompia, ja aletaan vaan puolustaa ja vastahyökätä. Kun sulla on oikein hyvä hyökkäys(tässä tapauksessa en laskisi sitä tehtyjen maalien perusteella), niin se pitää sun pelaajat oikeilla raiteilla siinäkin vaiheessa kun vastustaja lähteekin hyökkäämään. Tietystikään se ei itsessään riitä, senkin jälkeen pelaajien täytyy tehdä vastustajan hyökätessä oikeita ratkaisuja, olla riittävän tehokkaita maalipaikoissa. Eikä hyvästä ylivoimasta/alivoimasta ja maalivahtipelistä haittaa ole. Oikeastaan päinvastoin. Joukkueella kuin joukkueella tulee lukuisia iltoja jolloin ne saavat pisteistään kiittää hyvää alivoima/ylivoimapeliä tai maalivahtia. Ei pelkkä 5v5 pelin onnistuminen aina riitä.
Mutta kuka onkaan Dufvan toimen jatkaja Leijonissa? Eihän tuo kolmosvalkun salkku välttämättä tarvitse mitään Liigaseuran ykkösvalmentajaa, eihän sitä ollut Dufvakaan aikoinaan. Jostain syystä vaikeaa kuvitella sinne mitään Kai Suikkasta tai Pekka Virtaa. Helpompi olisi nähdä joku Matikaisen tyylinen mies. Tsemppaava, samantyylistä ajattelua jääkiekon suhteen omaava, tulevaisuuden kova tekijä, sellaista tarvittaisiin.
Lehkosen Ika voisi olla kiva lisä ja jatkaisi hyvin tätä "mestisperinnettä" mutta taitaa mies olla riittävän kiireinen valmentaessaan KooKoota ja Viroa.
Ei kun hei, pitäähän mun jatkaa tätä jauhantaa saunakavereista. Ketäs muita selänpesijöitä Jalosella onkaan kuin Dufva ja Lehkonen? Kaarela?