Joulu tulee – oletko valmis?

  • 89 227
  • 587

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Oheisessa kuvassa meidän näkyvin kontribuutiomme tulevalle Joululle. Ei tuosta kyllä pääse juuri nauttimaan muut kuin kotipiirimme eläimet, kun itse olemme Joulun ajan poissa eikä taida näkyä ihan naapuriinkaan...

Kuvan mukana Hyvän Joulun toivotukset kaikille jatkislaisille!
 

Liitteet

  • 20221221_160405 (1).jpg
    20221221_160405 (1).jpg
    967,8 KB · kertaa luettu: 184

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Olen valmis! Vielä huominen päivä menee töissä ja illalla pääsee jo aloittamaan joulun vieton.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Olen valmis! Vielä huominen päivä menee töissä ja illalla pääsee jo aloittamaan joulun vieton.
Sama homma. Huomenna vielä töitä ja illemmalla siten äitini kanssa kahdestaan rauhallinen jouluateria. Aattona sitten mennään siskon pikkulapsihärdelliä katsomaan jonne myös serkkumme tulee samanikäisine lapsineen. Jostain syystä joulupukin homma lankesi minulle. Eipä ole moista tullut muutamaan vuoteen leikittyäkään.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Tämä Jouluna koko perhekunta puolisoineen, lapsineen jne viettää juhlan ajan Sveitsissä.

Välillä jotain muuta perinteisen juhlimisen sijaan.

Meikän yksi toive on kyllä viettää joku joulu Alpeilla. Lähtökohtaisesti en Suomen ulkopuolella haluaisi viettää joulua, koska Suomi on sen verta jouluinen maa, mutta joku Alppimaa pääsee lähelle ja voisi olla hyvin tunnelmallinen tähän aikaan vuodesta. Ei pitäisi ainakaan joutua jännittämään, että tuleeko valkoinen joulu vai ei.

Omat vähäiset jouluvalmistelut alkavat olla tehtynä. Ei ole hirveästi tehtävää minun asemassani, kun siskon perheen luokse mennään ja omat vanhemmat tekevät joitakin valmisteluja kanssa. Lahjat hoidettu ja pitää vielä tavarat pakata. Huomenna pitää matkustaa vaan Helsingistä pieneen maalaispitäjään sisämaahan eli Tampereelle. No vitsi vitsinä. Pukin roolia pääsen aattona hoitamaan. Vähän jännittää taas, että tajuavatko jo ne siskonlapset, että kuka esittää pukkia, kun eno aina katoaa pukin vierailun ajaksi.

Hyvää joulua itsekullekin!
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Valmiina ollaan. Kaikki lahjat on ostettu ja ruuat pääosin valmistettu. Juustokakku on vielä uunissa, mut ei vaadi enää kuin päällisen, joka tänä vuonna on vihreät kuulat marmeladi. Rouva on vielä töissä, mutta on kiva vaan viettää aikaa lasten kanssa, ku ei tarvitse puuhailla mitään. Huomenna tulee vanhemmat syömään ja itse aion esittää joulupukkia lasten iloksi.

Tuli muuten näköjään valkoinen joulu eteläänkin, vits is nais. Hyvää joulua!
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Olen valmis! Vielä huominen päivä menee töissä ja illalla pääsee jo aloittamaan joulun vieton.
Sama, mä tosin olen jo tänään vapaalla. Joulua tulee perhepiirissä vietettyä, muuthan täällä on joulujärjestelyitä jo tehneet mutta pitää itse sitten rahallisiin kustannuksiin osallistua.

Nyt olenkin ekaa kertaa varmaan johonkin kuuteen-seitsemään vuoteen välipäivät töissä, toki pidän sitten tuon tammikuun ekan viikon lomaa. Sattuupas hyvin junnukisojen pudotuspelien aikaan.
 

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen ajeltiin vaimon ja koiran kanssa Nurmijärveltä Tornioon appivanhempien luokse eli pääsee ns. valmiiseen pöytään tänä jouluna.

Oli porukkaa jo eilen jonkin verran liikenteessä mutta ei kuitenkaan aivan mahdottomasti ja ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa tuolla liikenteessä.

Eli nyt on periaatteessa kaikki omalta osalta valmiina joulun viettoon, tosin pitää tuolla paikallisessa kauppakeskuksessa vielä käydä pari lahjaa ostamassa.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Isää ja äitiä autettu kotitalon laittamisessa joulukuntoon ja kokkailujen kanssa. Kissoille on ekstraherkut.
Voin siis itse uppoutua biisien tekoon ja pelaamiseen.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Joulusuunnitelmat muuttuivat viikko sitten, kun vuokraisäntä heittäytyi ahneeksi ja minä jouduin etsimään uuden kämpän. Nyt on edessä muuttotalkoot jouluaattoaamuna.
Silti tämä hässäkkä saattaa kääntyä voiton puolelle. Löysin nykyistä kämppää hienomman penthousen merinäköalalla samasta taloyhtiöstä hieman nykyistä halvemmalla.
Lisäksi kaunis kiinteistönvälittäjäneito lupasi auttaa muutossa. Siitä lisää naisasia-ketjussa. Ehkä.
Vihaan joulua ja lähes kaikkia jouluruokia, mutta Facebookissa eräs suomalainen oli löytänyt täkäläisestä supermarketista kypsän kinkun, joka kuulemma on maultaan hyvin lähellä perinteistä suomalaista harmaasuolattua kinkkua. Aion hakea sellaisen huomenna ja nauttia sen Turun sinapin kera, sillä kaveri toi muutama viikko sitten tuubin sitä Suomesta.
 

Glove

Jäsen
Let there be sound, and there was sound
Let there be light, and there was light
Let there be drums, there was drums
Let there be guitar, there was guitar
Oh, let there be Christmas!
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
E
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässä on jouluruna, olen tehnyt tätä 33 vuotta ja nyt se on viimein valmis:

”Hyvää jouluu
Nyt ei oo kouluu
Huomenna toivottovasti ei myöskään Ouluu”

Kiitos.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Jäikö Alkossa käyminen kokonaan väliin?
Ei sentään. Perheen tilaamat skumpat ja viinit noudettu. Huomenna taas safkamestoille.

Lähinnä tuntuu siltä, että youlu on vaan enemmän ja enemmän velvollisuus joka pitää hoitaa alta pois, jos haluaa välit perheeseen lämpimänä.
 

Makinpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Japani
Täällä Japanissa ei juurikaan joulua huomaa. Isommissa ruokakaupoissa saattaa soida jokin jouluinen melodia ja kaupungin keskustasta löytyy jouluvaloilla valaistuja katuja, sekä jonkinlaista muuta valoshowta pimeyden laskeuduttua. Täytyy noita tänään mennä ihmettelemään. Joulukinkun sijasta taidan käydä syömässä ramenia. Japanissa on kylläkin tapana jouluna käydä KFC:ssä, mutta taidanpa silti liputtaa ramenin puolesta. Toki onhan täällä paljon jouluisampi tunnelma pieneen etelä Kiinan kaupunkiin verrattuna jossa tuli joulu vietettyä joitakin vuosia sitten. Silloin ei joulusta ollut mitään tietoa. Seuraavaksi varmaan pitäisi sitten joulu viettää Koreassa, jossa joulua jopa juhlitaan jossain määrin.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Ihmiset viettää joulua, koska kasvatettu lapsena siihen ja muutkin viettää. Suurin osa suomalaisista korkeintaan tapakristittyjä. Sitä paitsi se joku mukula syntyi keväällä, koska raamatun kirjoituksissa ristiriita luonnon tapahtumiin syntymän aikaan. Ei ole voinut syntyä joulukuussa. Kristityt omi joulun ajankohdan auringonpalvojilta, jotka juhlivat tähän aikaan vuodesta uuden vuodenkierron alkua.

Mutta eipä näistä nykyihminen Suomessa välitä. Pääasia että törsätään kaikki rahat lahjoihin ja ruokiin sun muuhun ja vietetään ikään kuin pakonsanelemana yhteistä aikaa juuri tiettyjä ajankohtana, kun muutkin viettää. 'Porsaita äidin oomme kaikki'. Lähes.
 
