Välimiesmenettely ei taida myöskään olla mahdollinen, kun sellaisesta ei ole sovittu. Eli ainoa mahdollisuus on sitten se, että jompi kumpi vie asian oikeuteen, ja siihen ei kumpikaan taida olla kovin halukas. Se kun saattaa tulla yllättävän kalliiksi häviävälle osapuolelle.
Välimiesmenettely ei vaadi sitä, että siitä ennakolta sovitaan. Sinne voi mennä koska tahansa, samoin sieltä voi lähteä koska tahansa, se kun on täysin vapaaehtoinen. Pelaajasopimuksessa on myös maininta, että siihen liittyvät erimielisyydet ratkaistaan välimiesmenettelyssä. Sinne siis mentäneen.
Olen miettinyt, mutta en kysynyt sitä. Kysyin sitä että mitenkä se määritellään se "työsuoritus"? Kyllähän myös nekin pelaajat palkkaa saavat jotka eivät mahdu kokoonpanoon. Kysymykseni oli että merkitäänkö sinne joitain ehtoja tyyliin 80% kauden reeneistä tulee olla paikalla yms? Ja milloinka työsuorituksia on niin vähän että työnantajalla on oikeus lopettaa palkanmaksu? Sitähän mä kysyin.
Ihan samanlainen työsopimus se on kuin sinulla ja minulla! Suora lainaus sopimuksesta: " Pelaaja sitoutuu pelaamaan ja harjoittelemaan työnantajan ja sen määräämän valmennusjohdon määräysten mukaisesti siinä työnantajan suomalaisessa organisaatioon kuuluvassa joukkueessa, johon työnantaja hänet osoittaa.
Työnantajalla on oikeus siirtää pelaaja ilman tämän suostumusta toisen työnantajan joukkueeseen, jos tämän toisen joukkueen kotipaikka on samalla talousalueella."
Sopimuspohjassa lukee myös:
"Pelaaja ei saa solmia tämän sopimuksen täyttämistä estävää tai haittaavaa pelaajasopimusta toisen työnantajan kanssa. Jos pelaaja solmii tällaisen sopimuksen, työnantaja voi lakkauttaa tämän sopimusten mukaisten korvausten maksamisen välittömästi. Pelaaja on myös velvollinen korvaamaan työnantajalle sopimuksen perusteettomasta purkamisesta aiheutuvan vahingon.
Jos pelaaja muutoin rikkoo tämän sopimuksen ehtoja, työnantajalla on oikeus lopettaa sovittujen korvausten maksaminen ja pelaajalla on velvollisuus korvata seuralle aiheuttamansa vahingot, ellei rikkomusta ole pidettävä vähäisenä."
Eli voit lopettaa spekuloinnin. Ei voi purkaa sopimusta siksi ettei palkkaa tule, mutta päässee maksamaan erotuksen vastaavan pelaajan palkkaan, ja tietysti kaikki muutkin kulut mitä korvaajan etsiminen aiheuttaa.
Lähteenä
sopimuspohja pelaajayhdistyksen internetsivuilta.
Kun sä meet joskus duuniin niin sulle selviää vielä käsite verotus.
Hah, olipa nokkelaa. Jos jätän huippusarkastisessa piikittelyssä pois myös elinkustannukset, niin kannattaakohan siihen suhtautua ihan talousneuvontana?
No, kai tällaista "mää oon vanhempi ku sää!!1"-juttua harrastetaan jossain päin myös ala-asteen jälkeen... Mutta eipä siitä sen enempää.