Venäläiset tuomarit veti just silleen kuin voi ja pitää olettaa: Meille vihelletään kaikki ja rybyille vain mitä on pakko. Isänmaallisuus on kova sana venäjällä. Länkkärit ei siilmille hypi.
Otetaan pientä tarkennusta:
-Cheechoon maali. Kyseenalainen tilanne eikä ainakaan mun telkkarista saanut tarkkaa kuvaa siitä kävikö kiekko maalissa ja oliko se maalissa jo ennen Cheechoon liukumista Zapolskia päin. Tuomareilla toivottavasti oli parempi kuva käytössä. 50/50, mutta ehkä ilman parempaa tietoa voi katsoa tilanteen menneen "epäoikeudenmukaisesti" Slovanin hyväksi.
-Kuldan maali. Paitsio, haastosääntö, piste. Ei tosin taaskaan näkynyt mun ruudulla selvää kuvaa itse paitsiotilanteesta, mutta oletan tilanteen olleen paitsio, jos sitä videoltakin on kelattu ja tarkastettu. Ei valitettavaa.
-Joensuun "maali". Ei taaskaan kunnollista videokuvaa tarjolla. Itse sanoisin 95% varmuudella, että maalissa kävi ja ihmettelen miksei tarkastettu videolta. Ainoa selvästi vihkoon vedetty tilanne maalitilanteista. Toki tolta maalipaikalta saisi sen kiekon kyllä laittaa sinne ihan verkun perukoillekin asti, niin ei tarvitse miettiä vääriä tuomioita.
Näihin lisäksi lopun jäähyt:
-Mäki 2min estäminen. Miksi helvetissä menet tossa vaiheessa peliä tönimään kiekotonta vastustajaa selästä täysin pelin ulkopuolisessa tilanteessa? Saattoi kaatua helposti, mutta Mäki antoi 100% syyn tuomareille viheltää siitä boksiin. Ei valitettavaa.
-Kulda 2min kamppi. Täysin selvä jalkakamppi. Taas kerran vastustaja kaatui ehkä hieman helposti, mutta se ei poista tilanteen päivänselvää jalkakamppia. Kun olet myöhässä noin pahasti, niin jalalla jalkaa vastaan sitä harvemmin kannattaa pelastaa, ellei osaa odottaa boksituomiota. Ei valitettavaa.
-Genoway 10min. En tiedä mitä sanoi ja miksi sanoi, mutta se lienee päivänselvää, että aukoi päätään tilanteessa, missä olisi ehkäpä kannattanut pitää mölyt mahassa. Tiukassa pelissä ratkaisuvaiheilla paras pakki huutelee itsensä ulos pelistä ja tuomarissa on vika? Ei mitään valitettavaa.
Kuinka moni ei täällä valittaisi viheltämättä jääneistä jäähyistä, jos noissa edellisissä tilanteissa pelipaidat olisivat olleet toisinpäin? Ja toisaalta viimeisellä minuutilla tullut Slovanin 2 min oli sekin todella heppoisesta tilanteesta. Ei se Jokerit ainoastaan kärsi rajatapauksien viheltämisestä, vaikka täällä punakeltaisin lasein monet noita katsookin. Ja edelleen, eilinen peli hävittiin ihan muihin syihin kuin tuomareihin tai Wirtaseen esimerkiksi noihin loppuhetkien idioottimaisiin jäähyihin. Edes pienellä maalinteon tehokkuuden lisäämisellä peli olisi kolmannessa erässä paketoitu aivan täysin.