Jori Lehterä – Helsingin IFK

  • 152 808
  • 896

skattankundi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Röda
Mutta mitä, jos tässä on kuitenkin totuuden siemen? Melart ja Tallberg vaikuttavat samanlaisilta ”tosipenteiltä” , kuten Peltonen, joten heidän rentouden luomiskyvyn varaan en itse ainakaan laskisi mitään.
Itse olen miettinyt samaa. Melartin ja Tallbergin ollessa kapteenina peli oli ailahtelevaa ja melkoista pakkopullaa niin joukkueella kuin kapteeneilla itsellään.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta mitä, jos tässä on kuitenkin totuuden siemen? Melart ja Tallberg vaikuttavat samanlaisilta ”tosipenteiltä” , kuten Peltonen, joten heidän rentouden luomiskyvyn varaan en itse ainakaan laskisi mitään. Pakarinen myös varmasti suuri johtaja joukkueessa, mutta hän myöskään ei ole Lehterän, Komarovin ja Pihlströmin kaltainen luonnonlapsi vaan huippu-urheilun todella vakavasti ottava ammattilainen. Sitten ei mieleen tule kuin Raskit, Jääskät ja Åstenit, mutta omissa silmissä heidän profiilinsa ja kokemus kalpenevat tuolle em. kolmikolle. Miksi siis ei voi kunnia antaa niille, joille se mahdollisesti kuuluu?

Täysin omana spekulaationa ja vilpittömään kysymyksenä niin häiritseekö sinua jotenkin, että tarvitaan junantuomia kavereita tuomaan se tarvittava rentous ja se, ettei ”omat pojat” päävalmentaja mukaan lukien siihen mahdollisesti kyenneet? En väitä, että sinä näin ajattelisit, mutta itselle tämä edustaa sitä samaa Hexin & co nepotismin ajattelumallia, että IFKn kapteenin pitää olla Calle Branderin koulun kasvattama stadilainen vaikka väkisin. Sen sijaan, että ajateltaisiin parasta mahdollista kapteenia.

Enkä myöskään väitä, että mikään olisi näin yksinkertaista ja suoraviivaista, mutta itse en aliarvioisi Lehterän kapteeniuden vaikutusta nykyiseen menoon.

Ville on asiapentti. On vain yksi tosipentti ja tiedät kyllä, kuka se on. Hän taas ei ollut kovinkaan asiapentti.

Tämä keskustelu lähtee nyt vähän sivuraiteille, jos aletaan ulkopuolisina spekuloimaan kopin sisäisiä juttuja pelkkien omien mutujen pohjalta. Jokaisessa kopissa on omanlaisensa dynamiikka ja mä itse olen sitä mieltä, että meidän kopissa pitää aina olla joku, joka on ollut meidän kopissa "aina" ja nähnyt mielellään erilaisia ajanjaksoja seurassa. Vain sillä saadaan niitä aitoja perinteitä vietyä eteenpäin. Ja ennen kuin joku tulee väittämään, että menestys uupuu ja blaablaablaa, totean, että en nyt puhu siitä, vaan tarkoitan kulttuuria, joka siirtyy "isältä pojalle". Just niitä "meidän kopissa ei mamiksia käytetä"-juttuja ja mitä muita niitä nyt onkaan. Ja niitä on muitakin. Mieleeni ei tule nyt nopeasti ajateltuna yhtään sellaista pelaajaa, jolla olisi ollut ihan puhtaasti pelkkä suojatyöpaikka HIFK-historiansa takia eikä joukkueelle mitään annettavaa pelillisesti, joten kovin suuresta ongelmasta ei varmaan puhuta.

Jos HIFK:n kulttuuri olisi täysin sivuseikka ja merkityksetöntä, eikö kannattaisi kannattaa sitten jotain muuta seuraa? Jollekin HIFK edustaa pelkkää menestymättömyyttä ja resurssien tuhlausta, mulle ei. Mulle HIFK:ssa on edelleen jotain maagista, vaikka oikeasti ihan perusjärkevänä ihmisenä ne kultareunat ovat karisseet n. 35 v. sitten ja olen varsin tietoinen seuran menestymättömyyden vuosista. Mikään muu yksittäinen "asia" ei ole tuottanut mulle niin paljon pettymyksiä kuin Helsingin IFK, mutta toisaalta, mikään muu "asia" ei ole tuottanut mulle yhtä paljon iloa onnistumisista, voitoista ja adrenaliiniryöppyjä. Ja aina, kun joku HIFK-taustainen pelaaja onnistuu meillä, se tuottaa ihan erilaista iloa kuin joku jostain muualta tullut. Ja nekin tuottavat iloa.

Uskooko joku ihan oikeasti, että vain kaksi pelaajaa muuttaisi oikeasti olennaisesti kopissa jotain noin lyhyessä ajassa? Jos mietitään vaikka jotain Julius Nättistä, niin uskooko joku, että hänelle Komarovin ja Pihlstörmin koppiin tuoma rentous on ollut hyvinkin merkityksellinen tekijä? Nättinenhän on melkeinpä täysin ilmeetön kaveri, mutta tunteen näkee kyllä kentällä. Tai vaikka Luke Martinille? Hänhän on suorittanut koko kauden varsin tasaisesti. Sitten taas jossain Jääskässä ja Vesalaisessa kapteenin vaihdos ei oikein ole näkynyt mitenkään, ainakaan tuloksissa. Tai Koivistoisessa. Jos kyseessä olisi joku muu jengi, paljon nuorempi ja kokematon, niin nämä kaksi pelaajaa (K&P) voisivat ihan oikeasti olla hyvinkin paljon suurempi tekijä, mutta HIFK:n tapauksessa en siihen usko, koska meillä oli jo valmiiksi kokeneita pelaajia todella paljon. Mitä nämä kaverit ovat siellä kopissa oikein tehneet, jos se on niin maagista?

Viime kaudella täällä huudettiin Melartia kapteeniksi, koska "taso riittää ja on muutenkin hieno äijjjä". Tälle kaudelle saatiin Melart kapteeniksi, mutta ei se mennytkään niin kuin Strömsössä. Kun Melartin kausi päättyi, hänenkin kapteeniuttaan alettiin kyseenalaistaa, koska kontrasti Lehterän ajan koko joukkueen peliesityksiin on niin suuri. Mun mielestäni syyllisiä tai syitä etsitään nyt sieltä, mistä niitä ei tarvitsisi etsiä. Enkä ota nyt mitään pois Lehterältä. Tulokset kaikella tavalla kertoo, että on ollut mies paikallaan. Tarvitseeko teistä monikin jonkun "hengellisen johtajan" voidaksenne suorittamaan oman duuninne korkealla tasolla päivästä toiseen? Tarvitsetteko te joka päivä jonkun esimerkillisen tyypin vai kykenettekö itseohjautuvuuteen ja kaivatte sen oman tasonne itsestänne irti ihan itse? Itse en tarvitse. Tarvitsen sellaisia henkilöitä tiukkoihin paikkoihin, jotka eivät ensimmäisinä pasko alleen. Ja nähdäkseni en ole kovin poikkeuksellinen tässä asiassa. Ja näkisin, että ainakaan Teemu Tallberg ei ole mikään housuunpaskoja. Melart ei mielestäni ehtinyt joutua sellaiseen paikkaan, missä olisi ollut ns. tosi kyseessä.

Mun pointti tässä on se, että sillä kapteenilla on mun nähdäkseni suurempi merkitys silloin, kun kapteeniksi valittu henkilö aiheuttaa ihmisissä ennemminkin negatiivisia kuin positiivisia fiiliksiä. Silloin se merkitys voi olla todella iso. Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta omilta pelivuosiltani. Ja silloin kapteeni oli nimenomaan joukkueen paras pelaaja. Harmi vain, että hän edusti ihmisenä kaikkea sitä, mitä kapteenin ei pitäisi joukkuelajissa edustaa. Mä näen, että jos kokemukset kapteenin persoonasta ja toiminnasta yleisesti ovat positiiviset tai vähintään neutraalit, merkitys yksittäisille pelaajille ei ole kovinkaan suuri. Jollekin kapteenilla ei ole käytännössä mitään väliä, kunhan saa/pystyy tehdä oman duuninsa rauhassa ja jollekin toisella merkitys on suurempi. Joku tarvitsee jonkun esikuvan tai näennäisen auktoriteetin saadakseen itsestään parasta irti, joku toinen ei tarvitse lainkaan.

Olen todella tyytyväinen siihen, että Komarov ja Pihlström meillä pelaavat ja siihen, mitä he ovat jengiin tuoneet. Lehterä on myös onnistunut hienosti kapteeniudessaan. Tämä tästä omalta osaltani.
 
Viimeksi muokattu:

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Ville on asiapentti. On vain yksi tosipentti ja tiedät kyllä, kuka se on. Hän taas ei ollut kovinkaan asiapentti.
Hyvä huomio. Tärkeintä on kuitenkin penttiys. Tosipentti vertautuu suunnilleen presidenttiin, joten asiapentti on jotakuinkin pääministeritason arvonimi.

Mutta kapteeniudesta: Kuten edellä todettiin, jokainen joukkue on dynamiikaltaan erilainen. Mietitäänpä esim. Ville Peltosta, joka toimi ansiokkaasti kapteenina viime mestaruuden voittaneessa joukkueessa. Villehän on oikein asiapentin ilmentymä. Ehkä hän juuri siksi oli paras mahdollinen hahmo johdattamaan mestaruuteen joukkueen, jossa oli Mikael Granlundin tapaisia pelaajia, joille kokenut ja rauhallinen isähahmo oli tarpeellinen. Lehterä taas on hyvin kaukana asiapentistä, mutta onko hän ehkä juuri siksi paras valinta kipparoimaan joukkuetta, jossa on Lindbohmin, Komarovin, Raskin, Pakarisen ja Pihlströmin kaltaisia kokeneita kettuja, joiden päivittäiseen tekemiseen rento ilmapiiri vaikuttanee positiivisesti? Uskon, että on.

Yhdessä asiassa pysyn vanhan liiton miehenä: Kapteenin pitää kyetä olemaan myös pelillinen johtaja. Tätä vaatimusta IFK:n kaikki kapteenit viime vuosikymmenten ajalta eivät ihan kaikilta osin ole mielestäni täyttäneet.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Olikohan Jorilla jotain pientä kremppaa tänään? Ottelun puolenvälin jälkeen Marleau hoiti ketjun aloitukset. Vai menikö Jorilla vähän kuppi nurin, kun hävisi ensimmäisestä kuudesta aloituksestaan viisi? Mene ja tiedä, Lehterä on niin loistava pelaaja, että pistää todella silmään, kun sattuu yksi tällainen heikompi peli. Koko kausi on kokonaisuutena ollut äärettömän tasaista suorittamista. Huomenna palannee taas arkeen ja tasolleen, joka on todella kova.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Jorkka vaikutti tänään hiukan väsyneeltä. Kertoo kuitenkin miehen tasosta, että monen muun kohdalla nähdynkaltaista peliä ei edes pidettäisi heikkona. Onneksi IFK on tällä hetkellä 4-ketjun joukkue, joten ei tarvitse joka ilta Jorkan olla se ykköstähti.
 

Bulilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra hockey
Veikkaan huomiselle suhteellisen sisuuntunutta kapteenia ja aloitus pisteen dominointia ja maltillista nolla plus kolmea. Haastattelussa sitten läpät ja naureskelut tän päivän ohipelille.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Jorkka vaikutti tänään hiukan väsyneeltä. Kertoo kuitenkin miehen tasosta, että monen muun kohdalla nähdynkaltaista peliä ei edes pidettäisi heikkona. Onneksi IFK on tällä hetkellä 4-ketjun joukkue, joten ei tarvitse joka ilta Jorkan olla se ykköstähti.
Sanoin jo hallilla et kokenut pelimies heitti maalin et pääsee huilaa pari minsaa ennen loppua niin on sit huomemenna vedossa. ( tähän hymiö)
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Siis vihellyksen jälkeen maalin, tiesi kyllä et tulee kymppi siitä.
 

KJ42

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Olikohan Jorilla jotain pientä kremppaa tänään? Ottelun puolenvälin jälkeen Marleau hoiti ketjun aloitukset. Vai menikö Jorilla vähän kuppi nurin, kun hävisi ensimmäisestä kuudesta aloituksestaan viisi? Mene ja tiedä, Lehterä on niin loistava pelaaja, että pistää todella silmään, kun sattuu yksi tällainen heikompi peli. Koko kausi on kokonaisuutena ollut äärettömän tasaista suorittamista. Huomenna palannee taas arkeen ja tasolleen, joka on todella kova.
Nuo aloitukset hoitavat silleen, että rightin aloittajat aloittaa aina omasta maalista katsottuna oikealta puolelta, leftit vasemmalta. Jos siis on jonkinlaista sentteri taustaa.
Tämän takia esim. Jasu vaihtaa otteen leftiksi kun alottaa vasemmalta. Helpompi alottaa kun tuomari on laidan puolella.
Myös Jääskä ja Pakarinen pyörittelee alotukset tälleen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilisen lopun jäähy oli kyllä Lehterältä kokonaisuutena täysin typerä ratkaisu. Joo, jäähy oli tavallaan kevyt, mutta kyllä siinä Lehterä ihan itse antoi tuomarille mahdollisuuden viheltää jäähyn ja harvoinpa tuollaisista jätetään viheltämättä. Eikä pitäisikään jättää. Käytöskymppi oli myös ihan oikea ratkaisu, ihan jo sääntökirjankin mukaan, mutta kyllähän kyse oli epäurheilijamaisesta käytöksestä ihan oikeastikin. Jos joku Kärppien pelaaja olisi tehnyt saman, hän olisi todennäköisesti saanut neppariin. Ja meiltä olisi joku ottanut jäähyn ja tulossa oleva ylivoima olisi mennyt sitten siinä.

Sinänsä just eilen Lehterän loppuhölmöilyllä ei ollut mitään väliä, sen verran hyvin peli oli näpeissä ja kellossa vähän aikaa jäljellä. Yleisellä tasolla sanoisin, että jos Lehterältä hyväksytään tuollainen tötöily, se pitää sitten hyväksyä kaikilta muiltakin ihan nimeen tai rooliin katsomatta. Ja epäilen, että niin ei tapahtuisi. Se, että Lehterä on joukkueen kapteeni, tekee asiasta raskauttavamman.

Onneksi tuollainen nyt ei kuitenkaan ole Jorille kovinkaan ominaista toimintaa. Ylimielinen ja epäkapteenimainen ratkaisu silti, mutta tuskin tulee lähiaikoina toistumaan.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Eilisen lopun jäähy oli kyllä Lehterältä kokonaisuutena täysin typerä ratkaisu. Joo, jäähy oli tavallaan kevyt, mutta kyllä siinä Lehterä ihan itse antoi tuomarille mahdollisuuden viheltää jäähyn ja harvoinpa tuollaisista jätetään viheltämättä. Eikä pitäisikään jättää. Käytöskymppi oli myös ihan oikea ratkaisu, ihan jo sääntökirjankin mukaan, mutta kyllähän kyse oli epäurheilijamaisesta käytöksestä ihan oikeastikin. Jos joku Kärppien pelaaja olisi tehnyt saman, hän olisi todennäköisesti saanut neppariin. Ja meiltä olisi joku ottanut jäähyn ja tulossa oleva ylivoima olisi mennyt sitten siinä.

Sinänsä just eilen Lehterän loppuhölmöilyllä ei ollut mitään väliä, sen verran hyvin peli oli näpeissä ja kellossa vähän aikaa jäljellä. Yleisellä tasolla sanoisin, että jos Lehterältä hyväksytään tuollainen tötöily, se pitää sitten hyväksyä kaikilta muiltakin ihan nimeen tai rooliin katsomatta. Ja epäilen, että niin ei tapahtuisi. Se, että Lehterä on joukkueen kapteeni, tekee asiasta raskauttavamman.

Onneksi tuollainen nyt ei kuitenkaan ole Jorille kovinkaan ominaista toimintaa. Ylimielinen ja epäkapteenimainen ratkaisu silti, mutta tuskin tulee lähiaikoina toistumaan.
Joo oli typerä ratkaisu ja maksoi Taposen nollapelin. Ja oikeasti tärkeissä peleissä tollasiin ei sitten ole varaa, kuten ei myöskään huitomisjäähyihin.

Mutta sit taas jollain tavalla, vastustajan provosoimismielessä, tykkäsin kyllä…
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onneksi tuollainen nyt ei kuitenkaan ole Jorille kovinkaan ominaista toimintaa. Ylimielinen ja epäkapteenimainen ratkaisu silti, mutta tuskin tulee lähiaikoina totoistumaan.
Väitän, että olisi jäänyt tekemättä, jos ei olisi sama jengi vastassa seuraavana päivänä. Eli varmaankin yhdistelmä turhautumista omaan, heikohkoon iltapuhteeseen sekä samalla henkistä sodankäyntiä tän päivän matsiin. Sen sortin virnuilua nähtiin tuon tempun jälkeen sekä Jorstilta että mm. Lindbohmilta. Hakivat henkistä yliotetta ylimielisyydellä. Tänään nähdään takuuvarmasti parempi Lehterä kaukalossa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Väitän, että olisi jäänyt tekemättä, jos ei olisi sama jengi vastassa seuraavana päivänä. Eli varmaankin yhdistelmä turhautumista omaan, heikohkoon iltapuhteeseen sekä samalla henkistä sodankäyntiä tän päivän matsiin. Sen sortin virnuilua nähtiin tuon tempun jälkeen sekä Jorstilta että mm. Lindbohmilta. Hakivat henkistä yliotetta ylimielisyydellä. Tänään nähdään takuuvarmasti parempi Lehterä kaukalossa.

Näin itsekin ajattelin, mutta toisaalta mietin, että tuolla tavalla ei kyllä oikeasti mitään henkistä yliotetta pitäisi saada. Ainakaan kovasta jengistä tai sellaisesta, missä ei pelaa aikuisjonneja. Jotain Pelsua vastaan tuollainen olisi varmasti osunut ja uponnut. Ja ehkä jopa Ilvestä vastaan, kun sielläkin on näitä kuumakalleja. Kärpät on musta jotenkin niin HMV-jengi, että tuskin siellä viisarit nyt sen kummemmin on värähtänyt. Mutta kyllä mäkin pidän sitä todennäköisenä, että oli ihan tietoinen juttu. Menkööt nyt tämän kerran, mutta yleisesti ottaen mä en noita arvosta.

Toivottavasti tänään kulkee eilistä paremmin, vaikka eihän HIFK nyt mikään yhden ketjun pumppu olekaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mutuna heitän, että kapu pyrkii tänään lämmittämään vastustajia aina kun mahdollista, jotta tulisi ylilyöntejä ja sitä kautta yv-mahiksia IFK:lle. Tässä lämmittämisessä jeesaa kummasti, jos muistuttaa vastustajaa eilisestä tempusta. Paineet ovat tänään kotijoukkueella ja IFK:n on helpompi pitää pää kylmänä, kun taas Kärpillä saattaa läikkyä yli. Jolloin Jorsti rankoo.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ville on asiapentti. On vain yksi tosipentti ja tiedät kyllä, kuka se on. Hän taas ei ollut kovinkaan asiapentti.

Tämä keskustelu lähtee nyt vähän sivuraiteille, jos aletaan ulkopuolisina spekuloimaan kopin sisäisiä juttuja pelkkien omien mutujen pohjalta. Jokaisessa kopissa on omanlaisensa dynamiikka ja mä itse olen sitä mieltä, että meidän kopissa pitää aina olla joku, joka on ollut meidän kopissa "aina" ja nähnyt mielellään erilaisia ajanjaksoja seurassa. Vain sillä saadaan niitä aitoja perinteitä vietyä eteenpäin. Ja ennen kuin joku tulee väittämään, että menestys uupuu ja blaablaablaa, totean, että en nyt puhu siitä, vaan tarkoitan kulttuuria, joka siirtyy "isältä pojalle". Just niitä "meidän kopissa ei mamiksia käytetä"-juttuja ja mitä muita niitä nyt onkaan. Ja niitä on muitakin. Mieleeni ei tule nyt nopeasti ajateltuna yhtään sellaista pelaajaa, jolla olisi ollut ihan puhtaasti pelkkä suojatyöpaikka HIFK-historiansa takia eikä joukkueelle mitään annettavaa pelillisesti, joten kovin suuresta ongelmasta ei varmaan puhuta.

Jos HIFK:n kulttuuri olisi täysin sivuseikka ja merkityksetöntä, eikö kannattaisi kannattaa sitten jotain muuta seuraa? Jollekin HIFK edustaa pelkkää menestymättömyyttä ja resurssien tuhlausta, mulle ei. Mulle HIFK:ssa on edelleen jotain maagista, vaikka oikeasti ihan perusjärkevänä ihmisenä ne kultareunat ovat karisseet n. 35 v. sitten ja olen varsin tietoinen seuran menestymättömyyden vuosista. Mikään muu yksittäinen "asia" ei ole tuottanut mulle niin paljon pettymyksiä kuin Helsingin IFK, mutta toisaalta, mikään muu "asia" ei ole tuottanut mulle yhtä paljon iloa onnistumisista, voitoista ja adrenaliiniryöppyjä. Ja aina, kun joku HIFK-taustainen pelaaja onnistuu meillä, se tuottaa ihan erilaista iloa kuin joku jostain muualta tullut. Ja nekin tuottavat iloa.

Uskooko joku ihan oikeasti, että vain kaksi pelaajaa muuttaisi oikeasti olennaisesti kopissa jotain noin lyhyessä ajassa? Jos mietitään vaikka jotain Julius Nättistä, niin uskooko joku, että hänelle Komarovin ja Pihlstörmin koppiin tuoma rentous on ollut hyvinkin merkityksellinen tekijä? Nättinenhän on melkeinpä täysin ilmeetön kaveri, mutta tunteen näkee kyllä kentällä. Tai vaikka Luke Martinille? Hänhän on suorittanut koko kauden varsin tasaisesti. Sitten taas jossain Jääskässä ja Vesalaisessa kapteenin vaihdos ei oikein ole näkynyt mitenkään, ainakaan tuloksissa. Tai Koivistoisessa. Jos kyseessä olisi joku muu jengi, paljon nuorempi ja kokematon, niin nämä kaksi pelaajaa (K&P) voisivat ihan oikeasti olla hyvinkin paljon suurempi tekijä, mutta HIFK:n tapauksessa en siihen usko, koska meillä oli jo valmiiksi kokeneita pelaajia todella paljon. Mitä nämä kaverit ovat siellä kopissa oikein tehneet, jos se on niin maagista?

Viime kaudella täällä huudettiin Melartia kapteeniksi, koska "taso riittää ja on muutenkin hieno äijjjä". Tälle kaudelle saatiin Melart kapteeniksi, mutta ei se mennytkään niin kuin Strömsössä. Kun Melartin kausi päättyi, hänenkin kapteeniuttaan alettiin kyseenalaistaa, koska kontrasti Lehterän ajan koko joukkueen peliesityksiin on niin suuri. Mun mielestäni syyllisiä tai syitä etsitään nyt sieltä, mistä niitä ei tarvitsisi etsiä. Enkä ota nyt mitään pois Lehterältä. Tulokset kaikella tavalla kertoo, että on ollut mies paikallaan. Tarvitseeko teistä monikin jonkun "hengellisen johtajan" voidaksenne suorittamaan oman duuninne korkealla tasolla päivästä toiseen? Tarvitsetteko te joka päivä jonkun esimerkillisen tyypin vai kykenettekö itseohjautuvuuteen ja kaivatte sen oman tasonne itsestänne irti ihan itse? Itse en tarvitse. Tarvitsen sellaisia henkilöitä tiukkoihin paikkoihin, jotka eivät ensimmäisinä pasko alleen. Ja nähdäkseni en ole kovin poikkeuksellinen tässä asiassa. Ja näkisin, että ainakaan Teemu Tallberg ei ole mikään housuunpaskoja. Melart ei mielestäni ehtinyt joutua sellaiseen paikkaan, missä olisi ollut ns. tosi kyseessä.

Mun pointti tässä on se, että sillä kapteenilla on mun nähdäkseni suurempi merkitys silloin, kun kapteeniksi valittu henkilö aiheuttaa ihmisissä ennemminkin negatiivisia kuin positiivisia fiiliksiä. Silloin se merkitys voi olla todella iso. Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta omilta pelivuosiltani. Ja silloin kapteeni oli nimenomaan joukkueen paras pelaaja. Harmi vain, että hän edusti ihmisenä kaikkea sitä, mitä kapteenin ei pitäisi joukkuelajissa edustaa. Mä näen, että jos kokemukset kapteenin persoonasta ja toiminnasta yleisesti ovat positiiviset tai vähintään neutraalit, merkitys yksittäisille pelaajille ei ole kovinkaan suuri. Jollekin kapteenilla ei ole käytännössä mitään väliä, kunhan saa/pystyy tehdä oman duuninsa rauhassa ja jollekin toisella merkitys on suurempi. Joku tarvitsee jonkun esikuvan tai näennäisen auktoriteetin saadakseen itsestään parasta irti, joku toinen ei tarvitse lainkaan.

Olen todella tyytyväinen siihen, että Komarov ja Pihlström meillä pelaavat ja siihen, mitä he ovat jengiin tuoneet. Lehterä on myös onnistunut hienosti kapteeniudessaan. Tämä tästä omalta osaltani.
Mun puolesta saavat vetää vaikka stringeissä, munasillaan tai korsetissa, jos vaan alkaa mestruuksia tulemaan. Tuo mamikset ei kovin pitkälle ole viimeisinä vuosina kantanut mestaruuksien muodossa, joten pieni kulttuurin vaihdos voi olla ihan hyvästä, kunhan se muistetaan että mikä se pelillinen tyyli on. Toki se pelityylikin pitää päivittää tähän päivään sopivaksi. Eli se määrä perinnettä jonka voi mukana pitää, yhdistettynä moderniin ja nopeaan jääkiekkoon.

Itselle ei siis merkkaa enää juurikaan mitään nämä ikivanhat koppikiusaamiset, joilla mm se Jalonen aikanaan saatiin umpisolmuun täällä. Se oli varmaankin ihan hassun hauskaa silloin, kun ei ammatikseen juurikaan pelailtu, vaan käytiin siellä hallilla höntsäämässä, jolla silläkin saatiin mestaruuksia, koska kaikki muutkin höntsäsivät.

Tänä päivänä johonkin mamiksiin kiinni jäämisen kertoo vain siitä, että ollaan pelin ulkopuolella ja keskitytään olemaan vaan se IFK, ja silloin se helposti on sitä henkselinpaukutusta, jossa kuvitellaan sen voiton tulevan ihan vaan menemällä kaukaloon IFK- paidassa.

Samasta syystä en enää löydä merkitystä sille, että joukkueessa pitäisi olla pelaajia vain siksi, että on vahva IFK-tausta, jos ei tuo ehdotonta lisäarvoa siihen pelaamiseen. Mutta tietenkin toivoisi, että sellaisia pelaajia olisi paljon, jotka ovat niitä omia poikia, ja tuovat sitä lisäarvoa.

Nyt on hyvä kapteeni, ja selkeästikin on jotenkin saanut jengin olemaan miettimättä turhia nyansseja, joilla pelistä ei meinannut oikein tulla mitään, ja siitä saa kyllä Ville olla ehdottomasti kiitollinen, sillä ihan niin tyhminä en pelaajia pidä, että menisi näin pitkään ymmärtää mitä se valkku oikein horisee. Nyt ovaan vedetty peli yksinkertaiseksi, sekä vaistoilla ja taidoilla pelaamiisenn, ja unohdettu ne mystiset kaaret ja systeemit, jossa joutuu kentälläkin tarkastamaan muistikirjast, että missä hitossa mun pitikään tähän ikaan täällä kentällä olla.
Mutta jos -ja siis iso jos, kunnes muuta kuulen- Ville on vihdoin nekannut pelikirjansa ikkunasta, ja sanonut äijille, että pelataan nyt vaan niillä vaistoilla ja vapaasti, niin kiitos siitä, sillä alkoi olemaan jo melko väsy siihen ihme lyllerrykseen mitä sielä kentällä vedettiin.

Lehterän näen olleen vain kohtelias asiassa, kun totesi tuosta runkosarjasta, ja sai sillä varmastikin pahemmat -kuten vaikkapa minut- vähän vaimentamaan ajatuksiani joukkueen valmennuksen suhteen, mutta en nyt kyllä mitenkään usko, että nippu ammattilaisia vetelee sen 2/3 kaudesta ihan vaan, että no tullaan nyt hallille, kun kerran on peli. Ja jos vetelee, niin jo on perseestä, sillä olen ymmärtänyt ettei työntekijöiltä moista asennetta oikein suvaittaisi kuitenkaan. Ja ainakaan siis kovin pitkään.

En siis haluaisi uskoa mitenkään, että Leherästä on otettu mallia, ja tultu vain pelailemaan. Kamalaa kuiternkin jos niin on. Ja ihan varmastikaan ei joka matsi jaksa sytyttää, eikä varsinkaan kaikkia, mutta kyllä nyt sentään tällä taidolla pitäisi kuitenkin joku tolkku pelissä olla.
Vieläkin kuitenkin annan pääosan kunniasta pelin korjaatumisen suhteen sille Kapteenille, mutta kiitän toki myös Villeä, jos hänellä tähän muutokseen jonkinlainen osa on. Toivottavasti ensi kausilla ei mene näin kauaa saada peli kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös