"
Rauhallinen aamu (Perjantai 21.1.2022; nyt klo 7.50) Turun Kuusamakujalla!! Kahvi koneesta ( De Longhi Intensa ) - suosittelen
What a great day - by the way!! Nyt aamuteevee -Yle- auki ja " jälkiviisaat" menossa ja " veli" Erola vauhdissa as Team Captain!! Janin ( Erola) tunnen jo vuosien takaa, silloin kirjabusineksen mielenkiintoisen maailman toimiessa yhteisenä nimittäjänä!! Tein hänen kanssaan ( Jani kustantajan ominaisuudessa) monta kirjaa, joten laajasti sivistynyt mies - kaikilla mittareilla- take my word!! Respect, sanon minä!! !! NHL:n statistiikka ( Text TV) sivut ( 235-236) ovat mielenkiintoista ja miellyttävää luettavaa , joka aamu , koska nykyinen " leijonapolvi " jyllää jokaisella pelipaikalla ja vihdoinkin myös tehojen ( kenttäpelaajat) muodossa !! Valtaosa heistä vielä " toisen polven" kiekkoammattilaisia ; Haula, Jokiharju, Kapanen, Lehkonen , Barkov, ... to name a few!! Lisäksi ns. " TPS pelaajien" ala Ristolainen, Koivut , Korpikoski ; Virta etc.. kehitystä olen seurannut läheltä jo Turun maisemissa , oltiin sitten legendaarisella Kupittaalla, Impivaarassa tai sitten Artukaisten super Areenalla ; jonka nimi ( sponssi) ) on vaihtunut niin usein, että olen jo pudonnut kyydistä!! Veikkkaan " HK Areenaa" , koska paikallisten kahviloiden ja niissä istuvien fanien keskuudessa em. nimen kuulen lausuttavan termillä"nakkikattila" !! " Kyllä kansa tietää" sanoi jo legendaarinen Veikko Vennamo ( R.I.P.) aikanaan!! Halli valmistui jo vuonna 1990 ja hallin varsinainen tulikaste sitten taas " omissa " MM kisoissa keväällä 1991; ( Turku) , joihin kisoihin minäkin pääsin mukaan valmentajana , silloisen Sveitsin hienon coaching staffin jäsenenä - silloin as Assistant Coach , Head Coach silloin Hans " Virus" Lindberg; silloinen ruotsalainen huippuosaaja!! Titteli ja positio, meni uusiksi kisojen jälkeen kun Virus palasi kotiin Ruotsiin perhesyistä ( kesä 1991) ja minun roolini muuttui päävalmentajan rooliin , jossa aloitin seuraavana kautena ( 1991-92) heti kesäleirin ( kesä 1991) muodossa ja sitten seurasivat ensin yksittäiset maaottelut ; 2 x ( FIN vs SUI) Suomessa ( Hki & Turku) ja " oman" Nissan Cupin " muodossa Leukerbad / Sveitsi , jossa muut joukkueet ( Suomi , Saksa, ja silloinen " Veli" Tikhonovin IVY , joka jatkoi legendaarisen " punakoneen" menestystarinaa aina olympiakultaan asti " veli " Bykovin & kumppanit heiluttaessa tahtipuikkoa jään pinnalla!! Homma toimi silloin kahdessa lohkossa , joissa kummassakin 6 joukkuetta ja neljä parasta (1-4) siitä sitten pelaamaan olympiakullasta!! Meidän -Team Switzerland - sijoitus oli kymmenes ( 10.) -täysin voimasuhteiden mukaisesti- mutta se ei riittänyt Rene Faselille - silloiselle Sveitsin Liiton ( SEHV) puheenjohtajalle!! Kun kisat leireineen ( over 6 weeks) oli vihdoin ohi , ajoin Albertvillestä kotiini Sveitsin Mollensin hienoon alppitaloomme ( korkeus 1200 m merenpinnasta) ja iltapäiväkahvin ja suihkun jälkeen löin TV:n päälle todetakseni siellä TV:n ruudulla ( TEXT TV) tulikirjaimin " Tamminen limogee " -Tammiselle kenkää !! OMG - sanon minä!! Yritin tavoittaa luonnollisesti Renen - no success - kysyäkseni " what a fuck Rene" !!?? Joten maassa maan tavalla - take my word!! Kun sitten jatkossa toimin Ylen kommentaattorina törmäsimme kisojen VIP tiloissa jo seuraavien kisojen yhteydessä!! Kun sitten vihdoin " hetki " koitti kisojan VIP tilojen käytävällä, Rene osoitti luonteensa, piiloutui VIP tilojen vessaan , ovi kiinni ja takalukkoon , joten rohkeita , todellisia leadereitä nämä " Rene " veljet!! Miten se nyt menikään : " Leadership is an art", valitettavasti se taide on mennyt hammaslääkäriltä ohi - BIG TIME - take my word!! Joten siinä - johtajuuden ja puuttumisen ( courage) hengessä:; " If You cant stand the heat - get out of the kitchen!! Renen tapauksessa ja opein ( ala Albertville) korostus loppuosalla: " Get out of the hockey business " !! Kuitin paikka - noutaja tulee- tuli sitten Tukholman / Gävlen MM kisoissa keväällä 1995!! Silloin minä olin Ranskan puikoissa ( As Head Coach) ja voitimme Sveitsin kiihkeässä keskinäiseesä pelissä 3-2!! Siitä alkoi Sveitsin alamäki joka jatkui aina kisojen loppuun ja joukkue ( Sveitsi B sarjaan niin että helähti kuin moottoritien nopeusvalot silloin tällöin Turku / Helsinki motarilla!! !! Se siitä!! Ps. Omallakin leaderin urallani olen joutunut lopettamaan joitakin valmentajien sopimuksia etuajassa, myös antamaan ns . kenkää " istuvalle " päävalmentajalle , mutta se on tehty face to face ko, seuran toimiston työpöydän ääressä ja kunnioituksen ilmapiirissä!!
Joten siinä mallia tuleville leadereille : Johtajuus on taito, joka aina punnitaan erityisesti vaikeilla hetkillä - take my word!! Keep rocking & have a great day" , Br Tami, Lion # 79, Head Coach since 1982 ( Kokodo Keikaku ( Japani 1982-84) EHC Visp ( Sveitsi 1984-85) TPS ( 1985 -88 ) Kärpät 1998-2001, Naisten Maajoukkue 2002- 2003 , Vaasan Sport ( 2004-2006 ) ja Zurich Lions 2006-2008 ; Sport 2009 2011, Tuto 2011 -2013 .. to name a few!! Coachina ja ammattipelaajana kuudessa eri maassa ( FIN, SWE, SUI, FRA, USA, CAN , Japan .. to name a few!! Soittoja tulee tälläkin hetkellä säännöllisesti, joten " jää nähtäväksi"!! Siinä coachauksen upeassa hengessä: " Winner never quits- quitter never wins" ; Br Tami, Lion # 79, CEO Eurotam OY, lisää:
www.eurotam.com"