En ymmärrä tätä: minkä takia yhdenkään liigaseuran pitäisi välittää tippaakaan jonkun toisen - kilpailevassa sarjassa toimivan - seuran sopimuspelaajien edusta.
Toisaalta tuossa liigaseurat ampuvat osittain itseään jalkaan. Tarjolla olisi ollut tasonsa näyttäneitä suomalaisia, joiden taustat varmasti tiedetään ja joille ei tarvitse pankkitilejä availla, pelätä jefun näkymistä tai arvailla jalan riittämistä. Peltolan alkukausi esimerkiksi näytti sen, että hän mahtuisi pelillisesti moneen liigajengiin ja jopa vahvistaisi näiden puolustusta. Oikein hoidettuna lainakuviot tukisivat kaikkia kolmea (Jokerit, pelaaja, liigajengi) ja vain räikeimmissä tapauksissa tai pahoilla värilaseilla tuosta saisi jonkun huoraamiskuvion, alistumisen tai vastaavan. Esimerkiksi väittäisin Pelsujen hyötyneen enemmän Peltolan kuin Niemelän lainadiilistä.
Huikea matsi tänään. Vastassa Euroopan kovin jengi, täysi tupa, hyvä fiilis ja 3 pistettä tuomarien vislailusta huolimatta. Yksi parhaista runkkarimatseista tällä vuosituhannella, ehdottomasti. Mä olen jo pari kertaa sen todennut, mutta todetaan vielä kerran: tuossa jengissä on munaa. Tuota jengiä on oikeasti kiva seurata ja hallilla on eri negatiivisista asioista huolimatta varsin kivaa. Ja jos tammikuussa se 45-50k katsojaa on käynyt hallissa ilman mitään varsinaisia ilmaislippukampanjoita, niin en taida olla ainoa näin ajatteleva.
Harmittaa ja pelottaa vain tämä viimeisimpien matsien tuomarityöskentely. Parissa viime matsissa vihellykset ovat menneet niin yksipuolisesti, että melkein tekisi mieli ajatella tuomarien olevan Jokereita vastaan. Mitenkään poikkeuksellisen paljon/helposti meille ei jäähyjä ole vihelletty, mutta nyt pari matsia putkeen vastustajat ovat päässeet aivan helvetin vähällä. Toivottavasti ainakaan pleijareissa ei tätä "kahden linjan systeemiä" nähdä, niin käsittämätöntä skeidaa on nyt nähty.
Hyvä peli tänään Semiriltä. Helvetin paljon rouhintaa, pari painavaa taklausta, vastustaja tanssille ja melkein teki jopa maalin. Vähän kuin käänteinen JMA: JMA tuntui olevan tänään sysipaska, mutta niin vain se niittasi voittomaalin aivan karmealla lämärillä ja oli väärän vaihdonkin riskillä järjestelemässä ensimmäistä. Fanipojaksi en ala, mutta mulle riittää matsin ratkominen jos sen hintana on pari lepsua erää.
Vaikea tätä on uskoa. Jokerit myy hyvin, pelaa helvetin iloista lätkää ja kaataa säännöllisesti mantereen kovimpia ja rikkaimpia jengejä. Kauden alla jos mulle olisi etukäteen näytetty 18.1.2015 sarjatilanne ja matsien lopputulokset, olisin nauranut. Joku Lokomotivin tilanne olisi ollut lähempänä omaa arviotani: pleijaripaikasta taistelu, satunnainen isojen haasto ja that's it. Mutta en valita, vaan toivon jopa lisää. Vaikka terävin kärki on kapea, tällä jengillä voidaan vetää hyvät pleijarit.