Joulu tulee – oletko valmis?

  • 89 130
  • 587

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markus Nurmi/HC/FCTPS, katsomokulttuuri
Ei oo yhtään jouluinen fiilis. Ehkä kyl tolla säälläkin osuutta asiaan?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei mitään joulun tuntua. Eka kertaa poikani ei ole aattoa samassa osoitteessa ja tämä hieman masentaa. Kelikin on totaalisen epäjouluinen. Äidin safkat seivaavat tunnelmaa hieman.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ei ole oikein ollut joulumainen fiilis ennenkuin eilen kävin vanhemmillani jonne oli jo kokoontunut koko lähisuku (vanhempani ja sisarukseni perheineen) ja ilta menikin rattoisasti paljussa lämmitellen ja olutta juoden. Tänään sitten olisi jouluruokien vuoro ja koska menen valmiiseen pöytään, ei minun tarvitse yhtään stressata sitä mitä tehdä joulupöytään ruuaksi. Ainut asia mikä mietitytti ennen joulua oli lahjojen hankinta. Siitäkin selvisin kohtuu helposti kun en ostanut aikuisille poislukien vanhempani mitään lahjoja. Helppoa kuin heinänteko.

-Tinke
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Joo, on tuo sää kyllä aika perseestä ja vie joulun tuntua pois aika tehokkaasti. Eipä ole hetkeen tällaista keliä pidellyt. Skippaamme tuon joulurauhan julistuksenkin, kun on tuo vesisateessa aika ankiaa touhua. Kyllä joulu ilman lunta on vähän kuin Japani ilman ninjoja tai prostituoitu ilman emätintä.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Joo, on tuo sää kyllä aika perseestä ja vie joulun tuntua pois aika tehokkaasti. Eipä ole hetkeen tällaista keliä pidellyt. Skippaamme tuon joulurauhan julistuksenkin, kun on tuo vesisateessa aika ankiaa touhua. Kyllä joulu ilman lunta on vähän kuin Japani ilman ninjoja tai prostituoitu ilman emätintä.

Ei jaksa ymmärtää tätä säävalitusta. Siellähän on mittari plussalla. Harvoin saa näin hyvästä joulukelistä nauttia tässä maassa. Mulla on joskus jouluna ollut kylmempää Englannissakin. Nauttikaa nyt, kun vielä voi, tulee ne pakkasetkin sieltä vielä, valitettavasti.

t. hanu
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei jaksa ymmärtää tätä säävalitusta. Siellähän on mittari plussalla. Harvoin saa näin hyvästä joulukelistä nauttia tässä maassa. Mulla on joskus jouluna ollut kylmempää Englannissakin. Nauttikaa nyt, kun vielä voi, tulee ne pakkasetkin sieltä vielä, valitettavasti.



t. hanu


Niin. Turhahan se on valittaa asioista johon ei voi vaikuttaa. Totean kumminkin että 9/10 täälläkin kirjoittelevista ottaisi ennemmin pakkasen postikorttimaisemalla jos se olisi mahdollista. Lunta sopivasti ja pois nämä kurakelit.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Kuinka moni sitten tykkää lumen kolaamisesta hiki hatussa tai kahlaamisessa jossain hautuumaalla nilkkojaan myöten hangessa viemässä kynttilöitä? Niinpä. Mä olen ainakin ihan tyytyväinen siihen, että luonto tekee olemisesta helpompaa vuodenaikaan nähden. Kyllä sitä lumipaskaa vielä saadaan taivaan täydeltä ja päästään lopulta kiroilemaan, kun se ei sula pois riittävän nopeasti.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Valmista on. Vaimo on laittanut jouluruuat, vähän itsekin auttelin. Nyt maalle Isokyröön perinteiseen aaton joulukirkkoon ja hautuumaakierrokselle. Anoppi mukaan Isostakyröstä tänne Seinäjoelle joulun viettoon. Tämän joulun yksi jännitys on, ketä kaikkia lähiomaisia pääsee etelästä joulun viettoon Pohjanmaalle. Kaikki ovat tervetulleita, mutta omat, tärkeät elämänkuviot saattavat estää joiltakin lähdön Pohjanmaalle. Rauhallista joulua kaikille JA:n nimimerkeille!
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Joko se nyt tuli? No täytyy myöntää, etten ole lainkaan valmis! Pitäisi olla noin about juuri tällä sekunnilla auton ratissa ja kotia kohden sukkuloimassa, jotta lähisuvun aikataulutus ei kusisi. Voi kuinka siskojeni posket punoittavatkaan, kun kohtaamme näin aattona...

No onneksi tuolla ostamallani lahjakasalla voi lunastaa vähän myöhästelyä sieltä täältä.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Totean kumminkin että 9/10 täälläkin kirjoittelevista ottaisi ennemmin pakkasen postikorttimaisemalla jos se olisi mahdollista.

En usko tuohon, pitäisikö laittaa äänestys. Kyllä kai nyt suurin osa ihmisistä sentään pitää plussalla olevaa lämpöä pakkasia parempana.

Mikäs siinä, jos olisi -3°C, tyyntä, aurinkoista ja lunta 2cm, tuollaista keliä kun vaan ei ole kuin 20v välein. Väittääkö joku oikeasti, että ottaisi mielummin -20° kelin kuin tuon tämänpäiväisen täällä Pirkanmaalla olevan suht tyynen ja sateettoman +2°. Haudoille sandaaleissa ilman sukkia, vissiin toisen kerran mun 54 joulun aikana.

t. hanu
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En usko tuohon, pitäisikö laittaa äänestys. Kyllä kai nyt suurin osa ihmisistä sentään pitää plussalla olevaa lämpöä pakkasia parempana.

Mikäs siinä, jos olisi -3°C, tyyntä, aurinkoista ja lunta 2cm, tuollaista keliä kun vaan ei ole kuin 20v välein. Väittääkö joku oikeasti, että ottaisi mielummin -20° kelin kuin tuon tämänpäiväisen täällä Pirkanmaalla olevan suht tyynen ja sateettoman +2°. Haudoille sandaaleissa ilman sukkia, vissiin toisen kerran mun 54 joulun aikana.

Aivan heittämällä ottaisin minkä tahansa pakkasen ja lumivyöryn näiden plussakelien ja lumettomuuksien sijaan. Kaksi senttiä lunta on toki lähinnä vittuilua, 20 cm olisi sentään jo jotain ja suksillekin pääsisi, muuallekin kuin tykkiladuille.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En usko tuohon, pitäisikö laittaa äänestys. Kyllä kai nyt suurin osa ihmisistä sentään pitää plussalla olevaa lämpöä pakkasia parempana.

Mikäs siinä, jos olisi -3°C, tyyntä, aurinkoista ja lunta 2cm, tuollaista keliä kun vaan ei ole kuin 20v välein. Väittääkö joku oikeasti, että ottaisi mielummin -20° kelin kuin tuon tämänpäiväisen täällä Pirkanmaalla olevan suht tyynen ja sateettoman +2°. Haudoille sandaaleissa ilman sukkia, vissiin toisen kerran mun 54 joulun aikana.

t. hanu

Täältä ilmottautuu yksi henkilö, joka haluaisi sitä lunta ja pakkasta nyt ja heti! Turussa sataa vettä ja taitaa siellä tuullakkin aika hyvin. Kyllähän joulu nyt vaatisi sen edes pienen lumikerroksen. Itselle tulee mieleen, kun ikkunasta katsoo, lokakuinen päivä. Tulee ja sataa vettä. Se on aika kaukana siitä joulusta se!
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Meikäläinen ei ainakaan kaipaa lunta yhtään enempää kuin täällä Oulun korkeudella on tällä hetkellä. Toivoin salaa koko viikon, että vesisateet huuhtoisivat loputkin lumenrippeet huis helvettiin, mutta ei olleet sääjumalat puolellani tälläkään kertaa.

Niin ja eihän nämä joulut enää aikuisena jaksa kiinnosta tippaakaan. Sisarusten lapset eivät ole vanhemmillani tänä vuonna edes ruokapöydässä käymässä, joten se viimeinenkin ripaus muistoja omista lapsuuden jouluista jää nyt puuttumaan. Isän ja äidin kanssa kinkkua ja joulusaunan jälkeen känni päälle. Yritän sammua ennen iltayhdeksää.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Joo. Eka rundi jo syötykin. Kohtalaisen "kotoisan" joulun, ainakin sapuskan puolesta, olen onnistunut loihtimaan. Saunaan ei kyllä pääse mutta lutrattiin aamu-kasilta likan kanssa altaassa. +28 ja pilvetön Kampalan taivas.

Katellaan niitä hiihtokelejä sitten helmikuussa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Meikäläinen ei ainakaan kaipaa lunta yhtään enempää kuin täällä Oulun korkeudella on tällä hetkellä. Toivoin salaa koko viikon, että vesisateet huuhtoisivat loputkin lumenrippeet huis helvettiin, mutta ei olleet sääjumalat puolellani tälläkään kertaa.

Niin ja eihän nämä joulut enää aikuisena jaksa kiinnosta tippaakaan. Sisarusten lapset eivät ole vanhemmillani tänä vuonna edes ruokapöydässä käymässä, joten se viimeinenkin ripaus muistoja omista lapsuuden jouluista jää nyt puuttumaan. Isän ja äidin kanssa kinkkua ja joulusaunan jälkeen känni päälle. Yritän sammua ennen iltayhdeksää.

Meillä on melkein samat suunnitelmat, mutta itse olen varmaan sammunut jo ennen mitään saunomista.

Nämä lumien perään itkijät ovat kyllä hämmentäviä tyyppejä. Nyt sitä haluttaisiin kinoksittain, mutta heti perään alettaisiin valittaa, että miten paljon vaivaa ja ongelmia lumi tuottaa. Ei mitään logiikkaa, kun kokonaiskuvan kannalta lumettomuus on niin paljon helpompaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voisit muuten joulun kunniaksi harrastaa jakamisen iloa sen verran, että jakaisit soosi- ja juustoreseptisi :)

No, ilman muuta! Juustoreseptissä ei ole mitään ihmeellistä, vaan se tulee ihan perinteisenä munapiimäreseptillä. Muottiin mahtuu noin 3-4 litran satsi. Eli maitoa 75%, piimää 25%, 3-4 munaa, suolaa, liraus hunajaa tiivistymisvaiheessa. Ensin kiehautetaan maito ja lisätään siihen muna-piimäseos. Annetaan viitisen minuuttia saada vielä lämpöä varoen sekoittaen. Sitten jäähtymään 30min-1h. Siinä vaiheessa hera on jo erottumassa. Kauhotaan juustomassa vaikka teesihdillä tai reikäkauhalla puhtaaseen ohueen kankaaseen jonka läpi hera valuu. Hera kannattaa ottaa talteen ja käyttää vaikka sämpylöiden tekoon. Meillä se menee patonkiaineeksi. Kun massa on hyllyvää, sekaan juusto, hunaja ja halutut mausteet (Mustapippuri, yrtit, kynsilaukka tmv.). Kangasta voi vielä vääntää niin että ekstrahera tulee vauhdilla pois. Loppumassa asetellaan juustomuottiin, kansi päälle ja kannen päälle paino. Antaa siinä sitten vuorokauden tiivistyä ja muotoutua kylmässä. Joku tykkää rakeisesta, minä pidän tahnamaisesta tuorejuustomaisesta jonka saa hyvin levitettyä leivälle.

Jouluisen kastikkeen teen lihan valmistuksessa ylijääneestä nesteestä. Siihen ruisjauhoja, jotka kypsytetään lämmöllä. Loppuvaiheessa hienoksi silputtua mietoa sipulia, kuullotus, sen jälkeen vesi ja suola. Jouluista makua saa väkevän alkoholin (konjakki, jallu, viski) ja ta-daa muserretun piparkakun (varoen oman maun mukaan) avulla. Muut maut sitten oman mittarin mukaan, hieman pippuriosastoa ja varoen yrttejä. Jos löytyy kuivattuja suppilovahveroja niin pieni hyppysellinen morttelissa hienoksi jauhettuna.
 
K

kiwipilot

Meillä on melkein samat suunnitelmat, mutta itse olen varmaan sammunut jo ennen mitään saunomista.

Nämä lumien perään itkijät ovat kyllä hämmentäviä tyyppejä. Nyt sitä haluttaisiin kinoksittain, mutta heti perään alettaisiin valittaa, että miten paljon vaivaa ja ongelmia lumi tuottaa. Ei mitään logiikkaa, kun kokonaiskuvan kannalta lumettomuus on niin paljon helpompaa.

Jep. Mutta sä itkuines olet vielä hämmentävämpi tapaus: naisasiat -ketjun pilaaminen ei näköjään riitä vaan joka toinen ketju on pakko spämmätä täyteen marinaasi. Eikös kaltaisillesi parkumaijoille ole ihan oma ketjukin tuolla kierrätyksen puolella? Hauskaa Joulua nyt kuitenkin. Saatana.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei jaksa ymmärtää tätä säävalitusta. Siellähän on mittari plussalla. Harvoin saa näin hyvästä joulukelistä nauttia tässä maassa.

Ei tämä keli nyt oikein joulutunnelmaa luo, mutta pitää yrittää ajatella positiivisesti. Ensimmäistä kertaa ikinä pääsen hoitamaan pukkirundin polkupyörällä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Olen valmis. Tästä kohti lapsuudenkotia ihan kohta, siitä kävellen Hietaniemen hautausmaalle sankarihaudoille kuuntelemaan Finlandia ja kynttilät sukuhaudoille. Sitten vuorossa joulupöytä ja lahjat vanhempien luona. Hyvää Joulua kaikille!
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänä vuonna tuli vähän erilainen joulu, kun poika alkoi eilen illalla oksentamaan. Suunnitelmat meni uusiksi, eli ei lähdetäkään sukuloimaan, vaan ollaan himassa. Kerrankin on rauhallista, kun lapset eivät riehu. Ei tosin hirveän mukavaa, kun toinen oksentaa heti, jos vähänkin syö tai juo. Käsihygieniasta on pidetty huolta, mutta tauti on aika tarttuvaa, joten eiköhän se muihinkin iske.

Mutta kaikesta huolimatta nautitaan joulusta, syödään marketista eilen illalla hirveellä kiireellä hankittuja valmisjouluruokia ja katsotaan telkkaria. Ja ennen kaikkea rauhoitutaan ja ollaan yhdessä. Loppuen lopuksi aika kivaa näinkin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
En usko tuohon, pitäisikö laittaa äänestys. Kyllä kai nyt suurin osa ihmisistä sentään pitää plussalla olevaa lämpöä pakkasia parempana.

Mikäs siinä, jos olisi -3°C, tyyntä, aurinkoista ja lunta 2cm, tuollaista keliä kun vaan ei ole kuin 20v välein. Väittääkö joku oikeasti, että ottaisi mielummin -20° kelin kuin tuon tämänpäiväisen täällä Pirkanmaalla olevan suht tyynen ja sateettoman +2°. Haudoille sandaaleissa ilman sukkia, vissiin toisen kerran mun 54 joulun aikana.

t. hanu
Ihan milloin vaan kunnon pakkaset ja metri lunta. Ei tällainen vesisade ole mikään joulu- tai muutenkaan talvikeli. Kesällä ehtii sitten hippaista sandaaleissa.

Oli toki aivan uusi kokemus, kun pukkia odotellessa tenavat väänsi hiekkalaatikolla hiekkakakkuja ja mä haravoin neulasia nurmikolta. Kokemuksen kruunasi Näsijärveltä puhaltava navakka nolla-asteinen tuuli ja taivaan lahjoittama taukoamaton vesisade. Hurraa ja lippikset ilmaan. Aamulla oli toki sen verran tyyntä ja sateetonta, että sai käydä kuusen varastamassa lenkkareissa ja teepaidassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt on kaikki valmista... Joulusaunasta juuri tultu, itse tehty vihdalla tuli vihdottua menneen vuoden pahat pois. Täytyy sanoa, että oikeaan aikaan (kesäkuun viimeinen viikko) tehty vihta pitää lehtensä hienosti.

Ruokapöytään seuraavaksi, sitten katsellaan lahjat. Lahjoja ei montaa enää ole kun lapset ovat kasvaneet isoiksi, mutta rakkaudella hankittuja. Kirjaa ja villasukkia odottelen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Nyt on kaikki valmista... Joulusaunasta juuri tultu, itse tehty vihdalla tuli vihdottua menneen vuoden pahat pois. Täytyy sanoa, että oikeaan aikaan (kesäkuun viimeinen viikko) tehty vihta pitää lehtensä hienosti.

Ruokapöytään seuraavaksi, sitten katsellaan lahjat. Lahjoja ei montaa enää ole kun lapset ovat kasvaneet isoiksi, mutta rakkaudella hankittuja. Kirjaa ja villasukkia odottelen.
Vastalla. Se on VASTA.

Meillä meni aikataulut koko lailla eripäin johtuen siitä, että tenavat vielä niin pieniä. Aamulla haettiin kuusi, pukki kävi kolmelta, pientä remellystä lahjojen kanssa ja juuri saatiin jouluateria nassuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös