Ajattelin tuoda edellä käytyyn keskusteluun mukaan pari omaakin mielipidettä. Ensinnäkin se on Jokereiden oma ongelma, jos omat junnut eivät ole tarpeeksi laadukkaita edustusjoukkueeseen. Silloin organisaation pitäisi varmaan tuottaa laadukkaampia junnuja ja panostaa entistä enemmän valmennukseen ja harjoitteluun, jos junnuja halutaan tuottaa suoraan edustukseen. Kyllähän muutkin KHL-joukkueet kykenevät tähän, tosin hiukan pienemmässä mittakaavassa kuin Liigassa, joten miksi ei siis myös Jokerit? Toisekseen en näe suurta ongelmaa siinä, jos jokin lupaava jokerijunnu tekee parin vuoden sopparin johonkin liigaseuraan. Mitä sitten? Kyllähän nämä kaverit myöhemmin Jokereihin takaisin pääsevät, jos ovat tarpeeksi hyviä ja he ovat vanhassa seurassaan valmiit pelaamaan KHL:llää.
Sitten tähän HIFK vs Jokerit asetelmaan. Silloin kun Jokerit pelasi sm-liigaa, niin voiton tullessa mieleen ei kyllä koskaan juolahtanut huutaa "Jee Helsinki!", "Hyvä Helsinki", "Helsinki voitti!" tai jotain muuta yhtä omalaatuista. Enemmän olen ollut linjalla "Jee Jokerit!". Minulle on aina riittänyt se, että seura pelaa Helsingissä, jotta voin seurata seuraa mahdollisimman läheltä. Ei tämä kuitenkaan sitä tarkoita, etteikö Jokereilla olisi identiteettiä. Jo Jokereiden kotisivuilla hyvin näkyvästi tuodaan seuran historiaa ja juuria esille ja niistä ollaan selvästi ylpeitä. On kuitenkin eri asia kunnioittaa ja olla ylpeä omasta taustastaan, kuin antaa oman taustan ja historian rajoittaa nykyisyyttä ja olla jossain määrin sen kahlitsema. Jokerit on aina ollut paljon enemmän ulospäinsuuntautunut kuin HIFK, eikä menneisyyden ole annettu estää etenkään Harkimon kaudella isoksi kasvamista ja kansainvälistymistä. Minulla on sellainen käsitys, että tämän seurauksena Jokereiden kannattajakunta on myös paljon monipuolisempi taustoiltaan ja ajatuksiltaan kuin HIFK:n ja ainakin minä koen asian vain positiiviseksi.
Olen myös vähän hämmästynyt tästä pinnalle nousseesta Helsinki-teemasta, koska oman muistini mukaan silloin, kun Jokerit pelasi sm-liigaa, niin HIFK:n kannattajien mielestä stadi loppui kai jonnekin Nordiksen ja Sörkan paikkeille ja näistä paikoista itään / pohjoiseen ei ollut niin väliä, koska nehän oli sitä vähempiarvoista Jokerialuetta. Silloin kun Jokerit pelasi sm-liigaa, HIFK ja Jokerit edustivat mukamas eri alueita, joten minusta tämä Helsinki-keskustelu KHL:n suhteen on täyttä paskanjauhamista. Ei Jokerit ole koskaan koko Helsinkiä edustanut HIFK:n fanien mielestä. Ei alueellisesti eikä muutenkaan. Joten on todella outoa keskustella Jokereiden helsinkiläisyydestä tai sen vähenemisestä HIFK:n kannattajien kanssa.
Olen iloinen, että Jokerit pelaa nykyisin KHL:ssä, koska vastakkainasettelu meni aivan liian pitkälle etenkin mediassa. Ilmapiiri oli täysin myrkyttynyt jo ennen KHL:ään siirtymistä, ja on hienoa, että nykyisin voi keskittyä taas pääasiallisesti jääkiekkoilullisiin asioihin ja kannattamiseen typerän vastakkainasettelun sijasta. Toki kyllähän sen perinteisen vastakkainasettelun voi vielä mediastakin huomatta, esim. HS:n Miettinen oli vielä viime keväänä ylpeä kolumnissaan siitä, että HIFK:n Playoff kevät kesti ajallisesti pitempään kuin Jokereiden. Tuo oli se taso, jolle urheilujournalismi Suomessa Jokereiden suhteen vajosi. Ei ole ikävä.