Legendaarinen " lankalauantai" menossa Suomen Turussa!! Rauhallinen alku päivään , ärtynyt ( tulehtunut ) isovarvas häiritsee ja hidastaa menoa, mutta muuten " ready to go" !! Uuden kirjan suunnitttelupalaveri toimistolla ( Nereis Business Garden) heti aamulla ja nyt on aika nousta pitkästä aikaa kuntopyörän selkään , jalka (isovarvas) ) vahvasti teipattuna!! Tuttu olotila peliajoilta, joten no hätä- " slow and steady-gets You ready", niin se hoituu tälläkin kertaa- take my word!! Samalla muistuu mieleen päivämäärä ( 11.4. 2000)- 20 vuotta sitten- , jolloin olin päävastuussa ( Head Coach) Kärppien historiallisessa nousussa!! Kova organisaatio oli Kärpät jo tuolloin : Seppo Arponen , hieno ihminen ja osaava puheenjohtaja ( PJ) , Juha Junno säkenöivä, energinen TJ ja myyntitykki vailla vertaa ja Mika Pieniniemi , loistava ASS.COACH,- siinä oli todellinen johtoryhmän" Nucleus Winning Team" - take my word!! Taas kerran joukkuepelin lainalaisuus no: 1 tuli todistettua: " Jokaisen panos on yhtä tärkeä- roolit ovat erilaisia!!
Hienot kapteenit : Jari Laukkanen " C", Harri Aho " A" ja Sakari Palsola " A",, Lasse Kukkonen " A " joiden myötä oma iso periaatteeni- " valmentajan pidennetty käsi pukuhuonessa " - toimi esimerkillisellä tavalla!! Ko. päivänä 11.04.2000 Raksila räjähti ja Oulu sekosi kirjaimellisesti!! Hieno 24:n kuukauden intensiivinen työ sai palkintonsa upealla tavalla!! Ennenkaikkea se oli klassinen esimerkki sarjanoususta ja uuden alueen ( Pohjois -Suomi) mukaantulosta yli 20:n vuoden korpivaelluksen jälkeen .Olihan legendaarinen organisaatio ( Kärpät) 80-luvun alun huippuvuosien jälkeen eri amatöörien käsissä hoippunut ensin ykkösdivisioonan keskivertojoukkueeksi ja siitä aina kakkosdivarin !! organisaatioksi ja sen myötä valtakunnallisen naurun ja pilkan aiheeksi Suomen urheilukartalla!! !!
Nousua - ennen minua - olivat yrittäneet todella meritoituneet ja kokeneet valmentajat Risto Dufvasta Kari Heikkilään - to name a few- no success!! Minulla oli Ouluun mennessä " vyöllä" jo useampi sarjanousu , ensin pelaajana ( TPS 1969) sitten valmentajana , HC Sierre ( Sveitsi 1990 ), TUTO 1994 etc.. .. joten tiesin mistä ko. projektissa ( nousu) on kysymys!! Yksinkertaisesti kysymys on siitä, että on voitettava 90 -95 % ) kauden( perussarja) peleistä ja karsintojen aikana vielä ne kuuluisat " oikeat" pelit!!
Koska Kärppien aikaisemmat projektit olivat menneet kalkkiviivoilla ns. " vihkoon" oli ko. keväänä (2000) paine infernaalinen- take my word!! Lisäksi joka puolella Suomalaista urheilumaailmaa dominoiva " vastajännärien kulttuuri" elää meillä pienessä, mutta innokkaassa kiekkomaassa ERITYISEN vahvana !! Siksi ko. temppu, " High Profile " joukkueen vieminen ensin divisioonan suvereeniin voittoon ( runkosarja), sitten playoffs sarjassa löytävä Divisioonan rivaliteetit ( Hermes, Sport etc.. ) ennen kuin edes pääset haastamaan Liigajoukkuueen ja luonnollisesti Liigajoukkueen ( silloin Pelicans) kotiedulla " varmistettuna" !! Siihen kun lisätään erotuomaritoiminta - silloin Liiga - nimesi tuomarit, oli siinä haastetta kyllikseen!! Ero nykyiseen pelleilyyn ( lue suljettu sarja ) on vähintäin VALOVUOSI!! Nykypäättäjien " turvatoimi " Suljettu Sarja" on todellista LUUSERIKAMAA minun silmnissäni - ja vielä BIG TIME!! !! Niille sarjan silloisille sulkijoille viestini oli silloin - ja on nyt: " If You cant `stand the heat - get out of the kitchen" - simple as that!! Vielä kerran sarjan sulkeminen oli ja on Suomalaisen huippukiekon( sarjatoiminta) SURKEIN LUUSERIPÄÄTÖS kautta historian!! Minulla on omassa muistikirjassa ( Legendaarinen Musta Kirja) ko. päätöksen arkkitehdit !! Ko. nimiä ei meidän normaalisti niin ärhäkällä " kiekkomedialla " ole koskaan ollut esillä eikä - jostain syystä ?? - tarvetta julkaista! " OMG" , sanon minä!!
Joten avoimien sarjojen ja kilpailun hengessä : " Have A Great Competetive Sports Day"!! Sarjan sulkijoille ja muille kilpailua pelkääville veljille yksinkertainen ohje: " One way ticket to North Korea" - siellä on Teidän paratiisi, siellä on tunnetusti kiinni niin rajat, kaupat ja taatusti tilauksesta myös sarjat!! Siellä olisi ko." sulkemispäätöksen arkkitehdeilla" taatusti kovan luokan konsultoinnin todellinen " momentum" -paikka ja asema kabinetissa ns. " ulkolaisvahvistuksena " !! Jään mielenkiinnolla odottamaan läpimurtoa ko. veljille otsikolla :" Living & Creating History",
Have A Great Easter, Br Tami, Lion # 79, CEO Eurotam OY, The Head Coach Kärpät 1998-2001 !!