Jokerit-HIFK Pe 5.11.2004

  • 46 740
  • 337

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti tant gredulin
En vieläkään ymmärrä mikä tekee sinusta, Daespoo, IFK-fanin ajatusmaailman ylimmän auktoriteetin :)
Täytyy sanoa, että Daespoo on hyvin jäljillä ja toki se on vaikea nähdä omia virheitä kun on perinteitä, siis olla väärässä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti JHag
keskivertohallillinen HIFK-kotiyleisöä on enemmän sisällä fight- ja kiekkokulttuurissa kuin keskivertohallillinen mitä tahansa kotiyleisöä. Siis sitäkin kulttuuria, että vastustajakin saa suosiota sekä taklauksista että muista hyvistä suorituksistaan. ( )Fanipalstalla saatan saada karmivat vastaväitteet, mutta jostain syystä pelaajat ja valmentajat kautta liigan ovat pääsääntöisesti tätä mieltä; paras ja asiantuntevin yleisö on HIFKillä.

Sama asiantuntevuus näkyy Jatkoajassa viimeisen päälle puolueellisina kirjoituksina. Näin kirjoitin Ärrästä 14.9. 2004:

Viestin lähetti cobol
Kun Tomek Valtonen pikkaisen mailalla kutitteli IFK:n Turusta ja Turunen selvisi kutittelusta ilman loukkaantumista ja pelasi jo seuraavana päivänä, saimme lukea syvästi paheksuvia kirjoituksia Valtosen mailankäytön törkeydestä. Sekaan sotkettiin Valtosen syntymämaa, sukujuuret ja siviilielämä - kaikkia tietysti paheksuen.

Kun Harkins vetäisi Mikkolaa mailalla oikein kunnolla pelitilanteen ulkopuolella ja Mikkola loukkaantui joutuen peleistä sivuun pitkäksi aikaa, saimme lukea humoristisia kirjoituksia valeloukkaantumisista, opastavia kirjoituksia miesten pelistä, hanskoista ja siitä, että pohjois-amerikkalaiset ovat onneksi vähän kuumempia kuin suomalaiset.

Eläköön aina niin loogiset IFK-fanit.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Viestin lähetti OldTimeHockey
Voi ei, IFK-fanit ovat puolueellisia! Ettäs kehtaamme.

Tietty puolueellisuus sallitaan, mutta kun se alkaa muuttua puusilmäisyydeksi, niin asiat alkavat olla huonommin...
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Älkääs nyt mättäkö Daespoo ja gredu! Vittu! Koska Blues-fani ei kuitenkaan tappele niin usein kuin HIFK-fani :) vitsivitsivitsi

Mä vielä väännän rautalangasta, mitä ajan takaa ja tähän ei liity minkään joukkueen dissausta. Ainoastaan se, että näen eroja joukkueiden välillä koskien oikeastaan kaikkea; fanikulttuuria, pelityyliä, miehistöjen kasaamista etc. Etteks te nyt tahvanaiset tajua, että kun Jatkoajan keskustelu menee näin hatusta vedetyin esimerkein:

HIFK-fani: -Kyllä meillä on aina ollut tärkeää saada tietty esiin tietty pelityyli ja sen tietävät ja tunnustavat kaikki Suomen jääkiekossa mukana olevat. Jo pk-seudun junnutoiminnassa näkyy ero; tietyt pelaajatyypit menevät HIFKiin, tietyt Jokereihin.

Jokerifanien (+muutaman muun vastaus): -Ei oo totta, meillä ollaan ihan samanlaisia pelityylin suhteen, meilläkin on ollut kovuutta ja toi on vain teidän luuloa. Sen sijaan meillä on aina osattu tarjota taitoa ja mieleenjääviä yksilöitä siltä alueelta; on Teemua, Ottoa, Lehtosta jne...

HIFK-fani: Ei oo totta, meilläkin on aina osattu tarjota taitoa, on Calounia ja kumppaneita ja muita ja sitäpaitsi Blues kuitenkin on ihan HMV

Blues-fani: Haistakaa vittu, ootte molemmat ihan yhtä HMV, oon ollut matseissa desibelimittarien kanssa, ei mitään eroa missään.

Ja samat joka joukkueesta...

Kun lukee näitä, tulee mieleen, että paskaaks tässä mitään jengiä itse kukin diggaamaan, kun paitoja vaihtamalla (siis joukkueet keskenään) ei kukaan huomaisi mitään eroa? Vai huomaisiko sittenkään? Entä katsomoissa? Koettakaa edes sen verran nähdä vaivaa faneilun lomassa, että vaikka Hockeysta tai muualta (Veikkaaja, urheilulehti jne) ajoittain seuraatte, mitä ne, jotka oikeasti jotain tekevät, puhuvat lajista ja seura- ynnä kulttuurieroista. Ihme pakkokloonaamista.

Olen edelleen sitä mieltä, että HIFK- ja Ässä-fanit ovat tappelu / taklauskeskeisempiä kuin muiden joukkueiden fanit ja siten hieman enemmän kartalla näistä asioista. Hyvässä ja huonossa, enimmäkseen hyvässä. Se on kuulunut kuvioihin aina. bozikin teorian siitä, että muissakin halleissa annetaan vastustajalle rispektiä uskon mielelläni todeksi, kun joskus jossain ensimmäistä kertaa tällaista näen. Tampereella näkee sen sijaan tällaista; kun olin katsomassa Ilves-HIFK -matsia keväällä, minkä HIFK voitti, hurrasivat katsomon Tappara-fanit HIFKille.

Se, että oman seuran mies nähdään aina joidenkin lasien läpi voittajaksi, ei taas vastaavasti ole omasta mielestäni vain HIFK-fanien vika / yksinoikeus. Lukekaa matsiketjuja, HIFK-fanit kommentoivat herkästi laidasta laitaan ottelussa tapahtuneita kontakteja ylipäätään. On aivan tavallista, että jonkun toisen joukkueen fanit jättävät tämän osion kokonaan pois. Jos haluaa kaivaa kuin piru raamattua esimerkiksi jokerifanien kirjoituksia oman jengin tappion jälkeen, niin yhtä suurella varmuudella uskallan sanoa, että jokerifanit löytävät HIFK-faneja enemmän syitä muualta kuin vastustajan paremmuudesta; on loukkaantumisia, ottelusumaa, huonoa tuomarointia jne. Jos HIFK selittelee tappelut aina voitoksi, niin Jokerit selittelee otteluhäviöt aina voitoksi. Kuulostaako yleistykseltä? Koettakaa kestää, se on oma fiilikseni aiheesta aivan kuten teidän fiiliksenne on tietynlainen HIFKin selittelytarpeesta tappeluiden suhteen. Ei savua ilman tulta? Ja poikkeuksiakin löytyy. Tällä palstalla on kuitenkin aika vähän loogista jengiä, jota voin sanoa arvostavani sen suhteen, että mielipide ei muutu, vaikka joku pelaaja vaihtaakin seuraa. Samat tappelijat, jotka olivat ennen loistavia, ovat nyt pellejä ja sama päinvastoin. Nimiä en viitsi mainita, mutta joidenkin nickien fyysisyyteen liittyvä kirjoittelu tiettyjen pelaajien suhteen on muuttunut mielenkiintoisella tavalla. Heh. Kukin tyylillään.

Tappeluvoittajan näkeminen ei edellytä muuta kuin asioiden seuraamista ja sen virheen unohtamista, että NHL:ssä nähtäisiin tappeluiden voittajat jotenkin selvemmin kuin liigassa. Ne ovat sielläkin usein tasaisia, tämä ei koske Vopat / Kankaanperää siis.

edit: cobol, en löytänyt punaista lankaa viestistäsi. Oletko siis todellakin 100% sitä mieltä, että Jokerit = HIFK = Jokerit eli ei ole mitään eroa hallien kulttuurilla/asiantuntemuksella koskien esimerkiksi fyysisyyttä kentällä? Luulin, että pidät itsekin siitä, että joukkueet ovat erilaisia? Samoin fanit? En ymmärrä, vittu kun oon tyhmä.
 
Viimeksi muokattu:

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Viestin lähetti JHag
niin keskivertohallillinen HIFK-kotiyleisöä on enemmän sisällä fight- ja kiekkokulttuurissa kuin keskivertohallillinen mitä tahansa kotiyleisöä.

Keskivertotasolla tuntuu myös siltä että selitysten ja hyväksynnän hakemisessa mestaruus menee samaan osoitteeseen.

Fight-kulttuurista en lähde argumentoimaan sen enempää. Tyydyn olemaan usean muun kanssa samalla linjalla eli: tappelut voivat olla joskus osa tiivistä tunnelmaa, mutta tunnelmaa ei ainakaan minulle pelkästään tappelemalla luoda. Kuten niin monella muullakin osa-aluella - myös kaukalossa voit tehdä asioita oikein, mutta vasta tekemällä oikeita asioita saadaan tuloksia. Tappelut eivät kaukalossa ole näitä oikeita asioita, vaan ehkä joskus jossain tilanteessa asia joka tehdään oikein tilanteen niin vaatiessa.

On tietysti hienoa, että voidaan kai kohtuullisen huoletta sanoa keskiverto HIFK-fanin olevan fanaattisempi kuin keskiverto "muun" fanin. Se ei kuitenkaan automaattisesti tee ko. fanista asiantuntevampaa tai enemmän kiekkokulttuurissa sisällä olevaa kuin muista. Äänekkäämpää ehkä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti JHag

Olen edelleen sitä mieltä, että HIFK- ja Ässä-fanit ovat tappelu / taklauskeskeisempiä kuin muiden joukkueiden fanit ja siten hieman enemmän kartalla näistä asioista. Hyvässä ja huonossa, enimmäkseen hyvässä.

Tästä olen samaa mieltä, en epäile tätä yhtään. Asioista ollaan varmasti paremmin perillä mutta välillä tosiasioita ei haluta myöntää, asioita joita jonkun muun joukkueen fanit (keskimäärin) ei edes osaa katsoa kentällä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Tomppa#74
On tietysti hienoa, että voidaan kai kohtuullisen huoletta sanoa keskiverto HIFK-fanin olevan fanaattisempi kuin keskiverto "muun" fanin. Se ei kuitenkaan automaattisesti tee ko. fanista asiantuntevampaa tai enemmän kiekkokulttuurissa sisällä olevaa kuin muista. Äänekkäämpää ehkä.

Oikeastaan homman ydin on se, että kukaan tänne kirjoitteleva ei liene minkään joukkueen keskivertofani. Tämä on kajahtaneiden kokoontumispaikka. Suurin osa ansaitsisi jo pikkuhiljaa rauhoittavan piikin, vesikauhurokotuksen ja passituksen vaikka Pohjoisnavalle lunta luomaan. Olen koko ajan tarkoittanut hallin yleisilmettä ja asiaa on jopa tutkittu; jokerihallissa on keskimääräistä enemmän "vain bisnes" -asiakkaita, jotka käyvät siellä niinkuin missä tahansa tapahtumassa, vaikka Dire Straitsin konsertissa. HIFKin hallissa on keskimääräistä enemmän "vain jääkiekkoa" katsomassa olevia tyyppejä, joilla saattaa olla kausari jo toisessa polvessa menossa. Ja nyt en tarkoita jalassa olevaa ruumiinosaa. Näin katsomoissa keskimäärin, mutta luultavasti nämäkin tilastot ovat silkkaa valetta. Jatkoaikahan on katsomoista poiketen Suomen suurin sosialidemokratian linnake, internetin työväentalo; täällä kaikki ovat samanlaisia ja täällä viimeistään kaikista joukkueista, halleista ja pelaajista tulee samanlaisia. Ja tämän samanlaisuuden keskellä ihmetellään, kukin samaan tyyliin, miksi katsomoissa ei enää viihdytä, koska kukaan kirjoittajistakaan ei viihdy, eikä ihme, sillä katsomoissahan ei ole mitään erojakaan. Jos Olof Palme eläisi, hän kirjoittaisi kiekkofanisaitille ja pitäisi sitä jännittävänä kulttuurien kohtaamispaikkana, missä kaikki edustaisivat kuitenkin pohjimmiltaan samaa kulttuuria. Onko kenelläkään muulla ikävä natsismia, ruttoepidemiaa tai jotain muuta vähemmän konsensushenkistä piipitystä? Napalmia, komisario Palmu!
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Viestin lähetti JHag
Olen koko ajan tarkoittanut hallin yleisilmettä ja asiaa on jopa tutkittu; jokerihallissa on keskimääräistä enemmän "vain bisnes" -asiakkaita, jotka käyvät siellä niinkuin missä tahansa tapahtumassa, vaikka Dire Straitsin konsertissa. HIFKin hallissa on keskimääräistä enemmän "vain jääkiekkoa" katsomassa olevia tyyppejä, joilla saattaa olla kausari jo toisessa polvessa menossa. Ja nyt en tarkoita jalassa olevaa ruumiinosaa.

Tämän allekirjoitan ja se Hjallin tunnelmassa suuren koon ja akustiikan lisäksi toki välillä enenmmän tökkiikin. Kaverit pelaa jäällä tosissaan kiekkoa ja kaverit katsomossa miettii toimistopaperin riisihintaa tosissaan katsomatta peliä ollenkaan.

Toisaalta, on kait myönnettävä että tämä kuuluu nykyisen Jokerijoukkueen "pakettiin" (ja osaltaan monen muunkin) - hyvässä ja pahassa. Paluuta vanhaan ei ole kun jääkiekosta tehdään kaupallinen kokonaisuus viimeisen päälle. Leipäkään ei enää maistu leivältä.

Onneksi korjasit tuon toisessa polvessa osion. Olisin ehkä vahingossa ymmärtänyt sen väärin ja mennyt kommentoimaan mitä sattuu =). Kausarit kun on kalliita ja sitten vielä molemmille polville. Aika kallista olisi - mut hei elämä on.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti JHag
edit: cobol, en löytänyt punaista lankaa viestistäsi. Oletko siis todellakin 100% sitä mieltä, että Jokerit = HIFK = Jokerit eli ei ole mitään eroa hallien kulttuurilla/asiantuntemuksella koskien esimerkiksi fyysisyyttä kentällä? Luulin, että pidät itsekin siitä, että joukkueet ovat erilaisia? Samoin fanit? En ymmärrä, vittu kun oon tyhmä.

Punainen lanka on siinä, että Nordiksella ymmärretään minunkin mielestäni paljon kiekon päälle. Erityisesti fyysisen kiekon. Mutta samalla tavallinenkin IFK-katsoja on mun kokemukseni mukaan vielä enemmän omiensa puolesta eli sokea seuralleen ja sen pelaajille kuin vaikkapa Hämeenlinnassa tänä päivänä ollaan. Jatkoajassa saman asian huomaa IFK-faneista. Jos eri hallien keskimääräistä katsojaa halutaan verrata keskenään, eniten värilaseja löytyy minun kokemukseni mukaan Nordikselta, Porista ja Hämeenlinnasta. Varsinaiset fanikatsomot eivät juuri poikkea toisistaan. Mutta muu yleisö poikkeaa kyllä. Mikä on sinänsä hyvä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi jumalauta, minä kun hyvää hyvyyttäni keskityin iltapäivän työntekoon, niin eikös täällä ole kunnon väittely käynnissä. Perkele, en enää koskaan toista samaa virhettä.

Kyllä joukkueissa ja faneissa on eroja. Piste. Minä ainakin kritisoin tässä keskivertokatsoja ajattelussa sitä, että ei se oikein johda mihinkään. On ihan varma, että Nordiksella on enemmän fyysisen pelin ystäviä kuin areenalla. Toisaalta ihan yhtä selvä on, että areenalla on enemmän vauhdikkaan taitokiekon ystäviä kuin nordiksella. Vaan mikä tässä on se pointti ?

JHagilta erinomainen huomio, että Hifk:n ja Jokerien tapauksessa erot näkyvät jo junnujoukkueissa. Tämän junnulätkän parissa olen pyörinyt pitkään ja se on muutoinkin sydäntä lähellä. Jo junnuissa ero seurojen kesken ovat aivan selvä. Kynäjätkät Jokereihin ja Kaikkoset Hifk:hon, näin se vaan on.

EDIT. Lisätään vielä samaan viestiin se, että sitä teoriaa en osta, että Nordiksella jotenkin automaattisesti olisivat asiantuntevammat katsojat. Vaikka siellä onkin paljon toisen polven faneja, ei se automaattisesti asiantuntemusta tarkoita. Kuten oman leirin kollegani ovat jo aikaisemmin kirjoittaneet, pahimmillaan se johtaa puusilmäisyyteen, josta on asiantuntemus kaukana.
 
Viimeksi muokattu:

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti bozik
Jo junnuissa erot seurojen kesken ovat aivan selvä. Kynäjätkät Jokereihin ja Kaikkoset Hifk:hon, näin se vaan on.

Myös minä olen toiminut junnulätkän parissa aika pitkään ja ihan noin se ei mene. Tietenkin kärjistäminen on hauskaa, mutta molemmissa seuroissa arvostetaan kyllä taitoa. Ilman taitoa ei edes HIFK pärjää junnuissa.

Pieni painotusero on olemassa, mutta se on niin pieni, että tuskin ansaitsee mainintaa. Jääkiekko on maalintekopeli ja maaleja eivät puukädet tee. Eivät edes HIFK:ssä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Vakio
Myös minä olen toiminut junnulätkän parissa aika pitkään ja ihan noin se ei mene. Tietenkin kärjistäminen on hauskaa, mutta molemmissa seuroissa arvostetaan kyllä taitoa. Ilman taitoa ei edes HIFK pärjää junnuissa.

Pieni painotusero on olemassa, mutta se on niin pieni, että tuskin ansaitsee mainintaa. Jääkiekko on maalintekopeli ja maaleja eivät puukädet tee. Eivät edes HIFK:ssä.
Varmasti Hifk:ssakin arvostetaan taitoa ja lätkän perusluonteesta olen täysin samaa mieltä. Kyse on nimenomaan maalintekopelistä.

Vaan kyllä minä olen seuroissa näkeväni kohtuullisen selvän eron. Toki tarkoitan tässä tapauksessa junnuja C ja siitä ylöspäin. Sitä ennen homma on leikkiä ja on täysin sattumanvaraista millaisia lapsia seuraan sattuu tulemaan.

Mun mielestä perusero C:n jälkeen on kuitenkin selvä, ainoa joka sitä tietenkin sotkee on se, että juuri se taitavin saattaa löytyä Hifk:sta ja vastaavasti kovin Jokereista. Jos ajatellaan esimerkiksi A-junnujoukkueita vaikkapa viimeisen kymmenen vuoden aikana, niin kyllähän sieltä selvästi erottaisi kumpi on Jokerit ja kumpi Hifk, vaikka ei pelaajia tuntisi ja paidat eivät joukkuetta kertoisi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti bozik
Mun mielestä perusero C:n jälkeen on kuitenkin selvä, ainoa joka sitä tietenkin sotkee on se, että juuri se taitavin saattaa löytyä Hifk:sta ja vastaavasti kovin Jokereista. Jos ajatellaan esimerkiksi A-junnujoukkueita vaikkapa viimeisen kymmenen vuoden aikana, niin kyllähän sieltä selvästi erottaisi kumpi on Jokerit ja kumpi Hifk, vaikka ei pelaajia tuntisi ja paidat eivät joukkuetta kertoisi.

Itse olen vuosien varrella jonkin verran seurannut Jokereiden B- ja A-junnujen otteluita. Nykyään kyllä harvoin, mutta aiemmin lähes säännöllisesti ja myös IFK:n junnuja. Näkemäni perusteella allekirjoitan bozikin tekstin siitä, että A-junnut eroavat seuroille merkittävästi toisistaan. Eron voisi tiivistää vaikka näin: IFK:ssa tärkeintä on pelaajan koko ja taito on eduksi. Jokereissa tärkeintä on pelaajan taito ja koko on eduksi.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti bozik
JHagilta erinomainen huomio, että Hifk:n ja Jokerien tapauksessa erot näkyvät jo junnujoukkueissa. Tämän junnulätkän parissa olen pyörinyt pitkään ja se on muutoinkin sydäntä lähellä. Jo junnuissa ero seurojen kesken ovat aivan selvä. Kynäjätkät Jokereihin ja Kaikkoset Hifk:hon, näin se vaan on.

Mä tulen nyt takaisin täynnä konsensusta ja hyvää meininkiä ja eihän tässä mitään eroja ollutkaan. Kiva, että perjantain ottelukin päättyi 6-6 ja Vopat-Kankaanperäkin meni tasan ja yhtä paljon oli tunnelmaa ja katsojia kuin Nordiksella ja lisäksi nykyliigassa voi kuka vaan voittaa kenet vaan milloin vaan ja mm-kisojakin pukkaa ja saas nähdä ketä on leijonissa ja kuka on kisaisäntänä studiossa ja lentääkö mälli torilla. Niks naks.

Tähän bozikin juttuun tartun ja samalla julkituon kokemukseni, jonka mukaan junnujen ero edustustasolla (HIFK/Jokerit) on isompi kuin Vakion näkemys on ja enempi sitä luokkaa kuin mun ja bozikin mielestä. Puhun siis edustustasosta C:stä ylöspäin. Mulla on perheessä / lähipiirissä ensinnäkin molempien seurojen faneja melkoisen tasapuolisesti, omista skideistä 2 on jokerifaneja ja toinen pelasikin pitkään, kunnes laji vaihtui. Lisäksi perheessä ja lähipiirissä on C-, B- ja A-junnujen edustusjoukkueissa vaikuttavia pelaajia (skidit ovat PHYK:ssa, mikä on varsin kiekkoon profiloitunut koulu) molemmista jengeistä. Useampaakin heistä olen ollut kuskaamassa milloin minnekin treeneihin oman puupääni ohessa. Näillä kaiffareilla, kuten valmentajista esimerkiksi Lukkarilalla (jokerit), Surenkinilla (nyk. Salamat) ei ole mitään ongelmia, toistan: ei mitään ongelmia, nähdä joukkueiden erot koskien ideologiaa ja pelaajamateriaalia: kynät jokkiin, Kaikkoset, Luttiset ja Petrellit HIFKiin. Huvittavintahan on se, että kun +35 sedät väittelevät tästä netissä, niin ne jotka kiekkoa oikeasti alta 20-vuotiaina tosissaan pelaavat, eivät näe jutussa edes mitään erityistä kiistelynaihetta. Ovat aika hyviä kamuja jopa yli joukkuerajojen. Ja sehän tietää ehkä sitä, että mahdollisina tulevina liigakiekkoilijoina he pistävät meille setäosastolle taas kerran jauhot suuhun liputtaessaan kentältä, että antakaa huru-ukot olla noiden wanhojen vikinöidenne kanssa. Mutta toisaalta, silloinhan nousee esiin näppiksenhakkaajan ikimuinoinen oikeus tietää asioista enemmän kuin pelaajat itse. Näin se on aina ollut ja tulee aina olemaan. Tämähän on sama ilmiö kuin musiikki- tai elokuvakritiikissä; toiset tekevät, toiset kertovat a) kuinka pitäisi tehdä b) kuinka tekijä on oikeasti tehnyt teoksensa omista jorinoistaan riippumatta c) kuinka tekijän kannattaisi tehdä ja d) mitä genreä tekijä oikeasti edustaa, edelleen riippumatta hänen omista jorinoistaan.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Viestin lähetti cobol
Eron voisi tiivistää vaikka näin: IFK:ssa tärkeintä on pelaajan koko ja taito on eduksi. Jokereissa tärkeintä on pelaajan taito ja koko on eduksi.

Tätä en sitten millään pysty allekirjoittamaan. Ainakin ikäluokkia -88, -87 ja -86 erittäin läheltä seuranneena väitteesi tuntuu omituiselta. En sitten tiedä jos aikaisempina vuosina näin on toimittu, mutta tällä hetkelle tilanne ei ole kuvaamasi kaltainen.
Etenkin IFK:n -87 ikäluokka on lahjakkaimpia juuri teknisesti pitkään aikaan; esimerkiksi Suomen lupaavimpiin kuuluvat Enlund, Ramsted, Mustaniemi ja Nieminen (tosin maalivahti). Ovat muuten pelanneet samassa joukkueessa f-junnuista lähtien. Ainakin tuolla ikäluokalla kokoa on ennemminkin ollut Jokereiden hyväksi (mm. Raussi, Hietaniemi) koko juniorivuosien ajan. IFK:ssa onkin tällä hetkellä epätavallisen taitavat ja tekniset joukkueet, Jokereiden pärjättyä ennemminkin hyvän joukkuepelin ja hengen ansiosta. Tilanne saatta vaikuttaa totutun vastaiselta. Ainutlaatuisia ikäluokkia nämä ovat. Ja perinteisiä suomalaisia jääkiekkoilijoita he eivät ainakaan tällä hetkellä ole, toivottavaasti heistä ei sellaisia tulekkaan.

Timo "Bumba" Seppänen (87) joka tällä hetkellä vakuuttaa IFK:n A:ssa, oli muuten vielä D:ssä Jokereiden pelaaja, palasi kuitenkin PiTaan koska Jokereille hän ei kelvannut. B-junnuissa IFK sitten päätti "värvätä" kaverin ja nyt hänestä näyttää kehittyvän korkean tason liiga pelaaja. Näyttää Jokereiden juniorivalmennus tehneen karkean virheen.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Köntsä, ihan ok tekstiä ja varmasti totta. Lähinnähän tässä kait kuitenkin on kyse siitä, millainen joukkueiden profiili yleisesti on ollut. Poikkeuksia totta kai mahtuu joukkoon ja kyllä minäkin tiedän isoja pahoja Jokeri-junnuja ja toisaalta sitten taitavia Hifk:n pikku-ukkoja. Kuitenkin esim. A-junnuissa joukkueiden pelifilosia on koko lailla erilainen Hifk:n pyrkiessä fysiikalla hakemaan yliotetta ja toisaalta Jokerien panostavan vauhtiin, luisteluun ja virheistä rokottamiseen.

Vaan onhan se helvetin hienoa, että meillä on nämä kaksi joukkuetta. Aikanaan Vaasassa valmentaessani olisi ollut todella suuri etu, jos olisi ollut varteenotettava paikallinen kilpakumppani. Kun sellaista ei ollut, homma tuntui huomattavasti kuivemmalta ja toisaalta myös joukkueen kehittäminen on vaikeampaa. Karkeasti sanoen Hifk opettaa Jokereille kestämään fyysistä peliä ja me taas heille sen, että kiekkoa pelataan luistimet jalassa ja oikein potkiessa niillä pääsee lujaa.
 

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä IFK/Jokerikannattajat-keskustelu on kyllä sellainen suo, jonne ei pitäisi lähteä tarpomaan. Mutta kun ei malta.

Katsomoissa bongaa helpoimmin kannattajat livenä, mutta tuntomerkkien määrittely on vaikeaa, kun se riippuu niin paljon istumapaikasta ja olosuhteista. Luulen että useimmilla kuva värittyy vahvasti Jatkoajan viestiketjujen perusteella.

Jatkoaika ja koko nettikeskustelu on aika tuore ilmiö, mutta kanavoi massiivisesti jääkiekkomielipiteitä. On vaikea kuvitella, että joku joka haluaa jotain ymmärtää tavallisten jääkiekon harrastajien ajatuksista, rupeaisi ensiksi kaivelemaan jostain muualta. Samalla, kuten JHag sanoi, tänne kirjoittavat eivät välttämättä ole tyypillisiä tai keskivertoisia kannattajia. Tai edes täyspäisiä.

Iifkoolla on kiistämättä pisin oma ketju täällä, ja sitä lukemalla helposti muodostuu kuva että siellä on innokkaimmat kannattajat.

Vai olisiko niin, että kun JA avattiin vasta 3½ vuotta sitten, niin IFK-kirjoittajien innokkuus kuvaa enemmänkin syvää turhautumista joukkueen 2000-luvun huonosta menestyksestä? Olen ainakin itse huomannut, että silloin kun Jokereilla menee hyvin, niin viestiketjuissa on aika hiljaista. Ei kuulu marinaa, kirouksia, eikä ohjeita joukkueenjohdolle ja valmennukselle.

Ja olisiko vielä mahdollista, että naapurileirin kannattajien intohimo tähän fyysisyyteen ja ryminään olisi osittain korviketoiminto huonon menestyksen unohtamiseksi?

Mielenkiintoinen ilmiö on myös se, että hyvin passiivisia näissä ketjuissa ovat olleet tamperelaisjoukkueiden kannattajat, siis ne joilla on paljon perinteitä mutta ei ylettömästi menestystä viime vuosikymmenellä. Mistä se kertoo? Vanhakantaisuudesta, erilaisesta tavasta kanavoida mielipiteitä, vai silkasta apatiasta?

Varoitus: tämä viesti sisältää asioita jotka saattavat vahingoittaa nenää.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Ole Fart
Samalla, kuten JHag sanoi, tänne kirjoittavat eivät välttämättä ole tyypillisiä tai keskivertoisia kannattajia. Tai edes täyspäisiä.
Myönnettävä se on, mä luulen että esimerkiksi tähän aikaan yöstä kaikki edes suhteellisen tolkuissaan olevat tavikset keskittyvät muihin asioihin kuin Hifk:n ja Jokerien profiilin pohtimiseen. Ihme hemmoja.

Näistä Jatkoajan kirjoituksista ei muutoinkaan kannata tehdä suoria johtopäätöksiä. Kirjoituksien määrään ja laatuun vaikuttaa niin moni tekijä. Onhan esimerkiksi Jokeri-faneilla sivut, jonne Jokeri-fanit erittäin aktiivisesti kirjoittavat ja mun mielestä tämä on vain hyvä juttu.
 

Dragon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Peli kuuma, jälkilöylyt asiallisia

Varsin mukavaa debattia taas täällä Jatkoajassa ns. ”jälkihöyryinä”. Kun pulssi tasaantuu, niin saa jo jotenkin henkeä vedettyä ja juttu luistaa kuin voisula kasarissa. Jos joukkue pelaa huonosti, niin ehdottomasti saa antaa palautetta suoraan. Henkilökohtaisesti hyväksyn tämän omien haukkumisen tiettyyn rajaan asti. Jäähalliin ei sovi hyssyttely. Mieluummin tunnetta, kuin jotain katsomopalautetta ruksi ruutuun-menetelmällä. ”Koitko Pekan pelanneen: A) hyvin, B) huonosti, C) hyvinhuonosti, D) jotakin siltä väliltä, E) en nähnyt Pekkaa, F) en nähnyt ottelua, G) kuka ihmeen Pekka?”

Maalin häviö on joko todella hyvän taistelun jälkeinen kirvelevä, mutta saappaat jalassa kaaduttu tappio tai sitten peli, joka olisi voinut kääntyä kumpaan suuntaan tahansa. Se halukkaampi vei, vaikka peli oli omassa hanskassakin. Näin kärjistetysti oma näkemykseni. Ko. maalin tappioita Jokereille ollaan kärsitty kolme ensimmäistä paikallista, joten tämä ainakin aiheuttaa minussa suurinta närkästystä. Niputan neljän pelin kokonaisuuden tässä asiassa yhteen. Jokerisarjan voitto pitäisi olla aina tietty tavoite kaudessa, joka vaikuttaa tällä hetkellä kaukaiselta. Periaatteessa neljännen koomailu kenttätapahtumissa oli piste iin päälle, jota ei pelastanut (pelillisesti) nämä sinänsä aina lämmittävät nyrkkipyykit. Kyllä IFK on pelannut ihan jämptisti, mutta viimeinen silaus sieltä puuttuu. Seniorin toivomaa maalinedustapeliä saisi kyllä lisätä huomattavasti. Ei haittaa, vaikka tuomari veisi aloituksen useamman kerran keskialueelle maalivahdinalueen häirinnästä. Se osoittaisi ainakin jotain.

Olen huvittuneena seuraillut Vopatin kimpussa pyöriviä ”bändäreitä”, eli lähinnä muiden joukkueiden ´Tasku-Matteja´ (kaikki kunnia Mateille ja taskumateille yhdessä ja erikseen, sekä ollaan nyt poliittisesti korrekteja ja mainitaan vielä samaan syssyyn kääpiöt ja bushmannit), joilla on selkeästi ollut väärä kuva Vopatin kyvyistä pistää takaisin nenille hyppimiset. Toivottavasti viesti meni perille tarpeeksi selvästi – taas kerran. Paikallispelisarjan kannalta näiden rystysten esittelytilaisuuksien merkitys nähdään vasta jatkossa. Pelillisestihän Vopatin merkitys on ollut laskussa, vaikka mies välillä väläytteleekin osaamistaan. Ei iso mies aina automaattisesti ole kolho korsto syvillä silmäkuopilla ja ylikehittyneellä otsalla, vaan kyllä tarpeen vaatiessa Vopatit ja Laaksoset kykenevät myös kiekollisiin suoritukseen ihan tyylipuhtaasti. Ei tällä tasolla täysin kädettömiä pelaajia olekaan, vaan he urheilevat paraolympialaisissa. Valitan huonoa huulta. ;-) Ja mitä Sami Heleniukseen tulee, niin en voi pitää automaattisesti pahana miestä, jonka mielestä IFK:n pelityyli sopisi hänelle. Oli pakko laittaa. ;-D ”Oikeanlaisessa” valmennuksessa ja pidemmässä juoksussa hänestä voisi saada vieläkin enemmän irti. Ilveksen tila on mielenkiintoinen parhaillaan...

Valmennuksien suhteen voi olla luottavainen, ei ongelmaa. Ara on ollut ehkäpä hieman erikoisessa tilanteessa tällä kaudella, kun ei ole tarvinnut juoksennella kovinkaan paljoa ympäri maailmaa. Paikallaanoloonkin voi olla joskus vaikea sopeutua, kun on ties kuinka monta vuotta viettänyt reissumiehen elämää, niin kummalliselta kuin se kuulostaakin. Jortikka myös on hyvä valmentaja, joka osaa vetää oikeista naruista joukkueen keskellä. Kun ensi kauden valmentajaa Jokereissa ryhdyttiin arvuuttelemaan, niin pelikuri kärsi jonkin verran. Kun äijä tuli julkisuuteen kertomaan jatkohaluistaan, niin peli alkoi kulkemaan taas kummasti.

Jos ei näistä paikallispeleistä saa kiksejä, niin kannattaa silti laskea kuinka paljon pisteitä joukkue menettää. Tässä puhutaan merkittävästä kokonaispotista ja kyllä mun mielestä paikallisiin pitää lähteä jäälle verenmaku suussa voitosta tappelemaan. Kuka nyt nälässä naapurille haluaa ainoat eväät mennä lahjoittamaan, vaikka olisikin sun kaveri. Palkassa se ainakin tulee näkymään, kun ei ole esittää todistusta omasta kyvykkyydestä kentällä. Jokunen vastakkainen on vielä aikaa kiilloittaa kilpeä. JOKAISELLA meikäläisellä.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ole Fart
Ja olisiko vielä mahdollista, että naapurileirin kannattajien intohimo tähän fyysisyyteen ja ryminään olisi osittain korviketoiminto huonon menestyksen unohtamiseksi?

Huono kausi 2000-luvulla on siis osattu ennakoida jo 1960-luvun lopussa? Oma muistini ulottuu sinne, ja veikkaan että ryminä on ollut tavaramerkkinä jo ennen tuotakin ajankohtaa...

Voi kun joku meidän joukkueessakin muistaisi mitkä ne omat vahvuudet ovat ja millä tavalla profiloidutaan :) Ja tässä tulikin se 'meidän' toinen tavaramerkki, josta bozik kirjoitti. Raippaa tulee omille kiitettävästi.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Junnuista

Köntsä: Sanon saman, minkä bozik myöskin totesi; kysymys ei ole pelkästään kilojen ja senttien mittaamisesta, kun tarkoitan, että tietty profiiliero jakaa pelaajia HIFKin ja Jokerien kesken junnuvuosina. Ainakin valmentajien ja pelaajien itsensä mielestä. Koko on vain yksi (tosin tärkeä) elementti fyysisessä pelitavassa. Kysymys on ennemminkin taipumuksesta sitoutua tiettyyn kuvioon eli HIFKin A (+B) pelaa joka tapauksessa fyysisesti ja jos se tuntuu vaikka jostain Juha Fagerstedt -tyylisestä pelaajasta hänelle sopivammalta, kuten Fagun tapauksessa kävikin, hänkin saattaa hakeutua HIFKiin, vaikkei kaappi olekaan. Fyysinen pelitapa ei tarkoita, etteikö taidolla menisi pitkälle, jopa pelkällä taidolla. Mutta joukkueen kokonaiskuva on fyysinen kuitenkin (Caloun / HIFK 97-98 on hyvä vertaus).

Samoin luonnollisestikin kookas, taitoon enemmän panostava / sen alueen koutsausta haluava HIFKin junnu saattaa siirtyä viimeistään A-vaiheessa Jokereihin. Jokaisella pelaajalla on yksilöllinen tausta ja näitä "ei mahtunut sen ja sen ikäisenä siihen ja siihen jengiin joten vaihtoi siihen ja siihen" -tarinoita on vaikka millä mitalla, osa tosiakin. On aivan normaalia, että joku 16-vuotias ei mahdu haluamaansa jengiin ja onkin 19-vuotiaana ihan kurko kilpailijalla. Tämä ei muuta miksikään sitä, että hänen ei olisi kuulunutkaan mahtua 16-vuotiaana haluamaansa jengiin. Late bloomereita ja early birdejä on aina. Eikä näiden erojen, vaikkapa HIFK / Jokerit, esilletuomisessa myös "oikeissa" medioissa (Urheilulehti, Veikkaaja, Hockey...kaikki ovat viitanneet monissa yhteyksissä tähän) olisi mitään pointtia, jos näin ei todellakin olisi. Sen huomaa, kun katsoo lähempää. Ja haluaa nähdä. Toiset kutsuvat sitä rikkaudeksi, toiset taas näkevät mörköjä joka paikassa, koska kaikillahan pitäisi olla kaiken samanlaista ja tasvahvaa täällä Pohjolan sdp-leirillä.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Mulla ei ole ainakaan vaikeuksia ymmärtää fysiikan ylikorostamista. Olen sanonut aiemminkin, että S&W:n Jokereissa parasta oli se kun tappiot ei vituttanut niin paljoa, jos vastustajaa samalla ihan oikeasti sattui.

Se on sitten toinen juttu, jos ylilyönneistä tehdään vakituista brändiä, sitä en nimittäin Jokereihin kaipaa, koska näen sen seuralle rasitteena siitä yksinkertaisesta syystä, ettei aina ole saatavilla tarpeeksi "brändiin" sopivia pelaajia tai koutseja. Sellainen voisi mennä helposti väkinäiseksi ja näennäisen fyysiseksi pelailuksi tappioputkineen. Jossain Kanadassa tälläistä ongelmaa ei tietenkään olisi.

Nyt Jokerit muistuttaa kuitenkin kultatepsiä ja näillä todellakin mennään. Joku toinen kausi taas jollain toisella tyylillä. Kelpaa mulle.

Niin, itse matsia en nähnyt, mutta epäilemättä olisi paikanpäällä vituttanut turpasaunan katsominen, oli tanssipari ennakkoon kuinka epätasainen tahansa. Ja runkosarjapelin ollessa kyseessä, ehkä vitututs olisi voinut jopa ylittää voiton riemun. En tiedä. Vielä ei kuitenkaan ole niin käynyt.
 

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti tant gredulin
Huono kausi 2000-luvulla on siis osattu ennakoida jo 1960-luvun lopussa? Oma muistini ulottuu sinne, ja veikkaan että ryminä on ollut tavaramerkkinä jo ennen tuotakin ajankohtaa...
Juu, kyllä minäkin vielä muistan Carl Brewerin. En halua ollenkaan kiistää jos joku Iifkoon kannattaja sanoo ikänsä olleensa ryminäkiekon ystävä.

Mutta kuten varmaan huomasit, sanoin että Jatkoaika on vasta 3½-vuotias, ja se on muokannut vahvasti ns. yleisiä käsityksiä. Täältähän ne löytyvät, kaikki. En minä ainakaan tiedä muuta paikkaa josta saisi niin nopeasti ja kätevästi silmäyksen koko suomalaisen kiekkoilun seuraajakuntaan. Ja tänne kirjoittavat Iifkoon kannattajat liputtavat vahvasti ryminäkiekon perään, sloganilla 'mieluummin ryminäpronssi kuin neppailukulta'.

Mutta kun minä en ole Iifkoon kannattaja, en syyllisty majesteettirikokseen jos epäilen että jossain joku pieni IFK-kannattaja saattaa ajatella mielessään että olisi se kiva voittaa niitä mestaruuksiakin, vaikka ilman sitä ryminää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös