Mainos

Joukkueen rakennus kaudelle 2011-2012

• 1 106 560
  • 2 736

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Täällä on muuten sanottu useaan kertaan että 2000-luvun, jos ei paras niin ainakin tasapainoisin, maalivahtikaksikko HIFK:ssa on ollut Askey-Lundell. Riksman-Lundell on taas täysi hazardi.

Samaa ihmettelen. Mitä Askeyyn tulee, hän ei ollut lähellekään Riksmanin tasoinen maalivahti. Eihän hän kyennyt edes pelaamaan itseään selkeäksi ykkösmaalivahdiksi. Tuolla kaudella IFK:lla oli kaksi ihan kelvollista kassaria muttei yhtään sellaista, johon olisi voinut huoletta nojata pudotuspeleissä. Pena nyt tietysti teki asian vielä vaikeammaksi vaihtamalla Askeyn Rämöön, minkä jälkeen IFK:lla oli yksi ihan kelvollinen maalivahti ja Rämö. En kuitenkaan usko, että Askey olisi vienyt joukkuetta pidemmälle kuin Lundell. Joku Brodööri olisi saattanut viedä, Askey ei.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mä en pysty ymmärtään tätä itkemistä jengin veskoista...

Mun mielestä kannattaa nyt tehdä ihan selkeä pesäero niille mielipiteille, mitkä on "itkemistä ja valittamista", ja mitkä ihan käypiä kehitysideoita, joilla meidän yhteinen IFK on entistäkin vahvempi.

Nybari on tehnyt aivan mahtavaa duunia. Hänen kokoamansa joukkueet ovat olleet materiaaliltaan vahvoja, ja Kannuakin saatiin nostella. Ei siis voi valittaa hänen toimistaan... ei ollenkaan.

Mutta mitä tulee veskareihin IFK:ssa, niin en mä olisi enää Lundellia kakkosena roikottanut, vaan ostanut Riksmanin selälle vakuutuksen, eli toisen sellaisen veskarin, johon uskaltaa nojata koska tahansa. Nybari otti valtavan riskin viime vuonna, mutta ruletin kuula pysähtyi oikeaan numeroon. Kiitos siitä. Mestaruudesta huolimatta lähtisin nyt uudistetulla veskari-taktiikalla kauteen 2011-12.

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta mitä tulee veskareihin IFK:ssa, niin en mä olisi enää Lundellia kakkosena roikottanut, vaan ostanut Riksmanin selälle vakuutuksen, eli toisen sellaisen veskarin, johon uskaltaa nojata koska tahansa. Nybari otti valtavan riskin viime vuonna, mutta ruletin kuula pysähtyi oikeaan numeroon. Kiitos siitä. Mestaruudesta huolimatta lähtisin nyt uudistetulla veskari-taktiikalla kauteen 2011-12.

Kuinka monta peliä Juuso oli viime kaudella pois selän takia? Kenet haluaisit kakkosveskariksi? Eli selvästi Jannea parempi, mutta joka tyytyy pelaamaan runkosarjassa ehkä 1/3 peleistä ja pleijareissa ei ollenkaan? Ja vastaavasti, kyllä kai tälle kakkosveskarille pitäisi saada vielä joku back-up, ihan vaan vakuutuksena sille, että sattuisi jäämään Jäähallin edessä rekan tai 69:n alle?

Ja ihan yleisenä kysymyksenä, kuinka suuren osan pelaajabudjetista haluat käyttää ns. "vakuutuspelaajiin"? Eli jotka ovat mukana vain siltä varalta, että jotain katastrofaalista tapahtuu?

Edit: Ja lisätietoa tästä Nybarin "valtavasta riskistä", joka päätyi mestaruuteen. Vastaavalla argumentaatiolla kaikki muutkin jengit ottivat "valtavan riskin" kakkosmaalivahtinsa suhteen (millään jengillä ei ollut merkittävästi Jannea parempaa kakkosveskaria), joka realisoitui sijoituksina 2-14.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool

Nybari otti siis riskin Riksmanin kanssa, kun palkkasi pahoista loukkaantumisista kärsineen pelaajan jääkiekon tärkeimpään ruutuun. Kaikki me yhdessä täällä hoimme kuiskaavalla äänellä keväällä, että "kestä Riksmanin selkä, kestä"! Se kesti, riski kannatti, me voitimme koko paskan.

Eihän Lundellissa mitään riskiä ole. Tasainen 7+ torjuja, joka on joka vuosi hitaampi kuin edellisenä. Mä olisin Lunkan asemessa lopettanut uran tyylikkäästi suomenmestarina, oikeasti. Usein viimeisin asia ja saavutus urheilussa jää vahvimmin mieleen ja muistoihin.

Mä toivoisin että vihdoin saataisiin joku rautainen ammattilainen veskarikoutsiksi, jonka oppiin tulisi Lunkkaa huomattavasti nuorempi ja kehittyvä veskari, joka ottaa siivun runkosarja-peleïstä, ja joka voi olla varsinainen yllätyskortti koko ajan. Nimiä en osaa sulle (Jermu) antaa, mutta eiköhän täällä kirjoittajien seassa ole ihmisiä, jotka osaavat ehdottaa jotain oikein hyvää vaihtoehtoa.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vaikka Jannea on syystäkin paljon arvosteltu, niin mielestäni hän on lähes täydellinen kakkosveskari. Jos mietitään, että kakkoseksi pitäisi saada parempi veskari kuin Janne, mutta ei kuitenkaan ihan ykkösveskarin tasoinen, niin rakohan on tiukkaakin tiukempi. Sanoisin jopa, että paljaalla painaessa menisi meisseli ruvelle;)

Lisäksi Janne on ymmärtääkseni erittäin motivoitunut kakkosveskarin rooliinsa, ja tämä on aina parempi kuin mukamas ykkösveskarin paikasta taisteleva hemmo, jolla näyttöhalut painaa aina hullun lailla boksiin päästessään. Janne voi vetää rennolla fiiliksellä, sillä asetelman muutos vaatisi Juuson loukkaantumisen. Toki Juuson loukkaantuessa poffeihin mentäisiin sitten Jannella, mutta edelleenkään en keksi sellaista kakkosveskaria, etteikö Juuson loukkaantuminen poffien alla tuntuisi täydeltä katastrofilta.

Mun mielestä kannattaa nyt tehdä ihan selkeä pesäero niille mielipiteille, mitkä on "itkemistä ja valittamista", ja mitkä ihan käypiä kehitysideoita, joilla meidän yhteinen IFK on entistäkin vahvempi.
Viesti tuli kirjoitettua ehkä turhan liikuttuneessa tilassa, minkä vuoksi siitä tuli hieman kärkkäämpi kuin mitä olin ajatellut. Pahoittelut siitä kaikille.

Mitä tulee veskareihin pitää muistaa myös realismi. Kyllähän minäkin haluaisin, että maalilla olisi vuoroin Luongo ja Brodeur. Play off maalivahdiksi hankittaisiin vielä varmuuden vuoksi Antti Niemi. Tuo nyt ei vaan ole realismia. Realismia se ei ole edes muuttamalla nimiksi Riksman ja Noronen.

Täällä on useamman kirjoittajan toimesta esitetty kauhukuvia HIFK:n maalivahtitilanteesta. Milloin on verrattu venäläiseen rulettiin, milloin arpapeliin, milloin on vaan suoraan todettu, että ei riitä kuin hirveällä tsägällä. Se riitti viime vuonna. Molemmat veskat hoitivat sen, mitä heidän roolinsa puitteissa pitikin hoitaa, Janne ehkä ylikin. Play offeissa Juuso oli niin kuuma, että Noronenkin olisi ollut selkeä pudotus siihen tasoon nähden. Jos se mestaruus siis tuli nipinnapin kuumalla Juusolla, ei Juuson loukkaantuessa olisi paljon yksi Nortti auttanut.

Ja edelleen pyydän teitä, joiden mielestä Janne ei ole riittävä kakkosmaalivahti kertomaan niitä nimiä. Kertokaa nyt kuka/ketkä maalivahdit ovat riittävän hyviä korvaamaan loukkaantuneen Juuson keväällä, kuitenkin tietäen, että oletusarvoisesti kaudella saavat pelata n. 1/3 otteluista ja play offeissa ei yhtään. Ottakaa näissä nimissä huomioon vielä talouspuoli. Kun minulle esitetään yksikin maalivahti, joka on ns. varmakortti ja selkeästi Jan Lundellia parempi, minkä lisäksi suostuvainen selkeään kakkosmaalivahdin rooliin, tulen vaikenemaan asiasta.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mitä tulee noihin nimiin, niin pitäisi olla enemmän Ketosen&Myllyrinteen Luomuteurastajaa lainatakseni "systeemin sisällä" :)

Eli tietää vaihtoehtoja, ketkä voisi olla niitä meille sopivia urpoylösiä koutsiksi, jotka sitten taas tietävät niitä nuoria veskareita, joita kannattaa ottaa oppiin ja joita koitetaan jatkuvasti valmentaa paremmiksi ja paremmiksi veskareiksi. Olisiko Jani Nieminen voinut hyvässä valmennuksessa olla sellainen? En tiedä.

Enkä tiedä miten muut asian kokevat ja näkevät, mutta mä näkisin jonkun nuoren ja nälkäisen kyvyn Riksmanin 2-veskarina, joka tosissaan siis haastaa Riksmania joka päivä, ja joka silminnähden kehittyy. Siihen riskiin olen valmis, että tarpeen vaatiessä tämä nuori kyky löydään tolppien väliin tiukassakin paikassa.

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tasainen 7+ torjuja, joka on joka vuosi hitaampi kuin edellisenä. Mä olisin Lunkan asemessa lopettanut uran tyylikkäästi suomenmestarina, oikeasti
Kiva kun muut kertovat urheilijoille, milloin näiden kannattaa lopettaa. 7+ on muuten aika vahvasti alakanttiin, katsoo asiaa mistä kulmasta tahansa. Hitauskin on vähän niin ja näin. Enkä kyllä sitäkään ymmärrä, miksi Lunkka ei voisi lopettaa tyylikkäästi Suomen mestarina keväällä 2012.

Jokereilla on sentään Frans Tuohimaa ja se joku unkarilainen Zoltan varalla. Kekäläinen tekee aina kaiken paremmin! Bluesilla on Mika Norja ja Kärpillä Tomi Karhunen - kaikki liigatasolla huippuvahteja, jotka torjuvat jengin kuin jengin mestaruuteen, jos ykkönen loukkaantuu.

Se piti vielä sanoa, että Riksman siis valittiin liigan parhaaksi maalivahdiksi Sakesta huolimatta. Kaikki IFK:ssa epäonnistuneet maalivahdit ovat flopanneet Saken takia. Joku ristiriita, ei kai nyt sentään.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Me ollaan sankareita kaikki... eli ei tässä nyt ollut tarkoitus Nybarin hyvästä duunista väkisin sekundaa etsiä, vaan jatkaa keskustelua siitä, minkälaisella veskarikaksikolla itse kukin kannattajan näkökulmasta lähtisi.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Vuodet vierivät, Lunkka ei vanhene

Eikös Askey-Lundell ollut kaudella 05/06 ? Olen itse vanhentunut noista ajoista kuutisen vuotta ja mun käsittääkseni tämä biologinen fakta koskee myös Lundellia? Kuin myös Askeyta. On ihan älytöntä verrata pelaajaa kaudella 05/06 suoraan kauteen 11/12. Tämä on mahdollista vain HIFK:ssa, jossa fani esittää tosissaan Lundellin playofftilastot keväältä -04 ja kysyy keväällä -11 : eikö tämä riitä? Missä vitun Satumaassa täällä eletään? Lundell vuosimallia 2012 on pomminvarmasti hitaampi ja huonompi kuin sama mies kaudella 05/06. Ruvetaanko katsomaan muitakin pelaajia vanhoilla meriiteillä? Jukka Seppo nakutteli kivat pojot 90-luvun alussa, sisään vaan. Hän kelpasi silloin 1-senaksi, miksi ei nyt? Entäpä Ruoska Lehtonen? Hän oli aivan pistämätön aikanaan ja teki mestaruuden ratkaisseen maalin - eikö tämä riitä??

Minkä tahansa asian voi pitää ennallaan sillä pelkurimaisella perusteella, että ei ole varmuutta paremmasta. Ihan minkä tahansa. Mä en ymmärrä miksi HIFK roikkuu kohta nelikymppisessä 2-maalivahdissa? Onko 2-maalivahdin paikka jotenkin sellainen, jossa mestarijoukkue saa katsoa läpi sormien? Miksi sama sääntö ei koske vaikkapa 3-ketjun laituria? Mikä tekee 2-maalivahdin osuudesta sellaisen, mihin ei uskalleta koskea? Tämä omituinen yhteenkasvaminen tapahtuu siis bisneksessä, joka joutuu elämään sellaisissa reunaehdoissa, että oikeasti hyvät pelaajat riivitään maailmalle. Opetellaan siis sopeutumaan siihen, että 1-senat riivitään NHL:ään, mutta samaan aikaan ei opetella päästämään irti vanhasta 2-veskarista? Siis hyväksytään se, että mielettömän tärkeä MG lähtee ja siihen tilalle joutuu sovittelemaan uutta 1-senaa - ja samaan aikaan pelätään aivan helvetisti sitä, että mitä jos joutuisi edes ajattelemaan jotain muuta 2-veskaria kuin Jannea? Logiikan riemuvoitto. Kelatkaa formulatallia, joka joutuu tekemään aerodynamiikan joka kausi uusiksi tuhansien työtuntien voimalla. Etsimään kilpailukykyisen 1-kuskin ja sponsorit. Siis isot linjat elävät koko ajan ja jokaisen osa-alueen ryssiminen olisi kuolinisku koko tallille. Onko tällaisessa ympäristössä tapana pitää kiinni vanhenevasta, keskinkertaisesta 2-kuskista? Koska ei ole absoluuttista varmuutta, saadaanko tilalle parempi.

Nyt Lunkka on pelannut jo niin kauan, että pelkotilat hänen lähdöstään vain lisääntyvät. Onkohan kukaan missään niin vakaa ja luotettava 2-maalivahti HIFK:lle kuin hän? Onko maailmassa oikeasti olemassa tällaista ihmistä 10 miljardin joukossa? Maailmassa on kaksipäisiä vasikoita, liki 3-metrisiä ihmisiä, miniatyyrikokoisia aikuisia, yli 400:n ÄO:n omaavia superyksilöitä, huikeita ydinfyysikoita, mielettömän taitavia klassisen puolen muusikoita ja kapellimestareita, aivan käsittämättömän upeita kirjailijoita ja elokuvaohjaajia. Mutta yksi dna puuttuu. Ei ole olemassa pomminvarmaa Jan Lundellin korvaajaa. Ei kertakaikkiaan ole. On todennäköisempää, että alienit kävelevät Washingtonin kaduilla ja Paavi ottaa julkisesti suihin kuin että Jan Lundellin korvaaja löytyisi. Kun me ei olla ihan varmoja. Viime kaudella Lunkka oli about 10. sijan paikkeilla veskaritilastoissa. Hän ei siis ollut 2. paras maalivahti liigassa. Onko jossain säädetty niin, että ykkösen on oltava paras ja kakkonen ei saa sijoittua ylemmäksi kuin sijalle 10? Musta olisi nastaa, jos HIFK:n mv-kaksikko olisi tilastoissa sijoilla 1 ja 2. Kyllähän pelaajien pistepörssissäkin on peräkkäin saman jengin miehiä, eikä välttämättä edes samasta ketjusta. Nythän joukkue on ihan helvetin hyvä ja Lunkka sitä tuskin kaataa yhtään mihinkään. Mutta mikä mua vaivaa, kun mulle ei riitä se, että "pelaaja todennäköisesti riittää" ? HIFK on juuri nyt aivan mykistävän kunnianhimoinen seura, joka napsii kylmän rauhallisesti Jokelan ja Hirson markkinoilta ja jälkimmäisen jumalauta 2-sentteriksi! Käsi sydämelle: Kun joukkue on tällaisessa menestys/kunnianhimo -buustissa, sopiiko tähän kuvaan Lunkan 2-mv -sopparin jatkaminen? Jos HIFK olisi jäänyt liigassa sijalle 9. ja mitään merkkejä paremmasta ei näkyisi, juuri silloin voisi vetää maalivahtipelin näin. On btw. aivan helvetin typerää vinkua siitä, että keskustelu maalivahdeista on "itkemistä". Ylipäätään kaikki mielipiteet, jotka poikkeavat omista ovat itkemistä. Upea tapa hahmottaa keskustelupalsta ja oma asemansa sinne. Minä olen oikeassa. Minä en itke. Sinä olet eri mieltä. Sinä itket. Keskustelu jatkukoon ja hyviä perusteitahan täällä on nähtykin suuntaan ja toiseen.

Olisiko joskus Jannenkin syytä ajatella tulevaisuutta HIFK:ssa ilman varusteita? Yksi asia on varma: mitä pidempään Lunkan ura jatkuu, sitä karmeampi on täällä valitus, kun jonkun on lopulta pakko tulla kakkoseksi. On vähän ongelmien siirtämistä pelata reilusti yli kolmekymppisellä veskarikaksikolla, kun kaikki tietävät, että ehdottomasti makeinta silkan menestyksen lisäksi lätkäbisneksessä on olla seura, joka osaa tehdä maalivahteja. Jos HIFK:ssa olisi mv-valmentajana Hra X, jonka valmennukseen on jonoa ja jonka silmät näkevät hyviä prospekteja kaikkialla, olisi aika helvetin hienoa koota muuta osaa joukkueesta. Ei tarvitsisi faninkaan pelätä jotain Engreniä, Myllykoskea tai Salakia, joista ei ole koskaan kuullutkaan, kun voisi luottaa siihen, että noi jätkät tulevat ottamaan koppeja meille ihan saatanasti.

Oma kesälåma lähenee. Siis lomailu lätkästä ja kyllä se tekee taas hyvää! Ei tää oikeasti niin vakavaa ole. Antaa Kirkkonummen kaverin pelata, jos hän ei osaa päästää irti. Ei Urkkikaan osannut vetäytyä ajoissa. Eikä Koivisto. Eikä Kummola. Eikä Juti....melko suomalainen piirre on siis roikkua saavutetuissa asemissa kuin mereen pudonnut pelastusrenkaassa. Mä lähden kohta tekemään omia oikeita duunejani - ja mua parempaa henkilöä niihin ei ole olemassakaan. Siksi aionkin jatkaa 90-vuotiaaksi asti. Kukaan muu ei kertakaikkiaan pysty.

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisin sanoa, että kun suurin keskustelu joukkueen ympärillä käydään kakkosmaalivahdista, on joukkue erinomaisesti koottu. Mutta silloin jättäisin huomiotta sen, että Lundellista täällä puhuttaisiin, vaikka ykkössentterinä viilettäisi Dan Hacker ja maalintekijän viittaa soviteltaisiin pasi Nielikäisen leveille harteille.

coolman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko jossain ollut tiedote, että maalivahtia ei etsittäis ?
Ja jos ei löydy kassaria joka pystyy syrjäyttämään Jannen, niin näillä mennään.
Tämä tiedoksi sinne itkumuurille.

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Onko jossain ollut tiedote, että maalivahtia ei etsittäis ?
Ja jos ei löydy kassaria joka pystyy syrjäyttämään Jannen, niin näillä mennään.
Tämä tiedoksi sinne itkumuurille.

Maailman kulunein juttu: Jannelle etsitään seuraajaa. Jokainen meistä tietä että Janne pelaa HIFK;ssa niin kauan kuin haluaa, ei siinä mitään. Hyvä kakkosmokke. Joten näillä todellakin mennään! Ainoa asia joka saattaa, huom!! saattaa saada aikaiseksi jotain HIFK;n mv-hankinnoissa on se että Juuson selkä todetaan todella paskaksi ja ura on vaarassa. Muuten en usko minkään muuttuvan.

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en ymmärrä miksi HIFK roikkuu kohta nelikymppisessä 2-maalivahdissa? Onko 2-maalivahdin paikka jotenkin sellainen, jossa mestarijoukkue saa katsoa läpi sormien? Miksi sama sääntö ei koske vaikkapa 3-ketjun laituria? Mikä tekee 2-maalivahdin osuudesta sellaisen, mihin ei uskalleta koskea?

Mitä tarkoitat, että IFK roikkuu Jannessa? Janne on luotettava kakkosmaalivahti, joka piti jengiä pystyssä pahimpaan kaamosaikaan, kun Juuso oli sairaana ja lähiomainen kuoli. Tai ettei Janne osaa päästää irti? Jos peli kulkee, niin miksei saisi jatkaa?

Vertauksesi kolmosketjun laituriin ei oikein toimi. Kolmosketjun laituri pelaa lähtökohtaisesti joka pelissä, ja on kentällä kun pelataan mestaruudesta. Kakkosmaalivahdin paikka on tärkeä, ja kakkosmaalivahtiin on pystyttävä luottamaan runkosarjan otteluruuhkassa, jolloin ykkösen pitää välillä huilia. Mutta lähtökohtaisesti kakkosmaalivahti avaa luukkua siinä kauden päättävässä seitsemännessä finaalissa, kun taas kolmosketjun laituri iskee toivottavasti voittomaalin.

Ja ymmärrät varmaan, että myös lätkäjengiä koskee talouden realiteetit. Onko järkevämpää käyttää 200ke huipputasoiseen kakkossentteriin tai kakkoskentän laituriin, jonka rooli mestaruuden tavoittelussa on todella suuri, vai käyttää tämä raha sen sijaan johonkin back-uppiin, joka pääsee kentälle jos ykkösveskarin päälle tippuu flyygeli? Ideaalitilanteessa rosterissa on 100 jätkää, jolloin joka paikalle löytyy varapelaaja ja varapelaajan varapelaaja. Mutta tämä ei ole ihan todellisesta maailmasta.

Viime kaudella Lunkka oli about 10. sijan paikkeilla veskaritilastoissa. Hän ei siis ollut 2. paras maalivahti liigassa. Onko jossain säädetty niin, että ykkösen on oltava paras ja kakkonen ei saa sijoittua ylemmäksi kuin sijalle 10? Musta olisi nastaa, jos HIFK:n mv-kaksikko olisi tilastoissa sijoilla 1 ja 2. Kyllähän pelaajien pistepörssissäkin on peräkkäin saman jengin miehiä, eikä välttämättä edes samasta ketjusta.

Pitääkö kakkosveskarin olla siis koko liigan toiseksi paras (ja toiseksi kallein?) maalivahti? Jannen tilastot viime kaudelta verrattuna muihin kakkosveskareihin:

- torjuntaprosentti: 2.
- peliaika: 1.
- maalikeskiarvo: 3.
- voitto%: 2.
- 0-pelit: 3.

Annettiinko me kakkosveskarin suhteen paljonkin tasoitusta muihin jengeihin?

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Käytän edelleen Lundellin iän laskutavassa 35-vuoden jälkeen koirien vanhenemisen laskentatapaa eli yksi kausi vastaa 7 vuotta. Lunkka täyttää syksyllä 38 vuotta (1x35 + 3x7), joka on laskutavallani "56 vuotta" ja Lundell tulee "63-v" eläkeikään kaudella 12-13. Tämä laskutapa pätee moneen muuhun pelaajiin, ei ainostaan Lundelliin, poislukien tietysti "ville peltoset". Ville täytti eilen 38 vuotta kaikilla laskutavoilla.

Kyllä minusta edelleen HIFK voi aloittaa kauden 11/12 mv-parilla Riksman/Lundell ja säätää mv-asiaa kauden aikana, jos on syytä.

Kuka muuten on HIFK:n mv-valmentaja kaudella 11-12 ja korvaa Zachariaksen ainutlaatuisen tietotaidon vai konsultoiko jouku HIFKiä tarvittaessa mv-asioisssa, ei hyvä juttu, jos niin. Onko asia tiedotettu ja jäänyt minulta huomaamatta, että miten HIFK:n mv-valmennus järjestetään kesällä 2011 ja kauden 11/12 aikana.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan Ilari Näckel vapaana? Luulisi riittävän taidoiltaan IFK:n maalivahtivalmentajaksi.

Sakarin saappaita ei ole helppo täyttää, joten hommaanhan ei kuka tahansa puhuva pää luonnollisestikaan kelpaa. En osaa tästä Näckelistä sen enempää sanoa, mutta ei kaveri voi paha ihminen olla, jos on saanut monoa Narreista. Try outillehan tuon voisi ottaa ja katsastaa ainakin alkuun ne seuramiehen taidot.

Paljon tekstiä

Koska se olin minä, joka käytti termiä itkeä, puutun aluksi siihen. Kuten jo aiemmin mainitsin tuli teksti kirjoitettua hätäisesti liikuttuneessa mielentilassa. Pahoittelinkin sitä jo, ja myönnän nyt uudelleen valinneeni sanani huonosti. Kuitenkin olen samaan aikaan sitä mieltä, että nurina ilman parannusehdotuksia on itkemistä. Useat maalivahtikaksikkoa kritisoineet viestit ovat perustuneet inhorealistiselle ajatukselle, että Juuso ei kuitenkaan pysty pelaamaan keväällä. Ajatukselle siitä, että Juuson selkä on kuitenkin rikki kauden tärkeimmillä hetkillä. Kyse on pelottelusta vailla varsinaista pohjaa. Kun perustelut uuden kakkosmaalivahdin hankkimiselle ovat tällä tasolla, olen ilman muuta sitä mieltä, että kyse on nurinasta ilman parannusehdotusta. Yksikään kirjoittaja ei tainnut edes ehdottaa mitään nimeä Jannen tilalle. Todettiin vaan, että "Perkele parempaa pitää saada ku toi toinen on kuitenkin rikki ja toinen on huono koska se on Janne!" Myönnän kuitenkin, että sanavalintani oli turhan kärkäs a pahoittelen sitä tässä vielä viimeisen kerran. Mielelläni käyn keskustelua tästä aiheesta, mutta odotan muutosta vaativien myös perustelevansa vaatimuksensa. Mielellään esittävänsä vielä ehkä jonkun nimenkin.

Olet itse usein maininnut, ettei muutokseen pidä lähteä pelkästään muutoksen vuoksi. Muutoksella pitää aina pyrkiä parantamaan joukkuetta. En väitä, että Janne olisi ylivoimainen kakkosmaalivahti tässä sarjassa tai edes HIFK-nimisessä seurassa. Itse näkisin mielummin kakkosmaalivahtina vaikkapa Mika Järvisen. Tämän kaltaiset nimet eivät kuitenkaan ole realismia, niin kauan kun Mika Järvisen tasoiselle maalivahdille on tarjolla ykkösmaalivahdin paikka HPK:ssa. Ja tässä välissä on syytä muistaa, että Järvinenhän oli jo Jokereissa ykkösmaalivahti, kunnes homma valahti reisille. Järvinen nyt on esimerkki niistä maalivahdeista joita itse pitäisin edistysaskeleena Jannesta. Muuten kuin ikänsä puolesta en tosin kovin selkeänä. HIFK:n kakkosmaalivahti pitää edelleenkin valita joukosta Lundell, Metsola, Ahlqvist, Ortio, Tolvanen, Aittokallio yms. Toinen vaihtoehto on hakea kakkosmaalivahti ulkomailta, mutta vastaappa nyt sinä vuorostasi käsi sydämellä; Olisitko sinä tyytyväinen, jos HIFK:n toisena maalivahtina olisi Hetenyi suoraan Unkarista? Esittämässäni joukossa on houkuttelevia, lupaavia nuoria maalivahteja, joiden toivoisi kehittyvän huippumaalivahdeiksi HIFK:ssa. Se, ettei tämä ole ollut mahdollista ei kuitenkaan ole Jannesta riippuvainen asia. Olet itsekin usein todennut, että meidän tulee hyväksyä se fakta, ettei HIFK ole se seura, jossa nuoret lupaavat maalivahdit nouse uuteen kukoistukseen. Siksi meidän tulee luottaa kokeneisiin maalivahteihin. Nyt kun luotetaan kokeneisiin maalivahteihin, on sekin väärin. Kerro nyt toki mitä HIFK:n tulee tehdä. Ja kyllä, olen tietoinen, että vaihtoaition maskotti otti ja lähti Nokan perässä Venäjälle.

Maalasit sinänsä asiallisessa viestissäsi kuvan siitä, kuinka täällä pelätään aikaa Jannen jälkeen. Tiedät itsekin, ettei tämä pidä paikkaansa. Tiedät hyvin, että Jannea ei kukaan pidä ratkaisevana pelaajana, jonka lähdön myötä poistuu HIFK:sta ratkaiseva määrä osaamista. Se mikä täällä aiheuttaa ihmetystä, ehkä jopa kiukkua, on halu päästä Jannesta eroon. Kuten jo aiemmin kirjoitin, muutoksen pitää olla muutos parempaa. Niin kauan, kun saatavilla ei ole ehdottomasti parempaa kakkosmaalivahtia ei muutokseen pidä ryhtyä muutoksen vuoksi. Niin kauan, kun ongelmat Jannen suhteen ovat olettamuksia vailla totuuspohjaa, on mahdollisen uuden maalivahdin todellakin oltava luokkaa kovempi tekijämies.

Väitit, että HIFK osiossa verrataan Jannen play off-tilastoja vuodelta 2004 tähän päivään. Itse en ole tälläistä vertailua, tai edes siihen viittaavia väitteitä havainnut. Toki tiedän, että kirjoitustyylisi on usein yliampuva, mutta rajansa kaikella. Mikäli taas tämmöisiä vertailuja on esitetty pahoittelen edellistä. Kuitenkin mikä on ollut havaittaittavissa Jan Lundellin 2011 ja Jan Lundellin 2004 välillä, on huomattava ero tasaisuudessa. Jan Lundell vm. 2011 on maalivahtina huomattavasti tasaisempi kuin Jan Lundell vm. 2004. Ja tasaisuus ei johdu Jannen tason laskusta, vaan iän mukanaan tuomasta varmuudesta. Torjuntaprosentit ovat vakaasti yli 90, voittoprosentti on yli 50, nollapelejä tulee jokunen vuodessa ja päästettyjen maalien keskiarvokin on lähempänä kahta kuin kolmea. Voittavan maalivahdin tilastoja, kakkosmaalivahdille jopa loistavia sanon minä.

Vertauksesi F1 talleihin ontuu myöskin. Vastaus kysymykseesi; On. Ferrari piti pitkään kiinni Rubens Barrichellosta. McLaren piti kiinni David Coulthartista ja Ferrarin nykyinen kakkoskuljettaja ties kuinka monetta kautta on Felipe "ei niin nopea" Massa. Aivan kuten suomalaisessa jääkiekkoilussa myös F1:sissä pitää ottaa huomioon tietyt realiteetit. Et kai väitä, että Ferrari piti Massan mielummin kuin Räikkösen? Kyllä sielläkin on rahoja laskettu ja mietitty kuljettajaparin kemioita. Prost Senna oli aikoinaan tarunhohtoinen kuljettajakaksikko, mutta eipä kumpikaan juurikaan tainnut nauttia tilanteesta. Sama se vaan on jääkiekossa maalivahtien kanssa. Ei kahta ykköskorin äijää voi istuttaa ykkös- ja kakkoskorin paikoille.

