Huomenet Haapaluodolta , Airiston parhaiden vesien ääreltä!! Hieno päivä edessä, illalla Team Finland vs. Tanska tuo nostalgisen fiiliksen Leijonan " great memories" galleriaan- take my word!! Kuuluin junioreissa niin jääkiekon kuin jalkapallon ykköslahjakkuuksiin yhdessä Timo Nummelinin , Teuvo Andelminin , Jarmo Koivusen .. etc.. kanssa!! Silloin nuoret maajoukkuepelaajat ( u-16) karsittiin suurleirillä Eerikkilässä , jonne kaikki Palloliiton piirit lähettivät parhaitaan!! Olimme ystäväni Jarmo Koivusen ( TPS, HIFK, Leijonat, Rosenheim, Bern.. etc.. ) kanssa näitä " harvoja ja valittuja" pelasimmehan molemmat jo 16 vuotiaina TPS edustuksessa , niin jalkapallossa ( Head Coach Rainer Forss) kuin jääkiekossa ( Head Coach Pepita Nieminen & Juuso Wahlsten / Player Coaches molemmat R.I.P.) ja maximum respect - take my word!! Takaisin Eerikkilään , jossa 55 pelaajaa taistelivat poikien maajoukkueen edustuksesta ja vain 11 + varamiehet saivat ko. kunnian!! Koska olin jo ko. aikaan eliittipelaaja ( TPS ykkösketju 1966-67 / Hopeaa ; Kuismanen- Wahlsten -Tamminen, numerolla # 14 , oli Palloliiton veljillä Ola Laaksosen ( R.I.P.) & K:nit sopivasti " banaani otsassa" ja valintaprosessi ja peliaika vastaavan filosofian leimaama!! Poikien maajoukkueeseen ( jalkapallo) oli em. veljillä pakko minut valita, koska Nuorten SM sarjaa ( Mestaruus TPS 1966, & 1968 ja pronssia 1967 ) ja maalikuninkuus useimpina vuosina , oli näyttä vailla vertaa!! Ko. kesänä ( 1967 ) järjestettiin Suomessa ( Lahti & ympäristö ) ns. " Kuuden ( 6) maan " turnaus , johon pohjoismaiden ( 5) lisäksi oli kutsuttu Puola mukaan antamaan lisää kovuutta turnaukseen!! Paikalla silloin mm. Ronnie Hellström ( Swe ) ja Finn Laudrup ( Den) .. to name a few!! Vaikka olin juniorisarjojen maalikuningas ja pääsin pelaamaan myös TPS: edustuksessa silloin tällöin , oli peliaikani kortilla ko. " Kuuden maan turnauksessa " ( Lahti & ympäristö ) !! Kun vihdoin pääsin kentälle otteluun Fin vs.Den oli Olan & coaching Team ohjeistus : "Vedä Laudrup pystyyn kun tilanne sallii " !! Tein työtä käskettyä - hävisimme Tanskalle 0-2 ja minä tein päätökseni siirtyä vihreältä veralta jään pinnalle!! Päätöstäni auttoi em. coachien " neronleimauksen" ohella oppi-isäni Juuso Wahlstenin ( R.I.P.) kanssa lähes päivittäin käymäni " kehityskeskustelut " Juuson hienossa asunnossa ( 4 h + k) Turun Aurajoen rannalla osoitteessa ( Itäinen Rantakatu 48-50) - osoite tuli tutuksi ko. vuosina, koska Juuson näkemykset ja äly olivat jotain sellaista, joka " osui ja upposi " - ainakin minuun!! Muiden ko. aikakauden " ns. mentoreiden & coachien " ohjeistukset olivat enemmän fanitasoa - take my word!! Ko. aikaan kun pähkäilin lajivalintaani ( jalkapallo vs. jääkiekko) kehotti Juuso seuraavasti: " Viitsitkö Tami katsoa tätä Euroopan karttaa joka roikkuu tässä toimistoni seinällä!! Kommentti by Juuso: " Minun mielestäni tämä rakas Suomi on aika pohjoinen paikka - vai mitä mieltä Sinä olet??
Mitä luulet Tami, kumpi peli täällä kylmässä Pohjolassa kehittyy nopeammin kohti maailman ja Euroopan kärkeä?? Se riitti minulle , ilmoitin TPS :n silloiselle johtokunnalle ( Eki Tanninen ( R.I.P.) & Team päätökseni ja " the rest is history"!! Silti vietetyt hienot juniorivuodet ( TPS A & Edustus & Team Finland U-18 ) ovat jättäneet ikuisen rakkauden jalkapalloa kohtaan ja se rakkaus ja mielenkiinto on vaan kasvanut maailmalla ; kuin olen päässyt tekemisiin milloin Roy Hodgsonin ( Sveitsi ) Gerard Houllierin ( Fra ) , Svennis Eriksonin ( Swe & Ita), Enzo Trosseron ( Arg) .. etc.. kanssa!! Ne keskustelut - ja heidän myöhemmin kirjoittamansa kirjat eri kielillä ovat vieläkin kunniapaikalla Kuusamakujan ja Haapaluodon " Sporttikirjastossa ; jossa on reilut 6000 nidettä urheilun ja erityisesti huippu-urheilun ihmeellisestä maailmasta!! Siksi - päätin jo varhain- että kun " aika on kypsä " niin kirjoitan itse omista kokemuksistani erityisesti jääkiekon kiehtovasta maailmasta!! Tämä lähinnä siksi, että nykyisille nuorille pelaajille, valmentajille ja kannattajille, seuratoimijoille etc.. olisi tarjolla " alan" tarinaa ja perimätietoa myös Suomen kielellä ja suomalaisten tekijöiden ja kokijoiden tekemänä!! Siksi - niiden kokemusten - huom !! omien - vuosi en luule - vaan tiedän!! Meillä kun Suomessa eri urheilun foorumeillä on niin paljon diletantteja äänessä , joiden oma kokemus kansainvälisen kilpailun ja taustojen etc.. todellisuudesta on PYÖREÄ NOLLA - take my word!! Joten siinä - kehittyvän kansainvälisen kilpailun ja oppimisen hengessä: " Have a Great Day" , Br Tami, Lion # 79, CEO Eurotam OY , kuudessa ( 6) eri maassa ammatikseen pelannut / valmentanut / johtanut urheilun ammattilainen since 1966 ( TPS Ykkösketju , silloin muodossa Kuismanen # 12, -Wahlsten ( R.I.P.) # 8 - Lion # 79 numerolla # 14 , keep rocking & have a Great Day, JT
Aamu postausten väli oli tunti - dementia ?