Jori Lehterä – Helsingin IFK

  • 153 352
  • 896

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils

Bulilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra hockey
Mä todella toivon, että tää kundi jatkaa kapteenina ensi kaudellakin. Luo hyvää henkeä ja rentoutta joukkueeseen ja kyllähän nää tempaukset ja haastattelut osoittaa, että on ihan huikea hahmo.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, FLA
Mä todella toivon, että tää kundi jatkaa kapteenina ensi kaudellakin. Luo hyvää henkeä ja rentoutta joukkueeseen ja kyllähän nää tempaukset ja haastattelut osoittaa, että on ihan huikea hahmo.
Jori on kovaa kyytiä matkalla IFK-legendaksi ainakin omissa papereissani. Uskomaton pelaaja ja johtaja. Kaiken lisäksi vielä erittäin viihdyttävä persoona jolla on aina jotain kiinnostavaa ja hauskaa sanottavaa. Löytyy vähän rosoisuuttakin eli muutaman vuoden takainen kokaiinihässäkkä. Näkisin erittäin mielelläni Lehterän eläköityvän IFK:n paidassa.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Tää oli kyllä jopa lopputulosta parempi! Helvetti, kun nauroin ääneen tapahtumahetkellä ja edelleen hymyilyttää !

Eikä edes Schnarrin pokka pitänyt tilanteessa.

Parhautta ja väriä usein turhan kliiniseen Liigaan.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
En tiedä oletko tosissasi mutta kyllähän kaikille Kehä III:n sisäpuolella luulisi olevan 100% selvää, että Jorsti tarkoitti mamiksilla pitkiä kalsareita.
No, eipä siellä nyt hirveästi näy mamoilijoita (it. mammoneja). Oli miten oli.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Täytyy myöntää virhearvioni. Ilmeisesti vain vanha stadilainen ei voinut kuvitella, että Jori tarkoitti slangisanakirjan mukaisia alkkareita tai kalsareita. Mammanpoika eli mamis oli minun ollessa skidi se ainoa slangisanan merkitys. Mutta silloin muutkin kuin mamikset käyttivät pitkiä kalsareita, jotka yleensä vaihdettiin kerran viikossa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan timanttinen hankinta, kuten odottaa sopi ja osasi. Ei paljon ikä ja liike huolettanut eikä huoleta vieläkään.

Liigan paras sentteri ja Jorstin kipparoimana olisi kyllä erityisen hienoa nähdä kattilan nousevan.

Lehterä #21, tosin ihan vaan siinä t-paidan muodossa, roikkukoon vastedeskin seinällä kunnes kannu lopulta nousee.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katselin äsken Sihvosen Lehterä-Peltonen-Salmelainen-haastattelun ja pari huomiota Lehterän osiosta. Korostan nyt jo etukäteen, että nämä ovat vain omia ajatuksiani.

Olen muistaakseni tänne meidän osioon kirjoittanut joskus syyskauden puolella, että kokeneilla pelaajilla on vähän vaikeuksia syttyä pitkään runkosarjaan tai lähinnä kaikkiin peleihin. Olen myös aiemmin kirjoittanut siitä, miten toisten pelaajien toiminta ja kommunikaatio tarttuu muihin. Mulle jäi Lehterän haastattelusta sellainen mielikuva, että kun "peli ja perhe edellä mennään" eikä pelit ole runkosarjassa vielä The Pelejä, runkosarja vedetään läpi ikään kuin oman jaksamisen mukaan. En usko hetkeäkään, että Lehterä olisi missään kohtaa löysäillyt tai ollut huono esimerkki, ainakaan tietoisesti, mutta pidän haastattelun perusteella mahdollisena, että myös muut pelaajat ovat ikään kuin matkineet Lehterän metodeita. Mutta, koska heiltä puuttuu Lehterän taitotaso illasta toiseen sekä kokemus, pelaaminen on jäänyt tunnepuolelta vähän vajaaksi. On ikään kuin samaistuttu Lehterään liikaa.

Ajanjaksollisesti Melartin loukkaantuminen ja kapteenin vaihto tulivat HIFK:lle juuri oikeaan aikaan. Lehterä kertoi, miten hänen tulemisensa kapteeniksi vaikutti häneen itseensä ja uskon, että se ei jäänyt myöskään kopissa muilta huomaamatta. Ja kun Lehterä laittoi itseään enemmän likoon ihan pelkästään siksi, että hänellä on nyt se "C" rinnassa oli (kuten kapteenin kuuluukin), SE tarttui. Kaikki muutkin laittoivat vähän extraa ja kas kummaa, sehän kertautui ja tuotti myös tulosta. Eli, lopulta homma saattoi olla hyvin pienestä kiinni, koska Lehterä on varmasti ollut koko kauden ammattimies. Ja kun onnistumisia alkoi tulla, kaikki uskaltavat pelata rennommin eikä virheistä välitetä, koska luottamus omaan ja ennen kaikkea muiden tekemiseen kentällä on kovaa tasoa. Ne aiemmat loppujen sulamiset kantavat myös nyt hedelmää, kun niitä ei tarvitse erityisesti pelätä. Ne on nähty ja koettu ja hengissä selvitty. Ja nyt ne ovatkin yhtäkkiä voimavara. Yhteinen, koko jengin voimavara.

Ja kaikki tämä tapahtui juuri sillä hetkellä, kun joukkueen oli otettava lusikka oikeasti kauniiseen käteen ja alettava tosissaan pelata tai pahimmassa tapauksessa kaiken mennessä persiilleen, joukkue olisi voinut pullahtaa vaikka ulos sääleistä. Joukkue tarvitsi muutosta ja vaikka se muutos tulikin ikävien asioiden, eli loukkaantumisten takia, se muutos oli silti hyvin konkreettista. Ja konkretia on usein paras potkaisu muutokselle.

Siitä kohdasta en kauheasti pitänyt Lehterän haastattelussa, kun hän erikseen korosti Pihlströmin ja Komarovin merkitystä. Tarkoitus oli varmasti korostaa näiden pelaajien tärkeyttä joukkueelle tai ehkä jopa Lehterälle itselleen, mutta jotenkin se tuli mun korviini ulos väärällä tavalla. Tossa jengissä on aika monta pelaajaa, jotka ovat pelanneet logolle pidempään kuin kumpikaan em. pelaajista ja jokainen on antanut kaikkensa jengille. Mä näen, että tossa jengissä on todella monta pelaajaa, joille HIFK on aidosti tärkeä seura ja joille voittaminen meillä on todella tärkeää. En usko, että Lehterä tarkoitti sanojaan muita väheksyvästi, enkä mä siitä mieltäni pahoittanut, vaikka joku sen nyt varmaan niin ottaakin, mutta kiinnitin huomiota kuitenkin. Komarovilla on HIFK:ssa nyt 11 peliä takana ja Pihlströmillä 8. Tärkeitä pelaajia kumpikin varmasti, erityisesti pukukopissa, mutta kyllä mä silti rohkeasti väitän, että muutama muu pelaaja olisi ansainnut erityismaininnan noiden kahden sijasta, jos jotkut piti mainita. Musta se olisi ollut erittäin tyylikästä mainita ne pelaajat, joiden arvo tiedetään jengissä, mutta saattaa jäädä muille epäselväksi. Mutta voi olla, että haastattelu on myös leikattu tuollaiseksi ja siitä on poistettu jotain, missä näitä muita pelaajia on mainittu?

Mutta ihan jees haastis muuten. Ja Lehterälläkin ihan ok kausi tähän asti :). Voisi laukoa useammin ;).
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Katselin äsken Sihvosen Lehterä-Peltonen-Salmelainen-haastattelun ja pari huomiota Lehterän osiosta. Korostan nyt jo etukäteen, että nämä ovat vain omia ajatuksiani.

Olen muistaakseni tänne meidän osioon kirjoittanut joskus syyskauden puolella, että kokeneilla pelaajilla on vähän vaikeuksia syttyä pitkään runkosarjaan tai lähinnä kaikkiin peleihin. Olen myös aiemmin kirjoittanut siitä, miten toisten pelaajien toiminta ja kommunikaatio tarttuu muihin. Mulle jäi Lehterän haastattelusta sellainen mielikuva, että kun "peli ja perhe edellä mennään" eikä pelit ole runkosarjassa vielä The Pelejä, runkosarja vedetään läpi ikään kuin oman jaksamisen mukaan. En usko hetkeäkään, että Lehterä olisi missään kohtaa löysäillyt tai ollut huono esimerkki, ainakaan tietoisesti, mutta pidän haastattelun perusteella mahdollisena, että myös muut pelaajat ovat ikään kuin matkineet Lehterän metodeita. Mutta, koska heiltä puuttuu Lehterän taitotaso illasta toiseen sekä kokemus, pelaaminen on jäänyt tunnepuolelta vähän vajaaksi. On ikään kuin samaistuttu Lehterään liikaa.

Ajanjaksollisesti Melartin loukkaantuminen ja kapteenin vaihto tulivat HIFK:lle juuri oikeaan aikaan. Lehterä kertoi, miten hänen tulemisensa kapteeniksi vaikutti häneen itseensä ja uskon, että se ei jäänyt myöskään kopissa muilta huomaamatta. Ja kun Lehterä laittoi itseään enemmän likoon ihan pelkästään siksi, että hänellä on nyt se "C" rinnassa oli (kuten kapteenin kuuluukin), SE tarttui. Kaikki muutkin laittoivat vähän extraa ja kas kummaa, sehän kertautui ja tuotti myös tulosta. Eli, lopulta homma saattoi olla hyvin pienestä kiinni, koska Lehterä on varmasti ollut koko kauden ammattimies. Ja kun onnistumisia alkoi tulla, kaikki uskaltavat pelata rennommin eikä virheistä välitetä, koska luottamus omaan ja ennen kaikkea muiden tekemiseen kentällä on kovaa tasoa. Ne aiemmat loppujen sulamiset kantavat myös nyt hedelmää, kun niitä ei tarvitse erityisesti pelätä. Ne on nähty ja koettu ja hengissä selvitty. Ja nyt ne ovatkin yhtäkkiä voimavara. Yhteinen, koko jengin voimavara.

Ja kaikki tämä tapahtui juuri sillä hetkellä, kun joukkueen oli otettava lusikka oikeasti kauniiseen käteen ja alettava tosissaan pelata tai pahimmassa tapauksessa kaiken mennessä persiilleen, joukkue olisi voinut pullahtaa vaikka ulos sääleistä. Joukkue tarvitsi muutosta ja vaikka se muutos tulikin ikävien asioiden, eli loukkaantumisten takia, se muutos oli silti hyvin konkreettista. Ja konkretia on usein paras potkaisu muutokselle.

Siitä kohdasta en kauheasti pitänyt Lehterän haastattelussa, kun hän erikseen korosti Pihlströmin ja Komarovin merkitystä. Tarkoitus oli varmasti korostaa näiden pelaajien tärkeyttä joukkueelle tai ehkä jopa Lehterälle itselleen, mutta jotenkin se tuli mun korviini ulos väärällä tavalla. Tossa jengissä on aika monta pelaajaa, jotka ovat pelanneet logolle pidempään kuin kumpikaan em. pelaajista ja jokainen on antanut kaikkensa jengille. Mä näen, että tossa jengissä on todella monta pelaajaa, joille HIFK on aidosti tärkeä seura ja joille voittaminen meillä on todella tärkeää. En usko, että Lehterä tarkoitti sanojaan muita väheksyvästi, enkä mä siitä mieltäni pahoittanut, vaikka joku sen nyt varmaan niin ottaakin, mutta kiinnitin huomiota kuitenkin. Komarovilla on HIFK:ssa nyt 11 peliä takana ja Pihlströmillä 8. Tärkeitä pelaajia kumpikin varmasti, erityisesti pukukopissa, mutta kyllä mä silti rohkeasti väitän, että muutama muu pelaaja olisi ansainnut erityismaininnan noiden kahden sijasta, jos jotkut piti mainita. Musta se olisi ollut erittäin tyylikästä mainita ne pelaajat, joiden arvo tiedetään jengissä, mutta saattaa jäädä muille epäselväksi. Mutta voi olla, että haastattelu on myös leikattu tuollaiseksi ja siitä on poistettu jotain, missä näitä muita pelaajia on mainittu?

Mutta ihan jees haastis muuten. Ja Lehterälläkin ihan ok kausi tähän asti :). Voisi laukoa useammin ;).

Ihan luottavainen fiilis itselläkin tuon Jorkan ja myös VP:n haastiksen jälkeen. Kaikesta näkee että sivu on lehdessä kääntynyt, ja vastoinkäymisistä huolimatta ollaan paremmin radalla. Toki niinkun tiedät niin menen aina vähän "uhat edellä" jääkiekossa johtuen IFK:n historiasta, mutta pitää myös osata olla liikaa miettimättä jos ja jos... :)

Huomasi kyllä Lehterän puheista että on 1.kausi menossa IFK:ssa, ja nimenomaan hyvällä tavalla. Heikommalla runkosarjasijoituksella varmistat itsellesi mahdollisimman haastavan poff-ohjelman, joka onkin muodostanut meille aikamoisen välieräpeikon. Lehterän kipparoima Tapparahan voitti viimekaudella runkosarjan, ja vastaansa sai ensin KooKoon ja sitten IFK:n jolta puuttui puolet pelaajista. Humps, olivatkin taas finaaleissa, eikä tarvinnut kohdata sen pahempia matkalla. Mutta mestaruutensa ansaitsivat, mä tosin täältä antaisin vähän enemmän kuitenkin painoarvoa runkosarjalle, mutta ehkä tossa Jorkka myös hieman tasoitteli ja valoi uskoa, kun tämä runkosarja ei ole mennyt kuten Ahvenanmaalla kaikki menee :)

Mukava mennä hallille tänään, vielä 2-3vko ei tod.ollut. Nyt haluaa kun uusi vaihde silmässä, vaikka tietysti lopputulos voi olla mikä vaan, kun kova jengi vastassakin.
 
Viimeksi muokattu:

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
@BOL Miten sä nyt onnistuit saamaan negatiivisen itsellesi tuosta Leksan ja Pillun korottamisesta :D?

Lehterähän vaan totesi, että ko. herrat ovat tuoneet rentoutta ja "oikeaa tekemistä" Miten tämä voi olla mikään negaatio vaikka jengissä olisi kuinka monta kilpisydäntä jotka ovat grindanneet 100 kautta.
 

Bromse

Jäsen
En jaksa tarkistaa mitä sanamuotoja siinä käytettiin, mutta mä ymmärsin sen enemmän niin, että kun Lehterältä kysyttiin onko siinä yhtymäkohtia että IFK:n taso alkoi nousta Jorin otettua C rintaan, vastasi Lehterä että enemmän Leksan parantunut pelikunto ja Pihlströmin siirto ovat avittaneet nykyiseen vireeseen kuin kapteenin vaihto.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BOL Miten sä nyt onnistuit saamaan negatiivisen itsellesi tuosta Leksan ja Pillun korottamisesta :D?

Lehterähän vaan totesi, että ko. herrat ovat tuoneet rentoutta ja "oikeaa tekemistä" Miten tämä voi olla mikään negaatio vaikka jengissä olisi kuinka monta kilpisydäntä jotka ovat grindanneet 100 kautta.

Negatiivinen on ehdottomasti liian voimakas sana kuvaamaan, miten ne sanomiset koin. Mä vain kiinnitin siihen kohtaan huomiota. Ja kuten olen aiemminkin kirjoittanut, mä näytän kiinnittävän huomioita asioihin, joihin moni muu ei kiinnitä.

Jos mä olisin halunnut tästä jotain oikeasti negatiivista, mähän olisin voinut kääntää asian niin, että ilmeisesti Lehterän mielestä muut eivät pysty sitä rentoutta tuomaan. Tämähän olisi ollut hyvin nykyaikainen tapa ja tyyli nostaa asioita esille. Mutta en tehnyt niin, koska en usko Lehterän sitä tarkoittaneen.

Mun koko kirjoituksen pointti oli kuitenkin se, että samaan aikaan tapahtui paljon muutoksia, jotka näkyvät positiivisella tavalla. Itse en usko mihinkään Lehterän tarjoamien Hookin siipien vaikutukseen. En itse asiassa edes usko, että missään Hookissa on edes käyty, vaan ennemminkin, että kyseessä on sisäpiirin läppä. Pidän jopa sitäkin mahdollisena, että Lehterä on voinut sanoavansa tarjoavansa siivet, jos/kun "jotain tapahtuu" eikä ole niitä siipiä koskaan tarjonnut. Ja siitä on sitten tullut se itse läppä. Itse harrastan samanlaista hyväntahtoista kuittailua, joten voisin hyvin ostaa tämänkin.

Yhtä kaikki, ihan sama, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta, Lehterän kapteeniksi valinnan jälkeen HIFK on parantanut peliään kuin se kuuluisa sika juoksuaan. Mikä on vain ja ainoastaan hyvä asia. Jo oli aikakin. Ihan kauhean paljon pidempään sitä väsynyttä puurtamista ilman mainittavaa tulosta ei olisi voitukaan jatkaa. Jos siis mestaruudesta taistellaan. Ei pelkästään tuloksen vuoksi, vaan siksi, että hyvien ja tuloksellisten asioiden tapahtumiseen tarvitaan aina positiivisia juttuja. Ja nyt niitä on saatu ja nähty.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Jos mä olisin halunnut tästä jotain oikeasti negatiivista, mähän olisin voinut kääntää asian niin, että ilmeisesti Lehterän mielestä muut eivät pysty sitä rentoutta tuomaan. Tämähän olisi ollut hyvin nykyaikainen tapa ja tyyli nostaa asioita esille. Mutta en tehnyt niin, koska en usko Lehterän sitä tarkoittaneen.
Mutta mitä, jos tässä on kuitenkin totuuden siemen? Melart ja Tallberg vaikuttavat samanlaisilta ”tosipenteiltä” , kuten Peltonen, joten heidän rentouden luomiskyvyn varaan en itse ainakaan laskisi mitään. Pakarinen myös varmasti suuri johtaja joukkueessa, mutta hän myöskään ei ole Lehterän, Komarovin ja Pihlströmin kaltainen luonnonlapsi vaan huippu-urheilun todella vakavasti ottava ammattilainen. Sitten ei mieleen tule kuin Raskit, Jääskät ja Åstenit, mutta omissa silmissä heidän profiilinsa ja kokemus kalpenevat tuolle em. kolmikolle. Miksi siis ei voi kunnia antaa niille, joille se mahdollisesti kuuluu?

Täysin omana spekulaationa ja vilpittömään kysymyksenä niin häiritseekö sinua jotenkin, että tarvitaan junantuomia kavereita tuomaan se tarvittava rentous ja se, ettei ”omat pojat” päävalmentaja mukaan lukien siihen mahdollisesti kyenneet? En väitä, että sinä näin ajattelisit, mutta itselle tämä edustaa sitä samaa Hexin & co nepotismin ajattelumallia, että IFKn kapteenin pitää olla Calle Branderin koulun kasvattama stadilainen vaikka väkisin. Sen sijaan, että ajateltaisiin parasta mahdollista kapteenia.

Enkä myöskään väitä, että mikään olisi näin yksinkertaista ja suoraviivaista, mutta itse en aliarvioisi Lehterän kapteeniuden vaikutusta nykyiseen menoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös