Mitä joukkueet yleensä tekevät jos vaikkapa ykkössentteri ja kolmossentteri loukkaantuvat samanaikaisesti?
Muut peluuttavat tuossa tilanteessa joukkueen muita senttereitä ja nostavat niitä ylöspäin esimerkiksi 2-ketjun sentteri pelaa sitten 1-ketjun keskellä jne. Jokereilla ei vaan satu olemaan sitä 2-sentteriä rosterissa, vaan siellä on ainoastan 1- ja 3-sentteri. Tuossa skenaariossa siis Jokereilla ei sitten olekaan enää olemassa niitä muita senttereitä, joita nostaa ylöspäin ketjuhierarkiassa. Kun molemmat loukkaantuvat, on hyökkäyksessä pelkkiä laitureita tarjolla. Kyllä mä ainakin olisin huomattavasti luottavaisemmin mielin, jos kahden sentterin loukkaantuessa joukkueessa olisi vielä terveenä olevia senttereitä rosterissa mielummin vähintään 2 kpl, mutta optimitilanteessa 4 kpl, joista osa pelaa laidalla kaikkien ollessa terveenä. Sentterin on kuitenkin lähtökohtaisesti paljon helpompi pelata laidalla laadukasta peliä kuin laiturin keskellä.
Senttereihin täällä valloillaan olevalla logiikalla voidaan ajatella myös, että miksi joukkueessa on 8 puolustajaa rosterissa? Kyllähän nyt 4 pitäisi riittää, kun siellä on Mäenalanen, Pihlström ja Junttila, jotka voidaan laittaa pelaamaan sitten vaikka puolustajan paikalle ja lähteä näillä kauteen. Ja mitä sitten jos kaksi niistä neljästä puolustajasta loukkaantuu? No peluutetaan vaikka Anttilaa ja Ikostakin puolustajina.
Joukkueessa on junnut poislukien siis tällä hetkellä 8 puolustajaa, 2 sentteriä ja 12 laituria. Noista pitäisi saada 4 ketjua aikaiseksi. Mun silmiin tuossa yhtälössä vain on kohtuullisen selkeä ja kriittinen epäkohta.
Riippuen loukkaantumisten vakavuudesta ja toipumisennusteesta, reagoivat tilanteeseen. Miksi Jokerit ei siis toimisi samoin?
Tähän voidaan kysyä, että koska Jokerit on viimeksi onnistunut kesken kauden hankkimaan edes kohtuullista sentteriä? Tuossa kysymyksessä on suora vastaus, miksi Jokerit ei toimisi samoin.
Tästä kaikesta huolimatta en itse vielä ole liian huolissaan nykyisestä tilanteesta, kun P-Amerikassa on kausi kesken ja muutenkin eletään aika poikkeuksellisia aikoja, eikä kausikaan ole vielä alkamassa melkein pariin kuukauteen. Siinä vaiheessa mä oon todella huolissani, jos pelit P-Amerikassa ovat päättyneet ja Jokerit painaa runkosarjaa kahdella sentterillä.