Joukkueen rakennus kaudelle 2009-2010

  • 1 548 665
  • 4 530
Tila
Viestiketju on suljettu.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
ultrar: Tässähän on se ongelma, että jos maalivahti ongitaan "1-korista" tyyliin Riksman/Markkanen/Toivonen/Pitkämäki, tulee hän kyllä selkeästi ykköseksi ja Niemisen asema joukkueessa putoaa. Jos veskarista ruvetaan maksamaan yli 200ke, niin pakkohan sitten on lähteä siitä, että kaveri tulee pelaamaan. Niinpä HIFK ottaisi kyllä helvetinmoisen riskin lähtiessään tähän leikkiin toista kautta peräkkäin. Tosin nostaisin hattua, sillä se ei pelaa, joka pelkää. Mutta kun tässä kliinisesti funtsin isojen satsauksien todellista panosta, niin kyllähän Markkanen (lievästi) ja Toivonen & Pitkämäki menevät kaikki pettymyksen puolelle ja vain Riksman on onnistunut. Viime kausina liigaa ovat hallinneet täällä pidempään pelanneet veskarit. Mun hunchi sanoo, että Ahlqvistiä ei jaksa enää katsella, jotain siitä puuttuu. Niinpä HIFK tarvitsee Niemiselle sopivan kakkosen. Mutta kuitenkin siis jokatapauksessa pelaamaan tulevan kakkosen. Haen näköjään edelleen meille Askey-Lundell -tyyppistä tilannetta. Ässien Kilpeläinen olisi ollut mainio hankinta tähän saumaan.

Nyt kun meillä olisi pleijareihin heittää jäälle nelonen Brennan-Porthen-Hacker, niin kyllä olisi aika makea fiilis katsella vastustajan 1-ketjun pelinrakentelua. Täytyy muistaa, että (tamismi) myös nelonen vs. nelonen on playoffeissa yksi ratkaiseva alue. Meillä ei oikeasti voi pörrätä Kuhta tai Loppi nelosessa, kun ruvetaan pelaamaan kovaa. Luulen, että Wärn uhrataan sinne. Hackerin olisin laittanut neloseen jo aikaa sitten, sinne mies istuu kuin nenä päähän. Lisäksi Honkasta voisi vakavissaan kokeilla ketjussa. Hänen kiekollinen panoksensa ei todennäköisesti riitä pleijareissa ja nyt olisi KJ:lla paikka kaivaa hänestä niitä muita avuja.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisi tehdä enemmän aluksi tryouteja ulkolaisten kanssa. Ei mitään Walsheja koko kauden sopimuksilla.

Olen samaa mieltä kanssani, jos on yhtään epävarma kortti kyseessä, niin ei muuta kun try-outia kehiin ja sen jälkeen katsotaan sorvataanko sopimus, jos pelaaja ei suostu tähän järjestelyyn, niin uutta kehiin. Mielummin ilman ulkkarivahvistusta, kun joku "Walsh" pyörimässä jaloissa koko kauden vieden siivun palkkapotista.

En kannata yrittämisen lopettamista, koska kaudella 08-09 ei onnistuttu hyvin ulkolaisten kanssa. Pitää muistaa, että Nybondas työskenteli vasta ensimmäisen kokonaisen kauden Utj:n hommissa ja ensi kausi sujunee jo paremmin kuin tämä menossa oleva kausi häneltäkin.

En minä näitä epäonnistuneita ulkolaishankintoja Nybondaksen niskaan kaada. HIFK käyttää pelaajahankinnoissa myös muiden palveluja kuten mm. Kautosen ja käsittääkseni juuri Walsh oli Kautosen "löytö". Näin olen asian ymmärtänyt.

Se tässä itseäni askaruttaa, että HIFK:lla on valitettavan pitkät perinteet epäonnistuneista ulkkarihankinnoista. Penan aikana tyhjiä arpoja oli riittämiin ja pääsääntöisesti onnistuneet ulkkarihankinnat olivat jo SM-liigassa kyntensä näyttäneitä.

Viimeksi ulkkarihankinnat ovat olleet onnistuneita Kekäläisen kaudella, siis aivan liian kauan aikaa sitten. Hävisikö tietotaito kokonaan Kekäläisen mukana.Valitettavasti näyttää siltä.Toivon kovasti olevani tässä väärässä ja että Nybondas/HIFK:lle pelaajia tarjoavat pelaaja agentit heittävät ensi kaudella kehiin uusia Calouneita, Davidsoneja ja Zidlickejä ja sitä mä heräsin.

Sitä tässä yritän tuoda esille, että jos ei rahkeet laadukkaaseen scouttaukseen riitä niin, pelataan sitten varman päälle ja hankintaan niitä niin sanottuja varmoja paloja, jotta tiedetään mitä saadaan.
 

nikozwan

Jäsen
Kannatan ajatusta Niemisestä ja tasavahvasta kirittäjästä. Tämän Toisen pitää olla riittävän kova, että oikeasti pystyy haastamaan Niemisen, mutta pelin pitää olla reilua. Kilpailu ei saa heikentää Niemisen työskentely olosuhteita. Mistä löytyy tällainen ennen kaikkea reilu ja kova jätkää, joka lähtee nimenomaan kirittämään Niemistä.

Pelsujen Nikkilä olisi ollut hyvä kirittäjä Niemiselle, miehellä on kuitenkin pahvi ensi kaudesta, joten mietin että olisiko Kalpan Mika Oksasta tähän hommaan? Kokemusta löytyy ja tämä kausi on sujunut ihan mukavasti tilastojen kannalta. Pahvikin olisi katkolla jos jatkoajan tietoihin on luottamista. Tuskin on ihan kalleimmasta päästäkään.

http://www.sm-liiga.fi/pelaajat/08-09/kalpa/oksa-mika.html

Todetaan loppuun legendaarisesti että "nyt hereillä siellä toimistolla!"
 

sovhoosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeksi ulkkarihankinnat ovat olleet onnistuneita Kekäläisen kaudella, siis aivan liian kauan aikaa sitten.

