Kyllä HIFK:n pitäisi tajuta nyt latoa kaikki viimeisetkin lantit pöytään, että saataisiin Nortti pidettyä ensikauden ajan. Itse tekisin tämän jopa VP:n kustannuksella jos niin vaatisi. Kyllä, Ville Peltosen. Kotimaisessa napapiiriliigassa kun HIFK hyötyy paljon enemmän Mika Norosen torjunnoista kuin mistään mitä VP toisi meille, paitsi jos Ville nyt vetäsis 93,5% prossilla byyrissä. Mutta näin mä oikeesti tekisin. Pahaa pelkään ettei meillä näy kumpikaan ensikaudella punanutuissa, mutta toisesta pitäisi taistella kuin kanada-maljasta ja tämä on nimenomaan Noronen. No, tästä nyt on tullut jo jauhettua mv-ketjussa. Sanotaan vielä kerran: mistä HIFK löytää yhtä hyvän veskan jolla on taustat(kokemus+pelit+voittaminen) kunnossa ja realistinen mahis pelata täällä?
Tästä aivan samaa mieltä. Maalivahti on parhaimmillaan puoli joukkuetta ja nyt pitäisi satsata kunnolla, jotta saataisiin Nortti pidettyä. Mikäli Noronen jatkaa samalla tasolla kuin tähän asti, niin kyllähän mies kannattaisi kiinnittää myös ensi kaudeksi.
Toisaalta en minä laittaisi pahakseni vaikka HIFK:n maalilla olisi ensi kaudella esim. Andy Chiodo tai joku huolella scoutattu AHL-kaveri. Mutta ennen kaikkea tänne pitää saada se uusi ja osaava mv-valmentaja ja Sakke pitää siirtää vaikka sitten joukkueenjohtajaksi. Minä ottaisin saman tien Kaakku Kaarelan tänne takaisin. Hän on tehnyt hyvää työtä Rämön, Wiikmanin, Chiodon ja Lassilan kanssa. Mikäli Kaakku saataisiin takaisin, minä uskaltaisin lähteä ensi kauteen jopa Miika Wiikman ykkösveskarina.
Ja myös minä laittaisin fyrkat kiinni ennemmin Noroseen kuin Peltoseen. Granlund voi pelata ensikin kaudella ykkösen vasemmassa laidassa, mikäli rahat eivät riitä sekä Noroseen että Peltoseen.
Norosen osalta en myöskään usko, että äijällä olisi välttämätöntä halua "paeta" HIFK:sta heti kuin se on mahdollista. Mies on viimeiset pari kautta hieman kierrellyt ja hankkinut kokemusta useankin maan kaukaloista. Nyt saattaisi olla hyvä paikka hakea hieman jatkuvuutta ja kiinnittyä vähäksi aikaa yhteen paikkaan. Noronen on kuitenkin kokenut kaveri, jolla hyviä uravuosia riittää vielä monta senkin jälkeen, vaikka hän pelaisi vielä ensi kaudenkin HIFK:ssa. Kyllä minä uskon, että sekin painaa vaakakupissa, että mies on nyt ja olisi myös ensi kaudella selvä HIFK:n ykkösvahti. Ja kaikkihan tietävät kuinka helppoa on pelata onnistuen HIFK:n ykkösmaalivahtina. Paineita on pikkaisen enemmän kuin esim. Pelicansin maalilla. Mikäli mies taasen onnistuu täällä Helsingissä ja HIFK:n ykkösmaalivahtina, niin kyllä se laitetaan merkille ja kovia tarjouksia satelee maailmalta.
Eiköhän se kokonaispaketti ratkaise sen, jääkö Noronen meille myös ensi kaudeksi. Mikäli tänne kootaan menestykseen kykenevä jengi myös ensi kaudeksi, niin miksei Nortti jäisi. Ei se voi olla vaikuttamatta mieheen, että fanit ovat omineet äijän tänne ja Nortti tuntuu sopivan kuin Nenä päähän HIFK:n maalille ja HIFK:n pelityyliin.
Enlundista sen verran, että minä uskon (mikäli mies siis tänne on ensi kaudeksi hankittu) miestä ajatellun samaan ketjuun entisen junnusentterinsä Ramstedtin kanssa. Toisessa laidassa olisi sitten Ahtola. Tämä ketju toisi murhaavasti lisää hyökkäysvoimaa ensi kaudelle.
Ykkössentterinä minä pitäisin Hirson vain siinä tapauksessa, että mies pelaa erinomaiset ja uransa tähän asti parhaat pudotuspelit. Muuten vaihtakoon maisemaa. Tilalle joku nelikosta: Lehterä, Genoway, Saarenheimo tai AHL-kaveri, joka on huolella scoutattu. Ensi kauden senttereiksi ei riitä Granlund, Wirtanen, Töykkälä, Ramstedt vaan jo ihan loukkaantumisiakin varten tarvitaan yksi sena lisää.
Haatajan minä pitäisin ehdottomasti, samoin Luttisen ja Kuhdan. Ja toki Peltonen on erittäin tervetullut, mikäli fyrkkaa hänen hankkimiseensa riittää. Minä näkisin asian siten, että kahdella-kolmella uudella hyökkääjällä ja jatkosopimuksilla saataisiin jalkeille erinomainen hyökkäys ensi kaudeksi, kas näin:
Peltonen/Granlund-Hirso/Genoway/Lehterä/Saarenheimo/AHL X-Haataja
Luttinen-Wirtanen-Kuhta
Järvinen-Töykkälä-Petrell/Liivik
Ahtola-Ramstedt-Enlund
Nyholm/Vilkman-Tallberg/Piiparinen-Wärn/Pöysti
Pakisto onkin sitten kimurantimpi tapaus. Ensinnäkin minä hankkisin sinne kaksi uutta pelaajaa Kuukan ja Mäkelän muodossa. Lupa ja Clarke saisivat poistua ja Söderholm myös, mikäli mies saataisiin kaupattua muualle (taitaa olla turha toivo). Sitten pitäisi hommata se kiekollinen ykköskorin pakki. Mikko Mäenpää olisi kaikkea sitä, mitä tarvitaan, mutta tuskin häntä tänne saadaan. Osaisikohan Nybari ja Kautonen scoutata tähän ruutuun tasokkaan kaveri AHL:stä? Toisaalta tiedä sitten tuosta Söderholmista, että jos sille saadaan Jere Karalahti vol 2. eli Mikko Kuukka pariksi, niin nouseekohan hän takaisin omalle aikaisemmalle tasolleen.
No tuli tähän kuka tahansa (vaikka kesken kauden) niin Järventielle ehdottomasti jatkoa ja mielellään sitä pitäisi myös junnupakit Ahosen, Haverisen ja Melartin. Eli pakisto:
X/Söderholm-Kuukka/Melart
Mara-Kanki
Kurvinen/Haverinen-Mäkelä/Ahonen
Maalille sitten Noronen ja kakkoseksi vaikka viime kaudella meille huhuiltu Joni Myllykoski. Lunkka Kivaan ja jonnekin maalivahtivalmentaja-koulutukseen, niin kymmenen vuoden kuluttua kaikki suomalaiset maalivahdit pelaavat Butterfly-tyylin sijasta Längnell-tyylillä ja Urpo Ylönen on unohdettuna eläkkeellä ja huippuvahdit valmistuvat Lunkan akatemiasta.