Mielestäni on hienoa, että asioista voidaan keskustella. Mielipiteemme eivät eroa toisistaan juurikaan. Molemmat haluamme varmasti HIFK:n parasta, Jan Lundell ja muut pelaajat ovat siinä katsannossa toissijaisia. Ilmeisesti sinulla on olemassa jokin realistinen keino mietittynä, millä HIFK:n maalivahtiosastoa voideen parantaa. Koska itse en sitä keksi, pyydän sinulta, paljasta keinosi minullekin.

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajatukselle siitä, että Juuson selkä on kuitenkin rikki kauden tärkeimmillä hetkillä. Kyse on pelottelusta vailla varsinaista pohjaa.

Hep! Eikö Juuso ylipeluutettu narriaikoina? Loukkaantumishistoria oli tiedossa jo kun hankinta tehtiin mutta tämä riski kannatti ja kannattaa yhä. Juuso on täysin nappihankinta ykköseksi tässä liigassa. Jopa Fiftyeight:kin on jo tätä mieltä vaikka harkkakaudella ei ehkä kaikki tartukaan ;)

Mutta kun sillä silti on se pieni pelote elikä kestääkö selkä. Tämän vuoksi osa täällä meistä kyseenalaistaa HIFK:n valinnan kakkoseksi eli Lunkan. Toisaalta, voihan se Lunkka vielä, nyt kun se mestaruus on jo kaapissa, osoittautua supertäydelliseksi kakkosvalinnaksi. Kaikki on mahdollista. Todennäköistä? Tuskin kuitenkaan. <- Juuri tällaiset kohdat mä haluaisin että HIFK vielä hoitaisi kuntoon nyt kun organisaatio on(vihdoin) ottanut suunnaksi ammatimaisen menon.

Mutta ei me kaaduta(toivottavasti) kuitenkaan kakkosveskaan. Jos pleijarisarjassa HIFK:n veska jyrätään saikkulistalle, pitää kenttäpelaajien hoitaa homma niin että vastustaja sekä maksaa että häviää. Tällöin kakkosveska on mun silmissä 'vain' 50% jengistä. Kenttäpelaajien pitää silloin olla sillä tappamisen meininki- mentaliteetilla niin että joka vaihdosta joku vastustaja nilkuttaa vaihtoon. Niin suuri sikailu on meikäläisen öögään toi veskojen kaltoinkohtelu. No, se siitä.

Nyt kun jengin on rakennettu lähes viimoisen päälle täydelliseen iskuun, on aika(helvetti, voiko näin sanoa jo toukokuussa meidän HIFK:sta?!) jo spekuloida hieman tätä leveyttä syvyyteen- osastoa sekä mahdollisia stuntteja. Veskat jätetään nyt rauhaan, heh. Sentteriosastolla meille ei tule hätäpäivää ellei sitten Spartan kirous iske jo ultratavalla. Laituriosasto on kondiksessa. Pakistokin..mitä vittua?! Eihän tässä ole mitään hätäpäivää! Hei kamoon nyt. Mites ne kolmosnelos-kenttien laiturit?! Niitähän ei ole koskaan liikaa eihän?

Tää uni jatkuu ja jatkuu vaan. Älkää herättäkö. Syyskuussa sitten jooko?

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Hep! Eikö Juuso ylipeluutettu narriaikoina? Loukkaantumishistoria oli tiedossa jo kun hankinta tehtiin mutta tämä riski kannatti ja kannattaa yhä. Juuso on täysin nappihankinta ykköseksi tässä liigassa. Jopa Fiftyeight:kin on jo tätä mieltä vaikka harkkakaudella ei ehkä kaikki tartukaan ;)
- - -

Ihan noin yksioikoisesti en ole itseäni ilmaissut.

Sen myönnän, että Juuson kunnon/selän kestäminen runkosarjan lopussa ja pleijareissa oli positiivinen yllätys. Se ei kuitenkaan poista sitä ongelmaa, joka on edessä ensi kaudella. Juusoa ei vaan voi peluuttaa kovin paljon. Samaten perhojen sitominen ottaa oman aikansa alkukaudesta ja harjoitusajasta. Siksi taas alkukauden harkkakauden matseissa luotamme Janneen, posket lommoilla. Siis Jannella.

Tässä kohtaa on vaan mainittava, että haku oikeaksi back-upiksi Juusolle on oltava päällä. Juuso kun pelaa vielä ensi kauden ja tod.näk. alkaa lopetella sitten. Sen takia Nybari hakee juuri nyt hyvää veskaria joka suostuisi pelaamaan tulevan kauden Juuson ehdoilla, mutta sen jälkeen olisi paikka nousta tähtiin. Vaan kuka ja mistä? Yllättäen voisi olla Ruotsista tarjolla, ehkä?

Jotenkin tilanne on hiukan samanlainen kuin silloin kun Juuso lähti HIFKistä tehden omin päin sopparin Ruotsiin kun polla ei kestänyt odottaa yhtä kautta Draperin takana. Silloin Juuso veikkasi väärin, saa nähdä onnistuuko Juuson veto nyt. Ainakin toimistolla ollaan nyt viisaampia.

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Eikös tuo Ilari Näckel ole Jokereitten mv-koutsi? Mutta tästä maalivahti asiasta keskustelu on aivan turhaa ainakaan tässä vaiheessa kun ei olla edes jäätreenejä aloitettu. Voihan se olla mahdollista, että Janne siirtyy valmennus puolelle JOS markkinoilta löytyy sopiva kakkosmaalivahti kandidaatti. On se varmasti myös raha kysymys kun tota rosteria katsoo, Jannessa on kumminkin hinta-laatu suhde on kohdallaan.

Viimeksi muokattu:

TheJackal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Eikös tuo Ilari Näckel ole Jokereitten mv-koutsi? Mutta tästä maalivahti asiasta keskustelu on aivan turhaa ainakaan tässä vaiheessa kun ei olla edes jäätreenejä aloitettu. Voihan se olla mahdollista, että Janne siirtyy valmennus piolelle JOS markkinoilta löytyy sopiva kakkosmaalivahti kandidaatti. On se varmasti myös raha kysymys kun tota rosteria katsoo, Jannessa on kumminkin hinta-laatu suhde on kohdallaan.

Jokereiden EX mv-koutsi. Ja http://www.hifk.fi/uutiset/jaeaetreenikausi_avattu. Faktat tiskiin.

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Nyt kun mm. tuolla naapurioisiossa kovasti huolehditaan meidän rosterin ikärakenteesta ja hehkutetaan omia, nälkäisiä junnuja tulevaisuuden lupauksina/tähtinä, niin laitetaanpa oman lusikka soppaan... Kaikki ei ole niin mustavalkoista..

Jaetaanpa nykyinen rosteri vaikka siihen "perinteiseen" neljään ikäluokkaan. Tummennetuilla pelaajilla on vähintään kahden kauden diili ja punaisella merkityt pelaajat ovat tavalla tai toisella IFK-miehiä, suurin osa ihan pikkujunnuista asti:

< 25:
MV:t: -
Pakit: Kousa, Melart, Salmi, Silfver, Teppo, Tuohilampi (6)
Hyökkääjät: Ma. Granlund, Mi. Granlund, Liivik, Nyholm, Paunio (try-out), Piiparinen, Pöysti, Tallberg, Torniainen, Åsten (9-10)
yht. 15-16

25-30:
MV:t: -
Pakit: -
Hyökkääjät: Ahtola, Hirschovits, Järvinen, Petrell, Tuohimaa (try-out), Tuomainen, Wirtanen (6-7)
yht. 6-7

30-35:
MV:t: Riksman (1)
Pakit: Jokela, Kankaanperä, Kurvinen, Söderholm (4)
Hyökkäjät: Somervuori (1)
yht. 6

35->:
MV:t: Lundell (1)
Pakit: Järventie (1)
Hyökkääjät: Kuhta, Peltonen (2)
yht. 4

Kyllä toi mun silmään ihan tasapainoiselta koostumukselta näyttää. On viisautta "vanhusten" muodossa. Kokemusta "senioreiden" muodossa. Leveyttä "ihanneikäisten" muodossa. Energiaa "junnujen" muodossa. Ainoa puute mahdollisesti tuossa 25-30 kategoriassa on pakkien osuus. Heitä kun ei ole. Myös joku nuori maalivahtiprospekti olisi ihan hyvä sainata. Toisaalta ikä on vain luku. Ihan sama mitä vuosirengas näyttää, kunhan homma pelaa.

13 pelaajan kanssa on siis jatko vähintään ensi kaudesta. Mikä hienointa niin junioreita tai alle 25 vuotiaita (9) suurin osa heistä. Toki läheskään kaikki eivät vielä pääse vakiokokoonpanoon näistä nuorista, mutta sisään heitä ajetaan ja kokemusta kartutetaan varmasti. Myös kokeneemmalle kaartille tullee toki jatkoja.
Upeaa on myös se, että 22 pelaajalla 33:sta on IFK-tausta (67%)! Neljä (tässäkin toki 4 liikaa, jos minulta kysytään) heistä (Hirschovits, Peltonen, Riksman ja Tuohilampi) ovat hairahtuneet hetkellisesti Ilmalaan, kuka minkäkin syyn takia. Mutta kotiin on palattu teemalla En Gång IFK- Alltid IFK.
Mitä tulee muualta tulleisiin pelaajiin, niin tervetuloa, vaikkakaan en edelleenkään näistä narritaustoista diggaakaan, etenkään jos on Ilmalan kasvatti. Mutta kun on IFK-logo rinnassa, niin en mä buuaamaankaan ala. Hyville esityksille taputetaan aina.

Hienosti siis panostetaan täälläkin tulevaisuuteen ja omavaraisuuteen, vaikka joskus muuta yritettäisiin väittää. Mutta tämähän on todettu myös useaan otteeseen meidän perheen kokoajan, Nybiksen suustakin. Eli omia poikia kotiutetaan. Siitä erityinen hatunnosto officen suuntaan. =)
Nämä kokeneet ja ne niin sanotut vanhat gubbet ovat lähes poikkeuksetta omia poikia, joiden annetaan lopettaa uransa siellä missä pitääkin: IFK-perheessä!

Tästä ON hyvä jatkaa!

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös tuo Ilari Näckel ole Jokereitten mv-koutsi? Mutta tästä maalivahti asiasta keskustelu on aivan turhaa ainakaan tässä vaiheessa kun ei olla edes jäätreenejä aloitettu.
...

Kyllähän ne jäätreenit on aloitettu, kun juuri tänään kattelin IFK:n kotisivuilta uutta kuvasarjaa jäätreeneistä, joissa uudetkin hankinnat olivat jo mukana.

Näckel lähti Jokereista kävelemään kesken viime kauden.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy