Mainos

Joukkoliikenne

  • 12 903
  • 78
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
1.1.-30.4.2023 väliseltä ajalta poistuu joukkoliikenteen tariffeista ALV.

En tiedä, onko kyseessä tuki kotitalouksille (jos, niin miksi ei ensi kuusta alkaen) vai syöttö liikenne operaattoreiden lapaan nostaa hintoja?

Otetaan vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
1.1.-30.4.2023 väliseltä ajalta poistuu joukkoliikenteen tariffeista ALV.

En tiedä, onko kyseessä tuki kotitalouksille (jos, niin miksi ei ensi kuusta alkaen) vai syöttö liikenne operaattoreiden lapaan nostaa hintoja?

Otetaan vastaan.
No niin. Katsotaanpa miten kävi.

Käyttämäni VR:n kausilippu vastasi VR:n lupaukseen. Hinta säilyi, mutta veron osuus siitä lähti.

Samalle rataosuudelle kymmenen kerran sarjalipusta lähti euro. Eli 10c/matka. Olisi pitänyt lähteä noin 80c.
Mikä huvittavinta, kun pääteasema on sama mutta toinen pää Helsingin sijaan Pukinmäki, hinnasta lähtikin 50c/matka. Ei sekään
aivan alvia vastaa, mutta on parempi.

Tulisiko nyt joku tariffitoimiston Tukio selittämään mistä on kysymys? Käytännössä tuon Pukinmäen ja Helsingin väliseen osuuteen lyötiin 1,40 lisähintaa kun ALV poistui.

No, parempi tämäkin kuin HSL:n veto nostaa AB-lipun hintaa 30c.

Muistutan vielä kerran: ainoat ihmiset, jotka voivat vähentää autoilua, ovat autoilijat. Nämä tämän viestin esimerkit ovat meille aivan sentterin näyttämistä. Juuri nämä tuotteet ovat niitä, millä autoilija voi vaihtaa osan autoilustaan julkisiin. Varsinkin nuo junan sarjaliput, jotka vanhenevat 4kk:ssa.
 
Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team

Pahalta näyttää liikkumisen kannalta tuo lista. Onneksi minulla on vain pari pientä asiaa hoidettavana ja niitä varten voi käyttää ratikkaa.
Runkolinjat onneks näyttäis kulkevan. Jos siis pitää poikittain liikkua.

E: ja metro tietty menee poikittain kans.

E: jaa, no aika huonosti niitä näköjään menee, eikä reittioppaaseen voi luottaa. Oon nyt venannu pysäkillä hyvän tovin ja pari haamubussia menny, mitkä reittioppaan mukaan ois pitäny kulkea, mutta todellisuudessa ei.
 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mahtavaa VR ! Tietokonetta ei saa käyttää ravintolavaunussa koska...ootas hetki..keksin tässä nyt syitä:


Muutaman kerran ruuhkajunassa istuneena ymmärrän tämän, josko ravintolavaunussa on täyttä ja jonkun pitäisi mahtua syömäänkin. Sen kahvin kun voi viedä omalle paikallekin. Tämän toki olisi voinut Nooralle tuossa selittää (jos siis oli täyttä).

Mutta taas turhan herkästi twiitistä napattu lehtijuttu, kun tuota mainitsemaani ketjuun oli paljon kommentoitu.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Lakko päättyi. Hyvä juttu sekä kuskeille (varsinkin sille suosikkikuskilleni) että meille matkustajille. Kohtalainen sopimus kuulemma, joka on voimassa kolme seuraavaa vuotta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka joukkoliikenteestä tarkastusmaksua rinnastetaankin parkkisakkoon, logiikka kiinteän 80 euron taksan säilyttämiselle ei aukene. Inflaation myötä kaikki kustannukset ovat vuosien aikana nousseet, kuten myös ihmisten palkat, mutta itsepintaisesti 80 eurosta kiinnipitäminen johtaa siihen, että pummilla matkustamisesta tulee koko ajan "kannattavampaa".
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vaikka joukkoliikenteestä tarkastusmaksua rinnastetaankin parkkisakkoon, logiikka kiinteän 80 euron taksan säilyttämiselle ei aukene. Inflaation myötä kaikki kustannukset ovat vuosien aikana nousseet, kuten myös ihmisten palkat, mutta itsepintaisesti 80 eurosta kiinnipitäminen johtaa siihen, että pummilla matkustamisesta tulee koko ajan "kannattavampaa".
Mä olen hiukan eri mieltä asiasta. Minusta tuo nykyinen tarkastusmaksu kirpaisee tavallista tallaajaa jo tarpeeksi osuessaan. Laskelmoivia pummeja tuskin on ihan niin laajalti liikkeellä. Niitä vastaan parempi ase on tarkastusten tehostaminen. Ammattipummeilta noita rahoja nyt on ihan turha periä muutenkaan, joten se on sille jengille ihan sama, onko se vitonen vai tonni.

Edelleen kaipaan sitä kontrollia sinne aseman yläpäähän, mitä metroihin tulee. Vain lipulla portista läpi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edelleen kaipaan sitä kontrollia sinne aseman yläpäähän, mitä metroihin tulee. Vain lipulla portista läpi.
Tätä lukemattomista maailman metropoleista tuttua systeemiähän ei jostain syystä olla haluttu ottaa täällä käyttöön. Eihän porttien asentaminen mikään ilmainen projekti olisi, mutta tämä toden totta ehkäisisi liputtoman matkustamisen todella tehokkaasti.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pääkaupunkiseudun AB-vyöhykkeen lipunhintojen nosto vähensi matkustamista:


Tähän lisänä vielä harvennetut junayhteydet Tikkurilan suuntaan, niin kyllä kelpaa matkustaa julkisilla ja tämä paska jatkuu vielä pitkälle lokakuuhun. Täpötäydet ruuhkajunat on jostain todella syvältä, eikä tietenkään laiteta sitä kolmatta junayksikköä tilannetta helpottamaan.

Tämän vuoksi en enää suostu näyttämään kuukausilippuani noille kahdenmarkan tarkastajakonduktööreille. Tai vaihtoehtoisesti pyydän heiltä palvelumaksua, jos joudun lipun kaivamaan esille. Lapsellista, kyllä vain. Mutta vituttaa maksaa täyttä (tasaisesti nousevaa) hintaa koko ajan huononevasta palvelusta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus

Glove

Jäsen
Koulut loppui, joukkoliikenne loppui. Ei pääse enää bussilla töihin. En minä kyllä ole tähänkään asti bussilla kulkenut kun tarvin autoa töissä. Mutta tämmöistä tämä täällä maalla on, ne vähätkin vuorot loppuu kesäksi.
 

Byvajet

Jäsen
Metron remontti aiheuttaa kaupungin arvion mukaan joukkoliikenteen käyttäjille merkittävää haittaa. Kampin ja yliopiston asemien välimatka kävellen on Googlen mukaan tasan kilometri. Tuo on pitkä matka vanhuksille ja liikuntarajoitteisille, mutta peruskansalaiselle haitta tuskin on merkittävä.

Todettakoon vielä, että vaikka olen metron käyttäjä, en asu Helsingissä. Ehkä paikallisen todellisuus on erilainen.

 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koskahan Helsingin raitiolinjat ovat viimeksi kaikki olleet normaaleilla reiteillään ja kauan sitä kesti? Ja koska seuraavan kerran ovat?

Nämä syksyllä voimaantulevat ja yli vuoden kestävät poikkeusreitit ovat jo todella sakeaa settiä. Nelonen kurvailemassa kaduilla Kallion ja Kolmonen menee Pikku-Huopalahteen. Tuohan on nyt ihan väärin. Sama kuin Darren Boyko olisi luistellut kaukaloon numero 3 selässään.

 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Näinhän siinä sitten kävi eli ruuhkaa pukkaa sekä Kaisaniemessä että Kampissa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
HSL lopetti haltijakohtaisten matkakorttien myynnin vuodenvaihteessa.
Nyt se on ajamassa alas koko systeemiä. Taas sentterinnäyttö autoilijoille, jotka haluaisivat käyttää julkista silloin kun se on järkevää.

Esimerkiksi meillä, kahden aikuisen talous jossa yksi auto, ei päivittäistä tai edes joka viikko tarvetta HSL:n palvelulle. Käytännössä aina, kun lähdetään kahdestaan, kannattaa lähteä autolla. Koska HSL haluaa tietentahtoen vaikeuttaa julkisten satunnaiskäyttöä, se tulee toki tahtonsa lävitse saamaan. Vaikea nähdä sitä ainakaan järkevänä ilmastotekona.
 
HSL lopetti haltijakohtaisten matkakorttien myynnin vuodenvaihteessa.
Nyt se on ajamassa alas koko systeemiä. Taas sentterinnäyttö autoilijoille, jotka haluaisivat käyttää julkista silloin kun se on järkevää.

Esimerkiksi meillä, kahden aikuisen talous jossa yksi auto, ei päivittäistä tai edes joka viikko tarvetta HSL:n palvelulle. Käytännössä aina, kun lähdetään kahdestaan, kannattaa lähteä autolla.
Hsl appi on ihan toimiva. En oikein saa kiinni miten tuossa pakotetaan kahden henkilön talous autoilemaan. Molemmat vaan lataa apin ja maksaa matkan sillä silloin kun tarvetta.

Jos ei syystä tai toisesta ole älypuhelinta tai halua käyttää appia, niin sitten voi tietysti olla haastavampaa.
Muuten olisko vaan muutosvastarintaa, joka helpottaa nopeesti kun toteaa helppouden.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Hsl appi on ihan toimiva. En oikein saa kiinni miten tuossa pakotetaan kahden henkilön talous autoilemaan. Molemmat vaan lataa apin ja maksaa matkan sillä silloin kun tarvetta.

Jos ei syystä tai toisesta ole älypuhelinta tai halua käyttää appia, niin sitten voi tietysti olla haastavampaa.
Muuten olisko vaan muutosvastarintaa, joka helpottaa nopeesti kun toteaa helppouden.
Mulla ei ole yhtään ylimääräistä appia. Kyse on myös siitä, että miksi HSL:n pitäisi tietää kuka matkustaa, milloin ja mistä?
Ei meidän kuuluisi vaan vapaaehtoisesti antaa PERUSpalvelun tuottajalle tällaista tietoa.

Toinen juttu tuossa, selkeä strateginen kiusanteko mielestäni, on se että kortit kyllä jäävät käyttöön. Siis tekniikka jää. Vain mahdollisuus siihen, että eri henkilöt maksavat samalla kortilla (jolla on voinut maksaa myös vaikkapa ulkopaikkakuntalaisen kaverin matkan) otetaan pois. Palvelua yksinkertaisesti huononnetaan ilman, että palveluntarjoaja saa siitä mitään lisäarvoa itselleen.

Lisäksi on muistettava sekin, että vaikkapa Lahdessa voi bussimatkan maksaa appilla, kortilla, pankkikortilla tai käteisellä. Miksi HSL haluaa olla väärällä tavalla edistyksellinen?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Lisäksi on muistettava sekin, että vaikkapa Lahdessa voi bussimatkan maksaa appilla, kortilla, pankkikortilla tai käteisellä. Miksi HSL haluaa olla väärällä tavalla edistyksellinen?

Turussa nostettiin älämölöä, kun käteisellä maksettava matka tehtiin kalliimmaksi kuin appilla, pankkikortilla tai matkakortilla maksettava. Silti matkustajamäärä nyt jopa kasvoi. Itsekään en suostuisi tuohon, että matkakorttiin tehtäisiin jokin oleellinen muutos. Sillä matka on edullisempi ja palvelee kyllä monia, jotka ei liian usein bussilla kulje, mutta satunnaisesti kuitenkin.

Turussa naurattaa keskustelu ratikasta, kun vedotaan tuohon "juurihan tyytyväisyyskyselyssä oltiin tyytyväisiä Föliin". Niin, tuohon usein vastaa ne, jotka eniten ja luottavaisena käyttää Föliä. Mitä jos kyselisi heiltä, jotka ei käytä, ja MIKSI eivät käytä. Olen ratikan ehdoton kannattaja, ja vastustajissa naurattaakin nuo vastustajat, jotka ymmärtää, miksi se joskus lopetettiin. Kelaavatkohan yhtään, miksi heitä nuoremmat sukupolvet ovat hieman eri linjalla. Ja osaavatko yhtään keskustella jälkeläisten kanssa ymmärtäen heitä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Turussa nostettiin älämölöä, kun käteisellä maksettava matka tehtiin kalliimmaksi kuin appilla, pankkikortilla tai matkakortilla maksettava. Silti matkustajamäärä nyt jopa kasvoi. Itsekään en suostuisi tuohon, että matkakorttiin tehtäisiin jokin oleellinen muutos. Sillä matka on edullisempi ja palvelee kyllä monia, jotka ei liian usein bussilla kulje, mutta satunnaisesti kuitenkin.

Turussa naurattaa keskustelu ratikasta, kun vedotaan tuohon "juurihan tyytyväisyyskyselyssä oltiin tyytyväisiä Föliin". Niin, tuohon usein vastaa ne, jotka eniten ja luottavaisena käyttää Föliä. Mitä jos kyselisi heiltä, jotka ei käytä, ja MIKSI eivät käytä. Olen ratikan ehdoton kannattaja, ja vastustajissa naurattaakin nuo vastustajat, jotka ymmärtää, miksi se joskus lopetettiin. Kelaavatkohan yhtään, miksi heitä nuoremmat sukupolvet ovat hieman eri linjalla. Ja osaavatko yhtään keskustella jälkeläisten kanssa ymmärtäen heitä.
Joukkoliikenteen asiakasmäärä voi kasvaa vain nykyisistä autoilijoista. Meille ei kannattaisi näyttää sentteriä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös