On tämä aikamoista inttämistä. Ja kaikki ovat varmoja omasta kannastaan asiaan ja erityisen varmoja muiden mielipiteistä. Epäilisin, että suurin osa kirjoittajista on 1970-1990-luvulla syntyneitä, joten muistikuvaa ei ole kuin viimeisestä lukko-versiosta, jos siitäkään, ja ketusta.
Joten pientä perspektiiviä tähän.
Ensimmäinen logo, josta minulla on varma muistikuva on sinisellä pohjalla iso keltainen L-kirjaimen ääriviiva. Ja tämä muisto on kaudelta 1959-60. Sitä ennen 50-luvulla on ymmärtääkseni ollut käytössä Lukon lipussa oleva logo, mutta siitä ei mínulla ole varmaa muistikuvaa.
Mestaruuskaudelle keksivät minun mielestäni Lukon historian kamalimman paidan, merkiillisen siniharmaavihreän, jossa koko rinnuksen kokoinen valkoinen pläntti, jossa lukko. Sitten seuraavalla kaudella 1963-64 paidan väriksi vaihtui keltainen, jossa vinottain rinnan yli sana LUKKO ja ensimmäinen mainos. Tästä tuli myöhemmin myös sininen versio. Ja muistakaa rakkaat palstaveljet, että silloin ei ollut erillisiä vieras- ja kotipaitoja.
Joskus 70-luvulla tuli ensimmäinen "lehväslukko"-versio, jossa mailat takana ristissä ja teksti Rauman Lukko. Myöhemmin 1980-luvulla mailat jäivät pois, taisi jäädä tekstikin. Lisäksi osalla juniorijoukkueista oli käytössä kolmas versio, jossa riippulukko ja teksti RAUMAN LUKKO oli pyöreän kehän sisällä ja alla teksti ICE HOCKEY TEAM.
Sitten tulivatkin nämä kettu-versiot 1990- ja 2000-luvuilla.
Koko minun historiani ajan on (koti)paidan väri 5-10 vuoden välein vaihtunut sinisestä keltaiseen ja takaisin.
Kaikesta tästä muutoksesta huolimatta olen sinnikkäästi käynyt kaikki pelit katsomassa aina kun olen voinut, ensin Lonsissa ja sitten Äijänsuolla, ja kausikortti minulla on ollut niin kauan kuin sellaisia on myyty, jostakin 70-luvulta lähtien.
Kaikkiin muutoksiin olen tottunut enkä jaksa ottaa niitä kovin vakavasti. Ottakaa te muutkin rauhallisesti, muutaman vuoden kuluttua joku saa taas kuningasajatuksen ja logo vaihdetaan. Minkälaiseksi, on toinen kysymys.
Ja minulle ei todellakaan ole kovin isoa merkitystä silllä, millainen kuva rinnuksissa on.
Jos minä siis teidän lapsosten mielestä en ole Lukko-fani, niin haistatan sillekin pitkät....