Eikös täälläpäin yhtä ruotsalaistakin seuraa, jonka omistajien voidaan sanoa omaavan ruotsalaisia nimiä, mielletä töölöläiseksi tuotteeksi jo nykyään? Toki aikaahan se on vienyt... Eiköhän tässä ketjussa saada tänään taas kunnollinen ifk-fanien armeija kertomaan "totuuksia" miten koko "venäläis"-Jokereitten idea on väärin eikä siitä voi mitään hyvää seurata. Hyvää komiikkaa luvassa siis loppupäiväksi
Kuten varmasti tarkkasilmäisenä huomasit, tuomitsin molemminpuolisen "kansallisuushuutelun". Kyllä, itse miellän HIFK:n töölöläiseksi tuotteeksi. Ruotsalainenhan HIFK ei koskaan ole ollutkaan, suomenruotsalainen tai ainakin kaksikielinen kyllä. Joukkueen määritteleminen ruotsalaiseksi on silkkaa vastustajien huvia, jota on jatkunut kymmeniä vuosia.
Mitä "totuuksiin" tulee, niitä on Jokereiden nykyisessä tilanteessa olemassa ehkä vähemmän kuin koskaan ennen. Joukkueen tulevaisuushan on pitkälti hämärän peitossa, niin positiivisissa kuin negatiivisissakin asioissa. Hyppäys KHL:ään on todella uskalias, mikä on mielestäni suuren hatunnoston arvoinen teko. Myönnän, että tulevina kausina kaipaan Jokereita, jota on rakkaana vihollisena tullut seurattua varsin tarkasti. Siksi minua kiinnostaa myös se, millainen Jokereiden tulevaisuus on. Ajoittainen kritiikin tai epäluulojen esittäminen ei aina ole vittuilua, vaikka se tulisi vastustajan leiristä.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että on todella väsynyttä, jos vastustajat rientävät sankoin joukoin kertomaan, että kaikki Jokereiden toiminta on väärin eikä siitä voi mitään hyvää seurata. Tietysti suuresta osasta Jokereiden tulevaa toimintaa voi seurata vaikka mitä hyvää, tuskin kuitenkaan kaikesta. Sama koskee muidenkin joukkueiden toimintaa.
Suomalaiset nyt vain ovat varsin kyräilevää kansaa, joka ei hevin usko naapurin onnistumiseen. Tästä ajattelutavasta toivottavasti päästään tulevien sukupolvien aikana edes vähän eroon.
Ironista kyllä, molemmat helsinkiläisjoukkueet ovat ottaneet viime vuosina askeleita, jotka vastustaja on tyrmännyt monin argumentein: Jokereiden KHL:ään siirtyminen ja HIFK:n Garden-hanke ja eurooppalainen sarja. Ainakin itse vilpittömästi toivon, että kumpikin seura onnistuisi tavoitteissaan, eivätkä ne mahdottomilta kuulostakaan, rohkeilta tietysti.
"Kun ei ennenkään" -ajatteluun ovat myös syyllistyneet molemmat leirit. HIFK:n fanien puolelta on nostettu esiin se, että Jokereiden taloudenhoito ei ole liigassakaan ollut kovin kummoista. Miten se sitten voisi muuttua KHL:n suuremmissa ympyröissä kannattavaksi? Voi se. Siirtyminen uuteen liigaan luo varmasti uutta nostetta, ja mukana olevilla uusilla kumppaneilla on visioineen varmasti paljon annettavaa. Hjallis on sitä paitsi ennenkin tehnyt mahdottomasta mahdollisen, kuten nostanut Jokerit yhdeksi menestyneimmistä suomalaisseuroista ja rakentanut modernin hallin silloin, kun sen onnistumiseen ei juuri kukaan uskonut. Tämän pohjalta olen ihmetellyt Jokeri-fanien epäilevää suhtautumista Garden-hanketta kohtaan. Uudessa Garden-konseptissahan nimenomaan pyritään välttämään niitä virheitä, joita aikaisemmissa halliprojekteissa (Hartwall, Barona) on tehty. Idea on aivan toteuttamiskelpoinen, vieläpä erittäin uskottavasti. Vastaavasti mahdollinen tuleva eurooppalainen liiga on nähdäkseni tulevaisuudessa täysin mahdollinen. Hjallishan kyseisen liigan toteuttamiskelpoisuuden tyrmäsi, mitä hieman ihmettelen. Ajatus on varsin epähjallismainen. Se, ettei Hjallis siinä onnistunut, ei tarkoita, ettei kukaan muukaan voisi siinä onnistua. Hjallikselle jäi eurooppalaisen liigan osalta luu käteen, mutta KHL:n kanssa natsasi. Sellaista se on niin liike- kuin muussakin elämässä. Erilaiset ihmiset ja ideat menestyvät erilaisissa yhteysissä.