Ilmoitukset

Nimimerkki Karamahti on lopullisesti ohjattu isoista ovista ulos, sillä järkevä keskustelu ja sääntöjen noudattaminen eivät kuuluneet hänen pelikirjaansa. Kamelin selän katkaisi lopullisesti yleisen asiattoman kielenkäytön lisäksi useampi viesti Trumpin ketjuun, joissa ainoana tarkoituksena oli aukoa päätä.

Sulje ilmoitus

Nimimerkki nahkis kirjoittaa jatkossa jossain muualla, syynä jatkuva tahallinen trollaus, flametus ja muiden kirjoittajien vähättely.

Sulje ilmoitus

Nimimerkki Perusjäbä on saanut viikon pelikiellon romaniketjuun kirjoitetun hyvän maun vastaisen viestinsä vuoksi.

Sulje ilmoitus
  1. Styge Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Pens, änärin suomalaiset
    Itse veikkaisin, että Sir Markku on taksikuski. Ihan tolppahoo materiaalia.

    Ps. tj:n kanssa pyöräilevä työläinen
     
  2. Wiljami Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
    Lainaus:
    Eihän siinä mitään ongelmaa olisi jos kyyti maksaisi jotenkin tolkullisen hinnan (edes saman verran kuin omalla autolla kulkeminen), mutta vaihtoehdot tuntuvat olevan lähes ilmaisesta (millä ostetaan kilpailijat pois) tolkuttomaan (sitten kun se monopoli on saavutettu). Kohtuus olisi mukavaa, mutta harvassa asiassa toteutuu.
     
  3. rosvokonna Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
    Lainaus:
    Nyt en ymmärrä, millä tavalla jonkun muun mahdollinen matkaliputtomuus vaikuttaa sinun matkustuskokemukseen?
     
  4. Jesus Shaves Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Dorados de Sinaloa
    Lainaus:
    Ehkä pummilla matkustavat ovat köyhiä, eivät pidä huolta hygieniastaan eli haisevat, ovat mahdollisesti kännissä ja vielä hengittävät parempien ihmisten happea ja tuottavat kaiken muun pahan lisäksi vielä hiilidioksidia hengityksellään.

    Tosiaankin: kannattaisi ehkä pysytellä neljän seinän sisällä mikäli jonkun matkaliputtomuus aiheuttaa angstia ja ahdistusta.
     
    rosvokonna tykkää tästä.
  5. calvin Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Yleismies Jantusen dynastia, Everton
    Kuutisen vuotta olen kulkenut työmatkat ja muut matkat keskustaan paikallisliikenteen bussilla, kesäisin toki pääasiassa pyörällä ja juosten. Päätepysäkki on lähes vieressä joten aamuvuorot kulkevat melkein kellontarkasti ajallaan. Takaisinpäin keskustasta lähdöt vaihtelee enemmän. Bussilla menee matkaan puoli tuntia, autolla menisi 20 minuuttia. En keksi mitään syytä ulkoiluttaa autoa tuon eron takia.

    Onhan tuossa seurana välillä kaikenlaista kulkijaa mutta eipä se minua häiritse niin kauan kun ketään ei aleta pataan lyömään. Ja näin yliopistokaupungissa myös välillä paljon silmäniloa.
     
  6. Walrus21 Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Lukko
    Nuo hankalat yhteydet ovat yleensä seuraus siitä, että muutetaan tietoisesti alueelle, jonne kuljetaan ensisijaisesti autolla. Keskustoissa on ihan syystäkin korkeat hinnat: siellä liikkuu ketterästi ja sieltä pääsee myös pois ketterästi.

    Jos muuttaisin takaisin pk-seudulle, haku kohdistuisi jonnekin Järvenpään, Tuusulan tai Keravan seudulle. Hyvät yhteydet julkisilla olisivat toki plussaa, mutta eivät välttämättömyys; lähtökohtainen liikkumismuoto olisi auto.

    Nykyinen järjestelmä kannustaa hyvin toimeentulevia ja lapsiperheitä muuttamaan vähän syrjemmälle. Kun säästää merkittävästi asumisen hinnassa, on varaa ylläpitää autoa ja maksaa niitä kirottuja bensa- tai dieselveroja.

    Julkisilla liikkuminen ei sinällään ole kauheaa, mutta on siinä silti joitakin ärsyttäviä piirteitä, kuten epävarmuus ja muiden ihmisten läsnäolon sietäminen. Joka kerta kun matkustan Helsinkiin, panen merkille, kuinka rasittavaa porukkaa metroissa, junissa ja busseissa liikkuu. Sitten onkin jo mukava palata tänne rauhalliseen Turkuun.
     
  7. Jesus Shaves Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Dorados de Sinaloa
    Lainaus:
    Usein ihmiset eivät halua kasvattaa lapsiaan keskustan betonihelvetissä - asumisen mukavuus, turvallisuus, oma tila etc. ovat myös monelle lapsiperheelle melkoisen tärkeitä tekijöitä. Näitä on kovin harvoin keskustassa asuesssa.
     
  8. Sanainen arkku Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ne, joilta ei odoteta mitään ja JYP
    Lainaus:
    Toki järjestyshäiriöt jäivät mainitsematta. Ehkä tarkoituksella.

    Eniten kulkemani väli on sellainen, jossa (työpaikalta katsoen) alkumatkan on junantäysi ns. kunnon väkeä, mutta vaihtoyhteyden jälkeen loppumatkasta ympärillä voi tapahtua melkeinpä mitä vaan.

    Aamulla kuuden jälkeen samaa ongelmaa ei ole.
     
  9. Sanainen arkku Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ne, joilta ei odoteta mitään ja JYP
    Lainaus:
    Samoin harrastusten hinta, elämä koulun rajojen sisällä jne... Baarit ja kulttuuritarjonta ei ole ihan keskeisin asia. Mutta joukkoliikenteen impotenttius on sen kolikon kääntöpuoli.
     
  10. pettter Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK
    Toissapäivänä just ostin viidennen fillarin. Työmatkat menee julkisilla.

    Auto on sellainen, mitä ei halua omistaa ja millä ei halua ajaa. Kortin kyllä ajoin silloin kun täytin 18.
     
  11. Sir Markku Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Junnon kirjekuoret, Markku-liitto
    Lainaus:
    Taksilla ajelen joskus takapenkkiläisenä. Meidän tj ei onneksi ajele pyörällä. En kestäisi sitä häpeää.

    Ps. tj:n kanssa metsästävä keskijohdon köyhä.
     
    Pula-ajan Tretjak tykkää tästä.
  12. finnjewel Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Porin Ässät, KooKoo
    Lainaus:
    Tuo lihavoimani seikka on ehkä merkittävin syy asua haja-asutusalueella (=vähän syrjemmällä).

    Julkisilla liikkumisen ärsyttävin piirre tai vastenmielisin ominaisuus on ainakin minulle ajanhukka verrattuna oman auton käyttöön kuten @macnevis . Työssä käyvälle perheelliselle vapaa-aika on kallista, ja moni on valmis maksamaan hyvän hinnan siitä, että vapaa-aikaa on joka päivä 30-90 minuuttia enemmän.
     
  13. Krepo Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    SaiPa, LA Kings
    Eipä tule paljoakaan käytettyä julkisia. Pyörällä kuljen kolmen kilometrin matkan töihin ympäri vuoden. Rouva käy kanssa useimmiten töissä kanssa pyörällä, mutta välillä autoilee. Perheessämme siis yksi auto.

    Miksi sitten on tuo auto?
    Lapsiperheessä lasten harrastukset ovat ympäri kylää, ja mielummin itse kuskailee, kuin että lapset joutuisivat vaihtelemaan bussia, ja odottelemaan välillä pidempiäkin aikoja päästäkseen takaisin kotia. Perheellisellä kaupassa käyntikin on sellaista, että ostoskasseja saattaa olla melkoiset määrät, joten mielummin omalla autolla.

    Itselleni rakkain harrastus, eli kalastus vaatii omaa autoa käyttöön. Käyn paljon koskikalassa, ja esimerkiksi Kyykoski, jossa käyn perhoa heittämässä sijaitsee julkisen liikenteen tavoittamattomissa. Silloin kun lähden saimaalle uistelemaan, tarvitsee autoa, melko mahdottomalta tuntuisi raahata bussiin neljän vavan uistelusettiä, sekä jigi välineistöä.
     
  14. pettter Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK
    Tänäänkin kävin piruuttani muutaman tunnin pyörimässä julkisilla kun en jaksanut möllöttää himassa. Toi on aina kivaa.
     
  15. Jesus Shaves Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Dorados de Sinaloa
    Lainaus:
    Ethän vaan maksanut tuosta toiminnasta mitään? Hieman jännitystä upeaan elämään pummibingolla?
     
  16. pettter Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK
    Lainaus:
    Mulla on yleensä aina kautta ladattuna.

    Perjantain matsiin mentiin juoppoporukalla ja mä olin ainoa lipullinen. Bättre folkkilaisena olisin kyllä saanut ilmaisenkin matkalipun, mutta en jaksanut asentaa sitä HSL:n sovellusta.
     
    Jesus Shaves tykkää tästä.
  17. pernaveikko Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Crusaders, Lechia
    Lainaus:
    Mitä ihmettä. Onko Suomeen vihdoinkin löytänyt tiensä maailmalta tuttu ilmainen joukkoliikenne ottelulipulla.
     
  18. pettter Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK
    Lainaus:
    Tossa "kannattajayhteisössä" vaan etuna. En ole kokeillut. Jotkut kehunut ja on tietty hyvä juttu.
     
  19. pettter Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK
    Laskinko mä että 16 uutta juna- ja metroasemaa kuuluu uudistuksen jälkeen entiseen "Helsingin sisäiseen" eli AB-vyöhykkeeseen. Mäkkyläkin on nykyään vissiin ollut Espoon puolella eli seutulipun aluetta.

    Olis nyt Tikkurilakin vielä tullut.

    Mutta joo pitää kierrellä.
     
  20. Sanainen arkku Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ne, joilta ei odoteta mitään ja JYP
    Viimeksi kuluneen kolmen viikon aikana olen suorittanut työmatkoista 25kpl junalla.
    Osuus on niin hurja, etten olisi syksyllä uskonut sen olevan mahdollistakaan.

    Ensi viikolla on tulossa 9 lisää. Pariton määrä on mahdollinen siten, että kahden työpäivän välissä en käy kotona lainkaan, vaan yövyn kaverilla (jonne menen junalla).

    Auton mittariin on koko arkiviikolla tullut alle 200km.
     
  21. Moto Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK
    Lainaus:
    Kuulun selkeästi voittajiin tuossa uudistuksessa. Duunimatkoihin tarvitsee seutulipun, mutta C-vyöhykkeelle ei ole juuri koskaan asiaa. Mutta pitää varmaan vielä tässä viimeisen kuukauden aikana käydä ajamassa se samperin kehärata läpi seutulipun kanssa, kun on vielä korkkaamatta lentokentän ja Tikkurilan väliltä.
     
  22. Sanainen arkku Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ne, joilta ei odoteta mitään ja JYP
    Aina oppii uutta. Jokin aika sitten tajusin että VR:n lähijunakausilippu lähiasemaltani työpaikalle on saman hintainen, kuin Helsingin päärautatieasemalta työpaikalleni (joka on HSL-alueen ulkopuolella).
    Yksistään tämä jo on palauttanut pitkälti toistakymmentä prosenttia nyt voimassa olevan lipun hinnasta, kun osaa vapaa-ajan liikkumistarpeista ei ole tarvinnut kustantaa muuten.

    Tänään tajusin, että jos viitsisin fillaroida seuraavalle asemalle 2,7km, saisin seuraavan, kesäloman jälkeisen jakson kausilipun noin 50€ halvemmalla. En usko, että tuohon nyt tarttuisin kuitenkaan. Voi silti olla, että juhannukseen päättyvän kausilipun jälkeen ostan sarjalipun tuolle halvemmalle välille, ihan testimielessä. Säästö ei tietenkään ole suuren suuri, 15€, mutta liikuntaa tulisi bonuksena. Sekä työmatkalla, että varmahkosti myös vapaa-ajalla joku junamatka vaihtuisi fillariin.

    Kyllä on paatuneelle yksityisautoilijalle auennut mielenkiintoinen arjen leikki tästä "kuinka alas työmatkakustannuksen voi saada".
    Verottaja hyvittää oman auton mukaan, mutta todelliset keskiarvokulut, autolla tehdyt matkat mukaanlukien, ovat selvästi alle puolet siitä jos ei asemalla juotuja kahveja lasketa.
     
  23. Czescku Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    SaiPa
    HSL aiueella olevien (ja miksei muutenkin jos julkiset kulkevat) kannattaa ehdottaa työnantajalleen (pk yritys, isot eivät muutoksia politiikkaansa tee) työsuhdematkalippua. Nauttinut jo monta vuotta tätä etua joka on työnantajalle sivukulutonta ja saajalle verotonta (no siinä toki joku pieni typerä verollinen osuus). Ensi vuonna toki oman etuni arvo putoaa puoleen vyöhykeuudistuksen myötä, mutta tämän vuoden loppuun asti on voimassa ABC lippu (entinen seutulippu). Ensi vuonna vain AB.