Joonas Lyytinen Stadissa

  • 128 709
  • 633

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lyytisen maaleille on kaiken muun hyvän lisäksi ominaista se, että ne ovat kohtuullisen hienoja ja näyttäviä. Nytkin verkot laitettiin tötterölle siihen sävyyn, että ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minne se kiekko toimitettiin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK kundit & gimmat & Buli; Kerava Shakers

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Joukkueen tärkeimpiä/tärkein pelaaja juuri nyt! Tulee vaan olemaan pirun vaikeaa pitää täällä ensi kaudella jos jatkaa näitä otteita, eli pientä rajaa nyt Luoti tohon hommaan...
 

Joona D

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Boston Bruins
Joo totean nopeasti itsestäänselvyyden, mutta ei tuolta pääse tällä hetkellä kukaan IFK:n pakki jalalla ylös samalla tavalla kuin Lyytinen. Eli luojan kiitos Lyytiselle.

Jos miettii nyt vaikka pelaajia Heiskanen, Eronen ja tämän hetken Lyytinen. Eri tason kavereita, mutta kaikki ovat olleet IFK:ssa hyökkäyksen ja avaamisen primus motoreita luistelunsa avulla, kaikki täydellisiä esimerkkejä siitä paljon puhutusta modernista puolustajasta.

Motin on hoitanut puolustavaa tonttia hyvin ja Kousa kykenee kiekolliseen peliin, mutta ai että kun tulevaisuudessa olisi vaikka pari luisteluvoimaista pakkia jengissä. Toki nyt jos Auvitu ja Lyytinen olisivat samaan aikaan kehissä, niin sitä olis varmaan mukava katsella.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lyytinen kertoo tasonnostostaan ja kiittelee mentaalivalmennusta tästä:


Samainen juttu sai taas kerran miettimään, että miksiköhän IFK ei (ymmärtääkseni) vieläkään tarjoa hyödynnä mentaalivalmennusta systemaattisesti. Mielestäni tuo on se viimeinen helposti korjattava asia, jolla saisimme kilpailuetua kestomenestyjiin kavennettua.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samainen juttu sai taas kerran miettimään, että miksiköhän IFK ei (ymmärtääkseni) vieläkään tarjoa hyödynnä mentaalivalmennusta systemaattisesti. Mielestäni tuo on se viimeinen helposti korjattava asia, jolla saisimme kilpailuetua kestomenestyjiin kavennettua.

Tämä on hyvä kysymys. Samalla voisi kuitenkin myös kysyä, että miksi pelaajat itse eivät vieläkään systemaattisesti hyödynnä psyykkistä valmennusta riittävästi? Itse lähestyn asiaa pelaajan näkökulmasta niin, että pelaaja on ikään kuin "Oy Pelaaja Ab", joka tarjoaa palvelujaan seuralle. Mitä paremman kokonaispaketin pelaaja pystyy seuralle tarjoamaan, sitä todennäköisemmin hän saa sopimuksen ja sopimuksestaan myös paremman korvauksen. Toki ymmärrän, että se on pelaajille myös kustannuskysymys, eivätkä kaikki pelaajat todellakaan tienaa satojatuhansia, mutta silti. Väitän, että mentaalipuolen valmennus maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Kaikkea toimintaa ei kuitenkaan voi ulkoistaa seuralle, vaan pelaajien pitää itsekin olla hereillä ja kehittää omaa ammattitaitoaan, mihin kuuluu myös psykologiset asiat. Välttämättä mitään todellisia uraa haittaavia lukkoja ei pääse edes syntymään, kun asioita käsitellään säännöllisesti ja ihminen oppii itsestään jatkuvasti.

Toisaalta on turha ihmetellä, miksei pelaajat tähän mahdollisuuteen hanakammin tartu, sillä moni pelaaja kokee edelleenkin hyvin vahvasti sen, että kun olet ammattilaisjääkiekkoilija, aikaa ei jää millekään muulle, kuten esim. uran aikaiseen opiskeluun. Itse olen tästäkin eri mieltä, vaikka ymmärrän toki hyvin ammatin vaatimukset. Se on ihan selvä, ettei päätoimiseksi opiskelijaksi monella juurikaan ole mahdollisuuksia, mutta 100%:n ja 0%:n välille jää aika paljon vaihtoehtoja. Opiskelu on hyvää vastapainoa fyysiselle rasitukselle ja antaa loppupeleissä varmasti enemmän kuin ottaa. Se myös jeesaa henkisesti siinä, että kun ura joskus loppuu, ei pudota ihan täysin tyhjän päälle, vaan on edes jonkinlaiset askelmerkit olemassa. Jo se, että on hajua, mikä itseä kiinnostaa on jo melkein puoli voittoa. Pleikkaa tuntuu kuitenkin monella olevan aikaa pelailla, joten tuntuu erikoiselta, ettei siitä kiintiöstä riittäisi aikaa minkäänlaiselle opiskelulle. HIFK:stahan Aleksi Laakso on opiskellut psykologiaa ja urheilupsykolgiaa myös uransa aikana, joten todistettavasti opiskelun ja lätkän yhdistäminen on ihan mahdollista. Ja vaikka Laakso ei ole parin viime kauden aikana paljonkaan pelannut, käsittääkseni hän kuitenkin harjoittelee joukkueen mukana ihan normaalisti. Ja tuskin mikään seura siihen kaatuisi, jos kävisi niin, että joskus jää joku aamutreeni väliin jonkun tentin takia. Pleijarit tietysti erikseen, mutta eiköhän pelaajat itsekin osaisi aikatauluttaa opintojen ja otteluiden aikataulut niin, että lätkä ei siitä kärsi,

Nämä ovat osin myös kulttuurisia muutoksia lajin sisällä. Toisen onnistunut esimerkki on yleensä mitä mainioin "myyjä". Että ehkäpä näissäkin muutoksen tuulet puhaltavat ja jatkossa yhä useampi käyttää henkistä valmentajaa tai opiskelee jotain uransa aikana. Monissa seuroissa on onneksi herätty nuorten kohdalla opiskelujen tärkeyteen ja merkitykseen. Aiemmin näin ei todellakaan välttämättä ollut.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä on hyvä kysymys. Samalla voisi kuitenkin myös kysyä, että miksi pelaajat itse eivät vieläkään systemaattisesti hyödynnä psyykkistä valmennusta riittävästi? Itse lähestyn asiaa pelaajan näkökulmasta niin, että pelaaja on ikään kuin "Oy Pelaaja Ab", joka tarjoaa palvelujaan seuralle. Mitä paremman kokonaispaketin pelaaja pystyy seuralle tarjoamaan, sitä todennäköisemmin hän saa sopimuksen ja sopimuksestaan myös paremman korvauksen. Toki ymmärrän, että se on pelaajille myös kustannuskysymys, eivätkä kaikki pelaajat todellakaan tienaa satojatuhansia, mutta silti. Väitän, että mentaalipuolen valmennus maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Kaikkea toimintaa ei kuitenkaan voi ulkoistaa seuralle, vaan pelaajien pitää itsekin olla hereillä ja kehittää omaa ammattitaitoaan, mihin kuuluu myös psykologiset asiat. Välttämättä mitään todellisia uraa haittaavia lukkoja ei pääse edes syntymään, kun asioita käsitellään säännöllisesti ja ihminen oppii itsestään jatkuvasti.

Totta tämäkin tietysti. Ja on varmaan niinkin, että psyykkistä valmennusta ei edes voi ihan samalla tavalla "pakottaa" kaikille kuin vaikkapa fysiikkavalmennusta. Siitä huolimatta olisi hyvä, että sitä aktiivisesti tarjottaisiin, jolloin ainakin kynnys palvelun käyttämiseen madaltuisi.

Mm. Tapparan on kerrottu hyödyntävän mentaalivalmennusta - tiedä sitten tehdäänkö sitä myös jonkinlaisena kollektiivivalmennuksena. Ei ainakaan huono idea olisi sekään lähtökohtaisesti. Kuitenkin niin, että kaikki osallistujat pitäisi saada mukaan avoimin mielin.
 

Kopari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokipojat, Mikkelin Kittaajat
Hieno juttu, että Lyytinen on löytänyt mentaalivalmennuksen kautta uuden vaihteen. KalPa-ajoilta jäin mieleen nuori pelaaja, jonka jääkiekolle vaadittavat ominaisuudet olivat hyvällä tasolla ja jolla oli selkeästi potentiaalia, mutta suoritusten taso vaihteli aivan älyttömästi pelienkin sisällä. Parhaimmillaan liikkui hyvin ja oli aivan pitelemätön, kun taas huonoimmillaan jatkuvasti kiekonmenetyksiä ja syöttöjä vastustajien lapaan. Pelivuosia vielä rutkasti jälkellä, joten isommatkin areenat ovat vielä mahdollisia.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja itse ketjun aiheeseen, eli Joonas Lyytiseen, mulla jäi edellisessä vuodatuksessani kommentoimatta. Lyytisestä jotenkin paistaakin sellainen tietynlainen tasapainoisuus. Lyytisen liikkuminen oli vielä viime kaudella sellaista "heiluu kuin heinäseiväs"-tyylistä huojuntaa melkein koko ajan, mutta nyt siihenkin on tullut jonkinlainen muutos. Mä näen sen niin, että Lyytinen tietää, mitä tekee, paniikkiratkaisuja ei tarvitse tehdä. Kaikki vaikuttaa varmasti kaikkeen ja onnistumisilla on todella suuri merkitys juuri pelirohkeuden kanssa. Taitoahan Lyytisellä on aina ollut, mutta nyt sitäkin on saatu ulosmitattua huomattavasti viime kautta enemmän.

Mä toivoisin, että Lyytinen jatkaisi meillä vielä ensi kaudellakin, mutta ymmärrän hyvin, jos hän itse tähyää kovempiin sarjoihin. Niin se vain usein menee, että hyvää kautta täällä seuraa maisemanvaihto muihin sarjoihin.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Fiksusti tehty Lyytisen toimesta, että itse hakeutuu menttaalivalmennukseen.
Samaten fiksua maajoukkueilta, Ässiltä ja Tapparalta tarjota sitä, mikäli tuo pitää paikkansa.
Itse näkisin, että HIFK:nkin pitäisi tarjota sitä, mielellään niin, että yksi valmentaja olisi menttaalivalmentaja (mahdollisesti muita hommia ohessa).
Ihme, ettei sitä ole keksitty aikaisemmin.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Fiksusti tehty Lyytisen toimesta, että itse hakeutuu menttaalivalmennukseen.
Samaten fiksua maajoukkueilta, Ässiltä ja Tapparalta tarjota sitä, mikäli tuo pitää paikkansa.
Itse näkisin, että HIFK:nkin pitäisi tarjota sitä, mielellään niin, että yksi valmentaja olisi menttaalivalmentaja (mahdollisesti muita hommia ohessa).
Ihme, ettei sitä ole keksitty aikaisemmin.
Oletko jo tarjonnut itseäsi tuohon hommaan?
 

Salo70

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PENA, RAMI, FRANK
Tämä viesti on turhaa nillitystä ja rikepisteen arvoinen
En halua nassia pilkkua mutta taitaa olla vaan yhdellä teellä toi mentaalivalmennus.
 

Salo70

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PENA, RAMI, FRANK
No voi vittu moderaattorit; pitäkää palstanne!
*Edit
Itehän te nillitätte niiden rikepisteidenne kanssa. Mä annan teille kaksi rikepistettä.
 
Viimeksi muokattu:

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
En halua nassia pilkkua mutta taitaa olla vaan yhdellä teellä toi mentaalivalmennus.
No juu, näinhän se on. Vaikka äidinkieleni on suomi, tulee joskus noita lapsuksia. Itseäni harmittaa hirveästi kun täällä palstalla kirjoitetaan yhdyssanoja kahtena sanana. Esim. vaikka äidin kieli.
Onneksi se äidin kieli on suussa.
Yritän kuitenkin olla valittamatta, mutta jos virheitäni korjataan, otan sen kiitollisena vastaan. Enkä toivo virhepisteitä tai muita sanktioita sinulle.
 

Salo70

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PENA, RAMI, FRANK
No juu, näinhän se on. Vaikka äidinkieleni on suomi, tulee joskus noita lapsuksia. Itseäni harmittaa hirveästi kun täällä palstalla kirjoitetaan yhdyssanoja kahtena sanana. Esim. vaikka äidin kieli.
Onneksi se äidin kieli on suussa.
Yritän kuitenkin olla valittamatta, mutta jos virheitäni korjataan, otan sen kiitollisena vastaan. Enkä toivo virhepisteitä tai muita sanktioita sinulle.
Juu kiitos ja anteeksi; yhdys sanat häiritsevät myös meikäläistä.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kannattiko Lyytisen antaa haastattelu? Heti sen jälkeen nähtiin ekassa erässä varsinainen "Kuopion lahja IFK:lle". Onneksi pystyi parantamaan ja muita virheitä ei nähty enää. En laskisi sitä jäähyäkään virheeksi, en tiedä miksi se piti viheltää jatkoajalla, se ei vaikuttanut mihinkään suuntaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on ollut Lyytisellä vähän haastavampaa, mutta ei paniikkia, kyllä se siitä vielä aukeaa. Parempi ottaa tämäkin suvantovaihe tähän, kun tukea tulee muualta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On vain ajan kysymys, milloin Lyytinen osuu tolppien väliin. Nyt on vähän hakemista vielä. Mutta erityisesti tykkään Lyytisen kiekon ylöstuonneista. Todella korkealla tasolla pitkän pelaamattomuudenkin jälkeen. Tärkeä pelaaja.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Luodilta tullut haastis seuran sivuille.

Päivän tärkein jatkosoppari ja hienoa, että jatkaa meillä! Ensi kaudella tosiaan mestaruus Stadiin!

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös