Vaikka mä nyt olenkin omalta osaltani ollut adoptoimassa Haatajaa, on mullakin silmät päässä. Hadella on ollut kauden mittaan järjettömän suuri määrä tuhannen taalan paikkoja, joista on laittanut kylmästi ohi. Mutta mä en missään vaiheessa ole pitänyt sitä pelkästään huonona asiana. Se, että ylipäänsä pääsi hyville mestoille, oli ainakin itselleni signaali siitä, että jossain vaiheessa niitä onnistumisiakin tulee vielä. Ja nyt näyttää vahvasti siltä, että Haatajallakin alkaa pistesarake täyttyä siihen malliin kuin me olemme odottaneet. On myös syytä pitää mielessä lähtökohdat: uusi jengi (tosin vanha tuttu valmentaja, mutta varmasti Kojokin on päivityksiä tehnyt olemattomaan pelikirjaansa), muutenkin uusi ympäristö (a.k.a Stadin Valot), loukkaantumisesta seurannut leikkaus ja siitä toipuminen, koko jengin alavireys jne. Mulle suurin yksittäinen "Haden ulkopuolinen" tekijä on kuitenkin ollut se, että sentteri on vaihtunut Saarenheimosta Hirschovitsiin. Hade ja Hirso ovat molemmat kovia pelimiehiä, mutta kemiaa ei voi ostaa, eikä välttämättä edes nopeuttaa sen löytymistä. Haataja pelasi vuosikaudet Saarenheimon kanssa, jonka kanssa peli kulki mallikkaasti. Molemmat tiesivät, mitä toinen ajattelee ja mitä tulee tekemään. Pelaaminen yhdessä oli helppoa, kun kaikki tuli ikäänkuin selkärangasta. Nyt tätä etua ei Haatajalla, eikä sen puoleen Saarenheimollakaan, enää ole. Kyllä se pelaamiseen vaikuttaa. Ottaa oman aikansa, että peli alkaa uuden sentterin/laiturin kanssa toimia. Ja tästä syystä Jalonenkin on mitä luultavimmin H-H-kaksikkoa itsepintaisesti yhdessä peluuttanut.
Nyt pitäisikin sitten pikkuhiljaa selvitä, jatkavatko Hirso ja Haataja ensi kaudella molemmat, vain toinen vai ei kumpikaan. Mulla on sellainen kutina, että Hirschovits siirtyy muille maille, mutta Haataja tulisi jatkamaan. Näin ollen, jos jossain vaiheessa H-H-kaksikon peli alkaa tökkiä, pistäisin Haatajan ihan kylmästi kenen tahansa toisen sentterin kanssa samaan ketjuun. Jos siis Hade on meillä jatkamassa. Ja tämä siksi, ettei ensi vuonna ihan alusta tarvitsisi aloittaa tutkaparin etsintää. Toki muutoksiin vaikuttaa myös muiden ketjujen onnistumiset. Mutta jos koko jengillä alkaa tökkiä, niin sekoittaisin pakkaa, jos nyt en kokonaan, niin ainakin joidenkin parivaljakoiden osalta.
Mitä tulee Kimmo Kuhdan mahdolliseen jatkamiseen, pitäisin aivan ehdottomasti! Ja jos mun pitäisi valita Haatajan ja Kuhdan väliltä, ottaisin Kuhdan. Toivottavasti moista valintaa ei tarvitse tehdä, koska näen molemmille käyttöä, eivätkä suoraan sulje toisiaan pois. Kimmo Kuhta ansaitsee saada päättää uransa HIFK:ssa! Ja nythän emme kuitenkaan puhu mistään säälittävästä kehäraakista, vaan ihan pelikuntoisesta ja joukkueelleen hyödyllisestä pelaajasta. Se kävi ilmi taas eilen.
Enkä mä muutenkaan pidä siitä ollenkaan, että Haatajaa verrataan Kuhtaan. Muuttujia on niin paljon mm. aika, joukkue, valmentaja, organisaatio, joukkueen kokoaja... Haatajan suora vertailu Kuhtaan on sekä turhaa että jokseenkin epäreilua. Kimmo Kuhta oli saman ikäinen kuin Hade nyt kaudella 2002-03, saalistaen tehot 46, 22+16=38. Hadella on nyt kasassa 36, 14+13=27. Ja nyt sopii pitää mielessä myös se, että SM-Liiga oli hieman kovatasoisempi sarja tuolloin kuin mitä se on nyt. Emme toki tiedä, miten tämän päivän Haataja olisi sen ajan IFK:ssa pärjännyt. Joten ehkäpä jätämme vertailut sikseen ja iloitsemme siitä, että juuri nyt meillä on molemmat pelaajat jengissä je kevät näyttää oikeasti positiiviselta ensimmäista kertaa moneen vuoteen.