Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Itse veikkaisin, että Sir Markku on taksikuski. Ihan tolppahoo materiaalia.

Ps. tj:n kanssa pyöräilevä työläinen
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Onko se välttämättä paha asia, jos tämä markkina saataisiin kuntoon. Jokainen kyydissäoleva tietää, että tämä ei voi mitenkään toimia, jos lippu maksoi euron. Kyydissä hihitellään eipäs ollut kallis.
Eihän siinä mitään ongelmaa olisi jos kyyti maksaisi jotenkin tolkullisen hinnan (edes saman verran kuin omalla autolla kulkeminen), mutta vaihtoehdot tuntuvat olevan lähes ilmaisesta (millä ostetaan kilpailijat pois) tolkuttomaan (sitten kun se monopoli on saavutettu). Kohtuus olisi mukavaa, mutta harvassa asiassa toteutuu.
 
Hoki on hieno laji, vielä kun tajuaisvat tuon liitossakin.
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Joukkoliikenne muodostuisi älyttömän paljon miellyttävämmäksi sillä, ettei pummilla matkaaminen olisi mahdollista. Toki ymmärrän, että nykyinen käytäntö on "inhimillinen".
Nyt en ymmärrä, millä tavalla jonkun muun mahdollinen matkaliputtomuus vaikuttaa sinun matkustuskokemukseen?
 
Does your monkey go "hoo ho HOO"?
Tiede on objektiivista
Tiedostaminen on subjektiivista​

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Nyt en ymmärrä, millä tavalla jonkun muun mahdollinen matkaliputtomuus vaikuttaa sinun matkustuskokemukseen?
Ehkä pummilla matkustavat ovat köyhiä, eivät pidä huolta hygieniastaan eli haisevat, ovat mahdollisesti kännissä ja vielä hengittävät parempien ihmisten happea ja tuottavat kaiken muun pahan lisäksi vielä hiilidioksidia hengityksellään.

Tosiaankin: kannattaisi ehkä pysytellä neljän seinän sisällä mikäli jonkun matkaliputtomuus aiheuttaa angstia ja ahdistusta.
 
Trust me, I know what you're doing.

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yleismies Jantusen dynastia, Everton
Kuutisen vuotta olen kulkenut työmatkat ja muut matkat keskustaan paikallisliikenteen bussilla, kesäisin toki pääasiassa pyörällä ja juosten. Päätepysäkki on lähes vieressä joten aamuvuorot kulkevat melkein kellontarkasti ajallaan. Takaisinpäin keskustasta lähdöt vaihtelee enemmän. Bussilla menee matkaan puoli tuntia, autolla menisi 20 minuuttia. En keksi mitään syytä ulkoiluttaa autoa tuon eron takia.

Onhan tuossa seurana välillä kaikenlaista kulkijaa mutta eipä se minua häiritse niin kauan kun ketään ei aleta pataan lyömään. Ja näin yliopistokaupungissa myös välillä paljon silmäniloa.
 
"There are only two hard problems in Computer Science: cache invalidation, naming things and off-by-one errors."

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nuo hankalat yhteydet ovat yleensä seuraus siitä, että muutetaan tietoisesti alueelle, jonne kuljetaan ensisijaisesti autolla. Keskustoissa on ihan syystäkin korkeat hinnat: siellä liikkuu ketterästi ja sieltä pääsee myös pois ketterästi.

Jos muuttaisin takaisin pk-seudulle, haku kohdistuisi jonnekin Järvenpään, Tuusulan tai Keravan seudulle. Hyvät yhteydet julkisilla olisivat toki plussaa, mutta eivät välttämättömyys; lähtökohtainen liikkumismuoto olisi auto.

Nykyinen järjestelmä kannustaa hyvin toimeentulevia ja lapsiperheitä muuttamaan vähän syrjemmälle. Kun säästää merkittävästi asumisen hinnassa, on varaa ylläpitää autoa ja maksaa niitä kirottuja bensa- tai dieselveroja.

Julkisilla liikkuminen ei sinällään ole kauheaa, mutta on siinä silti joitakin ärsyttäviä piirteitä, kuten epävarmuus ja muiden ihmisten läsnäolon sietäminen. Joka kerta kun matkustan Helsinkiin, panen merkille, kuinka rasittavaa porukkaa metroissa, junissa ja busseissa liikkuu. Sitten onkin jo mukava palata tänne rauhalliseen Turkuun.
 
"Nyt ei taloudellisia raameja laiteta estämään ihmisten ajattelua" - Antti Rinne

"North Korea will become a different kind of Rocket - an Economic one!" - Donald Trump

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Nykyinen järjestelmä kannustaa hyvin toimeentulevia ja lapsiperheitä muuttamaan vähän syrjemmälle. Kun säästää merkittävästi asumisen hinnassa, on varaa ylläpitää autoa ja maksaa niitä kirottuja bensa- tai dieselveroja.
Usein ihmiset eivät halua kasvattaa lapsiaan keskustan betonihelvetissä - asumisen mukavuus, turvallisuus, oma tila etc. ovat myös monelle lapsiperheelle melkoisen tärkeitä tekijöitä. Näitä on kovin harvoin keskustassa asuesssa.
 
Trust me, I know what you're doing.
Suosikkijoukkue
Ne, joilta ei odoteta mitään ja JYP
Ehkä pummilla matkustavat ovat köyhiä, eivät pidä huolta hygieniastaan eli haisevat, ovat mahdollisesti kännissä ja vielä hengittävät parempien ihmisten happea ja tuottavat kaiken muun pahan lisäksi vielä hiilidioksidia hengityksellään.

Tosiaankin: kannattaisi ehkä pysytellä neljän seinän sisällä mikäli jonkun matkaliputtomuus aiheuttaa angstia ja ahdistusta.
Toki järjestyshäiriöt jäivät mainitsematta. Ehkä tarkoituksella.

Eniten kulkemani väli on sellainen, jossa (työpaikalta katsoen) alkumatkan on junantäysi ns. kunnon väkeä, mutta vaihtoyhteyden jälkeen loppumatkasta ympärillä voi tapahtua melkeinpä mitä vaan.

Aamulla kuuden jälkeen samaa ongelmaa ei ole.
 
Kaikkea mitä sanon saa ja täytyy käyttää minua vastaan.
Suosikkijoukkue
Ne, joilta ei odoteta mitään ja JYP
Usein ihmiset eivät halua kasvattaa lapsiaan keskustan betonihelvetissä - asumisen mukavuus, turvallisuus, oma tila etc. ovat myös monelle lapsiperheelle melkoisen tärkeitä tekijöitä. Näitä on kovin harvoin keskustassa asuesssa.
Samoin harrastusten hinta, elämä koulun rajojen sisällä jne... Baarit ja kulttuuritarjonta ei ole ihan keskeisin asia. Mutta joukkoliikenteen impotenttius on sen kolikon kääntöpuoli.
 
Kaikkea mitä sanon saa ja täytyy käyttää minua vastaan.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toissapäivänä just ostin viidennen fillarin. Työmatkat menee julkisilla.

Auto on sellainen, mitä ei halua omistaa ja millä ei halua ajaa. Kortin kyllä ajoin silloin kun täytin 18.
 

Sir Markku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon kirjekuoret, Markku-liitto
Itse veikkaisin, että Sir Markku on taksikuski. Ihan tolppahoo materiaalia.

Ps. tj:n kanssa pyöräilevä työläinen
Taksilla ajelen joskus takapenkkiläisenä. Meidän tj ei onneksi ajele pyörällä. En kestäisi sitä häpeää.

Ps. tj:n kanssa metsästävä keskijohdon köyhä.
 
Jokainen on oman elämänsä Markku.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Nykyinen järjestelmä kannustaa hyvin toimeentulevia ja lapsiperheitä muuttamaan vähän syrjemmälle. Kun säästää merkittävästi asumisen hinnassa, on varaa ylläpitää autoa ja maksaa niitä kirottuja bensa- tai dieselveroja.

Julkisilla liikkuminen ei sinällään ole kauheaa, mutta on siinä silti joitakin ärsyttäviä piirteitä, kuten epävarmuus ja muiden ihmisten läsnäolon sietäminen. Joka kerta kun matkustan Helsinkiin, panen merkille, kuinka rasittavaa porukkaa metroissa, junissa ja busseissa liikkuu. Sitten onkin jo mukava palata tänne rauhalliseen Turkuun.
Tuo lihavoimani seikka on ehkä merkittävin syy asua haja-asutusalueella (=vähän syrjemmällä).

Julkisilla liikkumisen ärsyttävin piirre tai vastenmielisin ominaisuus on ainakin minulle ajanhukka verrattuna oman auton käyttöön kuten @macnevis . Työssä käyvälle perheelliselle vapaa-aika on kallista, ja moni on valmis maksamaan hyvän hinnan siitä, että vapaa-aikaa on joka päivä 30-90 minuuttia enemmän.
 
Ei muuta toivoa, kuin käydä kontillensa ja alkaa syödä ruohoa, sillä vihreä väri se kaiken ratkaisee!
Ei muuta keinoa, kuin myydä rekka-auto ja ostaa tila Kainuusta, ja toivoa, että halla kaiken viljan veis!

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, LA Kings
Eipä tule paljoakaan käytettyä julkisia. Pyörällä kuljen kolmen kilometrin matkan töihin ympäri vuoden. Rouva käy kanssa useimmiten töissä kanssa pyörällä, mutta välillä autoilee. Perheessämme siis yksi auto.

Miksi sitten on tuo auto?
Lapsiperheessä lasten harrastukset ovat ympäri kylää, ja mielummin itse kuskailee, kuin että lapset joutuisivat vaihtelemaan bussia, ja odottelemaan välillä pidempiäkin aikoja päästäkseen takaisin kotia. Perheellisellä kaupassa käyntikin on sellaista, että ostoskasseja saattaa olla melkoiset määrät, joten mielummin omalla autolla.

Itselleni rakkain harrastus, eli kalastus vaatii omaa autoa käyttöön. Käyn paljon koskikalassa, ja esimerkiksi Kyykoski, jossa käyn perhoa heittämässä sijaitsee julkisen liikenteen tavoittamattomissa. Silloin kun lähden saimaalle uistelemaan, tarvitsee autoa, melko mahdottomalta tuntuisi raahata bussiin neljän vavan uistelusettiä, sekä jigi välineistöä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ethän vaan maksanut tuosta toiminnasta mitään? Hieman jännitystä upeaan elämään pummibingolla?
Mulla on yleensä aina kautta ladattuna.

Perjantain matsiin mentiin juoppoporukalla ja mä olin ainoa lipullinen. Bättre folkkilaisena olisin kyllä saanut ilmaisenkin matkalipun, mutta en jaksanut asentaa sitä HSL:n sovellusta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mulla on yleensä aina kautta ladattuna.

Perjantain matsiin mentiin juoppoporukalla ja mä olin ainoa lipullinen. Bättre folkkilaisena olisin kyllä saanut ilmaisenkin matkalipun, mutta en jaksanut asentaa sitä HSL:n sovellusta.
Mitä ihmettä. Onko Suomeen vihdoinkin löytänyt tiensä maailmalta tuttu ilmainen joukkoliikenne ottelulipulla.
 
"So never mind the darkness we still can find a way"
- Axl Rose

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laskinko mä että 16 uutta juna- ja metroasemaa kuuluu uudistuksen jälkeen entiseen "Helsingin sisäiseen" eli AB-vyöhykkeeseen. Mäkkyläkin on nykyään vissiin ollut Espoon puolella eli seutulipun aluetta.

Olis nyt Tikkurilakin vielä tullut.

Mutta joo pitää kierrellä.
 
Suosikkijoukkue
Ne, joilta ei odoteta mitään ja JYP
Viimeksi kuluneen kolmen viikon aikana olen suorittanut työmatkoista 25kpl junalla.
Osuus on niin hurja, etten olisi syksyllä uskonut sen olevan mahdollistakaan.

Ensi viikolla on tulossa 9 lisää. Pariton määrä on mahdollinen siten, että kahden työpäivän välissä en käy kotona lainkaan, vaan yövyn kaverilla (jonne menen junalla).

Auton mittariin on koko arkiviikolla tullut alle 200km.
 
Kaikkea mitä sanon saa ja täytyy käyttää minua vastaan.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laskinko mä että 16 uutta juna- ja metroasemaa kuuluu uudistuksen jälkeen entiseen "Helsingin sisäiseen" eli AB-vyöhykkeeseen. Mäkkyläkin on nykyään vissiin ollut Espoon puolella eli seutulipun aluetta.

Olis nyt Tikkurilakin vielä tullut.
Kuulun selkeästi voittajiin tuossa uudistuksessa. Duunimatkoihin tarvitsee seutulipun, mutta C-vyöhykkeelle ei ole juuri koskaan asiaa. Mutta pitää varmaan vielä tässä viimeisen kuukauden aikana käydä ajamassa se samperin kehärata läpi seutulipun kanssa, kun on vielä korkkaamatta lentokentän ja Tikkurilan väliltä.
 
30:00 3-8 "Tää on meidän peli." - 45:19 7-13 - 60:00 17-17 (7m) - 69:59 20-19
#14 Kathlen Ax 12.5.2019

Don't Stop Believin'
Suosikkijoukkue
Ne, joilta ei odoteta mitään ja JYP
Aina oppii uutta. Jokin aika sitten tajusin että VR:n lähijunakausilippu lähiasemaltani työpaikalle on saman hintainen, kuin Helsingin päärautatieasemalta työpaikalleni (joka on HSL-alueen ulkopuolella).
Yksistään tämä jo on palauttanut pitkälti toistakymmentä prosenttia nyt voimassa olevan lipun hinnasta, kun osaa vapaa-ajan liikkumistarpeista ei ole tarvinnut kustantaa muuten.

Tänään tajusin, että jos viitsisin fillaroida seuraavalle asemalle 2,7km, saisin seuraavan, kesäloman jälkeisen jakson kausilipun noin 50€ halvemmalla. En usko, että tuohon nyt tarttuisin kuitenkaan. Voi silti olla, että juhannukseen päättyvän kausilipun jälkeen ostan sarjalipun tuolle halvemmalle välille, ihan testimielessä. Säästö ei tietenkään ole suuren suuri, 15€, mutta liikuntaa tulisi bonuksena. Sekä työmatkalla, että varmahkosti myös vapaa-ajalla joku junamatka vaihtuisi fillariin.

Kyllä on paatuneelle yksityisautoilijalle auennut mielenkiintoinen arjen leikki tästä "kuinka alas työmatkakustannuksen voi saada".
Verottaja hyvittää oman auton mukaan, mutta todelliset keskiarvokulut, autolla tehdyt matkat mukaanlukien, ovat selvästi alle puolet siitä jos ei asemalla juotuja kahveja lasketa.
 
Kaikkea mitä sanon saa ja täytyy käyttää minua vastaan.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
HSL aiueella olevien (ja miksei muutenkin jos julkiset kulkevat) kannattaa ehdottaa työnantajalleen (pk yritys, isot eivät muutoksia politiikkaansa tee) työsuhdematkalippua. Nauttinut jo monta vuotta tätä etua joka on työnantajalle sivukulutonta ja saajalle verotonta (no siinä toki joku pieni typerä verollinen osuus). Ensi vuonna toki oman etuni arvo putoaa puoleen vyöhykeuudistuksen myötä, mutta tämän vuoden loppuun asti on voimassa ABC lippu (entinen seutulippu). Ensi vuonna vain AB.
 
"They're like sex, except I'm having them."
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy