Jokeriviha – totta vai tarua?

  • 37 403
  • 134

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hypoteettinen kysymys, mikä olisi sun hinta sille että siirtyisit HIFK:n kannattajaksi?
Variksen puolesta, jos pari miljardia kolahtaa tilille niin Hifk-lippis löytää päähäni.

Ei kovin pitkäksi aikaa, mutta sillä lailla kuitenkin että irrotan kädet kun se on päässä.

Sen myönnän jo etukäteen että huijausta tuo olisi, mutta mitäpä sitä ei köyhä rahasta tekisi.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Variksen puolesta, jos pari miljardia kolahtaa tilille niin Hifk-lippis löytää päähäni.

Näinpä ;) Harvemmin siitä aidosti kannattamastaan joukkueestaan haluaa luopua, vaikka välillä vähän osumaakin tulee. Kun Hjalliksella asiat HIFK:n kanssa ei mennyt niinkuin olisi itse halunnut, niin Hjalliksella ei tehnyt tuskaa luopua HIFK:n kannattamisesta ja muuttaa se silmänräpäyksessä inhokikseen, mutta ettei Hjalliksesta sen enempää.

Ja ettei totuus unohtuisi niin Jokerit on erittäin rakas "vihollinen" positiivisessä mielessä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Helsinki/stadilainen vs. maaseutu/junan tuomat

Oman kokemuspiirin perusteella nämä junantuomat siirtyvät nykyisin huomattavasti herkemmin IFK:n leiriin. Oikein huvittaa miten muutamasta puolitutusta on parissa vuodessa kuoriutunut puhdasverisiä stadin kolleja, asuivat sitten Helsingissä tai eivät. FB:ssa oma naama on vaihtunut puumalogoon ja päivitykset ovat 85% kevään gloryhunttausta. Eihän tuossa sinällään mitään väärää ole ja kukin tavallaan, kunhan nyt välillä hieman tuo paatos huvittaa. Toisaalta aika hiljaista taitaa Jokeri-fanien osalta olla Keravalta pohjoiseen eli eiköhän HIFK liene kuitenkin se junttien suosikki.

Sekalainen kysymys, mutta ketjussahan taidetaan puhua paljon, että Hjallis tuli rahoineen pelastamaan Jokerit tjsp. Korjatkaa jos ole ollut täysin väärässä, mutta olen elänyt käsityksessä, että Hjalmari oli, ainakin aluksi, lähinnä keulakuva ja toimija jonkun pojumaisen sijoittajan panostuksille. Toki varmasti laittoi omiaankin, mutta taustalla oli isompi tekijä, jonka nimeä en nyt muista. Voi olla toki ihan omaa väärää muisteloakin.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Kyllähän nuo kärjistetyt vastakkainasettelut edelleen pitävät paikkaansa. Edelleen uskallan väittää että HIFK:n kannattajat ovat paremmissa varoissa. Olen koko tähänastisen elämäni viettänyt Pakila-Paloheinä-akselilla ja kyllä HIFK-faneilla on melko selvähkö ylivoima täällä. Ei tarvitse kuitenkaan mennä kuin Oulunkylään tai Maunulaan ja Jokerit on se suositumpi joukkue. Myös ruotsia, niin kuin slangiakin kuulee reilusti enemmän HIFK:n peleissä.

Paskan marjat. Minäkin olen Jokerifani ja kaikenlisäksi faijan puolelta löytyy jopa suomenruotsalaisuuttakin (itse en osaa ruotsia sujuvasti puhua vaikka sitä ymmärränkin, eikä sen paremmin osaa faijakaan, vähän hävettää). Muutenkin HIFK-ominaisuudet sopivat minulle vaikken mersulla ajelekaan.
Nuo vastakkainasettelut eivät pidä paikkaansa suuressa mittakaavassa millään tavalla eivätkä ole koskaan kokonaan pitäneetkään. Ja mitä tulee tuohon slangiin niin eihän kunnon Stadin slangia puhu enää kuin me vähän varttuneemmat kadunmiehet. Nuorten puhetta kuunnellessa se kuulostaa samanlaiselta oli henkilö sitten Helsingistä tai Oulusta. Samat niinku englanninkieliset sanat ja vitun hölmöt lyhenteet, niinku, vittu, sieltä kuuluvat lol.*

HIFK:ta tai faneja kohtaan ei ole suurta vihaa. Viha on niin äärimmäinen termi. Enemmän minua ärsyttää ylimieliset Oululaiset ihmiset ja jääkiekon puolelta ärsyttäviä ovat Kärpät. Stadilaisissa ei ole vikaa stadilaisina eikä suosikkijoukkue sitä muuta. HIFK:ta en voi vihata sillä joukkue tulee kotikaupungistani ja mieluummin mestaruus tulee tänne kuin jonnekin muualle. Matseissa tietysti tilanne muuttuu ja kun joku Jokeri jää jonkun Liivikin sääntöjenvastaisen taklauksen alle, näen punaista ja vihaan HIFK:ta. Summerin jälkeen tilanne raukeaa.

Jokeriviha on olemassa ja voi hyvin. Se varmasti jatkaa olemassaoloaan vielä pitkään. Kateutta? Ehkä.. Minulle se on ihan sama. No one likes us, we don't care.
Helsingin Jokerit - Suomen suurin, suomen kaunein.

*"Kieli kehittyy, slangi muotoutuu vuosien saatossa erilaiseksi jne." Ihan sama minulle. hymiö.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sekalainen kysymys, mutta ketjussahan taidetaan puhua paljon, että Hjallis tuli rahoineen pelastamaan Jokerit tjsp. Korjatkaa jos ole ollut täysin väärässä, mutta olen elänyt käsityksessä, että Hjalmari oli, ainakin aluksi, lähinnä keulakuva ja toimija jonkun pojumaisen sijoittajan panostuksille. Toki varmasti laittoi omiaankin, mutta taustalla oli isompi tekijä, jonka nimeä en nyt muista. Voi olla toki ihan omaa väärää muisteloakin.

Juurikin näin. Taito Tuunanen oli se sijoittaja.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Hypoteettinen kysymys, mikä olisi sun hinta sille että siirtyisit HIFK:n kannattajaksi?
Kyllä mä olisin vähän bozikia halvempi. Sanotaanko että kymmenestä miljoonasta voisin ruveta glory hunteriksi, mikäli mulle annettaisiin myönnytys olla hiljaa sen jos sun lysti on-chantin aikana. Taloudellinen riippumattomuus loppuelämäksi olisi isompi asia kuin jääkiekko.

En kuitenkaan ymmärrä, miten tuo kysymys liittyi lainkaan siihen, mitä itse kirjoitin. Ei Hjallikselle kukaan maksanut mitään, että alkoi Jokerifaniksi. Se side syntyi luultavasti sillä hetkellä, kun Harry näki kirjaimellisesti oman seuransa elävän ja menestyvän.

En tunne Hjallista henkilökohtaisesti, joten seuraava on pelkkää arvailua. On kuitenkin hyvin mahdollista, että Harkimo koki HIFK:n ns. kusseen hänen muroihinsa niin pahasti, että saivat mokomat pitää tunkkinsa. Siinä tapauksessa ei ole enää mikään ihme, että hänelle syntyi tarve näyttää, että isot herrat Stubbin tai kenen lie johdolla tekivät virheet ja jos minulta kysytään, myös onnistui siinä.

En minäkään pidä jokerifaniuttani varsinaisesti itsestäänselvyytenä. Vaikka en yhtäkään realistista skenaariota tähän hätään keksi, on aivan mahdollista, että joku päivä minullakin menee jonkun tapahtuman seurauksena tässä hommassa kuppi nurin ja siirryn seuraamaan vaikka Kiekko-Vantaata. Olisiko se sitten halveksuttavaa, en tiedä.

Olisi kyllä ollut kohteliasta vastata minun esittämääni kysymykseen (vaikkei se ollutkaan suoraan Kajastukselle suunnattu) ennen vastakysymyksien esittämistä.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskomatonta, että täällä on laskettu sormien välistä jonkun turkulaisen heitto Oton "korkeasta mailasta". Kyllähän noihin tulisi puuttua joka kerta ja oikaista virheet. Täysin sääntöjen mukainen maali. :)

Vielä sen verran tältäpäivältä jatkoaikaa, että olen eri mieltä. Ei kiintymyksen synty johonkin joukkueeseen tarkoita samassa kaupassa vihan tunteita johonkin toiseen seuraan.
Ei niin. Kyse olikin siitä, että jos aikuinen ja tasapainoinen ihminen voi rakastaa jotakin seuraa, aikuinen ja tasapainoinen ihminen varmasti kykenee myös vihaamaan jotakin seuraa. Se taas on ihan totta, että viha johonkin toiseen seuraan ei tule kylkiäisinä omaan seuraan kohdistuvan rakkauden mukana. Rakkaus ja viha ovat molemmat niin vahvoja sanoja, etten välttämättä yhdistä niitä urheiluun, mutta taatusti pidän Jokereista enemmän kuin olen HIFK:sta pitämättä. Julli on silti aina julli. :)
 

Panopticon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Detroit Red Wings
Kyllähän tuo "viha" seuraa aina menestyviä joukkueita, ja mielestäni suurimmat syyt siihen ovat:

-Kyseisen jengin fanit tulevat ylimielisiksi ja uhoavat vielä entistä enemmän
-Kyseisen jengin fanimäärä moninkertaistuu glory huntereiden myötä

Ja kun se menestys tulee vielä suurella rahalla ostetun joukkueen myötä, ja fanimäärä kasvaa myös pelin ulkopuolisten syiden takia (mm. uusi halli), on tunne tottakai vielä entistä vahvempi. Jopa moninkertainen.

Ja silloinhan se oikea syy on nimenomaan kateus, jota nuo em. asiat huomattavasti pahentavat ja tuovat pinnalle.
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Asia joka nyppii Jokereissa on Hjallis. Kaveri joka vielä "nuoruudessaan" oli henkeen ja vereen HIFK kannattaja mm. yksin purjehduksilla satamiin saapuessaan veti HIFK:n pelipaidan ylpeänä päälle, mutta kun HIFK:n ei rahallakaan päässyt hämmentämään, niin käänsi kelkkansa täysin ja siirtyi rahoineen Jokereihin omistajaksi ja HIFK muuttui Hjallikselle "suureksi pahaksi", joten itse Hjalliksen suuntaan ei kunnioitusta heru.
En osaa sanoa kuinka henkeen ja vereen HIFK-fani Hjallis on tosiasiassa nuoruudessaan ollut, sillä tuollainen boostaaminen joukkueen pelipaita päällä ei nyt välttämättä kerro yhtään mitään. Vertauksena vaikka Nokian Elop joka esiintynyt Jokereiden pelipaita päällään ja vannoo Bluesin nimeen. Vaikea uskoa että hänellä kovin vahvat siteet loppujen lopuksi kumpaankaan seuraan olisi. Mikäli Hjallis kuitenkin ollut intohimoinen HIFK-kannattaja nuoruudessaan, takinkääntö kertoo ehkä enemmän intohimoisista HIFK-kannattajista, kuin Jokereista.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juurikin näin. Taito Tuunanen oli se sijoittaja.
No höpöhöpö...

Tuunanen kumppaneineen otti ohjat Jokereissa hetkeksi kun rahat oli taas kerran lopussa, järkkäsi osakeannit sun muut. Nää 80-luvun sijoittajaurpot kun eivät lätkäbisneksestä mitään tajunneet eivätkä osanneet muuta kuin lyödä säkillisen rahaa pöytään, niin ne hillot oli äkkiä syöty ja seuraavaksi oli taas konkurssi hyvin lähellä. Siihen tilanteeseen tuli sitten pelastavana enkelinä Hjallis. Se on kyllä ihan totta, että vaikka Hjalliksellakin rahaa toki jonkin verran on, niin ei hän mikään miljardööri ole. Hjalliksen kaiffalla Henrik de la Chapellella ne fyrkat oli. Ja kuten aikaisemmin jo on todettu, niin eihän Hjallis nykyäänkään Jokereista kovin isoa siivua omista, Sanoma konserni on Jokereiden suurin omistaja.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No höpöhöpö....

Jokereiden historiaa.

Keväällä 1989 Jokereiden johto aloitti osakeannin, jonka avulla seuran fanit pääsivät tukemaan seuraa. Se tuotti seuran hyväksi kaksi miljoonaa markkaa. Liiganousun jälkeen Unto Wiitala oli jäänyt eläkkeelle ja uudeksi toimitusjohtajaksi tuli Jari Hälvä. Samalla omistuspohjaa muutettiin. Kalervo Kummola puhui sijoittaja Taito Tuunasen ostamaan Jari Kurrille tarkoitetut osakkeet sekä lisäksi osan Kummolan johtaman Moro Oy:n osakkeista. Tuunanen oli aikoinaan tehnyt onnistuneita pörssioperaatioita ja lisäksi hänellä oli hallussaan 20% Jokeri-Hockeystä.

Harkimo tuli kuvioihin 1991 ja nosti ystävänsä Henrik de la Chapellen kanssa Jokereiden pään pinnalle sekä taloudellisesti että pelillisesti. Joillekin voi näköjään vuodet 1989-1991 olla vain hetki.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tuo de la Chapelle oli se henkilö, jota ainakin itse hain, mutta en saanut päähäni. Kiitos kuitenkin molemmille muistuttajille.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokereiden historiaa.

Keväällä 1989 Jokereiden johto aloitti osakeannin, jonka avulla seuran fanit pääsivät tukemaan seuraa. Se tuotti seuran hyväksi kaksi miljoonaa markkaa. Liiganousun jälkeen Unto Wiitala oli jäänyt eläkkeelle ja uudeksi toimitusjohtajaksi tuli Jari Hälvä. Samalla omistuspohjaa muutettiin. Kalervo Kummola puhui sijoittaja Taito Tuunasen ostamaan Jari Kurrille tarkoitetut osakkeet sekä lisäksi osan Kummolan johtaman Moro Oy:n osakkeista. Tuunanen oli aikoinaan tehnyt onnistuneita pörssioperaatioita ja lisäksi hänellä oli hallussaan 20% Jokeri-Hockeystä.

Harkimo tuli kuvioihin 1991 ja nosti ystävänsä Henrik de la Chapellen kanssa Jokereiden pään pinnalle sekä taloudellisesti että pelillisesti. Joillekin voi näköjään vuodet 1989-1991 olla vain hetki.
No näinhän se meni, Tuunanen tuli ja meni. Mun mielestä pari vuotta ei ole mikään pitkä aika vetää jääkiekkobisnestä, eikä se mitään hyvää bisnestä ole jos parissa vuodessa saa hukattua parin mijoonan osakeannin tuoton... Jos en nyt ihan väärin muista niin Hjallis pisti melkoisen pikaisesti Tuunasen pihalle Jokereista. Eli Tuunanen ei ollut se rahamies Hjalliksen taustalla, vaan de la Chapelle. Se Tuunasen, Kummolan ja kumppaneiden Jokeri-Hockey Oy:hän feidattiin taustalle tytäryhtiöksi ja siihen jätettiin fanituotekauppa. Samalla feidattiin meidät pienosakkaat taustalle ;) Itse jääkiekkobisnes pelaajaoikeuksineen siirrettiin Hjalliksen vetämään uuteen Jokeri yhtiöön. Aikaa näistäkin tapahtumista on jo sen verran, etten nyt ihan tarkkaan muista miten ja milloin Hjalliksen "vallankaappaus" tosiasiassa tapahtui ;)
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viha on ehkä liian vahva ilmaus, mutta en voi sanoa tuntevani kovinkaan lämpimiä fiiliksiä Jokereita kohtaan. Olen tietoinen Jokereiden historiasta, ja koska en ole tyhmä enkä moukka, arvostan seuranne historiaa. Kunnioitan myös niitä syitä, miksi monet ovat aikoinaan Jokerit fanituksensa kohteeksi valinneet. Ja kun kerran on sydän alkanut sykkiä jollekin jengille, sitä ei vaihdeta. Ja siksi arvostan myös niitä faneja, jotka eivät mistään hinnasta tai syystä kykenisi vaihtamaan suosikkijoukkuettaan.

Mä en tunne Hjallista kohtaan mitään suuria antipatioita. En tosin edes tunne koko ihmistä. Se, mikä mua Hjalliksessa jurppii on se, ettei hän itsekään tunnu ymmärtävän Jokereiden historiaa. Siis TODELLA YMMÄRTÄÄ. Ja kyllähän mua vituttaa myös se, että käänsi rotsinsa. Käänsi sen päästäkseen tekemään bisnestä. Bisnestä, joka ei itseasiassa ole edes mitään kovinkaan kannattavaa. Kuka tahansa ei pistä päälleen IFK:n paitaa purjehtiessaan maailman ympäri, se on tosi kuin vesi. Vai voiko joku teistä kuvitella laittavansa vaikkapa PiTan tai K-Kissojen paidan päälleen? Eikä selitykseksi kelpaa sekään, että oli ainoa puhdas paita :). Että se mua ottaa vähän päähän. Mutta mikäpä minä olen arvostelemaan ihmisten rotsinkääntämisiä. Ihminen on kautta aikain tehnyt suuttuneena kummallisia asioita. Itse en voi kuvitella kääntäväni takkia, mutta joku toinen voi. So? Voin vain todeta olevani parempi fani ;).

Jos Jokerit pelaavat viihdyttävää lätkää, osaan kyllä nauttia siitä. Kunnioitan jokaista hyvään kiekkoiluun kykenevää pelaaja. No, myös monia "huonompiakin" kiekkoilijoita :). Esim. Janne Lahti on huikea pelaaja. Se, että hän pelaa Jokereissa on miinus, mutta ei vaikuta hänen osaamiseensa. Edes meikäläisen ajatuksissa. Sama koskee Pulkkista. Se, että en pidä Jokereista ei tarkoita sitä, ettenkö pystyisi kunnioittamaan heidän hyviä saavutuksiaan.

Mun broidi oli Jokeri-fani. No, nyt se soittelee jo taivaallisessa orkesterissa ja rauha hänen muistolleen. Toiset vain kasvaa kieroon, vaikka lähtökohdat olisivat ihan samanlaiset. Kyllähän toiset hyvistä perheistä olevat lapsukaiset käyttävät huumeitakin, vaikka ulkoisesti kaiken pitäisi olla jees. Ei kai sitäkään pidä hyväksyä, mutta tosiasioiden kanssa pitää vain oppia elämään ;).

Peace and lööv, älkää ottako itseenne!
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Minua ainakin vituttaa tässä touhussa se että joudun jatkuvasti selittelemään miten Hjallis sitä ja Hjallis tätä ja miksi olen valinnut rikkaan, menestyvän rahaseuran. Kuitenkin Jokerit oli koko minun lapsuuteni ja nuoruuteni konkurssikypsä, pohjamudissa (ja sitten myös divarissa) oleskeleva seura jossa ei oltu Hjalliksesta tai menestyksestä kuultukaan, mitä nyt oltiin finaalissa vuonna 83. Ei se Jokereiden kannattaminen välttämättä mitään suurta herkkua ollut kun taas pelattiin karsintoja Lukkoa vastaan ja Ilta Sanomissa luki että rahat on loppu. Mutta Hjallis ja raha, noitten takiahan me kaikki ruvettiin joskus kannattamaan Jokereita.
No hittoako selittelet. Jos ei tajua, ei tajua. Jos joku on niin hölmö, että jaksaa jollain hjalliksilla provoilla, siinähän provoilee, tekee itsestään naurunalaisen korkeintaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Korjataas hieman vääriä käsityksiä :)

Jokerit oli sekä konkurssin partaalla että vailla todellista johtajaa 1990 alussa. Kaksi merkittävintä omistajaa eli pörssihai Taito Tuunanen ja muuten vaan hai Kalervo Kummola sekä sekalainen joukko muita henkilöitä ja valmentajia yritti johtaa seuraa. Tuo aika meni lähinnä keskinäiseen tappeluun. Ennen näitä tappeluita Jokerit oli profiloitunut uudelleen pikkuseuraksi Aimo Mäkisen tempoilevan johtamisen ja usein viimet hetken ostojoukkueen jäljiltä. Sellainen sympaattinen luuseri Jokerit oli siihen aikaan.

Loppuvuodesta 1990 Hjallis tuli osakkaaksi Jokereihin. Homma meni niin, että Kummola kysyi Hjallikselta jos Hjallis ostaisi Kummolalta osan. Hjallis lupautui, mutta vasta seuraavana vuonna 1991 Hjallis ja taustalla ollut Henrik de la Chapelle saivat yli kahden kolmasosan enemmistön Jokereista. Harva tietää sitä, että vaikka de la Chapellella oli merkittävä osuus rahoituksessa, Hjallis sai luottoa sekä Kummolan kautta ja suhteilla että ihan omilla sukurahoillaan. Harkimo oli merkittävä Hackmanin omistaja ja varmasti moni muistaa ne kypärät :)

Hjallis ei kuitenkaan nostanut Jokereita yksin. Hjalliksen tärkein visio liittyi Jokerien saamiseen Eurooppaan ja Eurooppa-liigan käynnistämiseen sekä uuden hallin rahioituksen ja rakentamisen järjestämiseen. Pelaajahankinnan hoiti Hjallis luottaen muutamaan lähimiehensä arviointiin. Aivan alkuaikoina Jokereilla oli kasvamassa erittäin kova runko omasta junnuista. Vaikka muitakin tuli, Janeckyn hankinta ulkopuolelta riitti sementoimaan Jokerien menestyksen. Käytännön työ toimistolla oli kuitenkin Jokereissa Leena Harkimon käsissä ja kun läheltä seurasin, Leenalla oli erittäin merkittävä rooli monissa asioissa.

Hjallis brändäsi itsensä tietoisesti Jokeriksi. Juttelimme tästä muutaman kerran ja Hjallis totesi, että häntä vituttaa olla esillä mutta se on tehtävä Jokerien vuoksi. Kun tähän yhdistetään Hjalliksen luonne joka tekee pikaisesti päätöksiä ja tarvittaessa eri suuntaankin kuin hetki sitten sekä kyky puhua itsensä otsikoihin, alkoi kateellisia nousta esiin.

Naapurin Frank Moberg yllätettiin Hjalliksen toimesta pari kertaa. Halliprojekti on oma lukunsa, mutta Moberg hermoistui Hjalliksen tapaan tehdä kovat sopimukset keväällä ja julkaista ne nipussa. Kun tulijat olivat erittäin kovia maajoukkuetason pelaajia, kaikkien katse suuntaui tietenkin Jokereihin sen sijaan että HIFK olisi ollut ykkönen. Vielä kaudella 1990-91 HIFK oli Jokereita parempi, mutta yleisöä kiinnosti Jokerit jo enemmän.

Buumi oli alkamassa. Ja kuten aina, menestys synnyttää vastavoiman. HIFK:n ja maakuntien piirissä vihattiin kyllä Hjallista avoimesti. Tosin eri syistä. Hjallis nautti julkisuudesta ja laukoi totuuksia asioista joista ei aina ihan tarkkaan edes mitään ymmärtänyt. Tuossa vaiheessa alkoi joidenkin kateelllisuus muuttua jokerivihaksi.

Kaikki kunnia kuitenkin Hjallikselle. Iso työ itsensä, Jokerien ja koko suomalaisen jääkiekon eteen. Haastajia ei Suomesta löydy.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Mun ifk-stoori

Oi niitä aikoja. Se oli sitä 90-luvun alkua, kun finninaamainen poika Pohjanmaalta saapui muuttokuorman kanssa Hesaan, tai niin siis Stadiin. Sitä piti sitten valita kumpaa jengiä sitä alkaa Suomen ainoassa kaupungissa kannattamaan. Mielessä oli kyllä aluksi hyvin vahvasti juuri tuolloin hallitseva Suomen mestari Jokerit, jonka dynastia oli juri alkanut. Sympatiaa herätti erityisesti narrilogo, olihan se helppo jo landellakin päähän potkitun jampan samaistua moiseen hylkiöön. HIFK:n mahtaileva fyysinen pelitapa ja rock-rock -henkiset fanit lähinnä herättivät minussa ärtymystä.

Koulussa sitten tutustuin tyyppiin, joka oli ifk-fani. Hän suuttui kovasti minun harkitessani Jokereiden kannattamista ja kehoitti minua edes käymään hifkin pelissä. No, kai sitä voi kokeilla, ajattelin ja sitten hain Stokkan lippupisteestä piletin kauden 92-93 avauspeliin HIFK-Tappara. Peli oli mitäänsanomatonta paskaa ja ei tarvinne sanoa, että IFK hävisi. Hävisi monen monta muutakin peliä tuolla kaudella. Mutta jokin siinä Nordiksen tunnelmassa vetosi minuun. Oli hienoa nähdä niin monia kannattaja sonnustautuneina pelipaitoihin ja kun punaiset kilpiliput heiluivat ympäri hallia. Mietin että miksei voisi käydä useamminkin, olihan IFK:ssa pohjalaistaustaisia pelaajiakin, kuten Jukka Seppo ja Jari Munck. Peli oli kyllä sanoinkuvaamatonta shaissea naapurikoulun opettaja Harri Rindellin valmennukessa. Samaan aikaan Jokerit porskutti, kieltämättä ärsyttävän Hjalliksen ja joidenkin muiden uusrikkaiden bisnismiesten rahoilla... Narrilaumasta tulikin hetkessä pepsodent-hymyisten gloryhuntereiden ja muiden wannabe-tyyppien iljettävä ruumiillistuma. Stadin aito oikea ylpeys IFK taas kynsi syvällä kuin kökkötraktori landella kyntää peltoja - IFK edusti yllättäen alaspoljettua sontakasaa, jonka kannattajat näyttivät hyväuskoisilta hölmöiltä itkemässä turhaan mitalien ja mestaruuksien perään. Siihen kelkkaan oli lopulta hyvä hypätä mukaan - ostin myös pelipaidan ja kilpilipun :P

Lisätään tähän vielä, että Hjalliksen lisäksi inhosin suunnattomasti Wade Immosta ja Törmäsen Anttia sekä Ottoa. Ällöttäviä elviksiä. Sitten vielä yksi näistä inhokeista valmentaa synnyinkaupunkini suosikkiseuraa nykyään. Elämä on :)

Niin se joskus menee. Vaikka puhunkin työläisperhetaustasta huolimatta suht hyvää ruotsia ja pahvit korkeakoulusta on taskussa, niin ei minua mikään muu asia yhdistä ifk-henkisyyteen, varsinkaan kun asuin aikoinaan Mellunmäellä Itä-Helsingissä, vain yhden metroaseman päässä Kontulasta, kaiken sivistyksen vastaisen toiminnan mekasta. Silti minusta tuli HIFK:n kannattaja. Elämä menee joskus todella kummallisesti.

Kannatan siis IFK:ta ja 'vihaan' Jokereita, kaikkien ifk-fanien häpeäksi ;)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit
Korjataas hieman vääriä käsityksiä :) ...
Hyvä, että Cobol korjaat käsityksiä lähempää asioita seuranneena. Vähän kauempaa ja katsomosta katsottuna asiat ovat vuosien saatossa vähän värittyneet ja osittain jo unohtuneetkin ;)

Joka tapauksessa monelta osin saamme kiittää Hjalliksen tarmokkuutta Jokereiden menestyksestä ja pitkälti samaa herraa saamme "kiittää" myös vuosien saatossa muotoutuneesta Jokeri-inhosta. Rapatessa roiskuu ja kaikkia ei voi miellyttää ;)
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Joka tapauksessa monelta osin saamme kiittää Hjalliksen tarmokkuutta Jokereiden menestyksestä ja pitkälti samaa herraa saamme "kiittää" myös vuosien saatossa muotoutuneesta Jokeri-inhosta. Rapatessa roiskuu ja kaikkia ei voi miellyttää ;)

Ja kyllähän Hjallis rappasikin. Jos tulosta ei tullut, niin hankitaan kaikki maailman lemiööt ja retskyt. Karavaani kulkee ja koirat haukkuu. Rahaa paloi ja maakunnissa ilkutaan. Mutta eihän se ole kallista kuin köyhälle. Oli Jokerit 1. tai 12. niin palstaa riittää aviiseissa.
Tämäkin on omalta osaltaan aiheuttamaasa lisää närää. Ja kuka siitä välittäisi mitä joku köyhä ja kipee tekee.
 

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
ikaan.

, Hjallis sai luottoa sekä Kummolan kautta ja suhteilla että ihan omilla sukurahoillaan. Harkimo oli merkittävä Hackmanin omistaja ja varmasti moni muistaa ne kypärät :)
Kaikki kunnia kuitenkin Hjallikselle. Iso työ itsensä, Jokerien ja koko suomalaisen jääkiekon eteen. Haastajia ei Suomesta löydy.

Kaudelta 91-92 sellainen hauska tapahtuma että Hjallis on ovelana poikana myynyt ketjut eri sponseille mm.yhden ketjun paidassa oli vermon ravimainokset tai jotkut ravimainokset, toisella Tele jne.

No sitten kävi niin että Tommy Wide tippui kokoonpanosta ja tilalle tuli jonkun muun sponssin ketjusta kaveri ja yksi ravipaita puuttui. Tämän jälkeen alkoi hetkellinen paita shöw eli jokaiselle hommattiin eri sponsin paita koska kuten sanoin paidat oli ketju kohtaiset , ei pelaaja :)

Otto Janecky vitsailikin silloin että jos hän tippuu neloseen juokseeko hän koppiin vaihtamaan paidan ja hakee samalla hänen tilalleen nousseelle tyypille uuden paidan myös.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Tämä on erittäin mielenkiintoinen ketjunavaus, jonka voi jo päätellä viestien lukumäärästäkin. Jokerivihaan, jos sitä nyt vihaksi voi edes luokitella, on ketjussa esitetty syitä, joista voin olla kanssanne samaa mieltä. Harkimo, raha, kannattajien tempaukset ja toivottua/odotettua huonompi menestys saavat muiden joukkueiden kannattajat nauramaan meille, että ähäkutti perkele, vaikka muuten ei seuraisi jääkiekkoa.

Toisaalta kun itse olen pohjoisesta, niin pisti silmään puolivälierien aikana, että aika moni Jokerifani toivoi sitten menestystä HIFK:lle. Entä HIFK-fanit? Siellä näytti olevan enemmän semmoinen meininki, ettei ainakaan Jokeribandwagoniin hypätä. Minä en ainakaan IFK-vaunuun menisi. En edes haluaisi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kaudelta 91-92 sellainen hauska tapahtuma että Hjallis on ovelana poikana myynyt ketjut eri sponseille mm.yhden ketjun paidassa oli vermon ravimainokset tai jotkut ravimainokset, toisella Tele jne.

No sitten kävi niin että Tommy Wide tippui kokoonpanosta ja tilalle tuli jonkun muun sponssin ketjusta kaveri ja yksi ravipaita puuttui. Tämän jälkeen alkoi hetkellinen paita shöw eli jokaiselle hommattiin eri sponsin paita koska kuten sanoin paidat oli ketju kohtaiset , ei pelaaja :)

Näinhän se meni. Hjallis toi bisneksen ja markkinoinnin SM-liigaan. Jälkimmäisestä hyvä esimerkki oli 90-luvun alussa kun Jokereilla oli yhdessä sponsorin kanssa Hesarissa koko sivun mainos yhdestä ottelusta ja jo otsikossa alkoi uho tyyliin:

Tervetuloa Helsinkiin, Pelikaanit
KARUSELLI KÄYNNISTYY KLO 18:30

Ei ihme että pisti vihaksi muualla :)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK, respektit suomalainen Jokerit
Siellä näytti olevan enemmän semmoinen meininki, ettei ainakaan Jokeribandwagoniin hypätä. Minä en ainakaan IFK-vaunuun menisi. En edes haluaisi.

IFK vs. Jokerit on paljasjalkaiselle todellinen viha-rakkaussuhde. Tuon puolivälieräsarjan jälkeen olisin ollut 100% naapurin puolella, jos Ilmalassa olisi välieriä pelattu. Syynä kaikkien aikojen paikalliskausi: 14 (loppuunmyytyä) matsia, joissa todellakin alkoi olla sellaista meininkiä, miksi kiekkoa ylipäätään joskus muinoin ryhdyin seuraamaan.

Ensi vuonna sitten SE, eli paikallisfinaali.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Syynä kaikkien aikojen paikalliskausi: 14 (loppuunmyytyä) matsia, joissa todellakin alkoi olla sellaista meininkiä, miksi kiekkoa ylipäätään joskus muinoin ryhdyin seuraamaan.
Pientä tilastoa tähän väliin. Jokerit ja HIFK kohtasivat tällä kaudella siis yhteensä 14 kertaa ja vetivät Areenalle, Nordikselle ja Stadikalle yhteensä 161 118 ihmistä, eli 11 508 katsojaa matsia kohden. ;) Joo joo, Stadikalle mahtuu ja blaa blaa, mutta kyllä tämä vastakkainasettelu tuntuisi elävän ja voivan hyvin, vaikka välillä toisin väitetäänkin.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Pientä tilastoa tähän väliin. Jokerit ja HIFK kohtasivat tällä kaudella siis yhteensä 14 kertaa ja vetivät Areenalle, Nordikselle ja Stadikalle yhteensä 161 118 ihmistä, eli 11 508 katsojaa matsia kohden. ;) Joo joo, Stadikalle mahtuu ja blaa blaa, mutta kyllä tämä vastakkainasettelu tuntuisi elävän ja voivan hyvin, vaikka välillä toisin väitetäänkin.

Vastakkainasettelu voi ihan hyvin, mutta ei sekään nyt syntynyt kipinä pitkään jaksa jos palataan seitsemään kahdeksaan paikallispeliin kaudessa.

Playoffeissa Jokerit ja HIFK tulevat kohtaamaan seuraavan kolmen kevään aikana ainakin kerran, olen täysin varma siitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös