Mitä HIFK tarvitsee vielä.
http://www.hifk.fi/joukkue
Tuolta löytää jengin. Sen verran tuohon on tullut muutoksia että Heikkinen lähtee siis menemään ja tilalle on tullut Kurvinen ja Järventie. Kokonaisvahvuus on siis 2+9+13 pelaajaa. Tekee yhteensä 24. Katsomatta edes nimiä huomataan puutosta olevan minimissään 4 pelaajaa, harvemmin liigaa nimittäin vedetään kunnialla lävitse alle 28 pelaajan ringillä. Miksi 28? Se on se itselle klassinen 3 maalivahtia ja 5 kenttää. No, mä olen sen verran seniili etten muuta periaatteitani vaikka peliin merkitty kokonaisvahvuus muuttuukin ja lähtisin siitä että jengissä pitää olla 3+10+15 pelaajaa. Eli mitä siis puuttuu? Vastaus on 1 maalivahti, 1 puolustaja ja 2 hyökkääjää. Ja tuo on siis ihan puhtaasti lukumääräisesti, tässä vaiheessa en ole edes kiiinnostunut mistään nimistä saatika rooleista. Mutta otetaanpas seuraavaksi syvemmät luotaukset.
Maalivahti. Mikä puuttuu on, ikävä sanoa, Jan Lundell. Nieminen on todella lupaava jannu mutta hän tarvitsisi kirittäjäkseen kokeneen perusvarman runkosarjajyrän, eli Jan Lundellin. Koska Lundell on jo nähty ja toisi todennäköisesti kentälle hurjan määrän jäisiä broilereita toivoisin (ja oikeastaan oletankin) mahdollisen nimen olevan joku muu. Mutta mun mielestä tähän hätään ei ole mitään järkeä raahata jotain uutta tulevaisuuden lupausta, nyt tarvitaan se kokenut perusvarma maalivahti joka on pelannut jo +400 matsia. Jos taas ketään ei tule ja kauteen lähdetään nykyisillä olen melko yllättynyt.
Pu(o)lustus. Pakkeja on siis yhdeksän, mutta kun katsotaan nimilistaa huomataan siellä olevan seuraavat neljä: Melart, Haverinen, Purolinna, Ahonen. Wau. Nyt puuttuisi enää se että Nybari vetäisi hihastaan Honkas-kortin ja toteaisi laatikoiden olevan tässä. Tietty täällä olisi osa jengistä mehuissaan, Miliisi is back ja uskalsihan se sanoa Sami Kapasellekin "lyö mua". No Sami ei lyönyt vaan lähti nauraen pois. Pakkien nimilistaa katsoessa pamahtaa hankintojen listalle heti yksi pakki lisää, melkeinpä kaksi. Siis että Ahonen ja Purolinna? Eikös nämä jätkät ollut listoilla jo viime vuonna mutta eivät mahtuneet mukaan vaan HIFK pelasi ennemmin vajaalla miehityksellä? No, kahdella onnistuneella, ja huom! ONNISTUNEELLA, lisähankinnalla kaikki on mahdollista ja pakisto saadaan kuntoon. Tällä hetkellä puutosta on rightin puolen pakki joka kykenee vetämään kakkosyv:ssä sekä 3-pariin perusvarma puolustaja. Nämä ovat minimivaatimukset. Jos joku ajattelee HIFK:n suoriutuvan kaudesta läpi 6 pakilla + Melart, Haverinen, Purolinna ja Ahonen ollaan aika kovassa itsesuggestiossa. Ei vaan onnistu, loukkaantumisia tulee aina eikä tuo pakisto kestä niitä kuin yhden. Kaksi loukkaantumista kärkiviisikkoon ja tilanne on sama kuin viime marraskuussa.
Hyökkäys. Lähtijöitä on monia ja tilalle on tullut kaksi pelaajaa. Pakkasella ollaan lukumääräisesti todella pahasti. Mutta jos pelaajien lukumäärää katsoo niin minimivatimus on siis kaksi hyökkääjää (ennemmin kolme, Eetu Pöystin valitettava tilanne on otettava huomioon). Ja nyt jos katsotaan nimilistaa huomataan karu totuus, HVM-titteli sirtyy tällä jengillä stadiin, ellei se sitten viime talven jälkeen täällä jo olekin. Lukumääräisesti HIFK tarvitsee siis kolme pelaajaa ja nimilistaa katsoessa huomataan että niiden kolme pelaajan on oltava ne puheenaiheet. Kylmästi ajatellen, kakkosketju on valmis ja senttereitä on lukumääräisesti riittävästi mutta 1-, 3- ja 4-ketjuihin tarvitaan pelaaja. Ykköseen tarvitaan todella taitava laituri joka kykenee pelintekoon jos sentteri pelataan pelistä ulos eli sinne siis ykkösen laitaan esim. Salmelainen, Kariya, Antti Virtanen, Toni Koivisto tai Eaves mutta ei Pihlmania. Kolmosen laitaan taas tarvitaan kokenut, kohtuu hyvin pisteitä urallaan tehnyt sarjajyrä. Itse asiassa, jos K.Kuhta suostuu palkanalennukseen ja siitä johtuvaan joukkueen sisäisen statuksen alenemiseen olisi siinä loitava pelaaja siihen ruutuun. Siinä olisi täydellinen mentori kokeneena HIFK-pelurina kolmosketjuun tulevaisuuden pelaajille joka olisi samalla voimavara joukkueelle joka paikkaa ylempiä ketjuja tarvittaessa. Olisi mun mielestä täydellinen. Mutta jos ei Kuhta niin joku muu, tilauksessa on kuitenkin kokemusta. Ja neloseen tarvitaan vielä lisäksi se joka tuo palstatilaa iltapäivälehtiin. Liivikistä hehkutettiin viime kesänä mutta Siim oli kyllä sillä saralla aivan yhtä sukka kuin Honkanenkin. Minkä HIFK tarvitsee on puhtaan (punttia syövän) kusipään joka vähät kyselee Kapasilta löisikö se vai ei, silloin mennään kun siltä tuntuu.
Näillä eväillä, lukumääräisesti siis 1+1+2 mutta kun katsotaan joukkuetta tarkemmin huomataan tarpeen olevan kuitenkin 1+2+3. Itsellä on nimittäin luotto parivaljakkoon Purolinna-Ahonen aika alhaalla ja Eetu Pöystin valitettava tapaus on otettava huomioon.
Nybari hoitakoon homman mutta jos paikot menevät aivan metsään täytyisi HIFK:n huomata homma ajoissa. Ei mitään uutta seitsemän-kahdeksan vuoden via dolorosaa kuten Penan kanssa. Itse antaisin aikaa syyskuun loppuun jonka jälkeen asettelisin monotusbuutsia jalkaan jos puuttuvat lenkit eivät ole löytyneet.