Siirretty positiivisuusketjusta, kun sivuaa ehkä enemmän tän ketjun aihetta.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nyt karataan aika pitkälle positiivisuusketjun kamasta, mutta menkööt. Ihan yhtä paljon on näyttöä, kuin järjestäytyneestä rikollisuudesta tai korruptiosta yleensä on.
Lasketaan positiiviseksi, että asiasta on keskustelua ja saattaa tulla uutta tietoa itse kullekin.
Mikäli nyt edes vähän lueskelee edes esille tulleita keissejä KHL:n johtohamojen syliin pudonneista hankkeista mm. Krimillä ja hyvin erikoisista omaiduuden siirto järjestelyistä/kaupoista voinee laske 1+1=3.
Kyllä mä noista Krimin siltahankkeista, Sotshin rakentamisten rahavirroista ja monesta muustakin KHL:n oligarkkien epäilyttävistä toimista olen hyvin tietoinen, enkä mä niitä vähättele millään muotoa. Todella kyseenalaista ja tuomittavaa toimintaa kaikinpuolin ja sitä tuskin kukaan kieltää. Sen sijaan mä kysyin esimerkkejä millä tapaa KHL:n yksi isoimmista tarkoituksista on rahanpesu ja siihen mä en nähdäkseni ole mitään esimerkkejä vielä saanut. Voi toki myös olla, että rahanpesu terminä on sulle jotenki vieras ja se ehkä tuli kirjotettua ennenkuin sen enempää asiaa ajattelitkaan, mutta mielellään mä silti vielä kuulisin siitä konkreettisia esimerkkejä. Ainoa konkreettinen esimerkki mikä itselleni nyt tulee mieleen, on palkkojen maksaminen käteisellä joissain seuroissa. Olen kuitenkin siinä uskossa, että pelaajat saavat noissakin tapauksissa kuitit, mistä käy ilmi rahojen alkuperä. Kuittien todenmukaisuutta on tietenkin täältä käsin vaikea arvioida, mutta mikäli siinä rahanpesua on, niin monella suomalaisellakin pelaajalla saattaa tulla vielä kuumat paikat, kun olisivat siinä tapauksessa osallistuneet järjestelmälliseen rahanpesuun. Ja toisaalta olisihan se aika idioottimaista rahanpesua antaa rahansa pois, kun rahanpesun yleinen tarkoitus kai kuitenkin on saada epäilyttävää alkuperää oleva raha siirrettyä tavalla tai toisella viralliseksi omaan käyttöön. Kenties lipputulot voi sitten pitää kokonaan itsellään, mutta se on vain pieni murto-osa siitä, mitä sitä rahaa käytetään palkkojen maksuun, joten en nyt aivan täyteen takuuseen mene palkkojen käteismaksun ja rahanpesun yhtälöstä. Edelleen, en mä kiellä etteikö siellä rahanpesua voisi olla, mutta kun noin selkeästi ilmaisit asian käytännössä faktana, niin siksi olisi kiva lukea enemmän aiheesta.
Mikäli nyt oikein muistan niin olet aikaisemmin korostanut KHL:n urheilullisia arvoja. Pystytkö valaisemaan jotain KHL:n juniorituotannosta ja varsinkin junioripelaajien tiestä edustukseen? Itse olen koko KHL touhua seurannut vasta niin vähän aikaa, että en väitä olevani täysin perillä miten hommat skulaa. Mielelläni kuulisin tästä enemmän.
Riippuu tietenkin mitä kukin ajattelee urheillullisilla arvoilla, mutta et kai sä ihan täysin väärässä ole tossa, että mä olen korostanut urheilullisia arvoja. Tausta-asioista KHL:n kohdalla mä tykkään hyvin vähän ja usein en ollenkaan. Siitä ei kuitenkaan päästä mihinkään, että sarja on selkeästi maailman toiseksi paras kiekkoliiga ja selvästi parasta mitä Euroopassa on nähtävillä livenä. Pelit ovat oikeasti laadukasta kiekkoa ja viihdettä ja kyllä mä sitä mielelläni katselen. Sitä mä en taas ymmärrä miten tämä nyt ihan suoraan liittyy juniorituotantoon ja millä tavalla se liittyy muhun? Tietääkseni en ole mistään juniorituotannoista koskaan puhunutkaan KHL:n kohdalla vaan pelkästään itse sarjasta. Siitä ei myöskään itselläni ole juurikaan kummempaa tietoa, mutta nopealla selvityksellä sieltä löytyy kyllä myös KHL:n junioriliiga, josta voinet itsekin bongata tuttuja joukkueita. En edes yritä tietää mikä heidän tarkka suhteensa on KHL-seuraan, mutta kyllä mä jaksan uskoa, että esimerkiksi perinteisillä seuroilla on ihan oikeatakin juniorituotantoa, kuten vaikkapa ZSKA:lla tai Kazanilla. Se vähä mitä itse olen seurannut junioreita, niin käsittääkseni Venäjän juniorisarjat ja joukkueet ovat vieläpä todella kovatasoisia. Olenko aivan hakoteillä? Korjaa toki, jos näin on. Tietääkseni KHL:ssä on myös venäläisillä seuroilla ollut pakko toisen maalivahdin olla venäläinen, jotta oman maan kiekon taso nousisi silläkin puolella. Onko näin tällä kaudella enää, en ole varma. Kokoonpanossa saa myös olla kaksi juniori-ikäistä pelaajaa tietyillä ikärajoituksilla, jonka johdosta esim Saari mahtui usein Jokereiden kokoonpanoon. Käsittääkseni tämäkin voidaan katsoa junioritoiminnan ja heidän kehittämisen edistämiseksi? Jos katsot vaikkapa ZSKA:n pelaajia, niin paljon on joukkueessa vieläkin paikallisen kiekkokoulun käyneitä pelaajia lähinnä Krylia Sovetov Moskva- ja Krasnaya Armiya Moskva-joukkueista eli ihan niitä paikallisia junnuja, jotka ovat ajan myötä päässeet alueen ykkös seuraan vrt. Evu->K-Vantaa->Jokerit. Magnitogorskissa on useita paikallisten kiekkokoulujen kasvatteja, kuten myös Kazanissa. Ja on siellä myös tietenkin niitäkin seuroja, millä ei ole yksinkertaisesti mitään junioritoimintaa tai välttämättä edes paikallisia kasvattiseuroja. Sotshi saattaa hyvinkin olla yksi sellainen, en osaa varmasti sanoa, enkä nyt jaksa Googlesta etsiä siitä varmistusta. En myöskään tiedä miten noi alueen kasvattajaseurat ovat suoraan linkittyneitä KHL-seuroihin vai onko ollenkaan, mutta Kazanissakin juniorijoukkue kulkee ihan vain AK Bars Kazan-nimellä. Toi nyt oli aika nopeaa selvittelyä Googlen ja Eliteprospectsin kautta, minkä varmaan jokainen pystyy samassa ajassa tekemään. Joku asiasta enemmän tietävä voisi ilman muuta asiaa vielä valoittaa tarkemminkin, koska tosta en tosiaan itsekään paljoa tiedä.
Sen kuitenkin osaan sanoa, että ei NHL-seurojen junioritoiminta ja heidän nostaminen edustukseen ainakaan paremmalla tasolla ole kuin KHL:ssä. Mutta sä varmasti valmiiksi piditkin NHL:ää "ei-urheilullisena-sarjana", koska otit asian puheeksi myös KHL:n kohdalla, eikö? Selvästikin rivien välistä voi lukea, että sun mielestä urheillullisen sarjan määritelmään vaaditaan myös oma juniorituotanto ja heidän tiensä siloittaminen edustukseen? Vai onko tämä taas niitä asioita missä KHL tekee täysin väärin, mutta NHL:n kohdalla sama asia voidaan unohtaa, koska Putin ja Venäjä?
Kritiikkiä saa ja pitääkin antaa ja KHL:n kohdalla siihen on jatkuvasti syytäkin, mutta suosittelen silti pitäytymään edes hatarissa faktoissa, kun ton tyyppisiä väitteitä alkaa heittelemään ilmoille.