Kaunis kirjoitus Syndiltä.
Jokereiden KHL:n siirtymisellä ja HIFK:n suuntautumisella länteen voi olla hyvinkin tervehdyttävä vaikutus koko Suomen jääkiekolle. Voidaan vihdoinkin opetella keskittymään itse peliin ja ehkä aikanaan opimme arvostamaan näitä Helsingin keskinäisiä koitoksia kun niitä joskus aikanaan taas tulee. Viime vuosina kun emme ole niitä enää arvostaneet.
Meikäläisen puolesta mukavaa matkaa Venäjälle ja toivotaan että meikäläisen skeptismi talouden suhteen on ylimitoitettua.
Kiitoksia toivotuksista, ja itsekin tuumin että tämä voi tehdä hyvää kaikille täällä pääkaupunkiseudulla: Jokerit ja HIFK voivat nyt keskittyä omiin sarjoihinsa, ilman että täytyy koko ajan peilata siihen mitä toinen tekee. Se on viime ajat ollut niin (tuota HIFKn parin vuoden takaista mestaruutta lukuunottamatta) että kirjoitetaan kaudella mitä tahansa, niin mestaruudet lopulta ovat valuneet Kehä IIIn ulkopuolelle. Ehkä nyt ehtivät molemmat huomata että muitakin seuroja pelaa sarjoissa.
Myös Espoolle tämä on loistava tilaisuus koittaa tulla HIFKn todelliseksi paikallisvastustajaksi - naapurikaupungin seurat vastakkain kun on toisaalta hyvin herkullinen asetelma.
Itse jään miettimään sitä mistä se tärkeä spesiaalivastustaja meille puolestaan saadaan. Toki voi koittaa miettiä sitä "ulkomaalaiskorttia", jolloin kaikki ovat rakkaita vihollisia, mutta ei se niin mene. Myöskään lähin seura ei automaattisesti ole se "rakas vihollinen", kun tässä tapauksessa se taitaa olla SKA, jonne on silti matkaa jo melko määrä, ja heillä on jo ennestään Pietari-Moskova-hegemoniakisa päällä. Eikä se etäisyys mitään edes merkkaa: jos HIFKä ei olisi, mun olisi tosi vaikea kuvitella että Pelicans ja HPK olisivat olleet ne pakkovoittaaainakinnoi-seurat. (Espoota on minun paha laskea, kun siellä olen aina välillä asunut, eikä mun lapsuudessa edes siellä ollut merkittävää seuraa, se oli aina HIFK-Jokerit pennusta asti. Kiekko-Espoo/Bluesin tulo oli lähinnä sellainen positiivinen ylläri, muttei herättänyt intohimoja kun puoli oli jo valittu. Ei sitten inhoakaan taustastani johtuen)
Kun mietin mitkä seurat ovat mulle merkinneet HIFKin lisäksi, niin ne ovat kai TPS ja Kärpät (Tamperelaisseurat ovat musta olleet Espoon tapaan aina jotenkin symppiksiä). Ja kun pohdin miksi, niin se kai johtuu siitä että on mieltänyt niitä vastaan olleen usein kovan kilpailuasetelman mestaruuksista. Kärppien kanssa tosin on otettu yhteen nousukahinoissakin... Joten jos tuo on noin mun tunteeni osalta, niin monta vuotta menee ennenkuin sydämeni kokee, mitkä seurat ovat samalla viivalla ja pakko voittaa erityisesti, ja joille häviämistä inhoaa enemmän kuin muille. Mahdollinen lohkojako toki vaikuttaa tähän merkittävästi.
Mutta saas nähdä saanko elää niin kauan vielä, että tunnen KHLn omakseni, ja löydän vastustajani (Ehkä ensi vuonna täytyy jonkun avata tänne ketju "Kuka on Jokerien spesiaalivastustaja mielestäsi"). Täytyy kuitenkin koittaa suhtautua tähän avoimesti, näillä mennään.
CHLstä sanon vain sen, että jos kerran muut torppasivat siirron, niin ymmärrän heitä täysin viime kesän jäljiltä. Ja arvaan myös että kun Jokerien uusilla omistajilla on läheiset suhteet mm. SKAhan ja koko KHLn johtoon, niin sieltä on myös käytetty kiristysruuvia "kaikki tai ei mitään". Nyt oli sitten ei-mitään. En osaa olla pahoillani, kyllä on ihan tarpeeksi puuhaa yrittää pärjätä KHLssä ja opetella sitä ensi kaudella.