Joukkoliikenne

  • 10 289
  • 64

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kuutisen vuotta olen kulkenut työmatkat ja muut matkat keskustaan paikallisliikenteen bussilla, kesäisin toki pääasiassa pyörällä ja juosten. Päätepysäkki on lähes vieressä joten aamuvuorot kulkevat melkein kellontarkasti ajallaan. Takaisinpäin keskustasta lähdöt vaihtelee enemmän. Bussilla menee matkaan puoli tuntia, autolla menisi 20 minuuttia. En keksi mitään syytä ulkoiluttaa autoa tuon eron takia.

Onhan tuossa seurana välillä kaikenlaista kulkijaa mutta eipä se minua häiritse niin kauan kun ketään ei aleta pataan lyömään. Ja näin yliopistokaupungissa myös välillä paljon silmäniloa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nuo hankalat yhteydet ovat yleensä seuraus siitä, että muutetaan tietoisesti alueelle, jonne kuljetaan ensisijaisesti autolla. Keskustoissa on ihan syystäkin korkeat hinnat: siellä liikkuu ketterästi ja sieltä pääsee myös pois ketterästi.

Jos muuttaisin takaisin pk-seudulle, haku kohdistuisi jonnekin Järvenpään, Tuusulan tai Keravan seudulle. Hyvät yhteydet julkisilla olisivat toki plussaa, mutta eivät välttämättömyys; lähtökohtainen liikkumismuoto olisi auto.

Nykyinen järjestelmä kannustaa hyvin toimeentulevia ja lapsiperheitä muuttamaan vähän syrjemmälle. Kun säästää merkittävästi asumisen hinnassa, on varaa ylläpitää autoa ja maksaa niitä kirottuja bensa- tai dieselveroja.

Julkisilla liikkuminen ei sinällään ole kauheaa, mutta on siinä silti joitakin ärsyttäviä piirteitä, kuten epävarmuus ja muiden ihmisten läsnäolon sietäminen. Joka kerta kun matkustan Helsinkiin, panen merkille, kuinka rasittavaa porukkaa metroissa, junissa ja busseissa liikkuu. Sitten onkin jo mukava palata tänne rauhalliseen Turkuun.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Nykyinen järjestelmä kannustaa hyvin toimeentulevia ja lapsiperheitä muuttamaan vähän syrjemmälle. Kun säästää merkittävästi asumisen hinnassa, on varaa ylläpitää autoa ja maksaa niitä kirottuja bensa- tai dieselveroja.

Usein ihmiset eivät halua kasvattaa lapsiaan keskustan betonihelvetissä - asumisen mukavuus, turvallisuus, oma tila etc. ovat myös monelle lapsiperheelle melkoisen tärkeitä tekijöitä. Näitä on kovin harvoin keskustassa asuesssa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ehkä pummilla matkustavat ovat köyhiä, eivät pidä huolta hygieniastaan eli haisevat, ovat mahdollisesti kännissä ja vielä hengittävät parempien ihmisten happea ja tuottavat kaiken muun pahan lisäksi vielä hiilidioksidia hengityksellään.

Tosiaankin: kannattaisi ehkä pysytellä neljän seinän sisällä mikäli jonkun matkaliputtomuus aiheuttaa angstia ja ahdistusta.

Toki järjestyshäiriöt jäivät mainitsematta. Ehkä tarkoituksella.

Eniten kulkemani väli on sellainen, jossa (työpaikalta katsoen) alkumatkan on junantäysi ns. kunnon väkeä, mutta vaihtoyhteyden jälkeen loppumatkasta ympärillä voi tapahtua melkeinpä mitä vaan.

Aamulla kuuden jälkeen samaa ongelmaa ei ole.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Usein ihmiset eivät halua kasvattaa lapsiaan keskustan betonihelvetissä - asumisen mukavuus, turvallisuus, oma tila etc. ovat myös monelle lapsiperheelle melkoisen tärkeitä tekijöitä. Näitä on kovin harvoin keskustassa asuesssa.

Samoin harrastusten hinta, elämä koulun rajojen sisällä jne... Baarit ja kulttuuritarjonta ei ole ihan keskeisin asia. Mutta joukkoliikenteen impotenttius on sen kolikon kääntöpuoli.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toissapäivänä just ostin viidennen fillarin. Työmatkat menee julkisilla.

Auto on sellainen, mitä ei halua omistaa ja millä ei halua ajaa. Kortin kyllä ajoin silloin kun täytin 18.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nykyinen järjestelmä kannustaa hyvin toimeentulevia ja lapsiperheitä muuttamaan vähän syrjemmälle. Kun säästää merkittävästi asumisen hinnassa, on varaa ylläpitää autoa ja maksaa niitä kirottuja bensa- tai dieselveroja.

Julkisilla liikkuminen ei sinällään ole kauheaa, mutta on siinä silti joitakin ärsyttäviä piirteitä, kuten epävarmuus ja muiden ihmisten läsnäolon sietäminen. Joka kerta kun matkustan Helsinkiin, panen merkille, kuinka rasittavaa porukkaa metroissa, junissa ja busseissa liikkuu. Sitten onkin jo mukava palata tänne rauhalliseen Turkuun.

Tuo lihavoimani seikka on ehkä merkittävin syy asua haja-asutusalueella (=vähän syrjemmällä).

Julkisilla liikkumisen ärsyttävin piirre tai vastenmielisin ominaisuus on ainakin minulle ajanhukka verrattuna oman auton käyttöön kuten @macnevis . Työssä käyvälle perheelliselle vapaa-aika on kallista, ja moni on valmis maksamaan hyvän hinnan siitä, että vapaa-aikaa on joka päivä 30-90 minuuttia enemmän.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF, sympatiapisteet Ässille
Eipä tule paljoakaan käytettyä julkisia. Pyörällä kuljen kolmen kilometrin matkan töihin ympäri vuoden. Rouva käy kanssa useimmiten töissä kanssa pyörällä, mutta välillä autoilee. Perheessämme siis yksi auto.

Miksi sitten on tuo auto?
Lapsiperheessä lasten harrastukset ovat ympäri kylää, ja mielummin itse kuskailee, kuin että lapset joutuisivat vaihtelemaan bussia, ja odottelemaan välillä pidempiäkin aikoja päästäkseen takaisin kotia. Perheellisellä kaupassa käyntikin on sellaista, että ostoskasseja saattaa olla melkoiset määrät, joten mielummin omalla autolla.

Itselleni rakkain harrastus, eli kalastus vaatii omaa autoa käyttöön. Käyn paljon koskikalassa, ja esimerkiksi Kyykoski, jossa käyn perhoa heittämässä sijaitsee julkisen liikenteen tavoittamattomissa. Silloin kun lähden saimaalle uistelemaan, tarvitsee autoa, melko mahdottomalta tuntuisi raahata bussiin neljän vavan uistelusettiä, sekä jigi välineistöä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänäänkin kävin piruuttani muutaman tunnin pyörimässä julkisilla kun en jaksanut möllöttää himassa. Toi on aina kivaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ethän vaan maksanut tuosta toiminnasta mitään? Hieman jännitystä upeaan elämään pummibingolla?
Mulla on yleensä aina kautta ladattuna.

Perjantain matsiin mentiin juoppoporukalla ja mä olin ainoa lipullinen. Bättre folkkilaisena olisin kyllä saanut ilmaisenkin matkalipun, mutta en jaksanut asentaa sitä HSL:n sovellusta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mulla on yleensä aina kautta ladattuna.

Perjantain matsiin mentiin juoppoporukalla ja mä olin ainoa lipullinen. Bättre folkkilaisena olisin kyllä saanut ilmaisenkin matkalipun, mutta en jaksanut asentaa sitä HSL:n sovellusta.

Mitä ihmettä. Onko Suomeen vihdoinkin löytänyt tiensä maailmalta tuttu ilmainen joukkoliikenne ottelulipulla.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laskinko mä että 16 uutta juna- ja metroasemaa kuuluu uudistuksen jälkeen entiseen "Helsingin sisäiseen" eli AB-vyöhykkeeseen. Mäkkyläkin on nykyään vissiin ollut Espoon puolella eli seutulipun aluetta.

Olis nyt Tikkurilakin vielä tullut.

Mutta joo pitää kierrellä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Viimeksi kuluneen kolmen viikon aikana olen suorittanut työmatkoista 25kpl junalla.
Osuus on niin hurja, etten olisi syksyllä uskonut sen olevan mahdollistakaan.

Ensi viikolla on tulossa 9 lisää. Pariton määrä on mahdollinen siten, että kahden työpäivän välissä en käy kotona lainkaan, vaan yövyn kaverilla (jonne menen junalla).

Auton mittariin on koko arkiviikolla tullut alle 200km.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laskinko mä että 16 uutta juna- ja metroasemaa kuuluu uudistuksen jälkeen entiseen "Helsingin sisäiseen" eli AB-vyöhykkeeseen. Mäkkyläkin on nykyään vissiin ollut Espoon puolella eli seutulipun aluetta.

Olis nyt Tikkurilakin vielä tullut.
Kuulun selkeästi voittajiin tuossa uudistuksessa. Duunimatkoihin tarvitsee seutulipun, mutta C-vyöhykkeelle ei ole juuri koskaan asiaa. Mutta pitää varmaan vielä tässä viimeisen kuukauden aikana käydä ajamassa se samperin kehärata läpi seutulipun kanssa, kun on vielä korkkaamatta lentokentän ja Tikkurilan väliltä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Aina oppii uutta. Jokin aika sitten tajusin että VR:n lähijunakausilippu lähiasemaltani työpaikalle on saman hintainen, kuin Helsingin päärautatieasemalta työpaikalleni (joka on HSL-alueen ulkopuolella).
Yksistään tämä jo on palauttanut pitkälti toistakymmentä prosenttia nyt voimassa olevan lipun hinnasta, kun osaa vapaa-ajan liikkumistarpeista ei ole tarvinnut kustantaa muuten.

Tänään tajusin, että jos viitsisin fillaroida seuraavalle asemalle 2,7km, saisin seuraavan, kesäloman jälkeisen jakson kausilipun noin 50€ halvemmalla. En usko, että tuohon nyt tarttuisin kuitenkaan. Voi silti olla, että juhannukseen päättyvän kausilipun jälkeen ostan sarjalipun tuolle halvemmalle välille, ihan testimielessä. Säästö ei tietenkään ole suuren suuri, 15€, mutta liikuntaa tulisi bonuksena. Sekä työmatkalla, että varmahkosti myös vapaa-ajalla joku junamatka vaihtuisi fillariin.

Kyllä on paatuneelle yksityisautoilijalle auennut mielenkiintoinen arjen leikki tästä "kuinka alas työmatkakustannuksen voi saada".
Verottaja hyvittää oman auton mukaan, mutta todelliset keskiarvokulut, autolla tehdyt matkat mukaanlukien, ovat selvästi alle puolet siitä jos ei asemalla juotuja kahveja lasketa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Sattuneesta syystä joukkoliikenteen käyttäjämäärät ovat laskeneet. Samalla mm. kaupunkien linja-autoyhtiöiden talous on lipsahtanut ruvelle ja syntynyttä vajetta pitäisi paikata.

Vähemmän yllättäen valtiota ja kuntia - eli veronmaksajaa - huudetaan tässäkin apuun, koska loppukäyttäjän lippuhintoja ei haluttaisi nostaa.

Ylen uutisessa on esitetty Tampereen yliopiston apulaisprofessorin suulla muitakin keinoja vajeen peittämiseksi, joskin viimeisen sävy on mafiahengessään huono.

Kolmas laatikon ulkopuolelta tuleva ajatus liittyy puhtaasti markkinointiin. Liimataisella on jopa sopiva slogan mietittynä valmiiksi:

– Osta joukkoliikenteen kausilippu ja tue joukkoliikennettä. Jos et näin tee, veroprosenttisi nousee!
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
VR ja ilmeisesti myös HSL (tällä hetkellä en asu sen alueella) perseili kausilipun niin, että se tulee sitoutuneille työmatkalaisille aiempaa kalliimmaksi. Muutenkin VR heikensi* kausilippupalveluaan, mikä on kyllä ihan käsittämätöntä.

Aiemmin kausilipun minimikesto oli 14 vrk, mutta sen yli menevän ajan sai määritellä itse. Lipun hinta myös aleni loivasti kuuteen viikkoon saakka, jonka jälkeen se pysyi samana. Itse optimoin aina niin, että lippu oli maksimissaan viisi viikkoa ja viisi päivää voimassa. Eräs opettaja kertoi ostavansa lipun aina seuraavaan lomaan asti.

Nyt kausilipun voi ostaa vain tietyn mittaisille jaksoille (14, 30 tai 60 päivää) ja sen päiväkohtainen tariffi on aina sama. Halvemmalla saa vain ympärivuotisen lipun.

Mitä tämä maksaa enemmän kuin aiempi lippu? Tuttava kulkee Lahdesta Helsinkiin töissä. Perjantaisin on kotipäivä. Hän laski, että 60€ enemmän kuukaudessa.

Tuon lippu-uudistuksen tarkoitus on pakkomyydä autottomille työmatkat myös pääsiäisen ja joulun ajoille jne. Jo nyt kausilippulainen ottaa käkättimeen (vs. autoilija) saikkupäivistä yms. Marginaali vanhan auton ja halvimman junan kustannusten välillä on erittäin kapea. Itse erehdyin pitkästä aikaa lipun lunastamaan, vaikka 10% työmatkoista pääsen puolison kyydissä. Kun tänään junaa ei tullutkaan ja piti mennä autolla, niin junalipusta puhkesi rengas. Se tulee kalliimmaksi kuin auto ja jokainen työmatka on koronariski.

Oikeasti kyrpii tuollainen toiminta. Julkisen liikenteen ei tulisi antaa yhtään tarpeetonta kilpailuetua yksityisautoilulle. Ei ainakaan, jos liikenteen hiilidioksidipäästöjä halutaan pienentää. Kaikki eivät raiteille millään pysty, mutta meitä joita pystymme, ei aktiivisesti kannattaisi suututtaa.

*VR heikensi kausilippupalveluaan mm. niin, ettei lippua voi enää ostaa sen omista automaateista. Lisäksi hintoja ei voi tutkia sen nettisivuilla ilman, että rekisteröityy käyttäjäksi tai lataa app:in. Ihan pöljää hommaa ja ehjän korjaamista.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Savonlinja lopetti viimeisenkin pikavuoron Kotkan ja Helsingin välillä. Nyt tuota pätkää liikennöi enää vain Onnibus.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Savonlinja lopetti viimeisenkin pikavuoron Kotkan ja Helsingin välillä. Nyt tuota pätkää liikennöi enää vain Onnibus.
Ihmettelen, jos tuo Kotka-Helsinki-väli ei ole normaalitilanteessa yhtään kannattava. Junayhteyttä ei kuitenkaan ole, toisin kuin vähän pohjoisempana Kouvolassa, ja käsittääkseni Kotkan suunnasta käydään jonkin verran töissä pk-seudulla. Ilmeisesti motari vaikuttaa sitten joukkoliikenteeseen, sillä Kotkasta ajelee Helsinkiin aika äkkiä. Se on autolla huomattavasti miellyttävämpi yhteys kuin Kouvolasta, jossa Kouvola-Koskenkylä on suurelta osin melkoista kamerapaskaa ennen kuin pääsee Porvoon motarille. Ja joo, tiedän, että Suomessa on paljon pahempiakin tieosuuksia, esimerkiksi Itä-Suomessa, mutta kaiken muun paitsi motarin ajaminen onkin silkkaa kärsimystä.

Kotkan seutu on näköjään jatkossa yhä enemmän yksityisautoilun varassa, kun rantarataakaan ei taida tulla, vaan linjaus on Porvoo-Kouvola. Autoilijoille se ei liene ongelma, mutta autottomille on. Ja kyllä huonot joukkoliikenneyhteydet seudun elinvoimaan vaikuttavat. Kotkan ja Haminan seutu on tässä aika pahasti pussin perällä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@nummenkallio Kotkasta kyllä junat kulkevat, mutta matka-ajan ollessa lyhimmilläänkin yli 2h ja huomenna varhaisin vaihtoehto olisi Helsingissä 9:40, ei vaihtoehtoja käytännössä taida olla.

Ei kai tuolta nyt oikeasti mitään laajamittaista työssäkäyntiä pk-seudulle ole? Onko oikein Kouvolastakaan? Ainakaan aamun Z-junassa ei Lahden ohittajia ole kuin kourallinen. IC-junissa toki saattaa olla enemmän.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@nummenkallio Kotkasta kyllä junat kulkevat, mutta matka-ajan ollessa lyhimmilläänkin yli 2h ja huomenna varhaisin vaihtoehto olisi Helsingissä 9:40, ei vaihtoehtoja käytännössä taida olla.

Ei kai tuolta nyt oikeasti mitään laajamittaista työssäkäyntiä pk-seudulle ole? Onko oikein Kouvolastakaan? Ainakaan aamun Z-junassa ei Lahden ohittajia ole kuin kourallinen. IC-junissa toki saattaa olla enemmän.
Olisi pitänyt kirjoittaa varmuuden vuoksi näin:

Tiedän, että Kotkassa on rautatieasema, mutta en usko monenkaan menevän sieltä junalla säännöllisesti Helsinkiin, kun se tarkoittaisi Kouvolan kautta kiertämistä ja varsin hankalaa matkaa siihen verrattuna, että menisi suoraa tietä autolla.

Niin ja kauempaa tulevat työmatkalaiset matkustavat nimenomaan IC:llä ja Pendolinoilla, kun ne eivät pysähdy sentään ihan joka kylässä. Eihän niillä Z-junilla jaksaisi hullukaan mistään Keravaa kauempaa.

Ja kyllä Kymenlaaksosta käydään pk-seudulla töissä, niin Kotkan kuin Kouvolankin seudulta. Laajuudesta en osaa sanoa, mutta ilmiöstä on puhuttu jo toistakymmentä vuotta, eikä tuo työssäkäynti ainakaan vähenemään päin ole.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ihmettelen, jos tuo Kotka-Helsinki-väli ei ole normaalitilanteessa yhtään kannattava. Junayhteyttä ei kuitenkaan ole, toisin kuin vähän pohjoisempana Kouvolassa, ja käsittääkseni Kotkan suunnasta käydään jonkin verran töissä pk-seudulla. Ilmeisesti motari vaikuttaa sitten joukkoliikenteeseen, sillä Kotkasta ajelee Helsinkiin aika äkkiä. Se on autolla huomattavasti miellyttävämpi yhteys kuin Kouvolasta, jossa Kouvola-Koskenkylä on suurelta osin melkoista kamerapaskaa ennen kuin pääsee Porvoon motarille. Ja joo, tiedän, että Suomessa on paljon pahempiakin tieosuuksia, esimerkiksi Itä-Suomessa, mutta kaiken muun paitsi motarin ajaminen onkin silkkaa kärsimystä.

Kotkan seutu on näköjään jatkossa yhä enemmän yksityisautoilun varassa, kun rantarataakaan ei taida tulla, vaan linjaus on Porvoo-Kouvola. Autoilijoille se ei liene ongelma, mutta autottomille on. Ja kyllä huonot joukkoliikenneyhteydet seudun elinvoimaan vaikuttavat. Kotkan ja Haminan seutu on tässä aika pahasti pussin perällä.

Savonlinja otti aikanaan näyttävät irtioton, lähti pois MH:n lipunmyynnin alta ja lopetti rahdin kuljettamisen. Näistä kahdesta jälkimmäinen saattoi näytellä yllättävän iso osaa vuorojen tuloissa
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nyt alkaa ilmastonpelastaminen olla aika hapokasta hommaa, kun kerran tunnissa ajettavista junavuoroista on jatkuvasti peruttu vuoroja. Siis eilen ja tänään muunmuassa.

Alkaa olla raskasta niin itselleni kuin työkavereillekin tämä.
Auto kuitenkin on kustannusten vuoksi lähes yhtä huono vaihtoehto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös