Turkulainen kiekkolegenda Juhani ”Tami” Tamminen suree sosiaalisen median kommentoinnin tasoa.
– Lakia kunnioittavana vanhana maajoukkuekapteenina minut tekee kovin surulliseksi, että kun minä yritän suojella meidän yhteistä omaisuuttamme ulkopuoliselta uhalta ja kiusanteolta ja laittaa oman käden oikeuden veljet kuriin, asia kääntyykin niin, että minä olen pahis. Tämä on mennyt niin typeräksi, että minun on pakko nauraa, hän kommentoi.
Aurinkokuningas lähettää sosiaalisen median rakkikoirille terveiset:
– Raivatkaa ensin omassa kotikaupungissanne rakennusluvat arvokkaalle laiturille, maksakaa kaikki suunnittelu-, rakentamis- ja käyttökustannukset ja sen jälkeen, jos teidän oikeustajunne on näin perseestä, kysykää itseltänne: missä oikeusvaltiossa te haluatte elää?
Tamminen viittaa
tapaukseen, josta Turkulainen uutisoi 2.7.Tammisen ja viiden muun osakkaan kotilaiturin päätyyn oli ilmestynyt luvaton vene.
– Kyseessä on viiden perheen pienlaituri, jonka asukkaat rakensivat aikoinaan talkoovoimin. Perustimme yhdistyksen, joka haki rakennusluvat, keräsimme toteuttajat ja siellä hieno laiturimme on paikallaan tänä päivänä palvelemassa meitä yhdistyksen osakkaita.
– Nyt on hieno projektimme on nyt raiskattu tyylillä, joka hipoo idiotismia, muusta tyylittömyydestä puhumattakaan.
Kaksi viikkoa myöhemmin luvaton vene on yhä paikallaan. Tamminen kertoo, että veneen omistaja on hänen tiedossaan.
– Olen vienyt kyseiselle veljelle äärimmäisen selkeän viestin. Samaten pyysin kaupungin virkamiehiltä audienssin ja reklamoin sinne. Aurinkokuninkaan yhteenveto on se, että tämä on ilmeisesti kaupunki, jossa saa tehdä ihan mitä huvittaa.
Tamminen ihmettelee, miten yhteiskunnan sääntöjä on mahdollista venyttää tällä tavalla.
– Kun minä ajan ylinopeutta, maksan erittäin kovan sakon. Kokemusta on! Siinä ei ole mitään selittämistä silloin. Minä en voi pullikoida sitä vastaan, koska kuulun tähän yhteiskuntaan ja olen sitoutunut noudattamaan sen sääntöjä.
Tilanne tuntuu Tammisen mukaan täysin käsittämättömältä.
– Vanhana maajoukkuekapteenina, koulutettuna liikunnanopettajana, kolme lapsen isänä ja viiden lapsenlapsen isoisänä kutsun tätä käsittämättömäksi kurittomuudeksi.
– Voisin kääntää tämän toisinpäin: Auta armias, jos minä tekisin vastaavan jutun. Veisin oman ja lastenlasteni härpäkkeet väkivalloin jonkun toisen laituriin, raiskaisin luontoa törkeästi ja kiinnittäisin oman härpäkkeeni laituriin vaijerilla. Se olisi etusivun uutinen, ja kaikki sanoisivat, että tuo on ylimielinen kusipää, joka kuvittelee itsestään liikaa. Mutta kun se menee toisinpäin ja joku tulee minun rakentamalleni laiturille, ei kysy luvan lupaa ja tuo kaikki saatanan härdellinsä siihen, sen jälkeen ei tapahdu yhtään mitään.