Hieno, rauhallinen aamu ( lauantai 8.5 ) kotimaisemissa Turun Kuusamakujalla!! Eilinen , hieno ja kiihkeä koulutus & huoltopäivä takana ja helmenä vielä kotisohvalla nautittuna ensimmäinen SM Liigan finaali Lukko-TPS 1-4 !! Pelin kaava oli klassikko : Ennakkosuosikki Lukko ja altavastaaja TPS ja tämä " uusi asetelma" tietysti pitkän perussarjan satoa!! Kovin on tuttua asetelma ; MM kisoissa 1995 ( Tukholma & Gävle ) "oma joukkueeni " Team France kohtasi Team Canadan kisojen toisessa ( 2.) ottelussa Gävlen " Gavlerinkenin " perinteisellä Areenalla ; jossa olin pelannut kymmeniä pelejä ko. aikaan , milloin TPS:N , HIFK:N , ja Leijonien riveissä!! Hieno , tunnelmallinen halli ja todellinen " Hockey feeling " leijui joka puolella !! Toisen kierroksen ottelussa ( olimme voittaneet Saksan avauksessa 4-0 ) nyt oli vuorossa ennakkosuosikki " par excellence" Team Canada, coachinaan suuresti arvostamani Tom Renney, ja minun coachaamani ( as Head Coach ) Equipe De France ja nyt koko kiekkomaailma odotti todellista löylytystä Team Canadan taholta!! Voitimme Canadan puhtaasti 4-1 ja sensaatio oli valmis!! Altavastaaja ( Team France) oli voittanut ennakkosuosikki ( Team Canada ) ja vielä selvästi, niin luvuin 4-1 kuin pelitapahtumien suhteen Gavlerinkenin Areenalla!!
Eilinen Lukko-TPS ( 1-4) oli minulle todellinen "De Ja Vue " kun katselin Maikkarin hyvin tehtyä lähetystä Rauman Äijänsuon maisemista!! Ennakkosuosikki Lukko pyöritti omaa peliään , hallitsi kiekkoa ja tilanteita!! TPS piti " paketin kasassa " ( viisikot ) piti hermot kurissa ( 5x 2 min ) , odotti vastaiskun paikkoja ja viimeisteli kliinisesti kun paikka aukesi!! Torjunnat ( Lehtinen 15 ja Rämö 35 ) kertovat pelin hallinnasta , mutta kun pelissä on kyse voittamisesta, niin nyt sarja on TPS:lle 1-0!! Kovin tuttua - take my word!! Olen käynyt Raumalla satoja kertoja, pelaajana , coachina , vierailijana , kommentaattorina , yrityscoachin (
www.eurotam.com ) roolissa ja luonnollisesti Suomalaisen jääkiekon vuosittaisessa avauksessa legendaarisessa " Pitsiturnauksessa" heinä/ elokuun vaihteessa!! Hieno " poikkeuksellinen kiekkopäivä" joka avaa loistavalla tavalla kansallisen kiekkokautemme!! Olen ollut siellä TPS, Ässien, Sportin ja Kärppien coachin ominaisuudessa kommentaatttorin ( eri mediat) roolista puhumattakaan!! Jääkiekko ja Lukko on Rauman kaupungissa ilmiö vailla vertaa!! Vauvasta vaariin Raumalla puhutaan kiekosta ja ilmiö näkyy ja kuuluu kaupungissa joka puolella!! "Simply great " - sanon minä!! Eilen tämä hypetys johti siihen, että pelillisestä hallinnasta ( kts torjunnat 15 vs 35 ) Tepsi vei pelin ja Lukon " hypetys ja paine" paikkakunnalla sen kun kasvaa!! Raumalaisten onneksi ex- pelaajani ( Tuto Hockey ) Pekka Virta on kasvanut kovan luokan valmentajaksi , joten odotan , että seuraava Lukko tulee viisastuneena ja mentaalisesti paremmin valmistautuneena seuraaviin peleihin!! Sarjasta tulee pitkä ja kiihkeä- se on helppo ennustaa jo tässä vaiheessa!! Jos joskus , niin nyt " case Pandemia" tuli väärään aikaan , suurin häviäjä on molempien valtava fanijoukko , joka normitilanteessa olisivat täyttämässä stadionit niin Turun Artukaisissa kuin Rauman Äijänsuolla!! Yksi on varmaa ; tästä tulee " great show" ja oma toivomukseni menee Pekka Virralle : " Get well soon" , Sinua tarvitaan nyt penkin takana - take my word!! Pitkään kehittämäni yksi pelin kaava : 95 :n prosentin ( % ) keskittyminen = 50 % suoritus näkyi ja kuului eilen Lukon otteissa ja sen ilmiselvässä alisuorittamisessa!! Uskon, että jatkossa " henkinen käsijarru" on pois päältä!! Tänään se heti jatkuu Raumalla joten aion olla ajoissa ruudun äärellä kun kiekko putoaa Äijänsuolla!! Legendaarisen Elis Askin ( R.I.P.) sanoin : " May the best man / Team win" !! Br Tami, Lion # 79 , TPS Team Captain ( ex) 1977-82, Head Coach ( ex) 1985-88 ; Lukko fan since 1966, jolloin aloitin mestaruussarjassa TPS :n ykkösketjussa Kuismanen- Wahlsten ( R.I.P.) _ Lion # 79 , vastassa silloin Mölli Keinonen , Joppe Vehmanen ; Teppo Rastio , Seppo " ammu" Vainio , Rike Kaitala .. etc.. to name a few!! Keep rocking & have a Great Hockey Day" JT