ultrarille ja kumppaneille:
Nyt on pakko uskoa sen verran omiin, että nimenomaan harkiten on tällä kertaa jätetty hankkimatta kangasniemet ja kumppanit, joilla teoreettisesti rauhoiteltaisiin faneja. Näen tässä selvän eron Penan aikaan kuitenkin. Nyt kukaan ei kiistä sitä, etteikö joukkueesta puuttuisi elintärkeitä palasia, kuten kaksi pakkia. Eivät kiistä Nybari ja KJ:kaan. Penan aikaan meillä voisi olla nyt 29 diiliä ja joukkueesta puuttuisi silti paljon enemmän elintärkeitä osia kuin siitä puuttuu nyt. Ennen Kankaanperää vajausta oli kolme pakkia ja itse veikkaan, että nykyinen koneisto riipii ne kaksi muutakin vastaavasta tasoluokasta. Lisäksi uskon Faheyn diiliin jostain syystä. Kumpi on oikea tapa; etsiä (voin vakuuttaa että etsintäkin sujuu nyt eri tyylillä kuin Penan aikaan) sinnikkäästi niin kauan, että saa edes 90% osumatarkkuudella sellaiset pelaajat kuin oikeasti halutaan vai mennäänkö juuri nyt yli siitä missä rima on matalin eli otetaan vaan Mähönen ja Tuppurainen jostain itärajalta?
HIFK ei ole vielä virallisesti täyttänyt yhtäkään ulkomaalaispaikkaa. Kotimaiset hankinnat ja itse pidetyt ovat hyvää tasoa. En pidä tätä kauhean paskana tilanteena kuitenkaan. Kärpät ja Jokerit täydentyvät vielä, miksi HIFK ei täydentyisi? White ja Scissonshan meillä olisivat jo nyt nimenomaan sisällä, jos Pena hääräisi joukkuetta kasaan. Lisäksi Guolla, Murray ja Ustrnul nostaisivat HIFK:sta palkkaa koko ensi kauden siitä riippumatta missä pelaavat. Kankaanperä ei olisi tullut, koska Pena ei olisi halunnut lähteä "huutokauppaan" - tällä perusteella Jokela jäi viime kaudella saamatta.
Joukkue itse on siinä käsityksessä, että se täydentyy kesän aikana ja itse uskon, että heti kun Calder Cup on pelattu, saamme ainakin sen yhden nimen. Muuten kannatan sitä, että hankitaan kylmän viileästi taloon ne osat, jotka siitä oikeasti puuttuvat, vaikka se kestäisikin. Ei lähdetä Kodin ykköseen tsekkaamaan alekoreja, vaikka siellä voisi kyllä olla kivoja peflettejä. Se on pelkästään HIFK-fanien sisäinen luulo, että joukkueen pitäisi olla totaalisen kasassa kesän alussa, muuten se ei voi pärjätä. HIFK ei ole Penan aikana pärjännyt, vaikka se oli usein jo maaliskuussa ainakin ulkkarien osalta kasassa. Ei muuta kuin tsekkaamaan Kärppien pelaajaliikenne viimeiseltä neljältä kaudelta. Kylmä totuus on se, että joukkuetta pitää rakentaa koko ajan, myös kauden kesken.
Kekäläisen aikoihin ei voida myöskään nyt ihan suoraan verrata. Silloin NHL:kin oli erilainen kuin se on nyt, eikä pelko "kenen tahansa" yllättävästä änäridiilistä ollut koko ajan läsnä. Kuvitelkaapa tilannetta nyt, jos HIFK tai mikä muu tahansa seura olisi signannut Timosen, Rafalskin tai Nikon tasoiset pakit. Olisiko kavereilla NHL-ehto eli saataisiinko pelätä NHL:n vievän? Kyllä vaan. Lisäksi Venäjän tarjoama palkkaetu puuttui kokonaan 10 vuotta sitten. Nythän pitää pelätä NHL:n lisäksi Venäjää ja Sveitsiäkin. Mutta jos hyviä pelaajia haluaa, kuten Faheyn, on pakko hyväksyä se, että muitakin kiinnostuneita on. Ja ei, en ole tyytyväinen jos joukkue jostain syystä olisi tässä. Mutta tässäkin tapauksessa veikkaisin heti kylmiltään parempaa menestystä kuin kahtena edellisenä kautena. Neljän sakista olen vedon lyönyt muutaman kanssa, enkä ole kovin huolissani vetoni lopputuloksesta.