Miksi jättäisin IFK:n jos se putoaisi Mestikseen? Olen käynyt IFK:n futismatseissa vielä alemmallakin tasolla ja jos kuvittelit että kyse oli jostain sarjatasosta tai pelin tasosta niin ymmärsit väärin. Jos IFK siirtyisi pelaamaan ylikansalliseen länsieurooppalaiseen liigaan tai skandinaviseen liigaan niin seuraisin perässä. Mutta KHL edustaa minulle Venäjää, vaikka täällä nyt raivosasti taas korjataan edellistä kirjoitustani, jossa mainitsin Jokerien siirtyneen Venäjän liigaan.
Sama täysin sekava höpinä siis jatkuu. Ymmärsinkö siis oikein, että pysyt IFK:n fanina sarjasta riippumatta niin kauan, kunhan sillä sarjalla ei vain ole mitään tekemistä Venäjän kanssa? Eli Venäjä on siis tässä se ultimaattinen syy miksi oman joukkueen kannatus tulisi lopettaa? Mitä tapahtuu, jos CHL laajenee ja IFK pelaa aktiivisesti sitä ja mukaan tulee myös merkittävästi KHL-seurat? Ei todennäköisesti mitenkään sinun kohdalla, koska olet ilmeisen taitava muokkaamaan ajatuksia ja hyväksymisiä palvelemaan omaa ajatusmallia ja seuran kulloistakin tilannetta ja tossa tapauksessa kyseessähän olisi varmaankin vain "Länsi-Eurooppalainen sarja, jossa nyt sattuu olemaan muutama venäläinen joukkue mukana", eikö? Niinkuin sanottu, sulla on ihan täysi oikeus kannattaa valitsemallasi tavalla, oli se seurauskollista, sarjauskollista, valtioihin liittyvää, sponsoreihin liittyvää tai mitä tahansa muuta maan ja taivaan väliltä. Mutta yritä nyt ymmärtää, että samalla tavalla mulla on oikeus jatkaa omien värien kannattamista, pelasi joukkue sitten Siperian perukoilla, KHL:ssä, Liigassa, Mestiksessä, SHL:ssä tai Manhattanin piirisarjassa. Pysyisitkö IFK:n kannattajana, jos seurasta ostaisi 49% Börje Stockholmare ja IFK siirtyisi pelaamaan SHL:ää? Tottakai, koska Venäjä ja Putin ja toisaalta IFK palaisi siinä sinne sukujuurilleen ja täysin hyväksyttävään sarjaan, vaikkei kotimainen Liiga olekaan?
Juri Gagarin oli Neuvostliiton suurin kansallissankari ja propagandan keulahahmo. Minulle hän edustaa jotain ihan muuta kuin maintsemasi asiat. Kanada on hieno maa ja kaiken lisäksi kiekon kotimaa, eli ihan hyvä nimi kannulle. Jos Kanada-maljan nimi jostain syystä olisi Neil Armstrong malja niin pitäisin nimeä todella hölmönä mutta ei se minua muuten häiritsisi. Siinä ei olisi mitään negatiivista latausta, siis minun kannaltani.
Koko saivartelu jonkun pokaalin nimestä on juuri sitä itseään, turvaa saivartelua. Pokaaleilla on mitä ihmeellisimpiä nimiä sarjasta toiseen ja silloin, kun se pokaali on voittaneen joukkueen kapteenin käsien päällä, sillä nimellä ei ole paskankaan merkitystä, paitsi sille yhdelle sarjan ulkopuolisen joukkueen nurkassa mököttävälle fanille. Siinä tilanteessa vain sillä on merkitystä, että joukkue on selvinnyt koko kauden kestäneestä sarjasta voittajana.
No, korjataan nyt sitten että jos IFK siirtyisi KHL:ään ja pelaisi ottelunsa Helsingissä, niin en siltikään kävisi niissä peleissä. Harmittaisi todella paljon mutta kai sitä vaan pitäisi toivoa että se joukkue joskus palaa kotiin. Pointtini oli siinä että seurauskollisuudessa on kaikilla oma rajansa, ja kaikkien joukkueiden faneilla se raja ei välttämättä ole samassa kohdassa. Uskokaa pois, kyllä Jokereillakin se raja kulkee jossakin. Peliasun värien vaihtaminen, logon vaihtaminen, nimen vaihtaminen, kotikaupungin vaihtaminen jne. Eli jossain kulkee se raja jolloin seura on hylännyt faninsa, eikä päinvastoin.
Taas täysin päätöntä ajatuksenjuoksua. Tottakai raja menee jossain mihin asti kannatetaan. Mulla ja todennäköisesti monella muullakin se ultimaattinen raja menee siinä, että kannatetaan Jokereita. Mitä ihmeen höpötystä toi on ja miten se edes liittyy Jokereihin tai IFK:hon tai mihinkään kannattamiseen, että vedetään raja siihen, kun nimi, logo, kotikaupunki, värit on vaihdettu? Eihän sillä joukkueella ole enää mitään tekemistä Jokereitten kanssa, kun vaihdetaan kaikki mahdollinen, niin miten siinä voisi edes Jokereita kannattaa. Nythän sä puhut jostain NHL:n tyyppisestä tilanteesta, jossa seura on muuttanut toiselle paikkakunnalle, vaihtanut kokonaan omistajia ja seuran nimi muutettu. Toisinsanoen entinen seura on lakannut olemasta ja uusi seura jossain muualla on aloittanut toimintansa. Sitä ei tietääkseni ole käynyt Jokereitten kohdalla. Korjaa toki jos olen väärässä.