Koska se olin minä, joka käytti termiä itkeä, puutun aluksi siihen. Kuten jo aiemmin mainitsin tuli teksti kirjoitettua hätäisesti liikuttuneessa mielentilassa. Pahoittelinkin sitä jo, ja myönnän nyt uudelleen valinneeni sanani huonosti. Kuitenkin olen samaan aikaan sitä mieltä, että nurina ilman parannusehdotuksia on itkemistä. Useat maalivahtikaksikkoa kritisoineet viestit ovat perustuneet inhorealistiselle ajatukselle, että Juuso ei kuitenkaan pysty pelaamaan keväällä. Ajatukselle siitä, että Juuson selkä on kuitenkin rikki kauden tärkeimmillä hetkillä. Kyse on pelottelusta vailla varsinaista pohjaa. Kun perustelut uuden kakkosmaalivahdin hankkimiselle ovat tällä tasolla, olen ilman muuta sitä mieltä, että kyse on nurinasta ilman parannusehdotusta. Yksikään kirjoittaja ei tainnut edes ehdottaa mitään nimeä Jannen tilalle. Todettiin vaan, että "Perkele parempaa pitää saada ku toi toinen on kuitenkin rikki ja toinen on huono koska se on Janne!" Myönnän kuitenkin, että sanavalintani oli turhan kärkäs a pahoittelen sitä tässä vielä viimeisen kerran. Mielelläni käyn keskustelua tästä aiheesta, mutta odotan muutosta vaativien myös perustelevansa vaatimuksensa. Mielellään esittävänsä vielä ehkä jonkun nimenkin.
Olet itse usein maininnut, ettei muutokseen pidä lähteä pelkästään muutoksen vuoksi. Muutoksella pitää aina pyrkiä parantamaan joukkuetta. En väitä, että Janne olisi ylivoimainen kakkosmaalivahti tässä sarjassa tai edes HIFK-nimisessä seurassa. Itse näkisin mielummin kakkosmaalivahtina vaikkapa Mika Järvisen. Tämän kaltaiset nimet eivät kuitenkaan ole realismia, niin kauan kun Mika Järvisen tasoiselle maalivahdille on tarjolla ykkösmaalivahdin paikka HPK:ssa. Ja tässä välissä on syytä muistaa, että Järvinenhän oli jo Jokereissa ykkösmaalivahti, kunnes homma valahti reisille. Järvinen nyt on esimerkki niistä maalivahdeista joita itse pitäisin edistysaskeleena Jannesta. Muuten kuin ikänsä puolesta en tosin kovin selkeänä. HIFK:n kakkosmaalivahti pitää edelleenkin valita joukosta Lundell, Metsola, Ahlqvist, Ortio, Tolvanen, Aittokallio yms. Toinen vaihtoehto on hakea kakkosmaalivahti ulkomailta, mutta vastaappa nyt sinä vuorostasi käsi sydämellä; Olisitko sinä tyytyväinen, jos HIFK:n toisena maalivahtina olisi Hetenyi suoraan Unkarista? Esittämässäni joukossa on houkuttelevia, lupaavia nuoria maalivahteja, joiden toivoisi kehittyvän huippumaalivahdeiksi HIFK:ssa. Se, ettei tämä ole ollut mahdollista ei kuitenkaan ole Jannesta riippuvainen asia. Olet itsekin usein todennut, että meidän tulee hyväksyä se fakta, ettei HIFK ole se seura, jossa nuoret lupaavat maalivahdit nouse uuteen kukoistukseen. Siksi meidän tulee luottaa kokeneisiin maalivahteihin. Nyt kun luotetaan kokeneisiin maalivahteihin, on sekin väärin. Kerro nyt toki mitä HIFK:n tulee tehdä. Ja kyllä, olen tietoinen, että vaihtoaition maskotti otti ja lähti Nokan perässä Venäjälle.
Maalasit sinänsä asiallisessa viestissäsi kuvan siitä, kuinka täällä pelätään aikaa Jannen jälkeen. Tiedät itsekin, ettei tämä pidä paikkaansa. Tiedät hyvin, että Jannea ei kukaan pidä ratkaisevana pelaajana, jonka lähdön myötä poistuu HIFK:sta ratkaiseva määrä osaamista. Se mikä täällä aiheuttaa ihmetystä, ehkä jopa kiukkua, on halu päästä Jannesta eroon. Kuten jo aiemmin kirjoitin, muutoksen pitää olla muutos parempaa. Niin kauan, kun saatavilla ei ole ehdottomasti parempaa kakkosmaalivahtia ei muutokseen pidä ryhtyä muutoksen vuoksi. Niin kauan, kun ongelmat Jannen suhteen ovat olettamuksia vailla totuuspohjaa, on mahdollisen uuden maalivahdin todellakin oltava luokkaa kovempi tekijämies.
Väitit, että HIFK osiossa verrataan Jannen play off-tilastoja vuodelta 2004 tähän päivään. Itse en ole tälläistä vertailua, tai edes siihen viittaavia väitteitä havainnut. Toki tiedän, että kirjoitustyylisi on usein yliampuva, mutta rajansa kaikella. Mikäli taas tämmöisiä vertailuja on esitetty pahoittelen edellistä. Kuitenkin mikä on ollut havaittaittavissa Jan Lundellin 2011 ja Jan Lundellin 2004 välillä, on huomattava ero tasaisuudessa. Jan Lundell vm. 2011 on maalivahtina huomattavasti tasaisempi kuin Jan Lundell vm. 2004. Ja tasaisuus ei johdu Jannen tason laskusta, vaan iän mukanaan tuomasta varmuudesta. Torjuntaprosentit ovat vakaasti yli 90, voittoprosentti on yli 50, nollapelejä tulee jokunen vuodessa ja päästettyjen maalien keskiarvokin on lähempänä kahta kuin kolmea. Voittavan maalivahdin tilastoja, kakkosmaalivahdille jopa loistavia sanon minä.
Vertauksesi F1 talleihin ontuu myöskin. Vastaus kysymykseesi; On. Ferrari piti pitkään kiinni Rubens Barrichellosta. McLaren piti kiinni David Coulthartista ja Ferrarin nykyinen kakkoskuljettaja ties kuinka monetta kautta on Felipe "ei niin nopea" Massa. Aivan kuten suomalaisessa jääkiekkoilussa myös F1:sissä pitää ottaa huomioon tietyt realiteetit. Et kai väitä, että Ferrari piti Massan mielummin kuin Räikkösen? Kyllä sielläkin on rahoja laskettu ja mietitty kuljettajaparin kemioita. Prost Senna oli aikoinaan tarunhohtoinen kuljettajakaksikko, mutta eipä kumpikaan juurikaan tainnut nauttia tilanteesta. Sama se vaan on jääkiekossa maalivahtien kanssa. Ei kahta ykköskorin äijää voi istuttaa ykkös- ja kakkoskorin paikoille.
Mielestäni on hienoa, että asioista voidaan keskustella. Mielipiteemme eivät eroa toisistaan juurikaan. Molemmat haluamme varmasti HIFK:n parasta, Jan Lundell ja muut pelaajat ovat siinä katsannossa toissijaisia. Ilmeisesti sinulla on olemassa jokin realistinen keino mietittynä, millä HIFK:n maalivahtiosastoa voideen parantaa. Koska itse en sitä keksi, pyydän sinulta, paljasta keinosi minullekin.