En kritisoi kirjoitustasi sinänsä, korjaan vain sen että kaksi kautta sitten meillä oli kyllä liigan ehdottomasti onnistuneimmat ulkomaalaisvahvistukset.
Steve Guolla & Rem Murray loistivat ja Cory Murphy oli täysin suvereeni.
Robert Schnabel huonoimpanakin ulkkarina hyvä hankinta.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeksi ulkkarihankinnat ovat olleet onnistuneita Kekäläisen kaudella, siis aivan liian kauan aikaa sitten. Hävisikö tietotaito kokonaan Kekäläisen mukana.Valitettavasti näyttää siltä.

Mielestäni tässä hieman ylenkatsotaan Penan ulkkarihankintoja esimerkiksi hänen kahdelta viimeiseltä IFK-kaudeltaan. Kaiken lisäksi SM-liigan ja IFK:n vetovoima pelaajamarkkinoilla on muuttunut rajusti niistä ajoista, jolloin Kekäläinen rakensi IFK-miehistöä.


IFK:n ulkomaalaispelaajat(kiintiö 5 ulkomaalaista) 2006/2007
Koodi:
#   Nimi            Ikä  O  M  S  P PIM +/- 
1.  Steve Guolla    33  49 11 45 56  44  4
3.  Cory Murphy     28  45 13 37 50  46 17  
4.  Rem Murray      33  56 20 26 46  38 16 
12. Billy Tibbetts  31  15  3  8 11  24  1 [I](siirtyi kesken kauden HPK:sta)[/I]
14. Jan Hrdina      30  10  2  6  8  22  3 [I](siirtyi 10 pelin jälkeen Ruotsiin)[/I]
19. Robert Schnabel 27  32  1  3  4 120  8 [I](siirtyi 32 pelin jälkeen Jokereihin)[/I]
                       
=                      207 50+125=175  +49

IFK:n ulkomaalaispelaajat(kiintiö 4 ulkomaalaista) 2007/2008

Koodi:
#   Nimi            Ikä  O  M  S  P PIM +/-
1.  Ryan Vesce      25  56 26 18 44  42 11      
2.  Steve Guolla    34  50 14 25 39  40 -5      
5.  Rem Murray      34  52 17 18 35  62 -3 
13. Charlie Cook    24  38  2 13 15  34 -2 (siirtyi 38 pelin jälkeen Tsekkiin)
24. Libor Ustrnul   25   8  0  2  2  31  1 (siirtyi kesken kauden Tsekista)

=                      204 59+76=135    +2

IFK:n ulkomaalaispelaajat(kiintiö 3 ulkomaalaista) 2008/2009
Koodi:
#   Nimi            Ikä  O  M  S  P PIM +/-
7.  Shawn Bates     33  20  5 16 21  20  2 (sopimus purettiin 20 pelin jälkeen)
13. Dan Hacker      27  29  4  7 11  20 -4 (siirtyi kesken kauden Ilveksestä)
21. Tom Walsh       25  30  0  4  4  18 -6 (sopimus purettiin 30 pelin jälkeen)
23. Ivan Majesky    32   5  0  3  3   6 -1 (siirtyi 5 pelin jälkeen Ruotsiin)
24. Kip Brennan     28  22  0  3  3 118 -6 (siirtyi 22 pelin jälkeen USA:han)

=                      106  9+33=42    -15


Toki kyseiset tilastot kertovat SM-liigan ulkomaalaisvahvistusten tason äkillisestä romahtamisesta, mutta Nybondaksen ensimmäisen kauden hankintoja ei voi edes verrata Pentin viimeisten kausien hankintoihin. Toivottavasti TomTom parantaa tulevaisuudessa, sillä muuten on parempi jättää ulkomaalaiset kokonaan hankkimatta. Kautonenkin voisi hieman tsempata...
 
Viimeksi muokattu:

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Pelsujen Nikkilä olisi ollut hyvä kirittäjä Niemiselle, miehellä on kuitenkin pahvi ensi kaudesta, joten mietin että olisiko Kalpan Mika Oksasta tähän hommaan? Kokemusta löytyy ja tämä kausi on sujunut ihan mukavasti tilastojen kannalta. Pahvikin olisi katkolla jos jatkoajan tietoihin on luottamista. Tuskin on ihan kalleimmasta päästäkään.

Hyvä vaihtoehto tuo Oksa, mutta miltä kuulostaisi Sasu Hovi? Kokemusta alkaa olla, mutta itsellä ei ole mitään tietoa palkasta, eli saattaa olla liian kallis kirittäjäksi. Olen itsekin sitä mieltä, ettei mitään +200k -äijää kannata Niemisen kaveriksi ottaa. Syyt JHag tuossa aiemmin jo mainitsikin tyhjentävästi. Ongelma, jos sellaista nyt voi ongelmana pitää, on se, että Hovi on pienikokoinen, kuten Hattukin. Itse näkisin mieluummin Hatun parina isokokoisen, hieman erityylisen veskan kuin Hattu.

Tietääkö joku, onko Hank jo tehnyt sopparin jonnekin (Poriin)? En nyt varsinaisesti ole Hank-fani, mutta vituttaahan se, jos kaveri puolittaa palkkansa ja lisäksi kuorii itsestään pelimiehen. Nimittäin, jos käy katsomassa Ässä-ketjussa keskustelua, niin siellä odotettaan Hankin pelaavan halvalla, kun kuitenkin ilmeisesti HIFKissä palkka on ollut kuusinumeroinen.

JHag mainitsi aiemmin, että Wärnistä ollaan kiinnostuneita. Voitko valaista, mitkä joukkueet ovat perässä? Wärniä ei mun mielestä saa missään nimessä päästää pois! Liivikin ohella tärkeimpiä pidettäviä jätkiä näistä omista junnuista (hyökkääjistä). Potentiaalia on kuitenkin hyväksi liigapelaajaksi.

Lopuksi vielä aivan ehdoton KYLLÄ intiaanille. En olisi päästänyt Brennania pois alun perinkään, mutta etenkin nyt hänelle olisi käyttöä. Tosin, kyllä kai Honkanenkin asian ajaa, jos vain saisi luvan käyttää vahvuuksiaan. :)
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
En minä näitä epäonnistuneita ulkolaishankintoja Nybondaksen niskaan kaada. HIFK käyttää pelaajahankinnoissa myös muiden palveluja kuten mm. Kautosen ja käsittääkseni juuri Walsh oli Kautosen "löytö". Näin olen asian ymmärtänyt.

Se tässä itseäni askaruttaa, että HIFK:lla on valitettavan pitkät perinteet epäonnistuneista ulkkarihankinnoista. Penan aikana tyhjiä arpoja oli riittämiin ja pääsääntöisesti onnistuneet ulkkarihankinnat olivat jo SM-liigassa kyntensä näyttäneitä.

Toivon kovasti olevani tässä väärässä ja että Nybondas/HIFK:lle pelaajia tarjoavat pelaaja agentit heittävät ensi kaudella kehiin uusia Calouneita, Davidsoneja ja Zidlickejä ja sitä mä heräsin.

Sitä tässä yritän tuoda esille, että jos ei rahkeet laadukkaaseen scouttaukseen riitä niin, pelataan sitten varman päälle ja hankintaan niitä niin sanottuja varmoja paloja, jotta tiedetään mitä saadaan.

Nybondas vastaa Utj:n tehtävissä joukkueen rakentamisesta kilpailukykyiseksi, myös niistä pelaajista, jotka ovat Kautosen löytöjä tai Jalosen haluamia pelaajia. Minä lähden siitä, että rahkeiden pitää riittää myös omaan skouttaukseen. Agentit eivät voi ajatella riittävästi HIFK:n etua tarjotessaan meille pelaajiaan, muuten eivät hoida omia hommiaan kunnolla. "Zidlickyt" pitää löytää itse, ennen kuin niiden palkkapyynto on 300k kaudesta, muuten ne maksaa sen 300k/kausi. Jos ei itse löydetä pelaajia, niin periaatteessa koko skouttauksen voisi silloin lopettaa kokonaan ja istua officella faksin vieressä kännykkä ladattuna ja odotella agenttien yhteydenottoja. En usko asioiden olevan näin kehnosti HIFK:ssa ja kaudelle 09/10 kasaa Nybondas ensimmäisen kokonaan oman joukkueensa ja uskon nyt homman toimivan paremmin kuin ennen kautta 08/09. Lopputulos on alusta saakka toimivampi joukkue kuin nyt menossa olevalle kaudelle saatiin kasaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
JHag mainitsi aiemmin, että Wärnistä ollaan kiinnostuneita. Voitko valaista, mitkä joukkueet ovat perässä?

HPK ainakin aivan kybällä.

Pelicans on myös ns. antennit ylhäällä nuorten pelaajien suhteen ja sittenhän meillä on perinteisenä ei-mahdu-meille-pelaajien hautomona Saipa, joka on ainakin Keräsen perässä. En ihmettelisi myöskään Holmbergin HPK-diiliä. Ymmärrän Keräsen ja vaikkapa Pöystin lähdön, varmasti löytyy peliaikaa paremmin muualta. Holmbergin ja Wärnin haluaisin pitää HIFK:ssa. Samoin Ahtolan, joka on mielestäni aliarvostettu kohtuuhyvä yleispelaaja. Kun puhutaan näistä alempien ketjujen raskaan työn raatajista, niin siinä on oikeasti paikka miettiä kuitenkin olisiko kotimainen vaihtoehto ollut Hackeria järkevämpi. Vaikka siis Hackerista periaatteessa diggaankin kolmosen-nelosen miehenä. Väittäisin silti, että meiltä lähteneeltä Jouhkimaiselta olisi saatu samalla peliajalla paremmat suoritukset kuin Hackerilta. Brennanillahan oli erikoisosaamista, toisin kuin Hackerilla. Mutta siis: jos ylempiin ketjuihin riittää kovia kotimaisia sällejä, voivat ulkkarit kauhoa alemmissakin kentällisissä, kun heidät on sinne roolitettu.

Ja tosiaan, aivan kaikki Penan ulkkarit eivät olleet kuraa. Murray ja Murphy olivat loistavia, Vesce oli lähellä loistavaa ja Guollakin oli täysin käyttökelpoinen kaveri. Ei tosin 1-sentterinä, mutta kyllä se olisi kakkosena ja yv-erikoismiehenä mennyt. Schnabel oli paljon mainettaan parempi ja olisi mahtunut aivan heittämällä tämän kauden pelaavaan pakistoon. Schnabihan oli hyvä av-pakki. Kyllä tämän kauden ulkkarit ovat olleet poikkeuksellisen kehnoja selkeää intiaania Brennania lukuunottamatta. Walsh yksinään on lähellä kaikkien aikojen ulkkarifloppia - ja se on HIFKssa jo kova saavutus. Hacker tuli 2-sentteriksi ja siihen nähden hän on ollut odotettukin floppi. Mutta arvostan Hackerin työmoraalia kuitenkin ja pienemmällä palkalla hän kelpaisi neloseen. Hackerin suhteen kannattaa muistaa, että hän ei riittänyt edes Saipan ylempiin ketjuihin - joten mistä tuli superidea, jonka mukaan hän stunttaa Loppia ja paikkaa sentterivajetta? Ilman Hackerin omaa väsymätöntä panosta olisi koko ulkkarikuviomme ollut aika karu. Bates pelasi hyvän alun ja oli ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Mutta Bateskin jäi todella kauas esimerkiksi Murrayn taakse kokonaisarvosanaltaan. Ja kyllä Vesce & Guollakin tuottivat kauden mittaan enemmän iloa kuin Bates lyhyellä visiitillään - siltikin Bates oli hyvä yritys, ei siinä mitään.

Mun lääkkeet HIFK:n ulkomaalaiskuvioihin:

-Ei haeta kuuta taivaalta eli toivotaan -miehiä ahl:stä, vaan katsellaan ihan kiltisti vaikka meidän omasta liigasta tai Ruotsista. Antaa muiden scoutata, otetaan me hedelmät! Näinhän me on hankittu Rafalski, Vopat, Murphy ja Bednar, enkä muista kenenkään valittaneen, että ne ovat pelanneet ensin muualla liigaa.

-Käytetään oikeasti tryoutia

-Mietitään oikeasti ennenkuin annetaan nykyisten ulkkarien mennä. Tämä toteutui surullisesti kuluvalle kaudelle. Vesce, Guolla, Murray ja Ustrnul voisivat kaikki luistella ekaan playoffmatsiin tänä keväänä ilman sen suurempia valituksia. Joo, niitä on neljä, mutta ihan nyt vaan ajatusleikkinä. Tämän vuoksi mielestäni jopa myös Hacker ansaitsee pohdinnan: Onko pointtia antaa hänen mennä, jos kaverista saataisiin edullisesti alempien kentällisten energialaituri? Jos ei ole selkeää plania paremmasta vaihtoehdosta tilalle, niin pidetään. Jotta ei oltaisi siinä tilanteessa, että ensi kaudella riveihin astelee Mr. Joe Smith Allsvenskanista paikkaamaan sentteriaukkoa lähtötehoilla 2+1 kaudelta 08/09

edit: Johanneksen viestiin liittyen: Totta munassa on hienointa löytää itse Marek, Caloun ja Vesce. Mutta kun pelataan vain kolmella sällillä ja omat scouttausnäytöt ovat kuitenkin aika ohuet, niin kyllä ainakin 2/3 ulkkareista pitäisi lähtökohtaisesti mielestäni olla ns. varmaa kauraa. Kyllähän Kärpätkin on löytänyt Corson itse, mutta Andersson on lobattu HPK:lta.
 
Viimeksi muokattu:

Caine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Leijonat
Pakko tähän väliin heittää kommentti Jani Honkasesta. Mihin miestä oikein tarvitaan? EI ole koko kauden aikana esittänyt mielestäni yhtään mitään. Ja Kankaanperä on parempi myllyttäjä, joten mitä "miliisillä" tehdään? Alkaa muistumaan Lostedt mieleen.. Mestiksestä nostettu ja sinne joutais takaisin.

Samoin Pesonen, Turunen, Nyholm, Pöysti, Ahonen, Melart, Puronlinna ulos tai Mestikseen kasvamaan, riippuen kundista. Pelimiehiä tilalle kiitos.

Tarvitaan Söden kanssa ykkös pakki. Ja lisäks vielä yksi kunnon pakki ("Malmivaara, Tuulola tms.") tämän ryhmän lisäksi: Kankaanperä, Heikkinen, Hank Pikkarainen, Haverinen

Hyökkääjiin tarvitaan ainakin Haataja ja mielellään vielä yksi kova sentteri tyyliin "Bednar". Nämä siis kaikki oletuksella että saamme pitää I.Pikkaraisen, Kuhdan, Hirson, Luttisen, Lopin, Petrellin, Porthenin, Liivikin, Wärnin, Ahtolan, Ramstedtin. Hackerista en osaa sanoa oikein mitään.. toimii kolmos/nelos kentässä.

Sitten vielä se veska. Se onkin se vaikea tehtävä!
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Tarvitaan Söden kanssa ykkös pakki. Ja lisäks vielä yksi kunnon pakki ("Malmivaara, Tuulola tms.") tämän ryhmän lisäksi: Kankaanperä, Heikkinen, Hank Pikkarainen, Haverinen

Hyökkääjiin tarvitaan ainakin Haataja ja mielellään vielä yksi kova sentteri tyyliin "Bednar". Nämä siis kaikki oletuksella että saamme pitää I.Pikkaraisen, Kuhdan, Hirson, Luttisen, Lopin, Petrellin, Porthenin, Liivikin, Wärnin, Ahtolan, Ramstedtin.

Ensinnäkin. Ihanko tosissasi väität ettei Heikkinen kuulu sm-liigassa kategoriaan "ykkös pakki"? Koko liigassa on 2 puolustajaa jotka ovat tehneet enemmän pisteitä kuin Bono. Eikö tämä riitä "ykkös pakki"-statukseen? Viimekaudella 37pts, tälläkaudella 34pts. Kyllä itse pidän Bonoa yhtenä sm-liigan kärkipakeista, varsinkin hyökkäyssuuntaan.

Ja sitten, millä rahalla kuvittelet Hirson ja Lopin taakse saavasi vielä "Bednarin" tai "Saarenheimon"? Kyllähän tämä kausi osoitti taas, että leveyttä tarvitaan, mutta 3(!) sm-liigan "ykköskorin" sentteriä? Kyllä itse ainakin olisin valmis luottamaan Ramstedtille tuon Hirson/Lopin paikkaajanpaikan. Ja kyllä minä ymmärrän tuon esim. JHagin peräänkuuluttaman pontin, että senttereitä ei voi olla liikaa. Mutta, en vain ymmärrä miten HIFK:lla olisi rahaa pitää senttereinä Hirsoa, Loppia, "Bednaria", Ramstedtia ja Porthenia. Käsittääkseni myös Ahtola ja Liivik pystyvät sentteriä pelaamaan?
 

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän vuoksi mielestäni jopa myös Hacker ansaitsee pohdinnan: Onko pointtia antaa hänen mennä, jos kaverista saataisiin edullisesti alempien kentällisten energialaituri? Jos ei ole selkeää plania paremmasta vaihtoehdosta tilalle, niin pidetään. Jotta ei oltaisi siinä tilanteessa, että ensi kaudella riveihin astelee Mr. Joe Smith Allsvenskanista paikkaamaan sentteriaukkoa lähtötehoilla 2+1 kaudelta 08/09

Kyllähän Hackeria voi harkita, vaikken itse ole mitenkään kaverille lämmennyt. Mies pelaa parhaimmillaan kolmosen-nelosen laidassa, ja minun mielestä kaverista ei ole paikkaamaan edes kolmosen sentteripaikkaa. Tai muotoilen toisin. Mielestäni lähtökohtaisesti myös kolmos-nelosketjuun pitäisi hankkia kaksi puhdasta sentteriä ja lähtökohtaisesti sentterin, joka pystyy pelaamaan laidassa. Hacker on laituri, joka hätätapauksessa voi pelata sentterinä.

Sanoin jo Hackerin ensimmäisten pelien jälkeen, että hyvinhän se paikkansa täyttää mutten oikei keksi miksi pitäisi pitää joukkueessa. Silloin meillä oli neljä ulkkaria, ja kuvittelen vieläkin, että Hackerin hankinta oli yksi syy miksi Kip lähti pois. Ensi kaudeksi rajoitukset poistuvat, ja jos joukkue saadaan muuten hyvän näköiseksi niin ei tuo nyt minua haittaa. Kuitenkin, Inkkari pitäisi mielestäni hankkia myös ensi kaudeksi. Tähän mennee ulkkaripaikka. Sitten se Rightin pakki. Tähän taitaa mennä toinen. En nyt sano, että Hacker ei voisi viedä sitä kolmatta, mutta kannattaa katsoa pirun tarkkaan onko kaikki muut paikat täytetty ennen kuin tarjotaan sopparia.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Totta munassa on hienointa löytää itse Marek, Caloun ja Vesce. Mutta kun pelataan vain kolmella sällillä ja omat scouttausnäytöt ovat kuitenkin aika ohuet, niin kyllä ainakin 2/3 ulkkareista pitäisi lähtökohtaisesti mielestäni olla ns. varmaa kauraa. Kyllähän Kärpätkin on löytänyt Corson itse, mutta Andersson on lobattu HPK:lta.

On joo, kun puhutaan ei EU-pelaajista, niin kannattaa pelata niiden kanssa varman päälle ja hankkia esim. Clarke "pikkuveljeltä", kuten kai yritetään. Ensi kaudella saa kuitenkin peluuttaa EU-pelaajia ilman rajoituksia ja niitä kannattaisi kierrättää tryouteilla isojakin määriä ja tehdä sopivien kanssa koko kauden diilit onnistuneen tryoutin jälkeen. Yksi tapa on tietysti jatkaa suunnilleen nykyisellä rosterilla ja paikata muutamalla onnistuneella täsmähankinnalla aukot. Tämä viimeinen on turvallisin tapa toimia.
 

Caine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Leijonat
Ensinnäkin. Ihanko tosissasi väität ettei Heikkinen kuulu sm-liigassa kategoriaan "ykkös pakki"? Koko liigassa on 2 puolustajaa jotka ovat tehneet enemmän pisteitä kuin Bono. Eikö tämä riitä "ykkös pakki"-statukseen? Viimekaudella 37pts, tälläkaudella 34pts. Kyllä itse pidän Bonoa yhtenä sm-liigan kärkipakeista, varsinkin hyökkäyssuuntaan.

Ja sitten, millä rahalla kuvittelet Hirson ja Lopin taakse saavasi vielä "Bednarin" tai "Saarenheimon"? Kyllähän tämä kausi osoitti taas, että leveyttä tarvitaan, mutta 3(!) sm-liigan "ykköskorin" sentteriä? Kyllä itse ainakin olisin valmis luottamaan Ramstedtille tuon Hirson/Lopin paikkaajanpaikan. Ja kyllä minä ymmärrän tuon esim. JHagin peräänkuuluttaman pontin, että senttereitä ei voi olla liikaa. Mutta, en vain ymmärrä miten HIFK:lla olisi rahaa pitää senttereinä Hirsoa, Loppia, "Bednaria", Ramstedtia ja Porthenia. Käsittääkseni myös Ahtola ja Liivik pystyvät sentteriä pelaamaan?

Heikkinen ei ole osoittanut kauden aikan mielestäni jatkuvaa tasaista puolustuspeliä vaikkakin pisteitä on tullut ihan ok. Hyvä kiekollinen pakki ei siinä mitään. Mutta koska näitä on ollut mielestäsi IFK:lla liikaa?

Olihan näitä senttereitä juuri Narreillakin kolme kovaa joka kentässä toissakaudella. Ja pelaajabudjetti suurinpiirtein sama kuin IFK:lla. Joten vastaukseni onkin että laitetaan sitä rahaa oikeisiin paikkoihin! Eikä makseta näille kaikille turhuuksille aivan yltiöpäistä palkkaa. (Esim. Pesonen) Ja lisäksi ensi kaudella on kokoonpanossa vain 18 pelaajaa. Joten luulisi nyt näillä (mahdollisilla) pelaaja siirroilla ja uusilla säännöillä saavan tohon jengiin kaksi hyvää maalintekijää, olkoon ne vaikka sitten laitureita tai senttereitä aivan se ja sama mulle. Mutta totuus on nyt kuitenkin se että IFK tarvitsee enemmän tasaisesti pisteitä tekeviä hyökkääjiä.
Vaikkakin Kuhta ja Loppi olivatkin loukkaantuneina niin en siltikään ole tyytyväinen tämän päivän IFK:hon vaikka sinä ehkä oletkin. Mutta en ole joukkueen kassanhoitaja eli jos sitä rahaa ei ole niin sitten sitä ei ole, mutta mielestäni tässä ollaan nyt vain niin lähellä että saataisiin IFK:sta jo syksyllä (ainakin paperilla) mestaruudesta taiseteleva jengi. Joten muutama täsmä hankinta kannattaisi tehdä. Yleisökin palaisi halliin ja se on pitkä penni onko hallissa 6000 vai 7000 katsojaa.
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Jos meillä ensi kaudella on Hirso, Loppi, Porthen, Ramstedt, Ahtola, niin ei me todellakaan tarvita sentteriä, mutta joku laitahyökkääjä, joka pystyy stunttaamaan keskellä ei olisi huono juttu ollenkaan. Me ei tarvita kovin montaa uutta nimeä ensi kaueksi hyökkäykseen, ehkä 2-3, ei yhtään enempää. Tietysti Lennun lähtiessä määrä kasvaisi yhdellä. Keräsestä, Pesosesta ja ehkä mahdollisesti Pöystistä olisin valmis luopumaan. En sen vuoksi, että olisivat huonoja sällejä, mutta eivät ehkä sovi nyt ensi kauden suunnitelmiin.

Sitä jaksan ihmetellä, että edelleen joku poistaisi Turusen. Arvatkaapa löytyykö tälle kaverille ottajia, riittää jo kun katsoo plusmiinus tilastoon pitäisi kertoa kaikille arvon. Taitaa olla tällä hetkelläkin ainoa HIFK:n pakeista jolla tilasto on plussan puolella ja vielä muistaakseni +12. Ei me puolustukseen tarvita muuta kuin se mr right. Jonkun puolsutajista pitää hakea ensi kaudella vauhtia muualta, kenenkään ei kannata jäädä istumaan penkille koko kaudeksi eikä kaikkia voida työntää Vantaallekaan.

Ensi kaudeksi siis 2-3 hyökkääjää ja yksi pakki + maalivahti, oli se sitten ykkönen tai kakkonen. Se "inkkari" voisi olla se kolmas hyökkääjä. Nyt ei kannata liian paljon korjata joukkuetta, sillä hienosäädöllä menemme ensi kaudella jo pitkälle.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä itse ainakin olisin valmis luottamaan Ramstedtille tuon Hirson/Lopin paikkaajanpaikan.

Täysin samaa mieltä. Ramstedt on ollut varmasti kaikille positiivinen yllätys, sillä tuskin kukaan odotti mieheltä paljoa, kun kuuli, että hän liittyy taas IFK:n rosteriin. Lähtökohtaisesti Ramu oli alkuun meillä nelosketjun sentteri ja siitä hän on pikkuhiljaa raivannut itseään ylöspäin ja minusta tehot 9+11 tällä kaudella 46 ottelussa ovat ihan hyvät lukemat kaverille, joka on pelannut välillä kolmosessa ja välillä nelosessa. Jebu Porthen menee hyvin nelosen sentterinä. Olisin siis myös valmis lähtemään ensi kauteen Hirso, Loppi, Ramu, Jebu nelikolla.
 
Viimeksi muokattu:

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakko tähän väliin heittää kommentti Jani Honkasesta. Mihin miestä oikein tarvitaan? EI ole koko kauden aikana esittänyt mielestäni yhtään mitään. Ja Kankaanperä on parempi myllyttäjä, joten mitä "miliisillä" tehdään? Alkaa muistumaan Lostedt mieleen.. Mestiksestä nostettu ja sinne joutais takaisin.
Vastasit itse mihin Honkasta voidaan tarvita. Ensi kaudella pelataan 18 kenttäpelaajalla ja uskoisin monen jengin pelaavan 6+12 miehityksellä. Kun HIFK:ssa kuitenkin pitää olla "miliisi" niin ainoa looginen mesta mihin "miliisin" voi sijoittaa on nelosen laitahyökkääjä. Mun mielestä ei ole järkevää enää laittaa pakistoon sitä potentiaalista tappelijaa. Eli, kuten itse sanoit: alkaa muistumaan Lostedt mieleen. Bonuksena joukkueessa olisi näin ollen myös se seitsemäs pakki jos pelaavasta kuudesta pakista joku loukkaantuu/lentää ulos. Jos taas neloseen tulee joku intiaani niin Honkanen, baibai pelaavasta kokoonpanosta.

Nimittäin mitään järkeä ei ole edes ehdottaa Honkasta niiden kuuden pakin joukkoon jotka ottelun aloittavat. Mutta jos kelailee tarkemmin niin Laaksosen tyyppinen laituri siitä tulisi, vetelihän Laaksonenkin joskus ainakin tilapäisesti matsin sisällä pakkina.

Muistin virkistykseksi, Tom Laaksonen HIFK:ssa, kausina 95/96 - 99/00: ottelut 163, tehot 9+8=17, rangaistuksia 324 min. Lähteenä eurohockey.net.

Mun HIFK:hon menee aina tuommoinen pelaaja, eikä vie muuten edes Ruudun Jarkon pelipaikkaa. Ja uskoisin Honkasen kykenevän samaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Funtsin itsekin lisää Hackeria ja huomasin, että hänen huonoin puolensa on se, että mies ei kyllä osaa pelata keskellä esimerkiksi Ahtolaan verrattuna. Sinänsä mainio piirre miehessä, joka hankittiin Lopin stuntiksi ja sittemmin siirrettiin vielä 3-ketjunkin senaksi :). Jos Walsh on ehkä paskin HIFK-ulkkari kautta aikojen, niin Hacker saattaa olla oudoin ulkkarisignaus ainakin pitkään aikaan. Siis tässähän ei mitata sitä, mitä pelaaja on meillä tehnyt, vaan miksi hän on meille tullut. Huono ja outo signaus ovat siis eri asioita. Parsons oli huono, mutta silti sentteri. Myöskään Walsh ei täytä oudon signauksen kriteerejä, hänhän on pakki. Ehkä pakiksi hankittu Pate Hucko, joka päätyi myöhemmin 4-ketjun laituriksi kilpailee outoudessa Hackerin kanssa? Hackeria kädettömämpää lähtökohtaista 2-sentteriä ei ole kyllä HIFK:hon koskaan häntä ennen hankittu. Tilanne olisi vähän sama kuin jos Janne Laakkonen olisi hankittu poliisiksi. Ohi meni siitä sektorista, mutta muuten ihan jees pelaaja. Mutta siis, hyvin se Hacker tsemppaa laidassa.

edit: Hyvin todettu m&t:ltä Honkasesta. Kun hän saa homman pelata noutotehtävissä laitahyökkääjänä, niin varmasti tekee duuninsa. Olikos se nyt HPK vai mikä jengi tässä vähän aikaa sitten, jota vastaan Honkanen esitti oman käsityksensä puhtaasta taklauksesta kaverin loukkaantuessa? Juuri sillä hetkellä tajusin, että laidassa tuo ehtisi hämmentämään enemmän. Ja siis ikävää, että joku loukkaantui.
 
Viimeksi muokattu:

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Heikkinen ei ole osoittanut kauden aikan mielestäni jatkuvaa tasaista puolustuspeliä vaikkakin pisteitä on tullut ihan ok. Hyvä kiekollinen pakki ei siinä mitään. Mutta koska näitä on ollut mielestäsi IFK:lla liikaa?
Painotinkin viestissäni, että varsinkin hyökkässuuntaan. kyllä Heikkisellä on parannettavaa puolustuspelaamisessa, siitä samaa mieltä. Samaa mieltä myös siitä, että ei IFK:ssa ole ollut liikaa pisteitä tekeviä pakkeja. Ja minähän nimenomaan kyseenalaistin väitteesi, ettei Heikkinen olisi "ykkös pakki". En tarkoittanut, etten ottaisi riemusta kiljuen toista "Heikkistä" tai vaikkapa naapurin Clarkea.

Olihan näitä senttereitä juuri Narreillakin kolme kovaa joka kentässä toissakaudella. Ja pelaajabudjetti suurinpiirtein sama kuin IFK:lla. Joten vastaukseni onkin että laitetaan sitä rahaa oikeisiin paikkoihin! Eikä makseta näille kaikille turhuuksille aivan yltiöpäistä palkkaa. (Esim. Pesonen) Ja lisäksi ensi kaudella on kokoonpanossa vain 18 pelaajaa. Joten luulisi nyt näillä (mahdollisilla) pelaaja siirroilla ja uusilla säännöillä saavan tohon jengiin kaksi hyvää maalintekijää, olkoon ne vaikka sitten laitureita tai senttereitä aivan se ja sama mulle. Mutta totuus on nyt kuitenkin se että IFK tarvitsee enemmän tasaisesti pisteitä tekeviä hyökkääjiä.
Vaikkakin Kuhta ja Loppi olivatkin loukkaantuneina niin en siltikään ole tyytyväinen tämän päivän IFK:hon vaikka sinä ehkä oletkin. Mutta en ole joukkueen kassanhoitaja eli jos sitä rahaa ei ole niin sitten sitä ei ole, mutta mielestäni tässä ollaan nyt vain niin lähellä että saataisiin IFK:sta jo syksyllä (ainakin paperilla) mestaruudesta taiseteleva jengi. Joten muutama täsmä hankinta kannattaisi tehdä. Yleisökin palaisi halliin ja se on pitkä penni onko hallissa 6000 vai 7000 katsojaa.

Olen samaa mieltä myös tuosta, että joukkueesta saadaan parempi kun rahat laitetaan ongelma kohtiin, eli "oikeisiin paikkoihin". Kun mietitään esim. pelaajabudjetin pienennystä, niin en näe ensimmäisenä sijoituskohteena hyökkäykseen kolmatta huippusentteriä. Varsinkin jos Haataja tulee, niin hän nappaa jo leijonanosan vapautuvasta pääomasta. Myös jos Piku tekee jatkosopparin, niin palkka tuskin ainakaan laskee. Perustan tuon budjetin pienennyksen vain palstalla liikkuviin tietohin, joten minulla ei ole varmaa tietoa tapahtuuko näin. Oletus on kuitenkin kova. Jos rakentaa kaksi kenttää Hirson ja Lopin ympärille niin se riittää kyllä ensikauden liigassa hyvin. Varsinkin jos Ramu onnistuu vielä parantamaan, niin kolmonenkin on pisteisiin kykenevä.

Muuten, jos IFK vahvistaa vielä pakistoa. Vaikkapa "Clarkella" niin eikö IFK ole jo syksyllä varteenotettava voittajaehdokas? Kyllä IFK:n hyökkäys riittää, pakisto ei. Sinne vaikka sitten "Clarke" jos on tullakseen. Ja Hatulle kirittäjä, tosin Housun soppari syö ainakin maalivahdin hankinnalta pohjaa.

Loppuun vielä. En ole mitenkään täydellisen tyytyväinen tämänhetken IFK:hon. En myöskään niin pettynyt, kuin ehkä aiemmin. Mutta, jos IFK nappaisi vielä "Bednarin" olisi se todennäköisesti taloudellinen riski. Myös perseennäyttö esim. Ramstedtille, joka on pelannut hyvin. Niin palkinnoksi sun paikkaa lasketaan ensikaudeksi.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Ahtola ja Turunen ovat varmaan todella haluttuja muualla ja saisivat lähtökohtaisesti paremman pelipaikan jostain pienemmästä joukkueesta.

HIFKissä keikuisivat juuri siinä rajalla mahtuvat 28 pelaavan joukkoon kun kaikki ovat terveinä. Mutta kun niitä loukkaantumisia tulee ja niitä hän aina tulee, niin näiden miesten arvo nousee valtavasti. Nämä yleismiehet voidaan heittää stunttaamaan vähän ketä tahansa. Turunen on kokenut pelaaja, jonka pelaa tasaisen varmasti niin pienillä kuin isoillakin minuuteilla. Ahtola on osoittanut pärjäävänsä, niin laidassa kuin keskelläkin, jarrukentässä ja vauhtikentässä.

Kyllä minun arvo asteikossa jää useampi parempi yhden taidon mies näiden taakse, varsinkin kuin tuo yksi taito on yleensä kalliimpi kuin näiden miesten yleisosaaminen.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Ahtola ja Turunen ovat varmaan todella haluttuja muualla ja saisivat lähtökohtaisesti paremman pelipaikan jostain pienemmästä joukkueesta.

Mieluummin jätetään se Vopat tai vastaava EU-mörkö hankkimatta ja signataan Ahtola ja Turunen. Todella mainettaan parempia kundeja. Niinkuin JHag sanoi on Ahtola hyvä yleispelaaja ja voi pelata keskellä ja laidassa. Iso koko ja hyvä ulottuvuus plussaa.
 

scholl

Jäsen
IFK:n ulkomaalaispelaajat(kiintiö 5 ulkomaalaista) 2006/2007

Kyllä kiintiö oli neljä.
90luvun lopun menestysvuosina sen sijaan kiintiö oli 5.

Kaikki Askey Parsons kikkailut ovat osin johtuneet neljän kiintiöstä.
Ei pelkästään Pentin hyväntahtoisuudesta Virmasta kohtaan.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Peruslähtökohtana ensi kaudelle on ymmärtääkseni mahdollisimman pieni vaihtuvuus ja pelirauhan antaminen siten joukkueelle. Jalosen haluamaan pelitapaan tottuminen on jo alkanut pikku hiljaa näkyä positiivisella tavalla ja olisi sulaa hulluutta laittaa kymmenen äijää pihalle ja hankkia kaiken maailman tuppuraisia tilalle.

Kaksi täsmähankintaa on käsittääkseni tulossa, molemmat Jalosen miehiä. Ruotsi ja Sveitsi saattavat ryöstää meiltä miehen tai kaksi, mutta pääosin ensi kaudelle mentäneen näillä (sopimuksen kesto JA:n sivuilta, vaikka en ole kyllä kaikista ihan varma):

Maaliin:
30 Jani Nieminen (2010)
33 Aleksis Ahlqvist (2010)

Pitkämäkeä ei ole enää edes HIFKin sivuilla, joten uskaltanemme olettaa tapauksen olevan loppuunkäsitelty, tavalla tai toisella.

Puolustajat
12 Markus Kankaanperä (2010)
14 Mikko Turunen (2009)
26 Toni Söderholm (2012)
28 Rony Ahonen (L 2009)
34 Joni Haverinen (L 2010)
41 Ilari Melart (2011)
48 Hannu Pikkarainen (2009)
49 Ilkka Heikkinen (2011)
50 Aleksi Holmberg (2009)
62 Jani Honkanen (2009)

Kuten sokea Reettakin huomasi, viisi puolustajaa on jo valmiiksi ensi kaudelle. Turusen kanssa jatketaan, samoin Ahonen ja Holmberg ovat käsittääkseni aika saletissa. HPikkarainen hamuilee muille maille ja siksi toinen täsmähankinta on juuri puolustukseen. Honkanen on jostain syystä Jalosen mieleen, joten edullisena kaverina jatkanee. Siinähän niitä sitten onkin jo riittävästi.

Hyökkääjät
2 Matias Loppi (2010)
4 Max Wärn (2009)
9 Kimmo Kuhta (2009)
11 Dan Hacker (2009)
18 Robert Nyholm (2009)
21 Jerry Ahtola (2009)
24 Jermu Porthen (2009)
27 Eetu Pöysti (2010)
29 Jussi Pesonen (2009)
32 Lennart Petrell (2010)
36 Ilkka Pikkarainen (2009)
39 Arttu Luttinen (2010)
44 Kim Hirschovits (2010)
45 Janne Keränen (2009)
46 Teemu Ramstedt (2010)
72 Siim Liivik (2009)

Kaksi ketjullista äijiä jo, ja niistä senttereitä kolme. Loppi, Hirso ja Ramstedt. Lisäksi Ahtola ja Porthen ovat ymmärtääkseni jäämässä. Siis senttereitä ei tarvita.

Muille maille tähyäviä ovat Petrell, IPikkarainen ja Pesonen. Viimeksi mainittu tosin voi jäädä Suomeen. Wärn ja Liivik pidetään, samoin Kuhta. Hacker löytää itsensä Itävallasta ensi kaudella ja Keränen Saimaan rannoilta, jos vain SaiPa pysyy liigassa, muuten tie vie Hämeen suuntaan. Nyholm on ollut lievä pettymys, mutta ensi kaudella on sitten annettava näyttöjä. Muuten käy kuin lapuanlemieauxeille. Tuohon se yksi täsmämies niin koossa on neljä ketjua. Mukaan mahtuu vielä muutama junnu / prospekti ja paletti on kasassa. Mihin tässä Nybondasta tarvitaan?
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mukaan mahtuu vielä muutama junnu / prospekti ja paletti on kasassa. Mihin tässä Nybondasta tarvitaan?

Olen aina ollut sitä mieltä että täältä löytyisi päteviä kaverereita utj:n virkaan:D
 

Hakki#20

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bayern München
Salak voisi olla yksi vaihtoehto maalivahdiksi. Luonnetta löytyy ja pystyy tarvittaessa puolustamaan omaa reviiriään. Eikä veisi edes ulkomaalaispaikkaa.
Nieminen & Salak olisi aika kova kaksikko jota voisi peluuttaa tasaisesti läpi kauden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös