matilta & tepolta edelleen viiltävän hyviä pointteja. Ja itsehän btw. nimenomaan totesin, että Kiben merkitys joukkueelle on suurempi kuin Brennanin. Mutta en silti suostu ajattelemaan mitään joukkuetta siltä pohjalta, että joku tietty pelaaja on se hahmo, jonka mukana joukkue nousee tai kaatuu. Maalivahti tästä poislukien, sattuneesta syystä. Kuten m&t toteaa, joukkueessa on kysymys elementeistä. Jotka täydentävät toisiaan. Kirjoitin Brennanista alunperinkin, että hienoa monestakin syystä ja erityisesti siksi, että saadaan tällä liikkeellä esimerkiksi Kankaanperä pysymään kentällä. Samat Jussi Pesosesta ja I. Pikkaraisesta.
HIFK:n joukkueeseen ei siis ole päätetty hankkia vielä yhtä hyökkääjää ja/ tai yhtä pakkia. Se on päätetty, että HIFK pystyy hankkimaan kauden kestäessä tarvitsemiaan täydennyksiä. Kukaan ei vielä pysty tietämään minkälaisia täydennyksiä tarvitaan. Okei, rightin pakki kelpaisi tottakai. Mutta fiksua on antaa jätkien pelata ensin ja koettaa sen jälkeen osua hankinnoissa. Myös minua huolestuttaa Housu, en digannut ollenkaan siitä, että hän sai suoran 2 vuoden diilin. Olen varma, että Housu on onnistuessaan hyvä hankinta. Maalivahti, jonka kanssa voi pelata uskottavasti mitaleista. Mutta mitäpä jos Housu floppaa? Silloin tulee olemaan helvetinmoinen kiire hankkia maalivahti, sillä KJ ei pelaa paskoilla veskareilla. Ja hänelle on luvattu, että ei tarvitse pelata. Luoja nähköön jos näin tapahtuu ja Housu floppaa, niin luulen, että ulkomaalainen maalivahti tulee ajamaan hankintalistan kärkeen. Olisiko silloin kivaa, jos meillä olisi jo signattuna Brennanin lisäksi 2 kpl Walsheja: onnistuessaan mahdollisesti hyviä, epäonnistuessaan 3-4 parin tavaraa?
Mä laittaisin Walshin ensimmäisenä menemään, jos hän ei ansaitse itse pelipaikkaa kahteen ensimmäiseen pariin. Cookin taso ei riitä, sen on ylityttävä. Ja Kibeä ei ollut tarkoitus dissata. Totesin vain, että hänellä on hirmuliksa, jolla pitäisi saada oikeasti Leinon tai edes Osalan tasoinen pelaaja. Pelkään, että Penan aikojen jäänne Kibe tahkoaa samantyyppisen kauden kuin äskettäin. Omassa huolestumislistassani koskien pelaajia ovat jaetulla kärkipaikalla siis Housu, Walsh ja Kibe ja heti perässä kaksikko Hirso - Loppi. Tänne sektorille ei saisi sattua isoja floppeja. Kibe menee juuri ja juuri seassa sillä todennäköisellä 30-40 pinnallaan, vaikka pinnoja pitäisi tulla noilla liksoilla 50 pintaan. Maalintekosektorilla meillä on muutakin potentiaalia.
Oli miten oli, tuossa mainitsin jo viisi pelaajaa ja näiden flopatessa koko joukkuekin dyykkaa - ja pahasti. Näiden onnistuessa HIFK:lla ei tule olemaan hädän päivää, neljän sakkiin mennään runkosarjassa ihan heittämällä. Ilman goonia tai goonin kera, sillä ei ole merkitystä. Pakkohan sekin on ääneen sanoa, että Brennanin tyyppinen marginaalipelaaja sopii HIFKiin tai sitten olen väärän joukkueen kannattaja. Marginaalipelaajia on aina mukana menestysjengeissäkin; Tomppa Laaksosta ja kumppaneita. Mieluummin näen joukkueen persoonallisena elementtinä Brennanin kuin Lasse Korhosen tyyppisen hahmon.
Loppuun tsekkaus 97/98 joukkueen elementteihin, joilla mestaruus irtosi:
-valmennus
-maalivahti
-pakisto
-huikea yksittäinen snaipperi ja 2 erinomaista yv-kentällistä
-rouhea, tarpeen tullen suorastaan sikamainen pelityyli
-joukkueen johdon (Keklun) reagointikyky kauden mittaan. Esimerkiksi ilman Thomasin hankkimista ei olisi tullut mestaruutta.
Tulevan kauden liiga ei ole maailman mittakaavassa läheskään niin tasokas kuin SM-liiga oli kultaisella 90-luvulla. Nykyaikaan suhteutettuna menestyvä HIFK tarvitsee silti edelleen vastaavat elementit menestyäkseen. Ja heitin nämä ranskalaiset viivat jo aiemminkin. Niiden toteutuessa HIFK-faneilla on hauskaa.