meille jää Hirso?
Jumala meitä siltä varjelkoot.
Eiköhän se kuitenkin lähde mentorinsa kainalossa käkikellojen maille.
meille jää Hirso?
Eiköhän se kuitenkin lähde mentorinsa kainalossa käkikellojen maille.
Kyllä se tästäkin vinkkelistä tuntuu hieman hurjalta että yks-kaks Hämeenlinnassa kasataan joukkuetta jossa kakkossentteri tienaisi lähemmäs 200 000. Tai no, voihan Viitaluoma tietty palkassaan suostua alennukseenkin. Itse olen kyllä ymmärtänyt ettei Viitaluoman seura ensi kaudella olisi sen paremmin HIFK kuin HPK:kaan mutta mistäs minä mitään tiedän.Ellen nyt aivan väärässä ole, niin kyllä HPK:n vuotuinen pelaajabudjetti pienempi on verrattuna pk-seudun jengeihin.
Ihan hyvä pointti, mutta silti olen sitä mieltä, että joukkueessa pitää olla sopivassa määrin omia poikia. Alla muutama perustelu:Pointti oli lähinnä se, että Kekäläinen ei antanut mestaruusjoukkuetta kootessaan (eikä muutenkaan) yhtään mitään respektiä sille, onko joku "oma poika" vai heinähattu, sopiiko joku "brändiin" vai onko mikkihiiri. Vain tulos ja pelitaidot ratkaisi. On valitettavaa, että vastaavanlaisella ajattelulla ei ole hänen kautensa jälkeen ollut juurikaan sijaa HIFK:ssa. Seuraukset ovat nähtävissä joukkueen menestyksessä, tai siis menestymättömyydessä.
Kyllä se tästäkin vinkkelistä tuntuu hieman hurjalta että yks-kaks Hämeenlinnassa kasataan joukkuetta jossa kakkossentteri tienaisi lähemmäs 200 000.
Muistankos minä nyt aivan väärin, vai eikö Rudi ollutkaan siinä porukassa?"Tytinää ja tötinää" -osastoa edusti mestarijengissä loppujen lopuksi oikeastaan vain Laaksonen ja Halkidis, joista ensin mainitun vastuu oli pleijareita lukuun ottamatta melko olematon ja jälkimmäinen ehti olla mukana jengissä muutaman kuukauden (ja hyvä niin). No, olihan siellä Jere ja peruspakki Kaj Linna
Kyllähän Kerho keräsi ihan mukavat rahat kauppaamalla vuodenvaihteessa lähes kaiken, mikä vaan kelpasi. Enkä nyt tarkoita perunoita.Kyllä se tästäkin vinkkelistä tuntuu hieman hurjalta että yks-kaks Hämeenlinnassa kasataan joukkuetta jossa kakkossentteri tienaisi lähemmäs 200 000. Tai no, voihan Viitaluoma tietty palkassaan suostua alennukseenkin. Itse olen kyllä ymmärtänyt ettei Viitaluoman seura ensi kaudella olisi sen paremmin HIFK kuin HPK:kaan mutta mistäs minä mitään tiedän.
Muistankos minä nyt aivan väärin, vai eikö Rudi ollutkaan siinä porukassa?
Mikä siinä on niin vaikeaa? Itse olen ainakin käsittänyt Ck:n spekulaatiot ja vertailut mestarijengiin siten, että silloin joukkue oli täydellisen tasapainoinen, jokainen palanen oli kohdallaan ja heikkoudet olivat harvassa. Mielestäni missään vaiheessa ei ole haikailtu, että pitäisi saada samanlainen, yhtä kova jengi kasaan, se kun ei ole tänä päivänä enää mahdollista. Lisäksi sellainen ikävä fakta, että kun tuo 1998 on se IFK:n viimeisin mestaruusvuosi, on ihan luonnollista verrata nykyjoukkuetta siihen. Jos viimeisin mestaruus olisi 2000-luvulta, verrattaisiin varmasti siihen(kin).En kyllä täysin ymmärrä, kuinka kaikkien aikojen parasta SM-Liigajoukkuetta jaksetaan pitää enää minkäänlaisena vertailukohtana tulevalle joukkueelle.
HYVÄ kirjoitus, STIGU. Allekirjoitan tämän sanasta sanaan. Lisäisin vielä, myös stadilaisuudella on merkitystä. Jollei muuten, niin ainakin se tuo rahaa kassaan sukulaisten ja kaverien mukana. Lisäksi jo junnuaikana keskenään pelanneet kaverit "löytävät" toisensa paremmin myös liigassa. Asunnot, huonekalut, autot ... ovat täällä jo valmiina. Kaikenkaikkiaan, nämä asiathan ovat jokaiselle stadilaiselle itsestäänselvyyksiä. Ihmettelen vuodesta toiseen näitä "hesalaisfaneja", joille on yhdentekevää onko pelaaja Savosta, Tsekeistä vai rapakon takaa. Kun samaan aikaan hifkiläiset lahjakkuudet päästetään kuka minnekin.Ihan hyvä pointti, mutta silti olen sitä mieltä, että joukkueessa pitää olla sopivassa määrin omia poikia. Alla muutama perustelu:
1. Viihtyvyys otteluissa
Jos joukkue koostuu pelkästään muukalaisista, on ottelun seuraaminen hieman sama, kuin seuraisi 2,5-tuntista mäkihyppykisaa , jossa ei ole yhtään suomalaisedustajaa mukana.
2. Joukkueen IFK-henki
Jos joukkueessa ei ole ns. vanhoja IFKlaisia, niin mistä siihen tulee IFK-henki ja perinteet? Kuka silloin joukkueessa edustaa ns. IFKlaisuuttaa? Esim. vilkaisu Ilmalan suuntaan osoittaa, että jos joukkueessa on liikaa muukalaislegioonalaisia, tulee joukkueesta helposti hengetön ja muovinen.
3. Joukkueen rakentaminen
Joukkueen rakentaminen seuraaville kausille on paljon helpompaa, kun rakennuspalikoina käytetään jo tuttuja omia poikia ja junnuja, joiden taidot, kehityspotentiaali ja heikkoudet, sekä sopeutuminen muuhun joukkueeseen tunnetaan läpikotaisin.
Ja vielä toisesta aiheesta, eli Hirsosta: Täytyy ihmetellä, miten jengi dissaa täällä kaveria. Okei, hän kävi saastuttamassa itseään 2 vuotta kaikkein alimmassa helvetissä, mutta so what: Jo isossa kirjassa puhutaan tietämättömyydestä ja anteeksiantamisesta. Lisäksi Hirso osoitti viime kaudella, että potentiaalia löytyy. Nokan valmennuksessa 2-ketjun kamaa sanon ma.
HYVÄ kirjoitus, STIGU. Allekirjoitan tämän sanasta sanaan. Lisäisin vielä, myös stadilaisuudella on merkitystä. Jollei muuten, niin ainakin se tuo rahaa kassaan sukulaisten ja kaverien mukana. Lisäksi jo junnuaikana keskenään pelanneet kaverit "löytävät" toisensa paremmin myös liigassa. Asunnot, huonekalut, autot ... ovat täällä jo valmiina. Kaikenkaikkiaan, nämä asiathan ovat jokaiselle stadilaiselle itsestäänselvyyksiä. Ihmettelen vuodesta toiseen näitä "hesalaisfaneja", joille on yhdentekevää onko pelaaja Savosta, Tsekeistä vai rapakon takaa. Kun samaan aikaan hifkiläiset lahjakkuudet päästetään kuka minnekin.
Se että on oma junnu ei saisi näytellä liian ratkaisevaa roolia kun menestystä haetaan. Aina kun Hifk on tähän asti menestynyt niin muualta tulleilla on ollut erittäin tärkeä ja monesti jopa ratkaiseva osa. Nybodaksen kannattaa olla hyvin tarkkana ettei liikaa panosta näihin Hirsoihin ja kumppaneihin. Joku saa tulla mutta jos menestystä halutaan niin muualta täytyy mestaruuden tekijät hakea.
Jos HIFK;ssa 08/09 pelaa ensi kaudella Hirso, Loppi, Petrell, Pikkaraiset, Porthen, Kuhta, Holmberg, Nieminen (Ahlqvist), Jouhkimainen, Pöysti, Wärn, Haverinen, Purolinna, niin tuohon päälle mahtuu joukkueeseen hyvin vielä 1-mv, kolme kovaa pakkia, 2 viiltävää sentteriä ja tietenkin tämän kauden jengistä Pesonen. 1-mv, pakit ja sentterit voivat tulla mun puolestani NHL:stä, muualta liigasta, Euroopasta. Ihan mistä vaan, kunhan täyttävät paikkansa. Ja käsissä on tuolloin omaa perinnettä riittävästi kunnioittava nippu eli paljon omia kasvatteja yhdistyneenä onnistuneeseen scouttaukseen ympäri maailmaa. Ei pitäisi kenelläkään olla valittamista.
Muutama vuosi sitä on Hifkissä jo katsottu ja tulos oli tosi heikko pientä välähdystä lukuunottamatta.
Höpöhöpö tällaisille adoptointipuheille. Ei kukaan näistä "paapojista" ja puolustelijoista sure, jos (/kun) ensi kaudeksi Lunkka/Kovanen/Korhonen/"valitsemieluineninhokki" vaihtaa maisemaa tai ei saa jatkosopparia. Moni ei vaan ehkä näe hirveästi näe lisäarvoa sille, että kauden tärkeimmällä hetkellä täytyy paukutella näitä "Lasse Korhonen - paskin pakki ever" tai "Länki-Lundell imee niinq längistä kiekkoja" -viestejä. Pena on kasannut kokonaispaketin ja valmentaja(t) päättää ketkä pelaa. Tottakai reaaliaikaista palautetta voi antaa, mutta tarkoitushakuinen dissaaminen tässä vaiheessa on mielestäni aika turhaa, niin kivaa kuin se onkin vierittää menestymättömyyttä tiettyjen pelaajien niskaan. Vieläpä, jos ovat ei-HIFKn näköisiä mikkihiiriä.Paras lääke siihen, että HIFK-fanit pääsevät irti järjettömästä pelaajien adoptointitarpeesta, on menestys. Kerran se kirpaisee, kun Lunkka & co lähtevät, mutta takaan, että kukaan ei kaipaa heitä, jos joukkue lähtee nousevalle kaarelle. Niin sen pitääkin mennä. Jos halutaan Kekäläisen aika takaisin, kuten itse ainakin haluan, niin kannattaa sopeutua siihen, että vapaamatkustajia ei ole mukana ja pelaajakierto kestää aikansa ennenkuin joukkue on balanssissa.