Kantaa asiaan sen suuremmin ottamatta, on pakko mainita, että mikäli Jokerit olisi kaikki nämä vuodet pelannut tuossa samaisessa Liigassa, ja vaikka Liiga olisi mennyt siinäkin tapauksessa samaa alamäkeä, niin melkein uskaltaisin väittää, että me fanituksesta sokaistuneet fanit emme sitä niin kovin selkeästi näkisi.
Nyt meillä on eri kulma, kun olemme seuranneet KHL-kiekkoa usean vuoden ajan ja on varmasti luonnollista, että alempitasoinen sarja näyttää todella amatööripuuhastelulta.
Mikäli nyt tapahtuisi paluu Liigaan, niin tämä sama sokaistuminen voisi ihan hyvin olla tiedossa. Alkuun sitä ihmettelisi, että mitä tämä tällainen touhu on, mutta jossain vaiheessa sitä sarjaa varmaan seuraisi ihan yhtä kiihkeästi kuin ennenkin.
Tämä siis pelkkää mutuilua ilman faktoja, kun ei tällaisesta tilanteesta aikaisempaa omakohtaista kokemusta luonnollisestikaan ole.
Jääkiekon fanittaminen kun perustuu hyvin paljon tunteeseen, niin on melko luonnollista, että joku HPK-Tappara näyttää meidän silmiimme huonolta, kun sitä ei katso minkään väristen lasien läpi. Toisena osapuolena kun taas sattuisikin olemaan Jokerit, niin johan muuttuisikin mielenkiintoiseksi, vaikka samat veijarit siellä vastustajajoukkueessa puuhastelisivatkin.
En tätä otteluesimerkkiä ihan hatusta vetänyt, vaan olin joskus ennen korona-aikaa sukulaispojan seurana katsomassa juurikin tuon kaksikon playoff-ottelua ja lähinnä jäi mieleen se tunnelataus katsomossa, kun olemassa oli aitoa vastakkainasettelua, kun Tampereelta oli iso faniporukka huutamassa Kerhon sikakatsomoa vastaan. Tuollaista kokemusta tuskin tulee meillä KHL-ottelussa todistettua.
Pointtina tässä Hämeenlinnan esimerkissä siis se, että en muista itse kenttätapahtumista mitään muuta kuin sen, että Tuukka Mäntylä teki maalin, eikä tainnut sekään olla mikään taitomaali tai joukkuepelin upea lopputulos. Ei siis varmaan ollut minun silmiini kovinkaan upea kokemus itse pelin osalta, mutta katsomotunnelma jäi kyllä positiivisena mieleen.
Lisättäköön vielä pienellä, että en ihmettelisi, vaikka Liigan taso olisikin laskenut. Siellä on ihan liikaa joukkueita ja se on jo minun mielestäni aika selkeää matematiikkaa, että se tarkoittaa tason laskua Suomen kokoisessa maassa.