Sattui mökillä saunaa lämmittäessä silmiin tämä väite. Kumotaan se. Oikeissa brändeissä HJK:lla on matkaa Liigan kärkivaiheille ja Liigan kärkivaiheilla taas iso matka Jokereihin. Asiaa on tutkittu montakin kertaan. Uusimman tutkimuksen tekijänä on Jalkapalloliigan markkinointijohtaja Risto Oksanen. Tutkimus on ajankohdaltaan siitä hyvä, että Jokerit on sen aikana pelannut KHL:ää. Oksasen mukaan HJK:n brändiarvo on noin 9.2 miljoonaa euroa ja vertailussa Liigan kanssa HJK sijoittuu "hyvälle keskitasolle."
Jokerien brändiarvon voi arvioida samoilla kriteereillä kuin muidenkin. Oksasen mukaan brändi ei ole logo eikä tuote, vaan asiakaskokemus. Varsinainen arvo on se, paljonko brändi tuottaa rahaa seuralle. Jokerit tuottaa arviolta noin 10 miljoonaa euroa eikä tähän summaan yllä mikään muu suomalaisseura. Kun mukaan otetaan asiakaskokemukset ja Jokerien noin 310 000 kausikatsojan määrä, Jokerit on puolueettomasti katsoen ihan omissa sfääreissään.
Alla Ojasen tutkimuksesta:
HJK:lla arvokkain brändiarvo jalkapalloseuroista