matti&teppo
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Kuhta ja Pikkarainen olisivat aivan helvetin kova laituripari ketjuun, siihen keskelle esim. Hirso ja kolmikolta voisi odottaa vaikka mitä. En mä ymmärrä miksi Kuhtaa ja Pikkaraista pitäisi vertailla jotenkin keskenään koska pelaajat eivät suinkaan kilpaile samasta paikasta vaan ennemminkin täydentävät toisiaan. Jan Caloun ja Jarkko ruutu olivat muuten myös laituripari.Laitetaanpa karuja tilastoja:
Kibe ennen loukkaantumista:
27 ottelua, 0,44 maalia + 0,44 syöttöä = 0,88 pistettä/ottelu (ilman loukkaantumista, sama tahti jatkuen tehot 26,5 maalia + 26,5 syöttöä = 51 pistettä, olisi riittänyt koko liigan pistepörssissä sijalle 11, hypetetyn J-P Haatajan edelle.)
Ilkka Pikkarainen:
54 ottelua, 0,44 maalia + 0,24 syöttöä = 0,68 pistettä/ottelu. Koko kaudella 12 maalia tasakentällisin.
Niinkin yksipuoleinen pelaaja, kuin Pikkarainen on, ei voi operoida ykköskentässä, jos tekee tasakentällisin 12 maalia kaudessa. Tämän kauden suoritusten jälkeen liksa kuitenkin on ykkösketjuluokkaa. Ja tosiaan Pikkaraisella on pudotuspeleissä koko uralla 1 maali tehtynä.
Kuhta saa taas niskaansa sitä itseään. Karu totuus kuitenkin on että Kuhta on yhä SM-liigan aivan kärkipelaajien joukossa. Ja vanhemmiten Kuhta on myös monipuolistunut, ei se ole enää mikään puhdas maalintekijä vaan nykyään onnistuu jo pelinrakentelukin. Pikkaraiselta taas ei voi odottaa kovinkaan kummallista pelinrakentelua, mutta maaleja kylläkin, jos ketjukaverit vaan järkkäävät paikkoja. Mun mielestä olisi loistava parivaljakko kahden kärkiketjun laitureiksi. Noista kahdesta on muuten mun mielestäni Pikkarainen paljon helpommin korvattavissa kuin Kuhta.
Mulle ensi kausi on Nybarin näytönpaikka. Tämä kausi meni osittain vielä Pentin piikkiin, mutta ensi kaudella ei taida olla enää kovinkaan montaa Penan sorvaamaa sopimusta jäljellä vaan jengi on melko tarkkaan Nybarin&Jalosen tuotos. Mutta kyllähän tämä kausi oli Nybarilta heikko esitys. Penan joukkueita haukuttiin aikoinaan mennen tullen paskoiksi mutta Nybari veti kyllä vielä heikommaksi. Rehellisesti sanoen, Tompan ensimmäinen kasaus oli jopa huonompi kuin Pentin viimeinen. Ja saavutus on melko kova koska Penan viimeinen oli jo surkea, tasapaino hyökkäyksen ja puolustuksen välillä oli karmea. Nybarilla puolustus ja hyökkäys olivat kyllä tasapainossa keskenään mutta molemmat olivat heikkoja. Ja mikä huvittavinta, niissä molemmissa oli kyllä eväitä vaikka mihin mutta ongelmaksi muodostui molemmissa tason leveys. Otetaan esimerkki pakiston leveydestä, kaksi pakkia sivuun (niistäkin toinen Haverinen) ja jäljelle jäävä pakisto oli jo aivan luokaton: jengi pelasi kuudella pakilla ja pelaavassa kuusikossa oli Honkanen, Walsh ja Melart. Ihan oikeasti, Nybarin ensimmäisen joukkueen pakiston taso oli kamala. Kärki oli kyllä kova mutta perustason lukumäärä oli aivan liian pieni.
Hyökkäyspääkin näytti paperilla hyvältä ja olisikin ollut ilman avainpelaajien loukkaantumisia. Mutta hyökkäyspään tasapaino ns. kiekollisten ja kiekottomien pelaajien välillä oli aivan suolesta. Joukkueessa oli kauden alkaessa kolme pelaajaa jotka eivät olisi saaneet loukkaantua: Hirso, Loppi ja Kuhta. Nyt kaksi putosi pois ja kun korvaajaksi hommattu Bateskin liittyi myöhemmin vemppaporukkaan oli tuloksena hyökkäyspää missä oli Hirso ja jyrät. No nuorista Ramstedt otti vähän kiekollista vastuuta mutta muuten porukka oli todella tasapaksu, ne HIFK-tyyliset ääripäät (todellinen taito ja todellinen kovuus) puuttuivat oikeastaan kokonaan, Hirso oli ainoa taitopuolen pelaaja ja kovuutta ei ollut lainkaan kun Brennankin lähti pois. Jengi oli täynnä niitä pitkä päätyyn ja "AJA"-pelaajia. Tämä kiintiö joukkueessa oli muuten täynnä jo viime kauden jälkeen muutta Nybarin mielestä osasto oli pahasti vajaa, siksi se kait hommasi näitä vielä kesällä lisääkin (Liivik). Ei mitään käyttöä tuon tyyppisellä pelaajalla tällä kaudella, ja puukäsi päärynäpallo tuli periaatteessa vielä Laakkosen tilalle. Jep jep, jengistä ulos melkein kaikki kiekollisen peliin pyrkivät pelaajat ja tilalle puukäsiä. Enkä todellakaan olisi halunnut pitää Laakkosta pelaajana vaan pelaajatyyppinä, olisin vaan halunnut että tilalle tulija olisi ollut pelaajatyypiltään vastaava, hivenen kokeneempi pelin kiekolliseen hallintaan pyrkivä pelaaja eikä pitkä päätyyn ja perään tyyppinen Kanadan WCHLCHW-junnuliigasta tuotu puukäsi. Niitä oli joukkueessa jo aivan tarpeeksi.
Mutta, nyt on kuitenkin vasta se Nybarin näytön paikka. Jos, ja huom jos, esimerkiksi Liivikin viime kesäinen tulo oli ajateltu jo ensi kautta silmällä pitäen, vaikkapa Pesosen tilalle, on tilanne parempi. Mitä tämän kauden jengiin tarvitaan lisää on taitoa eikä päärynäpalloja, hyökkäyspään tasapaino täytyy saada kondikseen. Tältä kaudelta jäi puuttumaan ne 1-2 kiekollisen puolen pelaajaa ja jos niitä ei tule mennään taas metsään ja kiihdyttäen. Ja periaatteessa Kuhdan mahdollinen poistuminen vaan lisää tuota aukkoa. HIFK:lla on kahteen kärkiketjuun sentterit ja fyysisen puolen laiturit, mutta taitopuolen laiturit puuttuvat, ja mun mielestä jengissä on oltava kaksi taitopuolen kiekollista laituria. Kuhta olisi kyllä vieläkin toinen niistä mutta toinen puttuu. Jos taas Kuhta laitetaan menemään ja tilalle istutetaan jotain Liivikiä tai Petrelliä ollaan jälleen kerran periaatteessa metsässä. Lisäksi, mä en kyllä lämpene enää Mäkiahon hankinnallekaan tai sitten fyysisiä laitureita täytyy laittaa vaihtoon vähän enemmänkin. Muistetaan nyt että tämän kauden porukassa oli Luttinen, Petrell, Pikkarainen, Pesonen, Liivik. Lisäksi nostettiin Wärn jonka voi periaatteessa laskea samaan kategoriaan. Tekee jo kuusi eikä mukana ole vielä edes nyrkkeilijää. Joukkueessa on yhteensä kahdeksan laituripaikkaa ja kyllä niistä kahden pitäisi olla taitolaitureita (Kuhta, Haataja, kiekollinen sentteri) ja yhden nyrkkeilijä (Brennan/Honkanen), lisäksi yksi alempien kenttien sentteri pelaisi laidassa (Ahtola). Yllä olevilta hemmoilta menee siis puolet pelipaikoista niihin. No, tottakai reserviäkin tarvitaan mutta periaatteessa mun jengiin ei mahtuisi laidoille viisikko Luttinen, Petrell, Pikkarainen, Liivik ja Mäkiaho. Siinä on yksi liikaa. Nyt tulee seuraavaksi hyökkäyksen kokoonpano mikä kävisi mulle ihan mainiosti, itse asiassa tuossa olisi tasapaino melko hyvin kohdillaan:
Kuhta/kiekollinen sentteri - Hirso - Pikkarainen
Haataja - Loppi - Luttinen
Petrell - Ramstedt - Liivik
Honkanen - Porthen - Ahtola
Jos taas fyrkat loppuu kesken kasauksen niin sitten rohkeasti Wärn Hirson ja Pikkaraisen seuraksi. Kausi on pitkä ja homma toimi melko mukavasti jo tälläkin kaudella, en ymmärrä miksei kolmikon käyrä voisi olla nouseva. Sitäpaitsi, mä en vieläkään lämpene kaikki_munat_yhteen_koriin_ajatukselle, vaan lähtisin kasaamaan kahta hyvää kolmikkoa. Mutta tuossa "Wärn sisään ja Kuhta ulos"- tapauksessa ongelma olisi kyllä melko täsmälleen sama kuin tälläkin kaudella, kiekollisen puolen hyökkääjien lukumääräinen vähäisyys ja siitä seuraava avainpelaajien tärkeys. Periaatteessa siinä tapauksessa olisi taas kolme hyökkääjää jotka vaan eivät saisi loukkaantua (Hirso, Haataja ja Loppi). Mutta toisaalta, Ramstedt olisi taas yhden kauden kokeneempi eli vastuuta voisi alkaa jo sälyttää hänellekin. Ja niille jotka huutelevat Oulun ihmelasta kentälle totean että näyttöpaikka tulee varmasti, mutta en kyllä ihan vielä lähtisi kasaamaan joukkuetta hänen ympärilleen.
Lisäksi, jos/kun hommataan pugilisti pitää sen myös osata ne hommat. Täällä suurimmalle osalle riittää se että ottaa matsissa huolella turpaansa ja laittaa pärstänsä sen jälkeen nettiin, "on nimittäin hifkin näköinen jätkä", mutta mulle ei.