Tosin tätähän tässä on koitettu toitottaa toistakytävuotta useampienkin toimesta (minä olen toki myöhäisherännäinen, HN ei). Apuja on tarjottu ihan Takojankadulle asti, mutta jostain kumman syystä Ilveksen taustaryhmittymien tietotaito ei realisoidu Hockey OY:n toimintaan.
On toki täysin eri asia kertoa foorumilla tai oikeastaan missä tahansa, miten asiat
pitäisi tehdä, kuin toteuttaa sama käytännössä. Tuntuu, että moni kirjoittajistakin sortuu kuvittelemaan, että asiat korjaantuisivat sormia napsauttamalla. Nuoret pelaajamme kirjoittaisivat pidempiä sopimuksia vai pyytämällä ja niin edelleen. Puhutaan rakenteista ja niiden muutoksista, mutta toisaalta pitäisi vähentää byrokratiaa. Lopulta sorrutaan mikromanagerointiin, kun luottamus eri toimijoihin ei riitä.
Itse en (vieläkään) kuulu sisäpiiriin, enkä asioista ole kovin syvällisesti perillä. Usein johtamisessa on kuitenkin kyse henkilökemioista ja siitä, miten tiimi toimii yhteen. Toisaalta taas varsinkin ammattilaisurheilussa eri toimijoilla on myös oma agendansa ja lehmänsä ojassa. Uralla täytyisi päästä eteenpäin ja joskus se vaatii koviakin toimia. Siinä usein unohtuu, mikä on työnantajan etu tai halu pidemmällä tähtäimellä. Sidosryhmät ei oikeasti halua menestystä viiden tai kymmenen vuoden päästä. He haluavat, puheista huolimatta, sitä jo heti ensi kaudella. Sitä samaa haluaa päävalmentaja ja joukkue.
Ok, ymmärrän, että Ilveksessä homma kusee jo heti pääomistajatasolla. Toisaalta en tiedä miten paljon hän oikeasti sitoo käsiä. Paljon tästä on puhetta, mutta on monenlaisia näkökantoja. Onko vika siinä, että pääomistaja johtaa vai sittenkin siinä, että hän ei johda?
Ja mikäli oikein muistan, niin kyllä foorumikirjoittajilta on konsultaatioapua pyydetty. On ehkä annettukin, mutta niiden vaikutuksista ei taida moni tietää. En minä ainakaan.