Joukkueen rakennus kaudelle 2010-11

  • 1 132 139
  • 3 357
Tila
Viestiketju on suljettu.

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Mies, joka ei ole ikinä jatko-otteluissa kantanut joukkuettaan yhtään mihinkään,
Ikinä? Teki mm. 3-2 jatkoaika maalin Kärpille Stadissa 4. välierässä. Eikö se ole ratkaisumaali? Jos IFK olisi voittanut ko. pelin, olisi IFK mennyt finaaleihin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka mä nyt olenkin omalta osaltani ollut adoptoimassa Haatajaa, on mullakin silmät päässä. Hadella on ollut kauden mittaan järjettömän suuri määrä tuhannen taalan paikkoja, joista on laittanut kylmästi ohi. Mutta mä en missään vaiheessa ole pitänyt sitä pelkästään huonona asiana. Se, että ylipäänsä pääsi hyville mestoille, oli ainakin itselleni signaali siitä, että jossain vaiheessa niitä onnistumisiakin tulee vielä. Ja nyt näyttää vahvasti siltä, että Haatajallakin alkaa pistesarake täyttyä siihen malliin kuin me olemme odottaneet. On myös syytä pitää mielessä lähtökohdat: uusi jengi (tosin vanha tuttu valmentaja, mutta varmasti Kojokin on päivityksiä tehnyt olemattomaan pelikirjaansa), muutenkin uusi ympäristö (a.k.a Stadin Valot), loukkaantumisesta seurannut leikkaus ja siitä toipuminen, koko jengin alavireys jne. Mulle suurin yksittäinen "Haden ulkopuolinen" tekijä on kuitenkin ollut se, että sentteri on vaihtunut Saarenheimosta Hirschovitsiin. Hade ja Hirso ovat molemmat kovia pelimiehiä, mutta kemiaa ei voi ostaa, eikä välttämättä edes nopeuttaa sen löytymistä. Haataja pelasi vuosikaudet Saarenheimon kanssa, jonka kanssa peli kulki mallikkaasti. Molemmat tiesivät, mitä toinen ajattelee ja mitä tulee tekemään. Pelaaminen yhdessä oli helppoa, kun kaikki tuli ikäänkuin selkärangasta. Nyt tätä etua ei Haatajalla, eikä sen puoleen Saarenheimollakaan, enää ole. Kyllä se pelaamiseen vaikuttaa. Ottaa oman aikansa, että peli alkaa uuden sentterin/laiturin kanssa toimia. Ja tästä syystä Jalonenkin on mitä luultavimmin H-H-kaksikkoa itsepintaisesti yhdessä peluuttanut.

Nyt pitäisikin sitten pikkuhiljaa selvitä, jatkavatko Hirso ja Haataja ensi kaudella molemmat, vain toinen vai ei kumpikaan. Mulla on sellainen kutina, että Hirschovits siirtyy muille maille, mutta Haataja tulisi jatkamaan. Näin ollen, jos jossain vaiheessa H-H-kaksikon peli alkaa tökkiä, pistäisin Haatajan ihan kylmästi kenen tahansa toisen sentterin kanssa samaan ketjuun. Jos siis Hade on meillä jatkamassa. Ja tämä siksi, ettei ensi vuonna ihan alusta tarvitsisi aloittaa tutkaparin etsintää. Toki muutoksiin vaikuttaa myös muiden ketjujen onnistumiset. Mutta jos koko jengillä alkaa tökkiä, niin sekoittaisin pakkaa, jos nyt en kokonaan, niin ainakin joidenkin parivaljakoiden osalta.

Mitä tulee Kimmo Kuhdan mahdolliseen jatkamiseen, pitäisin aivan ehdottomasti! Ja jos mun pitäisi valita Haatajan ja Kuhdan väliltä, ottaisin Kuhdan. Toivottavasti moista valintaa ei tarvitse tehdä, koska näen molemmille käyttöä, eivätkä suoraan sulje toisiaan pois. Kimmo Kuhta ansaitsee saada päättää uransa HIFK:ssa! Ja nythän emme kuitenkaan puhu mistään säälittävästä kehäraakista, vaan ihan pelikuntoisesta ja joukkueelleen hyödyllisestä pelaajasta. Se kävi ilmi taas eilen.

Enkä mä muutenkaan pidä siitä ollenkaan, että Haatajaa verrataan Kuhtaan. Muuttujia on niin paljon mm. aika, joukkue, valmentaja, organisaatio, joukkueen kokoaja... Haatajan suora vertailu Kuhtaan on sekä turhaa että jokseenkin epäreilua. Kimmo Kuhta oli saman ikäinen kuin Hade nyt kaudella 2002-03, saalistaen tehot 46, 22+16=38. Hadella on nyt kasassa 36, 14+13=27. Ja nyt sopii pitää mielessä myös se, että SM-Liiga oli hieman kovatasoisempi sarja tuolloin kuin mitä se on nyt. Emme toki tiedä, miten tämän päivän Haataja olisi sen ajan IFK:ssa pärjännyt. Joten ehkäpä jätämme vertailut sikseen ja iloitsemme siitä, että juuri nyt meillä on molemmat pelaajat jengissä je kevät näyttää oikeasti positiiviselta ensimmäista kertaa moneen vuoteen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
BOL: Pitäisikö sun perustaa Kimmo Kuhta -adoptioklubi : ). Kaikella kunnioituksella Kibeä kohtaan totean, että liigassamme ei ole ainuttakaan joukkueenkokoajaa, joka valintatilanteessa Haataja vs. Kibe ottaisi Kiben. Lisäksi muistutan, että nyt on vääjäämättä vuosi 2010 ja ainoa asia, joka merkitsee on Kuhta vs. Haataja vuonna 2010! Menneisyydellä ei ole mitään väliä. Tilanne näkyy markkinoilla jo nyt, Haatajalla on valtava kysyntä ja Kibe neuvottelee vain HIFK:n kanssa. Ja Haatajan palkka on siis parempi. Kimmo Kuhta on niitä seuraikoneita, joiden megalomaanisuus lepää lähinnä omien fanien silmissä. Malliin Janne Ojanen, Eepi Hämäläinen, Pete Varis, Juha Lind. Tähän joukkoon kuuluminen ei ole mikään häpeä, päinvastoin. Ja tämä joukko ei ole viime vuosinaan herättänyt kiinnostusta missään muualla kuin omassa kantajoukkueessaan. Muualla katsotaan ihan kliinisesti pelaajan relevanttiutta nykyajassa. Kauniisti sanottuna näistä pelaajista ei siis tule markkinakilpailua, heidän palkkaneuvottelunsa käydään yhden seuran kanssa. Nyt kun täällä, HIFK:n adoptiotoiminnan keskuksessakin, jopa masa & tepi ei enää näe Kuhtaa ratkaisevana pelaajana, niin rupeat olemaan viimeinen mohikaani. Mistä propsit sinulle - kun on mielipide, jonka takana seisoo, niin se on kunniakasta ! Honestly. Kommenttini Kiben käyttöasteeseen pelaajana ja vertauksena Haatajaan ovat puhtaasti pelilliset. Minulla ei ole mitään Kibeä vastaan henkilönä ja pitäisin itsekin hänet 3-4 -ketjuissa. Siellähän se Köllikin aikanaan lopetteli ja siellä on Kibe meidän Vesa Viitakoskena.

Mutta Hirso / Haatajaan. Fakta on se, että HIFK haluaa pitää Haatajan ja joutuu kilpailemaan hänestä. Mikään jengi tässä liigassa ei siis pidä Haden kulunutta kautta floppina. Miksi pitäisi ? Katsotaan Haden pinnat kauden lopussa ja verrataan niitä vaikkapa Kuhdan 2005 jälkeiseen aikaan. Hirso on jälleen oma itsensä. Alunperin hän on ollut antaa mennä -listalla, mutta nyt kun kaveri on tehnyt päinvastoin kuin normaalisti eli lisännyt tehojaan kevättä kohti ja ollut (MG ketjussaan) aivan törkeän kova pistemies näissä tiukoissa viimeaikaisissa matseissa, ei HIFK olekaan selkeästi päästämässä kaveria ilman tarjousta. Kysyin Hirsosta eräältä kokeneelta valmentajalta, joka ei ole valmentanut HIFK:ssa koskaan. Kommentti: "Mahtuu minkä tahansa liigajoukkueen kahteen ensimmäisen ketjuun ja mahtuu sinne aivan kirkkaasti. Ei pelaa alle 40 tehopisteen kausia". Voidaan hyvin sanoa, että MG sytyttää pelaajan kuin pelaajan ja Hirso menee nyt siinä siivellä. Mutta muistakaa, että pelaajissa on silti isot peruserot. Kun MG sytyttää huipputaitavan pelaajan, nauttii joukkue siitä enemmän kuin jos MG sytyttää Jerry Ahtolan. See the point? Ja hienoa, kun Ahtolakin jatkaa.

Mikä ero on Hirsolla & Haatajalla ja Kibellä? Hirson ja Haatajan poispäästäminen yhtäaikaa olisi huikea menetys, joka pitää kursia kasaan kahdella aivan viiltävän kovalla hankinnalla. Toisen näistä lähteminen on vähän pienempi, mutta silti liigan mittakaavassa iso menetys. Jonoksi asti ei ole tulijoita samalle vakaalle suoritustasolle. Kuhdan poispäästämisellä ei ole merkitystä isossa kuvassa. Hän ei ole kahden ekan ketjun ison roolin mies ja HIFK pelasi tämän kauden pääasiassa ilman Kuhtaa menestyen hyvin. Kuhta ulos tai sisään ei ole olennainen asia. Hirso-Haataja -akseli ja / tai sen korvaaminen ratkaisee aivan kaiken koskien ketjujamme. Kuhdalla on silti arvonsa ja mieluummin pitäisin hänet. Mutta hänen tilalleen löytyy helpommin stunttia ja tämä on ihan kysynnän ja tarjonnan lakia. On olemassa paljon kokeneita laitureita, jotka antaisivat alempiin ketjuihin hyvää potkua ja isähahmomaista tukea. Älkää siis ymmärtäkö väärin: Kuhdan pitäisin nykyroolissaan ilman muuta, enkä mielellän katsoisi stunttia hänellekään. Mutta hänen lähtönsä ei silti olisi katastrofaalinen.

Elämme mielen....blaablaablaa, kyllä te tiedättekin!
 
Viimeksi muokattu:

punainenpeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NYR
Alunperin hän on ollut antaa mennä -listalla, mutta nyt kun kaveri on tehnyt päinvastoin kuin normaalisti eli lisännyt tehojaan kevättä kohti ja ollut (MG ketjussaan) aivan törkeän kova pistemies näissä tiukoissa viimeaikaisissa matseissa, ei HIFK olekaan selkeästi päästämässä kaveria ilman tarjousta.

Pitäisin Kimin ilman muuta, jos ei ole ns. "varmaa" korttia tilalle. Olen aikaisemmin kirjoitellut siitä, että Kimin fleguilu on suurelta osin katsojan silmissä ja todellisuudessa saman tasoista pelimiestä ei Suomen liigaan löydy.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BOL: Pitäisikö sun perustaa Kimmo Kuhta -adoptioklubi : ). Kaikella kunnioituksella Kibeä kohtaan totean, että liigassamme ei ole ainuttakaan joukkueenkokoajaa, joka valintatilanteessa Haataja vs. Kibe ottaisi Kiben...

Luultavasti pitäisi, mutta jätän kunnian sen avaamiseen toistaiseksi eräälle henkilölle, jonka kuuluisi joko olla perustaja tai sitten kunniajäsen ;). Joku muu saa toki koska tahansa klubin perustaa, mä oon mukana ilman muuta.

Ja olen varsin hyvin tietoinen Kuhta vs. Haataja-asetelmasta. Ja näin sen kliinisesti kuuluu mennäkin. Mulle kuitenkin Kimmo Kuhta edustaa vahvasti Stadilaista Kiekkoperinnettä ja on iso osa MUN IFK:ta. Ja mulle tunne tulee ainakin nyt tässä asiassa ennen järkeä. Jos fanitusta harjoittaisi järkipohjalta, todennäköisesti fanittaisin Michael Schumacheria, Mika Häkkistä tai jotain muuta "lallikuskia", jotka eivät ammattitaidostaan huolimatta herätä nyt yhtään mitään fiiliksiä, ainakaan positiivisia sellaisia.

Vaikka Kimmo Kuhta ei faktisesti oma junnu olekaan, oma jätkä se on. Henkeen ja vereen. En voi sanoin kuvailla sitä fiilistä, kun näin Killen paluun jälkeen ensi kerran sitä raastavaa luistelua ja stondailua maalin kulmalla ennen avausviisikon kentälle menoa. Nämä ovat asioita, joita ei rahalla voi ostaa. Ja ne ovat mulle tärkeitä fiilisjuttuja.

Se, että Kille on mulle tärkeä, ei poista sitä tosiasiaa, että diggaan myös Hadesta. Ja olen sitä mieltä, että Hadesta kannattaa tarjouskilpailuun lähteä, kunhan nyt pysyy jossain järjissä. Jos Hadella itsellään on halua pelata IFK:ssa, hänen ei tarvitse viimeistä hintaa IFK:sta edes lähteä hakemaan. IFK:lla on meidät, Suomen "hassuhattuisimmat" fanit, jotka adoptoivat oululaisen junthin. Etuja, joita et muualta saa =D.
 

Renegade

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Diego Padres
Pitäisin Kimin ilman muuta, jos ei ole ns. "varmaa" korttia tilalle. Olen aikaisemmin kirjoitellut siitä, että Kimin fleguilu on suurelta osin katsojan silmissä ja todellisuudessa saman tasoista pelimiestä ei Suomen liigaan löydy.

Tämä on erinomainen pointti ja täysin samaa mieltä olen minäkin. Olisi mielenkiintoista esittää kysymys Kimiä dissaaville, että jos Kimi heivataan muualle niin kuka olisi takuuvarmasti parempi, tasaisempi, tehokkaampi ja kovempi kevällä kuin Kimi? Niin just, takuuvarmasti, eli mitkään epävarmat nimet eivät kelpaa. Kimi on kotimainen, parhaassa iässä, HIFK-taustainen, omassa porukassa suosittu ja taitava monipuolinen sentteri. Jos ei Kimi kelpaa HIFK:lle, niin kuka on niin paljon parempi että kannattaa Kimistä luopua..
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Jos Hadella itsellään on halua pelata IFK:ssa, hänen ei tarvitse viimeistä hintaa IFK:sta edes lähteä hakemaan. IFK:lla on meidät, Suomen "hassuhattuisimmat" fanit, jotka adoptoivat oululaisen junthin. Etuja, joita et muualta saa =D.

Tästä tuli mieleen, mitä kaverin kanssa puhuttiin mm. Kangen kohdalla aikanaan. Minkä verran vaikuttaa pelaajan päätökseen rustata nimi jatkopaperiin, kun fanit tai osa niistä antaa propseja ja huutelee mukavia pelissä. Voiko faneilla olla kiikunkaakun tilanteessa luotaan työntävä tai positiivinen vaikutus?

Kangelle oli pienellä "Kanki-henkisellä" porukalla tarkoitus antaa hänelle positiivinen kuva, että jätkä me halutaan sun jäävän tänne. Ainakin teki jatkon, oliko vaikutusta (copyright sir Pena).

Voisiko olla mahdollista, että meillä olisi mahdollista oikeasti vaikuttaa esim. Haden jäämiseen tai jopa Nortin jäämiseen? Voisiko pelaajille tulle ajatus, että "hei, noihan diggaa musta, enpä taida lähteä mihinkään, täällä on kiva olla." Nortti on ainakin saanut paljon posia ja toivotaan, että siitä olisi apua.

Hyvä kaverini, joka käy silloin tällöin hallilla, on sanonut, että me (IFK-fanit) saadaan mitä me halutaan. Saatiinhan me Penttikin ulos.
Menestystä tosin ei olla vielä ainakaan saatu.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja tämä joukko ei ole viime vuosinaan herättänyt kiinnostusta missään muualla kuin omassa kantajoukkueessaan.


Sikäli näin kun kirjoitit, mutta "viime vuosinaan" on selkeää liioittelua, kun vielä noin vuosi sitten Kuhta herätti kiinnostusta muun muassa maajoukkueen valmentajassa, olkoonkin että tämä valmentaja taitaa olla aika surkea tapaus. Haatajankin maajoukkuekomennuksesta taitaa olla sama aika. Toinen heistä on tosin menossa urallaan ylös, toinen alas.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisiko olla mahdollista, että meillä olisi mahdollista oikeasti vaikuttaa esim. Haden jäämiseen tai jopa Nortin jäämiseen? Voisiko pelaajille tulle ajatus, että "hei, noihan diggaa musta, enpä taida lähteä mihinkään, täällä on kiva olla." Nortti on ainakin saanut paljon posia ja toivotaan, että siitä olisi apua.

Mä uskon, että meillä on mahdollisuus vaikuttaa. Mutta sen pitää tulla ns. luonnollisesti. Eli kun pelaaja onnistuu kentällä, tai vaikka ei ns. onnistuisikaan, mutta laittaa itsensä 110% likoon, katsomon kannustaessa hieman extraa, se tuntuu aivan varmasti pelaajastakin hienolta. Mutta se ei mun mielestäni saisi mennä siihen, että jatkuvasti huudetaan jonkun pelaajan nimeä, jos siihen ei ole oikeasti aihetta. Se syö silloin sen merkitystä. Ymmärtänette, mitä ajan takaa. Ja ainahan hupiklubi voi tehdä sellaisen ison plakaatin, johon nimen vaihtamalla voidaan yrittää vaikuttaa sekä pelaajaan että organisaatioon ;D. Tyyliin :" Luttiselle jatkoa!!!" Sitä voidaan sitten irtopaloilla muokata miksi vain: "Kaikille kenkää!"-tyyliseksi suuremmaksi statementiksi =D.

Haatajan kohdalla lienee ratkaisevassa roolissa se, millaiset suunnitelmat hänellä on olemassa koskien paluuta Ouluun tai ulkomaille lähtemistä. Perheellisenä miehenä Hade mitä luultavimmin ottaa huomioon myös vaimon ja lapset. Jos ja kun vaihtoehtona on hyvin palkattu duuni ympäristössä, missä perhekin viihtyy ja menestyminen on aidosti mahdollista, uskoisin jäämisen olevan ykkösvaihtoehto, pl. siis ulkomaat ja paluu Ouluun. Tai oletan, että Ouluun ovat joskus aikeissa palata, mitään tietoa ei ole. Ei ole kovin mielekästä repiä jatkuvasti lapsia pois tutusta ympäristöstä, kun sopeutuminenkin vie yleensä jonkin aikaa. Kaikilla tietenkään ei vaihtoehtoja ole, vaan sinne mennään, mistä leipä ylipäätään saadaan. Mutta Haatajallahan tätä ongelmaa ei ole. Enkä usko IFK:n lähtevän kisaan millään naurettavalla tarjouksella.

Uskoisin, että IFK kisaa lähinnä ulkomaiden tai Oulun kanssa.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Tyyliin :" Luttiselle jatkoa!!!" Sitä voidaan sitten irtopaloilla muokata miksi vain: "Kaikille kenkää!"-tyyliseksi suuremmaksi statementiksi =D.

Otteluvalvojat ja muut hörhöt, ketä siinä kopissa istuu, voitaisiin heivata hiuksista vi**uun ja siine paikalle iso plakaatti "Kaikille kenkää!" Voisi olla siinä valmiina kauden alusta kauden loppuun. Olisi ns. muistutukena koko porukalle! HAHA!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otteluvalvojat ja muut hörhöt, ketä siinä kopissa istuu, voitaisiin heivata hiuksista vi**uun ja siine paikalle iso plakaatti "Kaikille kenkää!" Voisi olla siinä valmiina kauden alusta kauden loppuun. Olisi ns. muistutukena koko porukalle! HAHA!

Samaiseen koppiinhan voisi laittaa tiettyjä nimimerkkejä täältä JA:sta ns. virallisiksi valvojiksi, jotka sitten jakaisivat kolmelle surkeimmalle pelaajalle "KK"-tähtiä (Kaikille Kenkää) joka pelin jälkeen. Direktoraatti tekee päätöksensä rekisteröityjen fanien äänestyksen perusteella, mikä tapahtuu huutoäänestyksenä. Aina ennen mj- ym. höpöhöpötaukoja lasketaan tähdet yhteen ja IS-tähtiä ansaitsemalla voidaan kumota KK-tähtiä, eli oikeasti huonot pelaajat tulevat näkemään kyllä oman tasonsa ihan konkreettisestkin. Ennen kuin joukkue palaa ko. tauoilta, eniten jaksolla KK-tähtiä kerännyt pelaaja on kengitty IFK:sta. Uuden jakson alku aloitetaan tietysti nollasta, koska eihän me kohtuuttomia olla. Tällä menetelmällä kansaa kyllä lappaa ovista ja ikkunoista, viihtyy katsomoissa entistäkin paremmin, tunnelmaa ja ääntä on nykyistä enemmän ja jokaisessa Saipa- ym. marraskuun kaamospelissäkin on ihan eri tavalla panosta. Sinunkin äänelläsi on merkitystä!

Koff sponsoriksi, nakit silmille ja KAIKILLE KENKÄÄ! Koff, koff =D
 

scholl

Jäsen
Fakta on se, että HIFK haluaa pitää Haatajan ja joutuu kilpailemaan hänestä.

Fakta on se, että Suomessa ei paljon kilpailua voi olla, jos ei ole kyse totaalisesta mieshuorasta. Katsokaapa noita seuroja. Jyp ja Kalpa ovat ainoita tällä hetkellä, jossa on oikeanlainen tekemisen meininki. KalPalla en usko olevan pelimerkkejä ja onhan Jypkin ihan eri kaliberin seura resursseiltaan kuin IFK. Siihen lisäksi Stadin valot positiivisessa mielessä.

Narrit ovat tällä hetkellä täysi vitsi, jonne ei saada kuin Antti-Jussi Niemen tapaisia kansaneläkettä nauttivia vanhoja miehiä. Bluesilla on rahahanat kiinni ja nyt kun Penaa jo huudellaan sinne toimitusjohtajaksi niin paketti on aika sekaisin. Kärpät... niin Alatalo on tuhonnut jo kolmannen eri sm-liigajoukkueen, mihin hän on sormensa laittanut. Lukosta taas Haataja tuli, joten tuskin maitojunalla lähtee takaisin. Niin ja muut ovat sitten enemmän tai vähemmän pa.

se, millaiset suunnitelmat hänellä on olemassa koskien paluuta Ouluun tai ulkomaille lähtemistä. Perheellisenä miehenä Hade mitä luultavimmin ottaa huomioon myös vaimon ja lapset.

Joo, voi vittu nyt sentään. Haetaanko IFK:hon ammattilaisia vai jotain hemmetin vaimon kanssa Ikeaan -vässyköitä. Pitäisi olla munaa sanoa vaimolle, että tekee omat duuninsa ja mies itse keskittyy lätkään. Se ura ei kestä kuitenkaan kuin joku 15 vuotta. Ihmettelen minkälaisia salaliittoja nytkin on olemassa, kun jotain vaimojen mussutuksia vähän väliä tulee tänne palstalle. Monilla on vielä ihan kaatopaikkavaimoja. En nyt ketään nimiä ala mainitsemaan, mutta jos vaimo tienaa vähemmän kuin mies niin silloin tuskin on mitään nokankoputtamista.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, voi vittu nyt sentään. Haetaanko IFK:hon ammattilaisia vai jotain hemmetin vaimon kanssa Ikeaan -vässyköitä. Pitäisi olla munaa sanoa vaimolle, että tekee omat duuninsa ja mies itse keskittyy lätkään. Se ura ei kestä kuitenkaan kuin joku 15 vuotta. Ihmettelen minkälaisia salaliittoja nytkin on olemassa, kun jotain vaimojen mussutuksia vähän väliä tulee tänne palstalle. Monilla on vielä ihan kaatopaikkavaimoja. En nyt ketään nimiä ala mainitsemaan, mutta jos vaimo tienaa vähemmän kuin mies niin silloin tuskin on mitään nokankoputtamista.

Näihin schollin parisuhdetta sivuaviin juttuihin ei pitäisi koskaan tarttua, koska niillä ei ole mitään tekemistä oikean elämän kanssa, mutta en nyt voi siltä välttyä. Tiedoksi siis schollille, että naiset ovat nähneet päivänvalon ja nykyaikana lienee molemmilla puolisoilla sanansa sanottavana liittyen mm. asuinpaikkaan. Se nyt ei vain oikeassa maailmassa useinkaan mene niin, että mennään ihan täysin toisen ehdoilla. Se on sitten täysin asia erikseen, jos osapuolet ovat keskenään sopineet, että toinen tekee kaikki päätökset ja toinen seuraa kuuliaisesti perässä. Tai että toisen uran aikana perhe seuraa miestään minne tämä ikinä päättää mennäkin. Fiksu mies toki ottaa huomioon vaimon ja lastenkin tarpeet, vaikka jääkiekkoilija olisikin. Nykyään ei taida olla mitään "miehen oikeutta, joka määrää vaimon velvollisuudet".

Itse ymmärrän varsin hyvin toisen tarpeen edetä urallaan ja että joissain tapauksissa perhe joutuu sitä mm. vähentyneen vapaa-ajan muodossa kärsimään, mutta se onkin oma valintani. Jos joku sanelisi mulle, että mun kuuluukin asettaa toisen valinnat omieni edelle, koska olemmehan naimisissa, nostaisin kytkintä mitä luultavimmin aika nopeasti. Omapahan olisi menetyksensä. Ja rahalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, koska suuri osa naisista kykenee kyllä elättämään itsensä. Elintaso voi olla alhaisempi, mutta omanarvontunnetta ei voi rahalla ostaa. Myydä sen voi kyllä, helposti ja jopa hyvin halvalla. Mutta kukin tyylillään, ei kuulu mulle. Turha kuitenkaan arvostella jääkiekkoilijankaan vaimoa pirttihirmuksi, jos elämä ei tunnu jossain paikassa hyvältä. Näitä asioita voi ja pitääkin miettiä silloin, kun sopimus on katkolla.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
BOL: Olen henkisesti mukana Kiben adoptioklubissa ja ymmärrän kaikki pointtisi. Tässähän vaikuttaa tietenkin se, että kaikki eivät ole -pelottavaa kyllä- kaikesta samaa mieltä. Outo keskustelupalsta. Toisille Kibe on HIFK:n ruumiillistuma ja aito palanen vanhaa kunnon iiefkoota. Mut jos herätetään kesken unien ja pyydetään luettelemaan viimeisen 15 vuoden ajalta itselleni tärkeimmät HIFK-nimet ihan fanipohjalta ja ilman minkäänlaista yritystäkään kliiniseen analyysiin, tipahtavat sieltä ensimmäisenä nämä nimet: Jere Karalahti, Jarkko ja Tuomo Ruutu, Marek Zidlicky, Brian Rafalski, Jan Caloun, Tony Salmelainen, Roman Vopat, Toni Mäkiaho.....nämä selkäytimestä vapaassa järjestyksessä.

Analyysien kanssa heittäisin sitten tuohon Hyvöstä, Hirsoa, Kuhtaa ja kumppaneita. Samoin Pärssisen ja Harkinsin, joka oli todella tyypillinen muita ärsyttävä hidas, veltto, oikukas ja sairaan taitava HIFK-sena. Robert Kantorilla ja kaimallaan Schnabelilla on myös aina paikka sydämessäni, hienoja hahmoja. Ja aivan tuhannesti huonompia pelaajia kuin Kibe. Kibe on ollut mulle aina -nyt puhun ihan siis fanina vailla pelianalyysin häivääkään- vähän liian särmätön ja kiltti kaveri. Eikä tarvitse tulla kuittaamaan, että kaikkien pitäisi tapella. Ei siitä ole kysymys. Salmelaisen Tonyssa, Harkinsissa ja Pärssisessä oli kaikissa attitudea ja tunnetila korkealla. Kutsutaan myös särmäksi tai karismaksi.

Hiljaista on sillä osastolla, joiden mielestä Hirso on helposti korvattava kaveri.
 

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi mielenkiintoista esittää kysymys Kimiä dissaaville, että jos Kimi heivataan muualle niin kuka olisi takuuvarmasti parempi, tasaisempi, tehokkaampi ja kovempi kevällä kuin Kimi? Niin just, takuuvarmasti, eli mitkään epävarmat nimet eivät kelpaa.

Tähän välihuomautus, että KUKAAN ei ole takuuvarmasti parempi kuin Kimi. Kysymys kuuluu asettaa: Kuka olisi oletettavasti parempi kuin Kimi. Ja lisäksi todennäköisyyden tulisi olla aika suuri, koska uudessa joukkueessa on aina suuremmat riskit.

Tämä ei siis tarkoita, että haluaisin kenkiä Kimin menemään. Itseäni ei Kimin kohdalla edes korpea hirveästi, että ploff- historia on mitä on. Otanta on kuitenkin aika pieni, ja juuri niitä pelejä missä ykkönen usei otetaan todella tiukasti. Lisäksi: Jonkun on tehtävä ne pisteet runkkarissakin.

Eli en usko, että muutoin kuin suurella riskillä saadaan Kimi korvattua. Hirso on kuitenkin niin hyvä, että paikka esim. Ruotsista tai Sveitsistä löytyisi varmasti, ja tuon tason pelaajia liikkuu SM-Liiga seurojen välillä todella vähän. Ja tuon tason AHL- pelaajat odottavat kyllä viimeiseen asti paikkaa ylhäällä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tämä on erinomainen pointti ja täysin samaa mieltä olen minäkin. Olisi mielenkiintoista esittää kysymys Kimiä dissaaville, että jos Kimi heivataan muualle niin kuka olisi takuuvarmasti parempi, tasaisempi, tehokkaampi ja kovempi kevällä kuin Kimi? Niin just, takuuvarmasti, eli mitkään epävarmat nimet eivät kelpaa.

Kuten joku jo totesikin, niin kysymys on niin epäreilu, että se on jo oikeastaan provo. Myönnän kyllä, että omaltakin osalta vähän turhankin kovaa kritiikkiä tullut Kimin niskaan heitettyä, mutta edelleen olen sitä mieltä, että silmät ja korvat kannattaa pitää auki korvaajankin suhteen. Jos eläisimme utopiamaailmassa, antaisin mielihyvin Kimin näyttää kyntensä tällä kaudella ja tehdä päätöksen keväällä, mutta todellisuudessa ratkaisun paikka seurajohdolla taitaa olla nyt, tai se on jopa jo tehty.

Tuohon kysymykseesi vielä: Entä jos kysyn vastaavasti, kuka olisi TAKUUVARMASTI Lundellia parempi ykkösveska ensi kaudeksi? Vihjeenä voisin vielä sanoa, että mikään Vokounin tasoinen tai pienempi nimi ei nyt kelpaa. Hän ei mainittua kriteeriä täyttänyt.
 

Stigu

Jäsen
Ensi kauden joukkueen runko näyttää tosiaan ihan hyvältä. Suurimmat huolenaiheet ovat veskari ja Hisro-Haataja-parivaljakko.

Veskarin suhteen soisin Noroselle jo näillä näytöillä jatkosopimuksen, meni pleijareissa miten tahansa.

Haatajan ja Hirson jatkon ratkaisevat mielestäni vasta pelijarit: Runkkarin näyttöjen perusteella en antaisi vielä kummallekkaan jatkosopparia. Täydellinen onnistuminen pleijareissa muuttaisi tilanteen. Valitettavaa on tietysti, että sopimukset pitää mitä luultavimmin tehdä ennen pleijareita, joten IFK ottaa parivaljakon sainatessaan kyllä jonkinsuuruisen riskin. Korvaavia pelaajia Hirson ja Haatajan tilalle löytyy pilvin pimein jopa kotoisesta SM-liigasta-eri asia on tietysti se, onko heillä jo sopimukset ensi kaudeksi. Hirson korvaajaksi ottaisin vaikkapa kenet tahansa viisikosta Morrison, Lehterä, Filppula, Hytönen, Pirnes. Haatajan tilalle löytyisikin sitten jo tuplasti enemmän korvaavia pelaajia, esimerkkinä vaikkpa eilisestä matsista Juha-Matti Aaltonen. Ja nuo siis pelkästään SM-liigasta.

Kysymyksen Haatajan ja Hirson jatkosta voi myös esittää tosinpäin: Kuinka moni SM-liigan mestaruutta tosissaan tavoitteleva seura palkkaisi heidät joukkuueensa kirkkaimmiksi kärkihyökkääjiksi?
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV


Samaa mieltä kanssasi.

Lisäksi tarvitsemme kaksi hyvin liikkuvaa puolustajaa, jotka kykenevät myös omassa päässä kulmavääntöihin. Nykykiekossa ei ole käyttöä kovaa taklaavalle, kovaa lämäävälle ja isolle puolustajalle, joka ei osaa kuin siivota maalin edustaa. Tämä aika meni jo aikoja sitten. Nyt tarvitaan liikettä, ketteryyttä, hyviä avauksia, hyvää rannetta jotta kiekko saadaa toimitettua maalille ja pelinlukutaitoa nousta hyökkäyksen tueksi. Clarke on tätä parhaimmillaan, mutta turhan hasardi tällä kaudella.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa mieltä kanssasi.

Lisäksi tarvitsemme kaksi hyvin liikkuvaa puolustajaa, jotka kykenevät myös omassa päässä kulmavääntöihin. Nykykiekossa ei ole käyttöä kovaa taklaavalle, kovaa lämäävälle ja isolle puolustajalle, joka ei osaa kuin siivota maalin edustaa. Tämä aika meni jo aikoja sitten. Nyt tarvitaan liikettä, ketteryyttä, hyviä avauksia, hyvää rannetta jotta kiekko saadaa toimitettua maalille ja pelinlukutaitoa nousta hyökkäyksen tueksi. Clarke on tätä parhaimmillaan, mutta turhan hasardi tällä kaudella.

Ja minä samaa+eri mieltä sinun kanssasi. Tarvitsemme YHDEN hyvin liikkuvan puolustajan, joka kykenee omassa päässä kulmavääntöihin. Tadaa, miten olis Mara?

Nykiekossa vieläkin tarvitaan tota iso+kovaskode+taklaa+maalinsiivous pakkia! Kanki ei pahemmin osaa lämätä mutta muuten täyttää noi raamit. Eikä kelpaisi? Ei HIFK mitään markokippereitä tarvitse. KJ:n pelikirja vaatii selkeästi parit, missä toinen on niin peruspakki kuin olla ja voi. Toisen pitää osata sitten sitä avauspeliä.

Kyllä tuolla rosterilla, mikä meillä tälläkaudella on, hyökkääjät hoitaa sen maalinteon. Jo maalitilastot tukee tätä. Esim. Joni Haverinen+se kova peruspakki on jo ihan hyvä yhdistelmä tähän liigaan. Pitää muistaa kuitenkin liigan nykytaso. Sitten meillä on joku Söde, kuka ei ole oikein kumpaakaan mutta tarvitsee silti mielummin sen peruspakin(Kurvinen please come back) kuin hyökkäävään rannaajan. Not so?

Jos olisin Nyyberi Nyyberin tilalla, ulostaisin Clarken ja tekisin parin vuoden jatkon Maran kanssa. Kanki-Mara, Söde-Kurvinen, Haverinen/Melart-herra X.

Tietysti mä ottaisin Murphyn tai Zidlickyn tai Bonon takaisin. Mutta tuskin noita herroja enää nähdään täällä. Puolustuspäässä HIFK on kuitenkin jo vittu varmaan ikuisuuden tuskaillut ja siitä se homma on rakennettava. Jopa Kojon hyökkäävä/peruuttelu pelikirja huutaa sellaista. Hoidetaan puolustuspää lukkoon ja kyllä meidän rosteri tekee maalit.

Tietääkö muuten kukaan onko Turre ikiniä skulannut pakkina esim. hätätapauksissa? Mielestäni voisi hoitaa sitä tonttia ihan passelisti kun omaa jo fyysiset lahjat eikä kuitenkaan ole mikään mailataituri mitä hyökkäys kaipaisi.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
....Hytönen, ....

Siis hyi vittu! Et oo tosissasi? JP Hytönen paikkaisi Hirson? No ei iki maailmassa. Ei pelillisesti eikä pelaajatyypiltään. Pysyköön Jyväskylässä. Enkä lähtisi hirveesti hehkuttamaan tuota Pirneksen Essiäkään enkä välttämättä Ilari Filppulaa. Jääkö yhden kauden ihmeeksi? Morrison (laituri?) ja Lehterä kylläkin, vaikka Joria inhoon kuin ruttoa. Siksi ehkä haluan sen narreihin, jotta sinne saataisiin taas kunnon perusnarrisylkykuppi.
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
Ja minä samaa+eri mieltä sinun kanssasi. Tarvitsemme YHDEN hyvin liikkuvan puolustajan, joka kykenee omassa päässä kulmavääntöihin. Tadaa, miten olis Mara?

Nykiekossa vieläkin tarvitaan tota iso+kovaskode+taklaa+maalinsiivous pakkia! Kanki ei pahemmin osaa lämätä mutta muuten täyttää noi raamit. Eikä kelpaisi? Ei HIFK mitään markokippereitä tarvitse. KJ:n pelikirja vaatii selkeästi parit, missä toinen on niin peruspakki kuin olla ja voi. Toisen pitää osata sitten sitä avauspeliä.


Mara kelpaisi minulle hyvin ja eikös seuralla ole optio herran tulevasta kaudesta? Kankikin on pelannut hyvin ja kelpaa hyvin minulle hyvän liikkuvuutensa/kaksinkamppailu voittojensa ansiosta. Iso miinus tulee hitaasta lyöntilaukauksesta. Siis sen virittämisestä. Olen tainnut siitä joskus aiemmin kirjoittaakin.

Jokatapauksessa kaksi tarvitaan. Clarke ja Lupa tuskin jatkaa? Itse en ainakaan jatkaisi kummankaan sopimusta vaan etsisin näihin parannusta. Vähintään kahdeksan pakkia täytyy löytyä alkukaudesta rosterista ja muutama vielä Vantaalta, jotta kausi päästään kunnialla läpi. Pakeilla täytyy olla sama kilpailutilanne kuin hyökkääjillä ja myös loukkaantumisia tapahtuu nykykiekossa huomattavan paljon.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Siis hyi vittu! Et oo tosissasi? JP Hytönen paikkaisi Hirson? No ei iki maailmassa. Ei pelillisesti eikä pelaajatyypiltään. Pysyköön Jyväskylässä. Enkä lähtisi hirveesti hehkuttamaan tuota Pirneksen Essiäkään enkä välttämättä Ilari Filppulaa. Jääkö yhden kauden ihmeeksi? Morrison (laituri?) ja Lehterä kylläkin, vaikka Joria inhoon kuin ruttoa. Siksi ehkä haluan sen narreihin, jotta sinne saataisiin taas kunnon perusnarrisylkykuppi.

Joo, Hytönen tänne Valtra-lippiksineen! En dissaa Hytösen pelitaitoja, mutta kyllä itse mies on NIIN maalaisen näköinen kuin suomimies vaan voi olla! Noh, onhan noita pitkissä villakalsareissa viihtyviä ennenkin nähty Nordiksella. Itse antaisin korkeintaan Zambonin miehelle ajettavaksi. Olisi luonnollinen valinta Valtran hytin jälkeen.

Pidetäänkö nyt kumminkin nuo raittien sankarit siellä omilla kylillään ja pyritään pitämään HIFK;n stadilaisten jenginä vaikka tälläkin haavaa HIFK;ssa luisteleekin useita ei-stadilaista taustaa omaavia.

Hirsolle jatko!! Haatajalle kanssa!
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
COLHC1980: Lähes 100% samaa mieltä, tosin Pirnes voisi eri ympäristössä onnistua helvetin hyvin mutta en halua että se on HIFK. En vaan tykkää kaverista mutta jos vaihtuu Hirson tilalle, niin sitten mennään sillä. I-Filppula, ei kiitos ja samoin se jypin hytönen. Ei kumpikaan korvaa Hirsoa. PW hoitaa meillä jo esim. Hytösen tontin enemmän kuin hyvin.

Liigasta Hirson korvaajaksi itse kelpuuttaisin: Genowayn välittömästi. Sahlstedin varauksella(ikä?). McLean ottaisin kiljuen(mielestäni kauden paras scouttaus). Petruzalekin varauksella. Lehterän ottaisin myös mielelläni mutta eihän se tule kuten ei noista ketään(Genoway, hmm?).

Ihanteellisessa maailmassa Nyyberi kaappais Brembergin narreista ja Clarke vaihtuisi Markus Seikolaan. Todellisuudessa meiltä puuttuu Norosen jatkosopimus ja Hirson jatko/korvaaja sekä Maran option käyttö/uusi soppari. Muut palikat hoituu kyllä/on jo hoidettu.
 

Stigu

Jäsen
No johan on palstaveljillä vaatimukset. Siis Hirson korvaaja EI saa olla

a) junttilasta
b) Narrien näköinen
c) ruman ja/tai juntin näköinen.

Kieltämättä tuo karsii potentiaalisten pelaajien määrää hieman, mutta kertoo myös todellisesta adoptio-mentaliteetista Hirson suhteen. Siis vielä kerran: Hirso menee ihan hyvin joukkueessa runkosarjassa, mutta pleijareissa joukkueesta pitää löytyä pelaaja/pelaajia, joilla on taitoa, voimaa ja kylmäpäisyyttä (Morrison) , kokemusta (Hytönen, Pirnes) tai aivan mieltön potentiaali ja halu breikata (Lehterä, Filppula). Yleensä nämä pelaajat ovat niitä joukkueen avainpelaajia, jollaiseksi Hirsonkin lasken. Hirso ei tähän mennessä ole osoittanut omaavansa noita ominaisuuksia, ja kyllähän tämän kauden pleijarit on Hirsolle se viimeinen näytönpaikka oman uskottavuuden kannalta- riippumatta siitä, missä jengissä pelaa ensi kaudella.

Ja ihan mielikuvaharjoituksena esim. Hytöseen liittyen. Kuvitelkaa hänelle:
- asunto Krunikasta
- stadin slangi-kurssi vaikkapa Hakin seurassa
- schollin suunnittelema asukokonaisuus
- tant gredun stailausvinkkejä
- Olli Jokisen harrikkaviikset
- Marko Kiprussoffin takatukka
- julkista hengailua Sedu Koskisen Burlesque-ravintolassa vaikkapa Anna Abreun kanssa

Valtra-mies alkaa näyttää jo varsin stadilaiselta, eikö? Ja tämä siis pelkän mielikuvaharjoituksen ansiosta. Ei saa olla noin ahdaskatseinen!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös