Pelasiko Porvoon Hunters huikeaa lätkää? Tuliko Vantaalta Määtän aikana solkenaan ukkoja Liigaan tms? Oliko Määttä vuoden valmentaja? Vai mihin tämä usko perustuu?
Mulla ei ole mitään käsitystä Huntersin pelistä, mutta jostain syystä jätit näistä kysymyksistä pois aika ilmeiset meriitit u-20 sarjasta. Siellä Määttä nimenomaan oli vuoden valmentaja ja seuraavalla kaudella toi yhden sarjan nuorimmista joukkueista upeasti hopealle. Kelpasipa Tero myös alle 18-vuotiaiden maajoukkueen valmennukseen, joten on sillä ainakin hyviä kavereita oikeilla paikoilla jos ei muuta.
Tästäkin asiasta on vaihteeksi saatu todella mustavalkoinen. Jos ei oltu yhteen play-offsarjaan tyytyväisiä, niin luonnollisesti ratkaisu on potkia kaikki. Kun ei tällä joukkueella ja valmentajalla ensimmäisellä yrityksellä voitettu mitään, niin ei voida enää koskaa myöhemminkään voittaa. Kaudet ovat veljiä keskenään ja kuuden ottelun otannat määrittävät kaiken. Minun mielestäni Määttä voi hyvinkin riittää ihan miten pitkälle tahansa ja samalla tavalla on mahdollista että hänet joudutaan jossain kohden seuraavalla miehellä korvaamaan. Kyse on siitä millaiset valmentajat meille ovat ensi kaudelle realistisia ja miten todennäköistä vaihtamalla on saada parannusta tilanteeseen. Minulla ei ole riittävän hyvää kristallipalloa, joten olen taipuvainen korostamaan jatkuvuutta. Keskimäärin valmentaja ja valmentajalle kasattu joukkue parantavat toiselle kaudelle. Parhaimmillaan Jokerit oli pitkiä aikoja sarjan paras joukkue jo tällä kaudella, joten valtavaa harppausta ei tarvita jotta menestys paranee huomattavasti.
Kun puhut että Määtän onnistumisesta kertoo ainoastaan USKO, niin ihan yhtä uskon asia on että hän ei kykenisi tästä kaudesta ottamaan tarvittavia oppeja mukaan. Meillä on perusteita puolesta ja vastaan ja kyse on ainoastaan siitä mitä painottaa ja minkä verran. Samaa uskoa vaatii se väite, että joku muu onnistuisi samalla materiaalilla paremmin. Minä koen että paljon enemmän uskoa vaatii se, että homma kokonaan räjäyttämällä saataisiin paremmat eväät ensi kaudelle kuin vanhan pohjan pienellä viilauksella. Sinä ja muut saatte aivan vapaasti olla eri mieltä, mutta on kohtalaisen naiivia väittää että se omakaan näkemys perustuisi jollekin muulle kuin mutulle. Täällä on kategorisesti haukuttu vähintään viimeiset 15 vuotta jokainen Jokereiden valmentaja paskaksi. Joko meillä on ollut ihan todella huonosti johdettu urheilupuoli, tai sitten kannattajilla on tapana etsiä syyllisiä sieltä mistä se on helpointa silloin kun ei asioista riittävästi ymmärrä. Mahdollisesti molemmat.
Ja loppukaneettina sen verran, että ei minun oikeastaan edes tarvitse uskoa Teroon jos uskon joukkueen johtoon. Siellä on huomattavasti minua enemmän valmentamisesta ja joukkueen tilanteesta kartalla olevia ihmisiä päättämässä asioista. Jos he ovat sitä mieltä että Määtän kannattaa jatkaa vielä seuraavalle kaudelle, niin luotan siihen. Jos sieltä kesällä tai kauden mittaan näytetään koutsille ovea ja tuodaan uusi mies sisään, niin varmasti sekin on siinä tilanteessa perusteltu riski. Siinä vaiheessa luottoni alkaa kuitenkin horjumaan jos kukaan ammatikseen näitä asioita miettivä käyttää päätöksenteossaan tukena fanien näkemyksiä keskustelupalstalla. Ei sillä ole yhtään mitään väliä mitä minä olen asiasta mieltä, joten en oikein ymmärrä miksi täällä niin kärkkäästi huudellaan erimielisiä paikalle. Me voidaan aivan hyvin olla asiasta eri mieltä ja se on ihan ok.