Permanentti rules
Renegade: En voisi olla enempää samaa mieltä. Sanoin jo aiemmin, että kun täällä nyt jo vallitsee isohko yksimielisyys siitä, että tämän kauden joukkue parilla lisäyksellä olisi pirun kova, niin eikö kaikkein järkevin tapa rakentaa ensi kauden joukkuetta olekin parhaimmillaan se, että pidetään tämä jengi ja hankitaan ne pari kovaa sälliä lisää? Ei tämä mitään ydinfysiikkaa ole, eikä pyörää tarvitse keksiä uudestaan. Mun ihannejengissäni meiltä ei lähtisi isompipalkkaisista kavereista kuin Hank Pikkarainen ja koko laitahyökkääjäleegio, mukaanlukien Pesonen, jatkakoon. KJ on iskenyt tähän runkoon oman pelitapansa ja koska se näköjään on hitaasti syttyvää sorttia, ei ole mitään syytä tehdä isompia muutoksia. Mutta moni haluaa muutoksia muutoksien vuoksi ja tässä tullaan caseihin Murray, Kovanen, Vesce. Jos tänä keväänä jätetään vapaaehtoisesti uusimatta Pesosen, Hank Pikkaraisen ja vaikkapa Kuhdan diilit, niin kyllä mä nyt jumalauta odotan tilalle vähintään Haatajaa, Kaijonmaata ja Ritaa, enkä Walshia, Hackeria ja Vauhkosta. Nimet ovat tässä tilannetta kuvaamassa, eivät ihan itsenään. Hank Pikkaraisesta mulla on samanlainen näkemys kuin Kovasesta viime keväänä: Näkemiin vaan. Mutta stuntti tarvitaan tilalle, ei tätä Haverisella paikata. Joten myös Hank Pikkaraista tulee Kovasen tapaan ikävä, mikäli kaveria ei korvata. Karu totuus on tämä.
Omassa ihannestigassani nykyjengistä lähtisivät vain Hank Pikkarainen ja Hacker, joista jälkimmäisen korvaisin "Brennanilla". Ei mulla ole mitään Hackerinkaan nelosessa pörräämistä vastaan, mutta kyllä Brennan olisi erikoistaitojensa vuoksi parempi alempien kenttien duunari. Marginaalipelaajat, kuten Keränen, eivät heilauta joukkuetta suuresti. Niinpä puhun vain isoista muutoksista. "Brennan" tulisi siis Hackerin tilalle ja Hankin tilalle tulisi laadukas kotimainen pakki. Lisäksi jengiin tulisi rightin pakki, joka on käytännön syistä varmaan ulkkari.
Niinpä miinusta olisi 2 jätkää: Hank, Hacker ja plussaa 3 jätkää: inkkari, tasokas kotimainen liigapakki (esimerkiksi Latvalan tai Kakon ottaisin anytime Hankin tilalle) ja "Clarke". Kaipasin vielä kuukausi sitten kovasti yhtä kovaa sentteriä lisää, mutta rehellisesti sanoen Ramstedt on pelannut itsensä kyllä kolmossenaksi aivan kirkkaasti. Jebe, Ahtola ja Liivik pelaavat kaikki myös keskellä. Kausi on pitkä ja osa senttereistä (kuten Hirso) osaa pelata myös laidassa, joten en kauheasti valittaisi, mikäli joukkuetta Ramusta huolimatta päätettäisiin vahvistaa "Murraylla". Ja siinä menisikin kolmas ulkkaripaikka. Ja nelosketjun goonille on aina tilaa mun jengissäni, ihan sama vaikka sillä olisi Italian tai Venäjän passi, pääasia että sattuu ja tapahtuu. Ai niin, tokihan laittaisin myös Ahlqvistin ulos ja ottaisin kotimaisen kaverin Niemiselle. Miinusta siis 3, plussaa 4.
Koska emme elä ihannemaailmassa, ei permanentista pystytä aivan totaalisesti pitämään kiinni. Pelkästään Haatajan tuleminen tarkoittaa varmastikin jonkun / joidenkin menettämistä sektorista Petrell / Piku / Pesonen. Mutta paikkaaja ei vaikuta huonolta, on lähtijä kuka tahansa näistä. Itse pitäisin edullisen Honkasenkin ilman muuta messissä, vaikka ottaisinkin "Brennanin" mukaan. Tylsänä joukkueenkokoajana tekisin siis vieläkin vähemmän muutoksia kuin edellisen kerran kootessani nippua. Silloin Ramstedt ei ollut vielä pelannut itseään selkeästi miehistöön:
Nieminen - kotimainen kakkonen
Kuhta-Hirso-Haataja
Petrell-Loppi-Pikkarainen
Liivik-Ramstedt-Luttinen
Inkkari-Porthen-Wärn (Honkanen)
Ahtola, Nyholm, Keränen
Söde-"Clarke"
Bono-"Latvala"
Turunen-Kanki
Melart, Haverinen, Honkanen
Tässä arvioin Pesosen lähtijäksi ja toivon Kuhdan, Petrellin ja Pikun jatkavan. Kyseessä siis oma ihannejengini ensi kaudeksi ja otan siinä Haatajan jo varmana sisääntulijana. Kaadun sitten saappaat jalassa tämän kanssa, jos olen väärässä.
edit: Ei Wärn ole mielestäni ahne paska, jos hän saa vaikkapa HPK:sta hyvän tarjouksen ja tietyn takuun peliajasta ja miettii tätä asiaa vaihtoehtona alempien kenttien duunari HIFK:ssa. Ihan normaalia markkinameininkiä. Toki toivon Wärnin jäävän.