Mitä merkitystä on valuutan kansalaisuudella jos pyritään rakentamaan menestyvää joukkuetta? Mulle kävisi, että vaikka Bulgarialainen mafioso omistaisi Saipan jos tekisi fyrkallaan Sputnikista mestarin. Tuomarien lahjomattomuus tai oikeudenmukaisuus voi olla asia erikseen Khl:ssä?! Tarkoitan sitä, että viime kädessä raha ja toimintakulttuuri ratkaisee menestyksen.
Entäpä jos tämä bulgarialainen mafioso menestystä hakiessaan tuhoaisi SaiPan oman identiteetin, tekisi joukkueesta sellaisen ettei sillä ole mitään yhteyttä siihen SaiPaan jota olet oppinut rakastamaan ja kannattamaan? Onko se raha ja taustat ihan kaikessa - kaikille - sama?
Minä voin tunnustaa, että minun olisi vaikea jatkaa jonkin joukkueen kannattamista, jos sen identiteetti muuttuisi täysin - etenkin jos muutos tapahtuisi vuodessa parissa. Asetelma muuttuisi toiseksi, jos sen perinteisen identiteetin muuttuminen tapahtuisi hitaasti vuosien kuluessa, tuolloin tosin ei enää voidakaan puhua identiteetin tuhoamisesta vaan hitaasta muuttamisesta.
Minulla on selkeät rajat, ihan kaikkea en voi hyväksyä - jos muutos on liian suuri, jos se sotii omaa ideologiaani/kuvitelmaani vastaan, siirryn taustalle. Henkisellä tasolla en välttämättä joukkuetta (perinteistä joukkuetta) unohtaisi, mutta ei minua näkyisi hallilla, ei tuomassa rahaa joukkueelle, enkä minä joukkueen puolesta eläisi - saatika kuolisi. Joukkue olisi kokonaisuudessaan kokolailla EVVK.
vlad