Jokerit-HIFK Pe 5.11.2004

  • 46 735
  • 337
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
itse aktiivisesti 70-luvun alusta 90-luvulle paikan päällä seuranneena voin todeta, että ei se HIFK "kultaisina vuosina" sen kummin rymistellyt kuin muutkaan joukkueet ("Hagman, Tamminen, Riihiranta, Rantasila, Linnonmaa, Kolkka jne...)") . Sen sijaan jäähyherkkyys ja tappelut olivat HIFK:lle luontaisia.

HIFK:n joukkueet olivat pelaajistoltaan taitavia ja tuolloin Vopat-tyyppinen pelaaja ei välttämättä olisi saanut sopimusta koko joukkueeseen. Se on tunnustettava, että HIFK toi koko kentän taklaukset ja hyödynsivät niitä ennen muita. Mutta tulivat muutkin perässä ja myös osasivat taklata. Kyllä HIFK profiloitui taitojoukkueeksi, vaikka kovaksi sellaiseksi.

Täyttyy myös muistaa, että 70-luvun puoliväliin pelatgtiin kolmella kentällisellä ja pakkeja saattoi olla vain 3 (Tutolla Luojola, Linström ja joku kolmas). HIFK:kin pelasi paljon neljällä puolustajalla. Sopimusia tehtiin vähemmän ja täyttä ammattilaisuutta ei paljon tunnettu.

tämä nykyinen "rytinäkiekko" on minusta joku uusi keksintö...
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
itse aktiivisesti 70-luvun alusta 90-luvulle paikan päällä seuranneena voin todeta, että ei se HIFK "kultaisina vuosina" sen kummin rymistellyt kuin muutkaan joukkueet ("Hagman, Tamminen, Riihiranta, Rantasila, Linnonmaa, Kolkka jne...)") . Sen sijaan jäähyherkkyys ja tappelut olivat HIFK:lle luontaisia.

Aamen. Pelikurittomuuden voisi tuohon listaan lisätä, niin löytyy syy useallekin puuttuvalle viirille Nordensköldinkadun hallin katosta. Loistava materiaali vuosikaudet, mutta kurittomalla pelillä jäivät mestaruudet haaveeksi.
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
Olikohan sitä pelikuria muillakaan silloin ? Kyllä vellut ja leuat pelasivat aika vapaasti.

Viittasin kyllä enemmänkin pelikurilla typeriin tempauksiin otteluiden sisällä niiden ollessa oman joukkueen näpeissä. Hermojen hallintaan.

Muutenhan luovuus pelissä oli eri luokkaa nykypäivään verrattuna, vauhti kävelyvauhtia nykypäiviin verrattuna sekä yksilön vapaus pelata omalla tavallaan suuri.

Nykypelaajat ovat yksinkertaisesti kuin samasta muotista veistettyjä, määrättyä pelityyliä junnuiästä saakka jauhaneita ja muutenkin virheitä varotaan viimeiseen saakka. Kaukalo on muuttunut liian ahtaaksi paikaksi.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
Se on tunnustettava, että HIFK toi koko kentän taklaukset ja hyödynsivät niitä ennen muita. Mutta tulivat muutkin perässä ja myös osasivat taklata. Kyllä HIFK profiloitui taitojoukkueeksi, vaikka kovaksi sellaiseksi.

...

Niin, koko kentän alueella sallitut taklaukset tulivat voimaan sääntömuutoksella. Carl Brewerin HIFK:ssa pelaaminen samaan aikaan auttoi osaltaan kyseisen muutoksen hyödyntämiseen ja sitä kautta siis "fyysisen imagon" syntymiseen. Tässä HIFK onnistui hyvin ja menestystä tuli sekä sarjassa että mediassa.
Kuitenkin jos verrataan nykykausien ottelumääriin, niin Brewerin 20 ottelua on melkoisen vähän, mutta silloin sarja oli tosiaan erilainen ja hänen merkityksensä HIFK:n pelitapaan oli suuri.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti tant gredulin
Raippaa tulee omille kiitettävästi.
Hukkaviivan pituinen miinus tästä Hifk-leiriin. Tämän ominaisuuden mä lasken puhtaasti negatiiviseksi asiaksi. Tällä en tarkoita sitä mitä me mielenpuoliskot täällä kirjoittelemme, jokaisen joukkueen kannattajathan täällä viiltelevät omiaan kun homma ei toimi. Sen sijaan tarkoitan sitä, että kun omalla joukkueella ei homma toimi, sille vihelletään ja se hylätään. Ei voi ymmärtää, kunnon kiekosta ymmärtävä ultimate kannattaja puree tuollaisessa tilanteessa huultaan ja mököttää. Omalle joukkueelle viheltäminenhän voitaisiin sivistyinen termein nähdä tilapäis-gloorihunttaamiseksi ja/tai sitä harrastavia ihmisiä syyttää heitteillejätöstä. Omia ei hylätä vai miten se meni ?

Viestin lähetti Ole Fart
Mutta kun minä en ole Iifkoon kannattaja, en syyllisty majesteettirikokseen jos epäilen että jossain joku pieni IFK-kannattaja saattaa ajatella mielessään että olisi se kiva voittaa niitä mestaruuksiakin, vaikka ilman sitä ryminää.
Pitkästä aikaa oivaltava bravo täällä Jatkoajassa. Bravo ei siis ole provo, erotuksenä näissä on, että bravossa on ajatusta ja se on hienostunut. Provo sen sijaan on brutaali ja sen ymmärtää kaikki. Minä muuten tiedän, että Ole Fartin tarkoittama Hifk-kannattaja on olemassa. Mä olen nähnyt hänet.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bozik
Sen sijaan tarkoitan sitä, että kun omalla joukkueella ei homma toimi, sille vihelletään ja se hylätään.

Hylätään? Sä oot taas keksinyt jonkun uuden sanan... liittykö jotenkin hylkeisiin?

Viestin lähetti bozik Mä olen nähnyt hänet.

Mähän varoitin sua niistä Pigallen transuista :)

Taidatte kyllä olla oikeassa Ole Fartin kanssa siinä, että JA-kirjailijat ovat oma rotunsa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti tant gredulin
Hylätään? Sä oot taas keksinyt jonkun uuden sanan... liittykö jotenkin hylkeisiin?
Jep, niihin jäähallissa viheltäviin, joiden pääasiallisena ravintona ovat höyrynakit ja main streetin kebab. Hylkeet kokoontuvat erätauoilla tasanteille ääntelemään, samaan tapaan kuin vaikkapa merihylkeet laitureille ja luodoille. Yhteistä molemmille on, että kun näköalat eivät kiinnosta, sukeltelevat kotivesilleen. Moniavioisia ja haisevat pahalle.

Niitä ransuja täällä muuten riittää. Täällä luulisin näin miespuolisena parhaan iskurepliikin olevan; "mennäänkö mittaamaan kumpi tarjoaa oluet ?" Jos vastaus on mennään vain, kannattaa maksaa bisset ja lähteä kotiin.

Olihan tämä "parhaat iskurepliikit" -ketju ?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Panzerfaust
Nyt Jokerit muistuttaa kuitenkin kultatepsiä ja näillä todellakin mennään. Joku toinen kausi taas jollain toisella tyylillä. Kelpaa mulle...Niin, itse matsia en nähnyt, mutta epäilemättä olisi paikanpäällä vituttanut turpasaunan katsominen, oli tanssipari ennakkoon kuinka epätasainen tahansa. Ja runkosarjapelin ollessa kyseessä, ehkä vitututs olisi voinut jopa ylittää voiton riemun.

Hatunnosto sinne. Sellaista einaria ei löydykään varsinkaan pe-illan ottelussa, joka a) ei reagoisi mitenkään kentällä tapahtuvaan vanhanajan nyrkkimättöön, sillä tutkimuksieni mukaan 80% katsojista nousee seisomaan tuolloin. Loput 20% ovat homoja, sillä kunnon lepakotkin diggaavat nyrkkeilystä b) ei pitäisi tuossa matsissa omansa puolta ja d) suhtauisi voittoon / tappioon juuri silloin "hällä väliä" -pohjalta. Jos se ei tunnu missään, että oman seuran sälli voittaa / häviää tappelun, niin tuntuuko sitten sekään, kun oman seuran sälli tekee maalin? Menetiedä. Se, että vituttaa, ei tarkoita sitä, etteikö voisi todistaa tapahtunutta. Mun viestihistoriasta voi huoletta kaivaa Stolkin voittonoteeraukset, Halkidis lähinnä nauratti tuossa ottelussa. Kyllä mua silti vitutti että kreikanmies lähti takki auki ja sai opetuksen.

Fyysisyyskeskustelu netissä on sinänsä edelleenkin samaa osastoa kuin jos hylkeet keskustelisivat siitä, että mikä lintu lentää parhaiten. HIFK ei ole keksinyt taklaavaa/fyysistä peliä ja yhtä vähän Jursinov tai Summanen on keksinyt puolustavaa ajokoirakiekkoa. He vain soveltavat / käyttävät näitä elementtejä hienosti. Tarkkaan ottaen Mozartkaan ei keksinyt sävelasteikkoa, mutta osasi käyttää sitä musiikkihistorian parhaimmin (IMHO). Uskon, että HIFK ei ole koskaan rymistellyt eikä rymistele nytkään, kun kuulen pelaajien, agenttien (Bill Zito esimerkiksi) ja valmentajien toteavan tuon. Nyt näin ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Tiettyjen joukkueiden peruslinjat ja pelaajaliikenteen kannalta erityisesti se, miten joukkue on menestynyt vaikkapa NHL / AHL -pelaajien tuottamisessa, ovat isoja ja määrääviä tekijöitä katsomoiden ulkopuolelta löytyviltä markkinoilta. HIFK:lla on maine joukkueena, joka sarjamenestyksestä huolimatta pelaa joka suhteessa pohjoisamerikkalaiseen tapaan ja on siten hyvä seura sellaiselle prospektille, joka sinnepäin haluaa. Tämä maine on jaksanut seurata HIFKiä valmentajasta riippumatta ja eivät nuo amerikansignaajat paljon perusta suomalaisen (fani)median jorinoista. Kaiken kaikkiaan suuntaus, mihin Jet Ace viittaa; kaikki pelaajat ovat pian samasta puusta veistettyjä, on perseestä ja kaiken lisäksi siinä onkin jo paljon perää. Vrt. Suomen kiekkomaajoukkuetta pahimpiin kilpailijoihinsa, mistä löytyvät häikäisevimmät yksilöt? Se, että seuratkin olisivat samasta puusta veistettyjä ei edelleenkään pidä paikkaansa tämän saitin latistavista kirjoituksista/näkemyksistä huolimatta. Puhun siis peruslinjasta, en niinkään yksittäisistä kirjoittajista. Jos Suomen koko jääkiekkotietämys asuisi täällä, en missään tapauksessa kävisi yhdessäkään ottelussa, sillä JA:n keskustelupuolen mukaan kaikki seurat ovat yhtä fyysisiä, yhtä taitavia, yhtä hyviä junnukouluttajia, yhtä kovia yleisömagneetteja ja yhtä kovia kahvaamaan/tappelemaan/filmaamaan ja varmaan runkkaamaankin. Kävisitkö itse katsomassa ja lyömässä vetoa, jos 13 kloonattua laboratoriorottaa juoksisi ympyrää? No, onneksi Veikkauskaan ei pidä kaikkea samanlaisena ja jaksaa pitää jääkiekon listoillaan, sillä oikeassa kloonisarjassahan kertoimet menisivät 1-1-1 jokaiseen otteluun.

Jatkoajan keskustelupuoli on nasta paikka, mutta ei missään tapauksessa lähelläkään oikeaa jääkiekkomaailmaa; pelaajia ja muita duunareita. Pahoittelen, jos tätä ei ole tilaisuutta todeta, mutta jos on, niin suosittelen. Pelaajat eivät lue keskustelupuolta tukka pystyssä itkien, valmentajat eivät todellakaan blokkaa ketjuja ja kokoonpanoja täältä. Hakisitko itse oman työsi kannalta ratkaisevaa taustatietoa nimettömien, omasta duunistasi katsoen amatöörien nettikeskustelupalstalta? Hakisitko rahoituseksperttinä tai sijoittajana tai markkinointiguruna liidejä ja prospekteja imaginäärisen Talousjorinaa.com julkaisun keskustelupalstalta vai olisitko enemmän omillasi reaalimaailmassa kollegoiden ja tekijöiden kanssa? Pitäisitkö Fazerin johtajana missään arvossa Talousjorinaa.comin nimimerkki Munavirtuoosin näkemystä siitä, että Fazerin sininen on ollut ihan kupla koko ajan vai katselisitko mieluummin toteutuneita reaalimaailman näyttöjä tästä?

Niinpä. Pitäisikö avata vapaaseen ketju "Kalat keskustelevat katiskoista"

edit: Tarkensin P-faustin lainausta
 
Viimeksi muokattu:

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ymmärrys hämärtyy

Mä en ymmärrä puoleksikaan sitä, mistä tässä keskustelussa on kysymys. Vielä vähemmän ymmärrän sitä, miksi se keskustelu on tässä ketjussa. Siltikin tämä on mielenkiintoista.

Totta helvetissä jokaisessa joukkueessa on eroja ja jokaisessa faniryhmässä on eroja. Niissä on eri yksilöt ja eivät siksi voi millään muodostaa toisiaan vastaavaa joukkoa. Vaikka nykyinen Jokerit saattaa muistuttaa kulta-ajan Tepsiä, niin samanlainen se ei missään nimessä ole. Jokereissa ei ole likikään niin häikäisevää ketjua kuin Nurminen-Rintanen-Kallio oli. Tepsissä ei ollut likikään niin häikäisevää ja monipuolista yksilöä kuin Metropolit on. Eroja on tuhottomasti. Silti mikään ei muuta sitä asiaa, että kaeumpaa katsottuna joukkueet saattavat muistuttaa toisiaan erottamattoman paljon. Eikä varmasti vähiten sen takia, että jokaisen tiedossa on näiden joukkueiden pelillisen ilmeen takana seisova rakennusmestari.

Täsmälleen sama asia on faneissakin. Kauempaa katsottuna joukot saattavat olla toistensa kaltaisia, mutta eroja on - totta kai. Silti on täysin mahdotonta tehdä minkäänlaista pätevää yleistystä näistä joukkioista keskustelupalstojen, peleissä käynnin tai niiden pelaajien, valmentajien tai agenttien lausuntojen perusteella. Ne ovat näkökulmia siitä pinnasta, jonka sisälle pääsisi vain laajamittaisella tutkimustyöllä. Yhtä mahdotonta on myöskään kumota näitä yleistyksiä joillain yksittäisten henkilöiden mielipiteillä etc. Koko keskustelu on täysin yksisuuntaisten ja oikaistujen väitteiden heittelyä - pitävää argumentointia varten materiaalia tuskin on olemassakaan. Siksipä tämä onkin mielipidepalsta ja siksi tämäkin keskustelu on mielenkiintoinen, vaikkei se paljasta totuudesta ensimmäistäkään kulmaa.

Mitä tulee Hifk-fanien ylivertaiseen käyttäytymiseen esim. vastustajia kohtaan, niin voi sanoa, että osataan sitä muuallakin. Vaikken oululaisyleisöä osaa suuresti arvostaakaan, niin esim. Lukon Roloson keräsi pariinkin kertaan aplodit hyvällä mailapelillään. Tästä pisteet niin oululaisille kuin Rolosonillekin. Jokeri-faneilta on tullut näytettä siitä, että esim. Machuldaa osattiin arvostaa, vaikka hän kurvailikin Sputnikin kuva rinnassaan jne. Jokeri-fanit osasivat antaa viime kevään pleiareissa pelin jälkeen repektit kiistattomalle kiekkolegenda Reijo Ruotsalaiselle, vaikka tämä olikin vastustajan leivissä. Kyllä tätä tapahtuu ja siinä mielessä on turha sanoa, että Hifk olisi jotenkin ylivertainen tässä suhteessa ja ihan yhtä mahdoton minun on sanoa, ettei olisi. Olen nähnyt ja kuullut vain pinnan kuten te kaikki muutkin. Siihen yksilöiden joukkoon, mikä katsomoissa seisoo minä, eikä kukaan muukaan täällä ole tutustunut niin hyvin, että voisi sanoa.

Vaikka näenkin vain sen pinnan, niin totta kai siitä muodostuu kuva joistain eroista. Minusta esim. näyttää siltä, että perinteisten menestysseurojen fanit ovat asiantuntevampia kuin muiden joukkueiden. Tämäkin täysin irrationaalinen väite, mutta se on se kuva, joka on välittynyt. En missään nimessä lähtisi täällä julistamaan sitä totuutena. Toivottavasti sitä ei tee kukaan mukaan, varsinkin kun täällä tuskin kenelläkään riittää vakuutteluista huolimatta objektiivisuutta. Mielipiteitä ja näkemyksiä voidaan tietysti heittää, mutta kuten JHag on jankuttanut: ei se totuus täältä löydy. Ei siitäkään huolimatta, että täällä on jääkiekkoa erittäin syvällisesti ymmärtäviä keskustelijoita ja muutenkin erittäin fiksuja ja aikuisia ihmisiä.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Re: Junnuista

Viestin lähetti JHag
Köntsä: Sanon saman, minkä bozik myöskin totesi; kysymys ei ole pelkästään kilojen ja senttien mittaamisesta, kun tarkoitan, että tietty profiiliero jakaa pelaajia HIFKin ja Jokerien kesken junnuvuosina. Ainakin valmentajien ja pelaajien itsensä mielestä. Koko on vain yksi (tosin tärkeä) elementti fyysisessä pelitavassa. Kysymys on ennemminkin taipumuksesta sitoutua tiettyyn kuvioon eli HIFKin A (+B) pelaa joka tapauksessa fyysisesti ja jos se tuntuu vaikka jostain Juha Fagerstedt -tyylisestä pelaajasta hänelle sopivammalta, kuten Fagun tapauksessa kävikin, hänkin saattaa hakeutua HIFKiin, vaikkei kaappi olekaan. Fyysinen pelitapa ei tarkoita, etteikö taidolla menisi pitkälle, jopa pelkällä taidolla. Mutta joukkueen kokonaiskuva on fyysinen kuitenkin (Caloun / HIFK 97-98 on hyvä vertaus).

Ymmärrän ja tiedän tämän. Yritin viestissäni panna vastaan lähinnä cobolilta lainaamaani tekstiin, jossa kys. nimimerk. mainitsi IFK:n kiinnitävän huomiota ensin kokoon ja sitten taitoon.
Onko tosiaan niin että ennen kuin IFK:n kykyjenetsijä hra X menee tarkkailemaan vaikka 15-vuotiasta Lindrosia, hän katsoo papereistaan, "perkele kun on iso ja ruma jätkä, pakko saada meille, ihansama osaako se pelata". Vasta Lindrosin saapuessa treeneihin hra X ja muu joukkue huomaa että onhan tällä jätkällä käsiäkin, "laitetaan se sitten ykköseen, olipa hyvä tsägä".
Onko tosiaan niin että IFK:ssa katsotaan ensin osaako junnu kiroilla ruotsiksi ja ajella samaan aikaan vastapalloon, sitten vasta kiinnitetään huomioita muihin seikkoihin.
Vai onko kyse vain hurmosmaisesta pelitavasta ja ideologiasta, joka saa Mikko "EPS" Laineen (junioreissa pelitapa oli suoraan verrannollinen esimerkiksi Matti Näätäsen pelitapaan) kaltaiset pelaajat taklaamaan?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Junnuista

Viestin lähetti Köntsä
Ymmärrän ja tiedän tämän. Yritin viestissäni panna vastaan lähinnä cobolilta lainaamaani tekstiin, jossa kys. nimimerk. mainitsi IFK:n kiinnitävän huomiota ensin kokoon ja sitten taitoon.
Onko tosiaan niin että ennen kuin IFK:n kykyjenetsijä hra X menee tarkkailemaan vaikka 15-vuotiasta Lindrosia, hän katsoo papereistaan, "perkele kun on iso ja ruma jätkä, pakko saada meille, ihansama osaako se pelata".

Ei se tietenkään ihan noin kategorista ole. Mä en sellaista myöskään ole havainnut enkä kirjoittanut. Mutta painopiste on erilainen eli kuten kirjoitin, IFK:ssa junnun fyysiset mitat ovat tärkeämpiä kuin Jokereissa, jossa taitopuoli on korostuneempi. Tästä asiasta puhuin aikanaan niin monen valmentajan ja pelaajan kanssa, että mikään ei käännä päätäni. Sitä en ole ehtinyt seuraamaan, päteekö sama tilanne myös tällä kaudella. Mutta vielä muutama kausi sitten näin mentiin ja tiukasti.

Myös JHag on tullut samaan johtopäätökseen kuin minä. Tässä suora lainaus JHagin tekstiä: "Näillä kaiffareilla, kuten valmentajista esimerkiksi Lukkarilalla (jokerit), Surenkinilla (nyk. Salamat) ei ole mitään ongelmia, toistan: ei mitään ongelmia, nähdä joukkueiden erot koskien ideologiaa ja pelaajamateriaalia: kynät jokkiin, Kaikkoset, Luttiset ja Petrellit HIFKiin."
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Oiva
Mä en ymmärrä puoleksikaan sitä, mistä tässä keskustelussa on kysymys. Vielä vähemmän ymmärrän sitä, miksi se keskustelu on tässä ketjussa. Siltikin tämä on mielenkiintoista.
Tervetuloa joukkoon. Mä luulen, että meillä kaikilla on ihan samat fiilikset ja varmaan juuri näistä mainitsemistasi syistä kuulummekin Jatkoajan kirjoittajiin.

Olen kuitenkin tehnyt parhaani ja koettanut päästä asioista jyvälle. Eli siis ihan oikeasti ymmärtää mistä tässä keskustelussa on kyse. Ei ollut helppoa, mutta näin;

- tässä ketjussa ennakoitiin yhtä kauden 2004-2005 runkosarjan Jokerit-Hifk peliä, näkemykset olivat hyvin erilaisia,
- ketjussa keskusteltiin tuosta pelistä ja sen tapahtumista, näkemykset olivat hyvin erilaisia,
- ketjussa keskusteltiin myös tappeluista ja fyysisestä pelistä, näkemykset olivat hyvin erilaisia,
- sitten keskusteltiin katsojista, näkemykset olivat hyvin erilaisia,
- sujuvalla siirrolla siirryttiin aiheeseen Jokerien ja Hifk:n juniorijoukkueiden profiilit, näkemykset olivat hyvin erilaisia,
- tässä lopussa pohdimme mistä tässä ketjussa oli loppujen lopuksi kyse ja sitä emme tiedä, tästä näkemyksemme on samanlainen.

Avainsanoja: Risto Ulmala, logiikka, putki, roolipelaaja, Helenius, puolueellisuus, hylje ja samanlaisuus.
 

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti JHag
Jatkoajan keskustelupuoli on nasta paikka, mutta ei missään tapauksessa lähelläkään oikeaa jääkiekkomaailmaa; pelaajia ja muita duunareita.
Jos viittasit minun käsityksiini asiasta, niin pakko tarkentaa että puhuin jääkiekon seuraajista, en pelaajista, joukkueista tai muusta itse pelaamiseen suoraan liittyvästä. Sehän on kokonaan toinen maailma, siellä kiroillaan ja hiki haisee, hyi! Mutta jos haluaa saada jotain käsitystä koko kannattajakunnasta Suomessa niin enpä keksi Jatkoaikaa parempaa paikkaa. Kaukana todellisuudesta silti tämäkin.

Ihan mielenkiintoinen keskustelu, mutta taidan lopetella omalta osaltani. Joku voisi joskus tehdä matemaattisen mallinnuksen siitä miten keskustelu näissä ketjuissa oikein kulkee.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minulle taas pelaajat, valmentajat ja muu porukka, joka ansaitsee elantonsa jääkiekosta on sinänsä ihan yhdentekevää porukkaa. Jos he eivät tekisi sitä hommaa, niin kyllähän sinne aina saataisiin palkattua työntekijöitä niihin hommiin. Siellähän aikuiset tienaavat hyvää palkkaa pelaamalla lasten peliä. Tällä en halua väheksyä heidän pelitaitojaan, enkä heitä ihmisinä. Varmaan ovat suurimmaksi osaksi hienoja ihmisiä ja hyviä tuttavuuksia kenelle vaan.

Minä seuraan peliä nimeltä jääkiekko, toivoen tietysti että peli olisi SM-liigassa mahdollisimman korkeatasoista.

Sitäpaitsi me "elinkautiskatsojat" oltiin paikalla jo 30v sitten, kun nykyiset pelaajat olivat suurin osa vielä kiilu isin silmässä, jos sitäkään ja me olemme paikalla vielä sittenkin, kun ihan uudet sukupolvet pelaavat, valmentavat jne.

Tämä on nyt vähän näkökulmajuttu. Usein keskustellaan onko jääkiekko pelaajien vai valmentajien peli. Kolmas ulottuvuus, että se on myös katsojien peli, unohtuu usein. Ilman meitä ei ole peliä, ainakaan sitä ei pelata ammattimaisesti (paitsi Venäjällä :)).
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: Ymmärrys hämärtyy

Viestin lähetti Oiva
Mielipiteitä ja näkemyksiä voidaan tietysti heittää, mutta kuten JHag on jankuttanut: ei se totuus täältä löydy. Ei siitäkään huolimatta, että täällä on jääkiekkoa erittäin syvällisesti ymmärtäviä keskustelijoita ja muutenkin erittäin fiksuja ja aikuisia ihmisiä.

Thanks Oiva, luottopakki pohjoisesta! Just näin se menee ja mielestäni itsekullekin tekee välillä hyvää katsoa mittakaavaa ja huomata oman maailman ja reaalimaailman ero. Omassa maailmassahan on nimenkin mukaisesti yksin, reaalimaailmalla tarkoitan sitä kaikkien muiden maailmojen joukkoa, joka sitten hienosti jollain alueella menee ristiin, niin että on monta tahoa, joita yksi aihe koskettaa. Jatkoaikaa (puhun muuten koko ajan keskustelupuolesta, en ansiokkaasta toimituksellisesta osuudesta) vaivaa sama vika kuin muitakin hiekkalaatikoita, kuten suomenruotsalaisia, nokialaisia, hkl:n porukkaa, poliiseja etc; näkökulma on niin uskomattoman kapea, että yhden ryhmän merkityksellisyys nostetaan yhteisesti äärimmäisen korkealle tähtiin. Yhtä lailla kuin kaikki Nokian työntekijät saattavat kuvitella koko Suomen seuraavan heitä, myös Jatkoajan keskustelupalsta on omasta mielestään absoluuttinen totuus ja kaikenkattava asiantuntija kaikessa jääkiekkoon liittyvässä. Ja jokainen jääkiekkoa pelaava tai valmentava seuraa henkeään pidättäen, mitä JHag sanoo fyysisyydestä, kuinka cobol näkee Jokerien pakkitilanteen, mikä on bozikin näkemys Kari Lehtosen maalivahtipelin salaisuudesta jne. In our dreams, kukaan pelaaja ei korvaansa lotkauta, valmentajista puhumattakaan. Ja jos lotkauttaisi, niin toivoisin hänen keskittyvän omaan duuniinsa. Niinpä, tätä koetin Ole Fart muotoilla, on aika vaarallista luulla, että tämä olisi jotenkin kattava esitys edes jääkiekon faniporukasta. Paljonkos tänne kirjoittaa väkeä? Noin 2000, joista ehkä 200 aktiivia. Siis 200 näppistä hakkaavaa turakaista, joista 80% ei ole pitänyt luistimia edes kädessä, jaloista nyt puhumattakaan, pystyy silmää räpäyttämättä kertomaan miltä Tomekista oikeasti tuntuu pelata vähemmän fyysisessä jengissä kuin HIFK ja mitä Vopat ajatteli lähtiessään takomaan Kankaanperän? Ihan pilvee :) Nämä säädöt huomioon ottaen täällä on sinänsä hauska heittää läppää, ei muuta. On paljon tyyppejä, joilla on lajituntemusta (ihan vain mun mittarilla) ja joiden mielipiteet ovat kiinnostavia. Ja näin näkee varmaan jokainen; löytää oman viiteryhmänsä täältä. Itse olen jääkiekkosaitilla siksi, että -kenties ilman omia ansioitani- on tullut touhuttua lajin parissa ja on ilo ynnä kunnia tietää ja tuntea paljon niitä, jotka sitä oikeasti tekevät. Ilman tuolta osastolta saamaani backuppia en paljon viitsisi kirjoitellakaan silloin kun kirjoitetaan "tavallista syvemmin", kuten kenties tässä ketjussa juuri nyt. Mulla on vitusti mielipiteitä USA:n tilanteesta ja teorioita siitä, miksi siellä menee niinkuin menee ja miten siellä pitäisi mennä. En silti menisi USA-aiheiselle saitille elvistelemään ja vetämään linjoja perusmielipiteitä syvemmin. Tuntisin itseni pelleksi, koska se mitä väitän tietäväni, on vain luuloa. No, sehän on mun vikani ja tapani eikä missään tapauksessa ainoa oikea.

Johannes; Kyllä, lajia tehdään yleisölle, mutta sitä tehdään nimenomaan suurelle yleisölle. Jos Jatkoaikaan kirjoittavat vetäisivät herneen nenään, kun kaikki vaan kahvaavat ja tuomaritkin on ihan paskoja, ja päättäisivät jäädä pois matseista, niin katsojaluvut putoaisivat yhteensä 200 kpl/kierros. Paljon suurempi suonenisku liigalle olisi, jos kaikki naiset päättäisivät jäädä pois katsomoista. Tai kaikki vasenkätiset. Tai kaikki vain keskiasteen koulutuksen omaavat.

avainsanoja; Toyota Hiace, karpalohyytelö, homoseksualismi, kampiakseli, maaseudun autioituminen, tissit, tv-lupa.
 

zone55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä sen enempää ketään lainatakseni totean aluksi että ne jotka ovat oikeasti asiantuntevia kun puhutaan pelistä nimeltä jääkiekko eivät peleissä valitettavasti pidä ääntä ja taputa. He kokevat olevansa koko tapahtuman yläpuolella.

Saattaa hyvinkin olla että keskivertokatsoja on Nordiksella enemmän asiantunteva. Erot ovat kuitenkin minimaalisia. Melkein kuin keskustelisi kumpi on turvallisempi automerkki Toyota vai Nissan. Jos halutaan oikeasti puhua eroista asiantuntevuudessa kannattaa verrata Suomen tilannetta ylipäätään johonkin muuhun maahan.

Esim USA:n puolella olevien NHL joukkueiden yleisöt ovat käsittääkseni täysiä amatöörejä mitä tulee tietämykseen jääkiekosta. Toisaalta taas Kanadan puolella olevat katsomot ovat varmasti paljon asiantuntevampia Suomen vastaaviin verrattuna.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Ymmärrys hämärtyy

Viestin lähetti JHag
Ja jokainen jääkiekkoa pelaava tai valmentava seuraa henkeään pidättäen, mitä JHag sanoo fyysisyydestä, kuinka cobol näkee Jokerien pakkitilanteen, mikä on bozikin näkemys Kari Lehtosen maalivahtipelin salaisuudesta jne. In our dreams, kukaan pelaaja ei korvaansa lotkauta, valmentajista puhumattakaan. Ja jos lotkauttaisi, niin toivoisin hänen keskittyvän omaan duuniinsa. Niinpä, tätä koetin Ole Fart muotoilla, on aika vaarallista luulla, että tämä olisi jotenkin kattava esitys edes jääkiekon faniporukasta.

Ottakoon kukin kantaa vain omasta puolestaan, minäkin. Silti mielenkiintoinen tekstisi herätti ajatuksia. En ehkä yleistäisi noin rankasti, että täällä yleisesti edes luullaan omien kirjoitusten vaikuttavan esim pelaajapolitiikkaan tai valmennukseen about hevonpersettä. Jatkoaikaan kirjoittavat ovat, seuraavassa yleistäen, jääkiekosta hevisti kiinnostuneita ja lajia seuraavia aktiivikannattajia. Ei enempää, eikä vähempää. Kukin tyylillään ja tavallaan, omine laseineen.

Kun edelleen puhutaan yleistäen, mulla on ollut ilo ja kunnia seurata muutama vuosikymmen aktiivisti penkiltä IFKiä ja muutama vuosi Jokereita. Edellisten perusteella, tällä kertaa ilman laseja tai naapurikannattajien väheksymistä, voisin todeta hevijuuserikannattajilla olevan eroja samalla tavalla, kuin kuluneesti ilmaistuna vesissä. Erittelemättä niitä, jotten herätä epätervettä keskustelua, totean kuitenkin, että eläköön se ero. Tästä saa helpon aasinsillan Bluesiin. Yksi sen ongelma on, ettei sen tuote, brändi, se juttu, hahmotu kunnolla. Where is the beef.

En toisaalta väheksyisi tänne kirjoittavien mielipiteitä. He ovat eräänlainen penkkiurheilun keihäänkärki liittyen jääkiekkoon, vaikka nuppiluvultaan mainitsemaasi kokoluokkaa. Vertauskuvallisesti rinnastaisin sen itseäni lähellä olevaan sisustusalaan. Siellä sisustussunnittelijat ovat alan keula, joiden intohimoista kiinnostusta ja edelläkävijyyttä ei suuri massa ymmärrä. Silti he luovat piirtoja, käytät termiä "isoa kuvaa", alalle. Jotenkin minulle tulee Jatkoaikaan kirjoittavasta jääkiekkopenkkiurheilijasta sama ajatus mieleen suhteessa satunnaiseen "taviskatsojaan". Autotuningista löytyisi vastaavia esimerkkejä verrattuna perusCorollakuskiin kosolti halutessaan.

Mahtaako kuvaamasi kokoisella joukolla olla harhaluulo, että Pena tai Ara päivystää Enterin päällä pomppien ja meidän mielipiteitä muistiinpannen? Ei kai. Hiekkalaatikkohan tämä toki on, mutta nasta ja vapaaehtoinen. Kukin tavallaan. Itselleni alan harrastaminen on ollut kaikki ne ajat sitä, että on jokin muukin aktiivikiinnostuksen kohde, kuin perhe ja työ. Se on omaa aikaa itsekkäästi itselle. Ei enempää, eikä vähempää. Jääkiekkoseuraamisen osalta keskityn vain itseeni ja pidän harrastusta pitkällä kokemuksella ravitsevana, mielenterveyttä positiivisena ruokkijana ja ennenkaikkea vaihteluna.

Siinä pikkupala mun ymmärrystä.

Sitäpaitsi Sun avainsanoista vain toiseksi viimeinen oli ytimessä.
 

Dragon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siellä on peli käynnissä!

Viestin lähetti bozik
kun omalla joukkueella ei homma toimi, sille vihelletään ja se hylätään.

Minä näkisin tämän pikemminkin välittämisenä. Toisin kuin ehkä teillä, ifkiläisyyteen kuuluu tietty tunteiden esittäminen. Ei se välttämättä tarkoita hylkäämistä. Muutenhan Jäähallissa ei montaa katsojaa olisikaan enää jäljellä. Heh. Jos Jäähalli hiljenee, niin sitä voi jo pitää huonona merkkinä. Kiitos silloin kun sen aika on, raippa soikoon kurittomalle kakaralle! Eikä tämäkään ole pelkästään ifkiläisten yksinoikeus, samanlaista esiintyy tietyntyyppisillä joukkueilla muuallakin. Periaatteessa voisi ajatella niinkin, ettei vihellysten saisi antaa vaikuttaa peliesityksiin, mutta tähän ei monet silti pysty. Olisikohan tässä yksi syy ifkin menestykseen, ainoastaan riittävän kovan paineensiedon omaava joukkue pärjää meillä..? ;-) Yleensä nämä joukkueet ovatkin sitten huipputasoa myös pidemmällä aikavälillä esitettyinä.

Viestin lähetti JHag
HIFK:lla on maine joukkueena, joka sarjamenestyksestä huolimatta pelaa joka suhteessa pohjoisamerikkalaiseen tapaan ja on siten hyvä seura sellaiselle prospektille, joka sinnepäin haluaa. Tämä maine on jaksanut seurata HIFKiä valmentajasta riippumatta ja eivät nuo amerikansignaajat paljon perusta suomalaisen (fani)median jorinoista.

Amen. JHaggimaiseen tapaan jälleen kerran hyvin tiivistetty yhtälö. Ei löydy paljoakaan lisättävää. Alfa ja Omega, alku ja loppu.

Viestin lähetti JHag
jokainen jääkiekkoa pelaava tai valmentava seuraa henkeään pidättäen, mitä JHag sanoo fyysisyydestä, kuinka cobol näkee Jokerien pakkitilanteen, mikä on bozikin näkemys Kari Lehtosen maalivahtipelin salaisuudesta jne.

Heh. Ja varsinkin (aktiivi)pelaajien tulisi vältellä kaikenmoisten (huhu)palstojen lukemista, sillä lähes aina olisi potkuja tulossa ja siirto sinne tai tänne. :-D Tämä on oikeasti enemmän vahingoittavaa joillekin kuin mitkään haukkumiset. Onneksi he ovat kuitenkin vähemmistönä, jotka tälläisistä piittaavat.

Mitä Jatkoaikaan tulee, niin kyseessähän on laadukas jääkiekkosivusto kaikkinensa, jos joku sitä ei vielä ole huomannut. Jos näitä ketjuja lukee yhtään, niin kyllä sitä jonkinlainen mielikuva on pakko jäädä kirjoittajista, oikea tai väärä. Vaikkei lukisi kuin murto-osan kirjoittajan kaikista teksteistä, niin yksilöityminen ehtii jo tapahtumaan. Se on luonnollisesti myös yleistystäkin, joka ei aina ole hyvä asia, ihmisillä kun on tapana muuttua johonkin suuntaan myös mielipiteittensä välityksellä. Todennäköisesti. Toivottavasti Jatkoajan viihdyttävyys ei laske tulevaisuudessakaan kohti jotakin tasapäistä yhteiskuntaa, saati kahden puolustusvoittoisen joukkueen kohtaamista, ja pelätään kertoa mielipiteitä rehellisesti. Tätä pelkoa tuskin on...
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Viestin lähetti bozik
Sen sijaan tarkoitan sitä, että kun omalla joukkueella ei homma toimi, sille vihelletään ja se hylätään. Ei voi ymmärtää, kunnon kiekosta ymmärtävä ultimate kannattaja puree tuollaisessa tilanteessa huultaan ja mököttää. Omalle joukkueelle viheltäminenhän voitaisiin sivistyinen termein nähdä tilapäis-gloorihunttaamiseksi ja/tai sitä harrastavia ihmisiä syyttää heitteillejätöstä. Omia ei hylätä vai miten se meni ?

En kyllä millään ilveellä pysty olemaan samaa mieltä siitä, että IFK-kannattajat hylkäisivät joukkueen. Jösses sentään, meillä on viime vuosina nähty todella paskoja kausia ja silti katsojamäärät pysyneet vähintään kohtuullisina. On varmasti meidänkin joukoissa ns. gloryhuntereita, mutta valtaosa on niitä, jotka eivät edes tunne käsitettä 'hylkääminen'.

Tuo viheltäminen kuuluu mielestäni samaan pakettiin. Joukkue HIFK ja sen kannattajakunta on kuin yksi suuri perhe. Palautetta annetaan omille, jos aihetta on. Tyytymättömyys ilmaistaan lähes yhtä selkeästi kuin tyytyväisyys.

Vaikka siis omia joskus "palkittaisiin" ennemmin kepillä kuin porkkanalla, ikinä ei hylätä. Ei koskaan, aldrig. Omien joukoissa seistään, vaikka kuinka laiva uppoaisi.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: Re: Re: Ymmärrys hämärtyy

Viestin lähetti Senior
En toisaalta väheksyisi tänne kirjoittavien mielipiteitä.

En minäkään, niinpä kritiikkini ei kohdistu mitenkään siihen, että mielipiteitä on ja niitä on monenlaisia. Se pelkästään on jo pieni positiivinen poikkeama sosialidemokratiassa. Väheksyn sitä, että mielipiteistä tehdään yleistyksiä ja / tai totuuksia. Jos joku guruskribentti kertoo, että Joukkue A on kriisissä ja sen pelaajat ovat lähdössä ja lisäksi Joukkue A ei ole koskaan ollut maineensa veroinen, ei sillä ole välttämättä yhtään mitään tekemistä Joukkueen A kanssa, jonka edustajat eivät tuntisi guruskribenttiä, kun tämä kävelisi kadulla vastaan. Jos hän siis poistuisi koneen ääreltä joskus. Tällainen taulapäisyys vituttaa ja ne joille on syntymässä jo annettu lusikalla eikä kauhalla, lähtevät tietenkin mukaan tällaiseen maailmaan. Heille suotakoon se, he ovat syyntakeettomia. Mutta se, joka antaa ymmärtää tietävänsä isoja linjoja ja pukee sen sanoiksi riittävän hyvin unohtaen (kaiken lisäksi ei edes tahallaan) samalla sen, että a) ei ole itse ollenkaan jyvällä oikeastaan mistään ja b) kukaan ammattilainen ei kuitenkaan edes lue näitä sepustuksia, on mielestäni tekemisissä jonkuntyyppisen todellisuuspako-ongelman kanssa. Siksi kunnon inhorealisti muistuttaa Turkkamaiseen tapaan reaalimaailmasta. Turkka sanoi kerran kuulemma kotimaiselle hyvin tunnetulle naisnäyttelijälle, että maailman mittakaavassa sua ei tunne kukaan, joten älä käyttäydy kuin maailmantähti, jos meinaat tehdä töitä kanssani.

Viestin lähetti Senior
Mahtaako kuvaamasi kokoisella joukolla olla harhaluulo, että Pena tai Ara päivystää Enterin päällä pomppien ja meidän mielipiteitä muistiinpannen? Ei kai.

Ei varmasti kaikilla, mutta osalla on. Se on pelottavaa. Tai sanotaanko; kompleksista.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti Pärde
Tuo viheltäminen kuuluu mielestäni samaan pakettiin. Joukkue HIFK ja sen kannattajakunta on kuin yksi suuri perhe. Palautetta annetaan omille, jos aihetta on. Tyytymättömyys ilmaistaan lähes yhtä selkeästi kuin tyytyväisyys.


sitten kun mikään ei toimi, soitetaan kännykkäpuhelu tai laitetaan faxi äiti Arajärvelle ja isä Matikaiselle. "Naapurin Hjallis kiusaa"...

Missä roolissa on ydinperheen jo hieman höpsähtänyt isoisä Frank ?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
sitten kun mikään ei toimi, soitetaan kännykkäpuhelu tai laitetaan faxi äiti Arajärvelle ja isä Matikaiselle.


Ajelin tuossa just äsken autolla kun viereiseltä kaistalta tunki maasturintapainen eteen. Sen takalasissa oli HIFK-tarra ja sen vieressä toinen tarra kooltaan noin 10 x 35 cm. Siinä luki ARA EROA.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti cobol
Ajelin tuossa just äsken autolla kun viereiseltä kaistalta tunki maasturintapainen eteen. Sen takalasissa oli HIFK-tarra ja sen vieressä toinen tarra kooltaan noin 10 x 35 cm. Siinä luki ARA EROA.

Tarra saattoi tietenkin olla muistoja Aran maajoukkueajoilta. Silloinhan nimenomaan IFK-leirissä pidettiin kaveria ihan sukkana.

Ompas tämä ketju elänyt hyvin ja pitkään. Jos ette pian lopeta niin luen vielä tämän ja alan loputtoman jankuttamisen jonkun kanssa jostain täysin vähäpätöisestä aiheesta.

Luulis tehoavan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös