Ja pääsemme taas tähän urheiluviihdebisneksen lainalaisuuksiin. Intohimoisimmat fanit ovat The Puskaradion tärkein lähde. Mikään ostettu markkinointikoneisto ei voi korvata intohimoisten fanien puskaradioon syytämää mainontaa. Ei ole ihan yhdentekevää millaista tämä puskaradio suoltaa joukkueen tilasta ja seuran toiminnasta. Eli Kyllä niillä ulostuloilla on iso merkitys sen bisneksen kannalta. Vetovoima pelaajamarkkinoilla on asia, johon tuommoinen ei vaikuta varmaankaan, mutta kun ei ne seurat ole olemassa niitä pelaajamarkkinoita varten, vaan yleisöä varten. Toiminnan ykköslähtökohta on, että ”niin on jos siltä näyttää”, eli mitään ”hintsin soppari kohta valmis” möläytyksiä ei pidä tulla ulos intohimoisten faninen keskuuteen jos se ei ole realisoitumassa ikään kuin NYT.
No otin edelleen kantaa ainoastaan tuohon maajoukkuepelaajien käsitykseen asiasta. Kuten varmasti myös huomasit tuo kannattajiin kohdistunut kommentti vielä jatkui ja piti sisällään tuon "nämäkin tosin unohtuvat/unohtuivat siinä vaiheessa, kun esim. Nybondas hankkii seuraan venäläisen ykköskierroksen varauksen."
Puskaradiosta olen osittain samaa mieltä. Pitää kuitenkin muistaa, että iso osa jokaisen joukkueiden kannattajista (jotka kantavat rahaa lippujen yms. muodossa) on perustallaajia ja heitä ei sen isommin kiinnosta, kuin käydä peleissä viihtymässä. He eivät tee päätöksiään lukemalla seurojen keskustelupalstoja vaan lukemalla otteluraportin lehdestä tms.
Esimerkiksi juuri Hifkin suhteen nämä intohimoisimmat kannattajat naulasivat Nybondasta ristille johtuen tämän "valheista" liittyen tapaus Keräseen. Kuitenkaan isossa kuvassa tuolla ei ollut sen isompaa merkitystä. Se isoin osa kannattajista koki asian kuitenkin aikalailla näin "Me hankittiin se Keränen Ilveksestä mutta se näköjään lähtikin Änhooällään" case closed ja elämä jatkui. Yleisökeskiarvo on liigan suurin ja kauppa käy.
TIETYSTI jos tämä puskaradion lähettämä viesti olisi pelkästään positiivista niin se toisi viimeisen onnistuneen silauksen toiminnalle.
Ilvekseen liittyen mennyt kausi on ollut mielestäni onnistunein hetkeen. Siis millaisen kuvan se on julkisuuteen itsestään antanut: Luovaa markkinointia sekä uusia ideoita, Ilmaispeliä/hyväntekeväisyyttä, Honkavaaran kunnioittamista yms.
Valtakunnallisesti negatiivisen puolelle on mennyt lähinnä viime kauden tappioden julkistaminen (jos olisivat julkaisseet heti keväällä/kesänä niin ei olisi haitannut kuluvaa kautta) sekä ns. paikallisesti niille Puskaradiolaisille on aiheutettu negatiivista näiden muutamien möläytysten muodossa -> Hintz.
Olen täsmälleen samaa mieltä noista möläytyksistä, niitä ei saisi tapahtua. Pitää kuitenkin tässäkin muistaa sen, että kuinka moni Hakametsässä käyvästä noin 5000 ihmisestä/peli tietää edes Utj:n twitterissä julkaisemasta lausahduksesta.
Koko teksti nyt kuitenkin taitaa olla aivan väärässä ketjussa. Joten tähän on hyvä lopettaa.