Viimeksi muokattu:

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Tässä on jouluruna, olen tehnyt tätä 33 vuotta ja nyt se on viimein valmis:

”Hyvää jouluu
Nyt ei oo kouluu
Huomenna toivottovasti ei myöskään Ouluu”

Kiitos.
Minä en kyllä vihaa saipaa. Joulua vähän, mutta se on salaisuus.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kristityt omi joulun ajankohdan auringonpalvojilta, jotka juhlivat tähän aikaan vuodesta uuden vuodenkierron alkua.
Joo, ja ympäri Eurooppaa, myös Suomessa, keskitalven aikaa on juhlittu erinäisin menoin. Kristillinen joulu lainaa liki kaiken pakanakulttuureista.

Suomalaisen kansanperinteen mukaan Tuomaan päivästä laskeuduttiin joulunviettoon. 21. päivä aurinko painui pesään, josta se nousi 25. päivä, ja jolloin alettiin siirtyä kohti piteneviä päiviä.

Pesäpäivinä ei saanut tehdä töitä, mutta heti Tuomaan päivänä sai maistella jo jouluolutta, joka oli pantu valmiiksi. Sanottiin, että Tuomas tulee tuoppi kainalossa.

Ruokalajeihin, ruokailuun, vainajien muistamiseen ja vähän kaikkeen liittyy niin yleiseurooppalaisia, pohjoismaisia kuin suomalaisiakin perinteitä, joita kovinkaan montaa ei enää tunnisteta. Moni vanhoista pakanaperinteistä on sekoittunut kristillisiin ja myöhemmin kaupallisiin käytänteisiin. Toisaalta, sellaista se kaikessa on, kehitys kehittyy.

Itse pyrin pitämään esillä ja kertomaan muksuilleni tapojen ja perinteiden taustoja, vaikken kykene kaikkia niitä toteuttamaan käytännössä. Eipä se silti minulta ole mitään pois, että joku toinen ei sukella jouluperinteiden syvyyksiin.

Vaan onkos se sulta pois, jos perheet ja suvut edes sen kerran vuodessa kerääntyvät toistensa seuraan, Keskiviiva?
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joo, kyllä tässä nyt alkaa olla valmis. Laatikot on toki tehty pakkaseen pari viikkoa sitten, ja aatonaaton olin vapaalla niin kuin aina, jotta joulupöydän saa katettua aattona.

Aatosta puheen ollen mun aatto alkaa todenteolla kun puen siistimmät vaatteet päälle iltapäivästä ja laitan soimaan Sulo Saaritsin ja Finlandia Sinfonietan version kappaleesta Nyt syttyy valot tuhannet. Mahtavat jouset!

Nuorin tyttäristä on kuumeessa, mutta doupattiin sen verran että tuo jaksaa vähän jouluaattoa viettää. Ollaan sitten joulupäiväkin oman perheen kesken kotona, vaan eipä sekään huono vaihtoehto ole.

Toivotan kaikille oikein hyvää ja rauhallista joulua!
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Olen tapakristitty, sen joudun myöntämään. Kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon, mutta en ole elintavoiltani millään tavalla uskonnollinen.

Joulu on pääasiassa lasten juhla. Ostamme lahjoja kykyjemme ja esitettyjen toiveiden mukaan. Onhan se mukavaa seurata lasten iloa kun he aattoiltana paketteja aukovat. Illalla sitten otan muutaman naukun ihan hyvällä omallatunnolla.

Joulu on myös rauhoittumisen aikaa. Ei ole kiire minnekään ja kotona on mukavaa nauttia joulun tunnelmasta. Olla yhdessä perheen kanssa.

Kohta syömään. Hyvää joulua kaikille, vietittepä juhlaa miten vain.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Joulu on pääasiassa lasten juhla.

Tässä se oma ajatukseni, miksi lapsettomana annan suvussanikin juhlahetket heille, joilla ne lapset ja lapsenlapset on. Tulen toimeen lasten kanssa, mutta pääni ei vaan aina jaksa sitä mölyä, joka siitä vilpittömästä ilosta irtoaa. Ja he kun saavat sen huomion, jäisi sitä itse vähän hiireksi koloon.

On kaksin miesystävänkin kanssa kivaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös