Jääkiekkoliitolla ei liene mitään sanottavaa mahdolliseen SHL:n liittymiseen. SHL ei ole Jääkiekkoliiton alainen sarja, eikä Jääkiekkoliitto omista monopolia jääkiekon pelaamiseen Suomessa. Toki kytkös löytyy IIHF:n kautta, molemmat sarjat kai ovat ainakin jollain tapaa IIHF:n alla.
No Jokereidenkin KHL siirto onnistui vain, koska kiekkoliitto siunasi sen ja oli jopa kovempaa valuuttaa, kuin Jokereiden, muiden Liiga joukkueiden kanssa tekemä sopimus, koska jälkimmäisestä pääsi rahalla eroon. Kyllä Bluesin mahdollinen (vaikka kuinka epätodennäköinen) siirto SHL:ään vaatisi kiekkoliiton siunauksen. Jos lupaa ei saada, voi kiekkoliitto käsittääkseni estää Bluesin pelaamisen, missään iihf:n "alaisessa" sarjassa ja kun Ruotsin puolella liitoilla on jopa enemmän sanaa, kuin Suomessa, niin kyllä se tie tukkeutuisi jo heti lähtöön, jos luvat eivät ole kunnossa. Näistä liitoista johtuen esim. Ruotsissa ei ole vielä nähty KHL joukkuetta, vaikka sielläkin on ollut yksittäisiä joukkueita, jotka olisivat halunneet liittyä itään.
Toki tuo SHL, noista kolmesta Salonojan heitoista oli se kaikkein epätodennäköisin (vaikka KHL olisi taloudellisesti varmasti haastavin), mutta noukin sen sieltä lähinnä mielenkiintoisena heittona. Voisi kyllä äkkisältään tosiaan kuvitella, että Bluesin siirtyminen SHL:ään saattaisi vaatia uusia sääntöjä, miten SHL:ään noustaa ja miten sieltä voi pudota ja homma voisi kariutua jo tähän, mutta jos jostain syystä pääsisivät tämän aidan yli, niin voisi edelleen kuvitella, ettei ruotsalaiset haluaisi höpöseuraa naapurimaasta. Heillä kun ei ole samalla tavalla tarvetta varmistaa kotimaisen joukkueen voittoa, niin luulisi, että jos ulkkarin sinne ottaisivat, niin haluaisivat nimenomaan kilpailullista haastetta, eikä tyyliin joukkuetta, jolla olisi varaa vain a-junioreihin.
Noista kolmesta vaihtoehdosta ehkä sitten tuo KHL farmi olisi kaikkein helpoin. Silloin ei tarvisi Bluesin velkoja maksella ja voisi kuvitella, että farmijoukkueella olisi rahaa maksaa hallivuokria ihan eritavalla, kuin nykyisellä joukkueella, eivätkä välttämättä olisi samalla tavalla riippuvaisia katsojamääristä. Yks Gazprom sponsoriksi ja sillä voiki toiminta pyöriä jo "#avoiminovin" periaatteella, vaikka läpi kauden.