Koskee oheistapahtumaa pelien ympärillä, sekä käsittääkseni kyllä myös pelaajabudjettia.
Ongelma on vain siinä, miten paljon pelaajabudjettia voidaan kasvattaa. Jos tuohon heitetään 10% enemmän tavalla tai toisella, niin kuinka paljon se
ihan oikeasti näkyy kokoonpanossa? Jokerit ei siltikään pystyisi tarjoamaan mitään maata mullistavaa, kun verrataan muiden KHL-joukkueiden maksamiin nettopalkkoihin. Ja 10% korotus on kuitenkin erittäin suuri korotus, eikä noita ihan vain huvikseen mistään vedetä.
Kannattaa myös muistaa se, että Venäjän rupla on kuluneen vuoden aikana vahvistunut merkittävästi. Ei toki palannut vielä vanhaan, mutta vahvistunut kuitenkin. Kun venäläisseurat saavat oletettavasti tulonsa ja maksavat palkkionsa ruplissa, on tilanne muuttunut vuoden takaiseen. Kun vuosi takaperin kurssimuunnos oli ~1:75 ja nyt ~1:60, niin ero on verrattain suuri. Vuosi takaperin 100 miljoonan ruplan pahvista euroja tuli n. 1,3 miljoonaa, nyt tulisi 1,66m. Toisin sanoen Omarkin, Larsenin ja vastaavien kaltaisille velhoille tulee jo pelkästään kurssimuutoksen kautta sen verran enemmän pesetaa kouraan, että Jokerien budjetin suuri nousu vain neutraloisi tilannetta. Toki ruplaan liittyy euroa suurempi valuuttariski, mutta eipä tuo ainakaan aiemmin ollut tullut kovinkaan monen pelaajan mieleen konkreettisena uhkana...
En haluaisi olla negailija, mutta mitä itse olen asiaa tässä pohtinut, niin itse näen satsauksen juhlakauteen pelaajaosaston näkökulmasta onnistuneena jos rosteri on kauden alussa suhteellisesti yhtä laadukas kuin tämän kauden alla oli. Toki yksittäiset pelaajat voivat epäonnistua tai onnistua, jolloin joukkue suoriutuu suhteellisesti paremmin tai huonommin, tätä en kiellä. Henkilökohtaisesti olen elokuussa tyytyväinen, jos joukkue vaikutta sellaiselta, että pleijaripaikka on minimitavoite ja kaiken mennessä nappiin pleijarit alkavat kotiedulla. Mulle tuo on tarvittava satsaus juhlakauteen pelaajabudjetin osalta.
Sen mitä mä toimistolta toivon, niin saisivat kohdata realiteetit. Ei Jokerien budjetilla rakenneta joukkuetta, joka antaa vastaavaa neljän kentän painetta kuin Kanadan jengi taannoin. Me ei myöskään voida koota jengiä varman päälle, vaan mukaan on otettava hallittu määrä lähtökohtaisesti voittokykyisiä arpoja että projektipelaajia. Jos Jokerit tahtoo menestyä KHL:ssa, pitää joukkueessa olla pelaajia, joiden taso on hintaan nähden ylivertainen. Käytännössä se vaatii sitä, että pelaajia koulitaan pidemmillä soppareilla, otetaan potentiaalisia onnistujia ja haetaan benchmarkit jostain muualta kuin Pietarista tai Kanadan maajoukkueista.
Karu esimerkki on puolustus. Voynov, Belov, Jakovlev, Hafizullin, Tshudinov, Hersley, Rykov, Rukavishnikov ja Zubarev. Keskipituus oli 185 ja keskipaino yli 90, liikettä, voimaa, liikevoimaa ja kokemusta. Ei meillä rakenneta tuollaista ns. varmaa ja monipuolista pakistoa jos halutaan maksaa hyökkääjille ihan palkkaakin. Meidän täytyy löytää se Larsen, joka ei vielä ole statukseltaan sarjan tähtipakki. Meidän täytyy löytää se Ohtamaa, joka nousee EHT-tasolta MM-tasolle. Meidän täytyy löytää se mr. X, joka nousee parissa vuodessa puskista ykköseen. Jos me otetaan ns. varmoja jaakoloita joukkue täyteen, meillä on aivan liian keskinkertainen pakisto haastamaan SKAta pleijareissa.
Esimerkiksi Hishonia pidän hankintana, jollaiset sanelevat Jokerien menestymismahdollisuudet. Häneen liitin toki pelillisen (tai tuloksellisen) floppivaaran sijaan toki vaaran loukkaantumisesta, mutta se ei muuta yhtä asiaa: Jokerien budjetilla operoidessa on otettava tiettyjä riskejä, tai tyydyttävä ns. varmalla rosterilla jämäsijoille.
Jokerit ei tule kasaamaan tällä budjetilla KHL:n vastinetta Tapparalle. Tänne ei vedetä kauden alla sellaista jengiä, että paperilla muut pelaavat eivät pelaa kullasta. Tänne ei hommata sarjan ykköshyökkääjää siirtorajalla, eikä houkutella jokaista sarjan nuorta lupausta mukaan. Meillä on enemmän se KalPan rooli, jossa ykköshyökkääjä saattaa tulla seuraan ilman suuria näyttöjä vastaavista sarjoista. Vieläpä tryoutilla.