Jokerit 2002-2003

  • 360 361
  • 3 490

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Älä sinä Isaksson nyt heti tyrmää - me kun ollaan vasta hahmottamassa tätä brandia, asia on todella uusi -;)

Mä luulen, että aika monille Jokereiden kannattajille brandi merkitsee tuota narrilogoa. Se on hyvä logo eikä sitä pidä missään nimessä (enää, kerta riitti!) vaihtaa mihinkään. Mutta brandi on paljon muutakin kuin logo. Ja tätä ei kai Jokereissa ja Jokereiden kannattajien keskuudessa ole vielä kovin paljon ainakaan julkisesti pohdittu? Voi olla että onkin, mutta ei ole mun silmiin sattunut. Joten yritellään nyt tässä...

Mika on brandi? Itse pidän yksinkertaisista asioista, joten mietin Jokereista pelaajaa, joka parhaiten voisi kuvata uutta brandiamme. Brandihan on mielikuva, joka halutaan välittää yhteistyökumppaneille, medialle ja kannattajille. Tästä on kysymys kun brandista puhutaan. Tämä on myös asiasta kenties parhaan kirjan kirjoittaneen Naomi Kleinin tulkinta (No Logo, WS Bookwell, 2001). Historia on eri asia ja se joko kuuluu tai ei kuulu brandiin. Ja jos mun pitää joku pelaaja Jokereista brandiin nimetä, niin se on Tuomo Ruutu. Vika ei ole minun, että HIFK hänet Jokereihin lähetti.

Mitä Tuomo Ruutuun tulee, niin itsekin viittasin suorastaan hämmmästellen hänen taustaansa. Kuten Isakssonkin kirjoitti, Tuomo Ruutu edustaa pitkälti Jokereiden uutta pelitapaa - joka taas pohjautuu tuohon Lampaisen historiallisen linjaan fyysisyydellä terästettynä.

Mutta - kuten tuossa aiemmassa kirjoituksessani pohdin - hieman oudoltahan tuo Tuomo Ruutu tällaisena Jokereiden brandipelaajana tuntuu. Kyllä siihen, Isaksson, aikanaan tottuu. Multa siihen meni päivä, teidän puolella taitaa riittää nielemiseen viikko tai pari :D
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kiitoksia vain naapurin Johannekselle, joka kätevästi tuon tasaviestin 1 000 mulle järjesti - itse en tuota huomannutkaan, ei ole meillä perinteitä noin suurista määristä :D

Ja jotta ei tulisi ihan chattiviestiä, pistetään tähän uutinenkin. Tuomo Ruutu pelaa Jokereissa kaudella 02-03. Jos siis Suomessa pelaa. Asia on sovittu molemmin puolin. Lähteenä ne kuuluisat asiansa tietävät lähteet -;)
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo oli hyvä uutinen cobolin suunnalta, että TRuutu Suomessa pelatessaan pelaa ensi kaudellakin Jokereissa. Saa sitten nähdä pelaako täällä vai rapakon takana.

Joo onnea vaan cobolille tuosta 1000. viestistä. Sinullehan se kuului ketjun aloittajana. Hyvinhän tähänkin ketjuun on asiaa tullut. Ja tulee varmasti vielä paljon lisää ennen kauden alkua.

Tuosta brandista sen verran, että eipä tuota ole pahemmin tullut mietittyä. Näin pikaisesti sanottuna brandi tai Jokerit on minulle Jokerilogo ja pelityyli/tapa mitä joukkue edustaa. Niin kai se on aina ollut. Sen takia mielestäni on hyvä, että joukkueella on tietty tapa pelata. Ja tämä nykyinen pelitapa tietyllä tapaa kulminoituu kylläkin Tuomo Ruutuun, mutta mielestäni yhtä lailla voidaan sanoa esimerkiksi Antti Aalto. Hän edustaa samalla tavalla tätä Jokerien nykyistä linjaa. Tietysti olisi hyvä, jos brandin "keulakuva" olisi pitkän linjan Jokeri tyyliin Lind, Strömberg... nykypelaajista. Sami Heleniuksellahan on hyvä mahdollisuus nousta tällaiseksi, mikäli nyt Jokereissa pelaa ja mikäli pelaa useamman kauden.

Joskus tulevaisuudessahan se voi olla vielä Teemu, jos mies NHL:n jälkeen päättäisi Suomessa vielä pelata... no eipä siitä nyt sen enempää.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tämä on nyt vähän hiustenhalkomista, mutta kuitenkin:

Brandia ei voi oikein miettiä niin päin, että kukas pelaaja edustaa parhaiten sitä, mistä meidän jutussa on kysymys? Ja kuka voisi teoriassa edustaa? Tällöin pelaajat/pelaaja on se brandi ja kun joukkue vaihtuu, brandi muuttuu avainpelaajien vaihtuessa. Tai valmentajien.

Brandissahan joukkueella on jo valmiiksi tietty imago, jonka luominen on kestänyt vuosikausia, jopa -kymmeniä. Sitten vain hankitaan tähän imagoon sopivia pelaajia ja valmentajia, vai mitä? Näin brandi on itse asiassa isompi asia kuin kukaan yksittäinen pelaaja. Brandi on ja pysyy, vaikka pelaajat vaihtelevat.

Tämä siis ihan ilman sarvia ja hampaita, olen nimittäin yllättävän syvällisellä tuulella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti JHag
Tämä on nyt vähän hiustenhalkomista, mutta kuitenkin:
Brandia ei voi oikein miettiä niin päin, että kukas pelaaja edustaa parhaiten sitä, mistä meidän jutussa on kysymys? Ja kuka voisi teoriassa edustaa? Tällöin pelaajat/pelaaja on se brandi ja kun joukkue vaihtuu, brandi muuttuu avainpelaajien vaihtuessa. Tai valmentajien.

No voi ja ei. Ei sinänsä, mutta kuten kirjoitin, halusin yksinkertaistaa. Pelaajat tai pelaaja ei ole minun yksinkertaistetusssa mallissakaan = brandi. Kyse pitää olla ja on tietysti brandin mukaisesta pelaajasta. Kun brandi on tiedossa (ja sitä tässä haetaan), voidaan halutessaan pohtia siihen sopivaa pelaajaa tai pelaajia.

Viestin lähetti JHag
Brandissahan joukkueella on jo valmiiksi tietty imago, jonka luominen on kestänyt vuosikausia, jopa -kymmeniä.

Ei välttämättä. Viittaan taas Naomi Kleiniin (No Logo, WS Bookwell, 2001), jota pidetään aika taitavana ja tunnustettuna brandin käsittelijänä. Kleinin mukaan Brooke Shields totesi kerran farkuistaan, että "mikään ei pääse minun ja Calvieni väliin" ja se oli siinä, sekunnissa luotu brandi...

Viestin lähetti JHag
Sitten vain hankitaan tähän imagoon sopivia pelaajia ja valmentajia, vai mitä? Näin brandi on itse asiassa isompi asia kuin kukaan yksittäinen pelaaja. Brandi on ja pysyy, vaikka pelaajat vaihtelevat.

Juuri näin itsekin asian ymmärrän. Mutta asian tai sisällön ydin onkin vielä se, mistä Jokereiden brandi tai brändi muodostuu. Ehkä olemme pohdinnoissamme jo jäljillä?
 

Handzus11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun tässäkin ketjussa on nyt syvällisen keskustelun maku, niin jos mietitään kaukalon ulkopuolta ja miltä koko brandi vaikuttaa siellä, niin hurja on ero 70-80 ja 90-00 lukujen aikakausilla. 90-luvun loppuvuosilla ei tainnut kukaan tietää mihin on koko Jokeri-organisaatio menossa, sillä niin hurjaa oli valuutan kulututus ja huonojen pelaajahankintojen tekeminen. Nykypäivänä on sitten taas luojan kiitos ajatusta ja järkeä mukana toiminnassa, vaikkakin asioista vastaa pääosin seurassa samat miehet kuin 90-luvun lopussakin. Tietysti yhdellä erittäin tärkeällä saralla on mediahahmot ja yleisön naurattajat siirtynyt muualle ja tilalle on pystytty hankkimaan asiantuntevat miehet tekemään sitä mitä he osaavat, eli valmentamaan ja ohjaamaan joukkuetta. Tämä suunnan muutos on kieltämättä hyvin pitkälle W&S:n ansiota, mutta toki näidenkin herrojen on pitänyt pystyä vakuuttamaan Hjallis siitä, että he tietävät mitä tekevät. Se mikä mielestäni edelleen Jokereiden organisaatiosta puuttuu, on sellainen ammattimies, joka osaa tehdä onnistuneita ulkomaahankintoja. Virmanen se ei todellakaan ole, vaikkakin tänä vuonna sillä saralla asiat ihan hyvin olikin. Kuitenkin kuluneen kauden hankinnoista Rosa ja Frankki olivat ns. varmaa kauraa ja Jamie ei loppujen lopuksi kovin suureksi ratkaisijaksi noussut. Brooks sen sijaan oli hyvä kaappaus, mutta jos mies ensi kaudeksi päästetään pois, on tilanne taas lähes nolla. Kekäläinen oli gurumies tällä alueella ja ilmeisesti Hämeenlinnastakin osaava kaveri löytyy, toivottavasti löytyy lähiaikoina meiltäkin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Aivan totta, Naomi Kleinin kirja on jokaisen markkinointi-ihmisen peruskauraa. Tosin urheiluseurat ovat hieman erikoisasemassa verrattuna tuotepohjaisiin brandeihin; virvoitusjuomat, farkut, autot, elektroniikka ym. silkat tavarat.

Urheiluseurahan on itse asiassa palvelutuote. Kuten parturipalvelutkin. No, okei, on siinä fanikamakauppaa ym. ohessa, mutta itse tuote on imaginäärinen - se mitä, kaukalossa/kentällä tapahtuu.

En nyt muista seuran nimeä, mutta NBA-liigassa oli muinoin joukkue, joka oli huipulla ja kaikkien huulilla kunnes menetti pikkuhiljaa kaiken ja rämpi sitten vuosikaudet pohjamudissa. Erään kauden jälkeen aivan uudet omistajatahot halusivat pelastaa jengin. He palkkasivat huippuvalmentajan ja -pelaajat ja lanseerasivat tulevan kautensa yhdellä sloganilla, joka liitettiin joukkuekuvaan, -esittelyyn ja mainoksiin.

Lause kuului: "The magic is back"

Sen ymmärsivät fanit, sponsorit, yhteistyökumppanit, pelaajat. Ja kertalaakista palautettiin mennyt maine ja kunnia. Tämä tarina kerrotaan usein mainonnan/markkinoinnin oppitunneilla.

(tällä ei ole mitään tekemistä Magic Johnsonin kanssa, tarina on peräisin ehkä jopa ajalta ennen hänen peliuraansa)
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Naapurileirin brandista

Ihan no-provo-toteamuksena heittäisin että maikkairin plus ns. keltaisen lehdistön avulla teitä pyritään kuvaamaan usein tämän "Paven" kautta. Olen moneen otteeseen ihmetellyt minkä takia joukkueen johdosta ja nimenomaan brandista vastaavat eivät ota etäisyyttä näihin naurettavuuksiin.

Cobol on hyvillä jäljillä hakiessaan jengin brandiin istuvaa pelaajaa. Ehdottaisin edelliskauden Ciprussia? Ihan oikeasti hyvä pelaaja ja kiltti mies.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Brandi

Täällä näköjään mietitään näitä brandi-kysymyksiä. Kuten JHag (muistaakseni) totesi, brandia ei tulisi lähestyä pelaajien kautta, vaan organisaation kautta. Tämä on hyvin yksinkertainen asia; Jokerit on brandi. Piste.

Pisteestä huolimatta jatketaan. Cobol tuossa aiemmin on nimennyt Tuomo Ruudun jonkinlaiseksi Jokeri-brandin ilmentymäksi. Tämä on tietysti melko helppo valinta, koska Tuomo on ehkä yksi monipuolisimpia pelaajia kautta aikojen. Hän sopisi lähes minkä tahansa brandin ilmentymäksi. Ominaisuuksia löytyy joka lähtöön. Tätä ei pidä ymmärtää väärin. En yritä väittää, että Tuomosta tulisi yksi Suomen kaikkien aikojen parhaita pelaajia. Siihen on pitkä matka. Itse asiassa Tuomon ongelma on ehkä juuri siinä, että hän ei ole missään ominaisuudessa erittäin hyvä.

Tuomosta takaisin brandiin. Jos on pakko nimetä pelaaja, joka ilmentää vähän yli kolmekymppistä Jokeri-brandia, valinta on Otto Janecky. Miehestä löytyy taitoa, joka oli Jokereiden alkuaikojen teema. Löytyy myös showta, jota on löytynyt Jokereiden toiminnasta koko sen historian ajan. Välillä on on ollut negatiivista showta (konkurssiuhat ym.) ja välillä positiivista. Juttua on kuitenkin aina riittänyt.

Mutta brandi on itse seura ja sen logo, sen maine ja imago. On hyviä brandeja ja huonoja brandeja. Jokerit on tällä hetkellä hyvä brandi. Se ei ollut välttämättä sitä vielä 10 vuotta sitten. Hyvä brandi on kiinnostava. Sitä Jokerit on nykyisin. Sitä rakastetaan ja sitä vihataan, kiihkeästi.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Vakio: No mutta sittenhän meillä on brandit kunnossa Helsingissä. Ei muuta kuin lasilliset brandya asian kunniaksi. Tuomo Ruudusta olen samaa mieltä ja minulle tulee mieleen yksi toinen pelaaja, joka oli SM-liigassa pelatessaan kaikilla alueilla hyvä, mutta ei millään erityisen hyvä. NHL:ssä homma loksahti paikoilleen, ehkä Tuomollakin? Pelaaja, jota tarkoitan on Toni Lydman
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Brandi alkaa löytymään

Eli nyt olemme yhteistyössä edenneet siihen pisteeseen, että Jokereiden brandi voidaan paljastaa :D

FANFAAREJA :cool:

Se on seura, seuran logo, Jokerit itse, sen maine ja imago (Vakio ja Kaakko). Se on brandi, joka on ja pysyy (kiitos veljellisestä avusta, JHag). Se on pelitapa, jota ilmentävät hyvä luistelu, taitava mailankäsittely ja nopea, oivaltava syöttöpeli, aina loppuun asti yrittäminen ja itsensä täydellinen likoon laittaminen sekä kovat taklaukset (Lampainen-Westerlund-Summanen). Se on luottamista nuoriin, joiden koskemattomuus turvataan (Virmanen-Helenius)

Tämä selvä -;)
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Brändissä sen ero

Brändikeskustelu on kivaa. Brändit erottavat selvimmin Jokerit ja IFK:n. Cobol:kin joutuu miettimällä miettimään mikä on Jokereitten brändi.

IFK:ssa se on niin selvä, että se asuu selkärangassa. Brändin rakentaminen kestää kauan, mutta onhan se jo Jokereissa ollut muutamia vuosia käynnissä. Hjalliskin on lähes yhtä hyvä jakamaan ihmisten mielipiteitä itsestään, kuin mitä Frank (ja Hillo) on aina ollut.

Niin, ja voisiko Jokereitten brändin sloganiksi käydä

'Rich people have more fun!'

ihan vaan muun Suomen ärsyttämiseksi :D . Siinä olis munaa!
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti JHag
Vakio: No mutta sittenhän meillä on brandit kunnossa Helsingissä. Ei muuta kuin lasilliset brandya asian kunniaksi. Tuomo Ruudusta olen samaa mieltä ja minulle tulee mieleen yksi toinen pelaaja, joka oli SM-liigassa pelatessaan kaikilla alueilla hyvä, mutta ei millään erityisen hyvä. NHL:ssä homma loksahti paikoilleen, ehkä Tuomollakin? Pelaaja, jota tarkoitan on Toni Lydman

Olet varmasti oikeassa. Puolustajan (Lydman) ja hyökkääjän (Ruutu) vertaaminen on ehkä kuitenkin arveluttavaa. Puolustajien tehtävät vaihtelevat kuitenkin hieman vähemmän kuin hyökkääjien. Puolustajan perustehtävä on aina oman maalin varjeleminen. Jos siitä ei tule mitään, kovin korkealle ei pääse.

Tuomo Ruutu on hyökkääjä. Hän on kuitenkin tällä hetkellä ominaisuuksiltaan sellainen, että hän olisi voinut perustellusti pelata Jokereiden mestarijoukkueessa missä tahansa ketjussa. Hän ei ollut ihan tarpeeksi hyvä Jokerien ykkösketjuun, mutta voi sille tasolle nuoren ikänsä johdosta kehittyä. Kakkos- tai kolmosketju sopii Tuomolle parhaiten, koskä hän osaa sekä hyökätä että puolustaa, tehdä maaleja ja syöttää. Hän osaa myös taklata, pelata fyysisesti ja häiritä, hän siis sopii myös neloseen, jossa tosin kiistaton taito menee hukkaan.

Lisäksi Tuomo osaa pelata sekä keskellä että laidassa yhtä hyvin. Toivottavasti tämä monipuolisuus ei nykyisessä roolipelaamiskulttuurissa ole hidaste NHL-uran kehittymisessä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Niin, siinä olisi munaa! Loistoidea...Rich people have more fun. Oikeasti loistoidea.

Kyllähän asia on niin, että Jokerien brandi leviää laajemmalle alueelle kuin HIFKin selkeästi pelkkään jääkiekkoon ja kovaan peliin liittyvä versio. Jokerit on monialayritys ja toimii useammalla sektorilla. HIFK pelaa käytännössä vain jääkiekkoa (sanokaa salibandy-, futis- ja bandytyypit mitä sanotte, nyt puhutaan suuresta yleisöstä) Siksi uskallan väittää, että kun rajoitetaan brandikeskustelu siihen yksinkertaiseen peruskysymykseen, että minkälaista jääkiekkoa pelaa HIFK/Jokerit, niin HIFKin juttu on selkeämpi. Jos kysymys siis hypoteettisesti esitetään ihmisille ympäri Suomea. Edelleen muistutan siitä, että JA on oma maailmansa. Meistä ei keneltäkään saa helppoa yksisanaista vastausta mihinkään jääkiekkokysymykseen:D

Vakio ja cobol ovat jääkiekkohemmoja henkeen vereen ja tiedän, että molemmat myöntävät edellä hahmottelemani JÄÄKIEKON PELAAMISEEN liittyvän brandin tunnistamisen olevan meillä selkeämpi. Tuskin, cobol, olisit muuten edes aloittanut pohdiskelua, että mikä Jokerien jääkiekon pelaamiseen liittyvä brandi on ja tuskin olisit sanonut Isakssonille, että meillä tämä on enemmän alkutekijöissä?

Yhden jääkiekkoon liittyvän brandijutun löydän Jokereista selvästi vahvempana kuin HIFKistä: Jokerit menestyy. Tämäkin ilman vittuilua, sillä tämän asian luulen oikeasti monen nojatuolierkin liittävän Jokereihin.

Oliko mitään totuudentynkää.....?

EDIT: Vakiolle T.Ruudusta: Totta, mutta jotenkin osuivat ajatukset niin hyvin yhteen sen kanssa, mitä usein pohdin Lyden suhteen. Peruspakki? Kiekollinen? Yv vai av? Jne. Suomessa ja koko maailmassa on niin huutava sentteripula, että soisin Tuomon päätyvän sentteriksi.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Re: Brändissä sen ero

Viestin lähetti Senior
Brändikeskustelu on kivaa. Brändit erottavat selvimmin Jokerit ja IFK:n. Cobol:kin joutuu miettimällä miettimään mikä on Jokereitten brändi.

IFK:ssa se on niin selvä, että se asuu selkärangassa. Brändin rakentaminen kestää kauan, mutta onhan se jo Jokereissa ollut muutamia vuosia käynnissä. Hjalliskin on lähes yhtä hyvä jakamaan ihmisten mielipiteitä itsestään, kuin mitä Frank (ja Hillo) on aina ollut.

Niin, ja voisiko Jokereitten brändin sloganiksi käydä

'Rich people have more fun!'

ihan vaan muun Suomen ärsyttämiseksi :D . Siinä olis munaa!

Kuten JHag myönsi, Jokerit on brandi ja HIFK on brandi. Brandista on kuitenkin pidettävä huolta. Se ei ole mikään itsestäänselvyys. Edes HIFK-ihmisillä ei ole mitään syytä luottaa siihen, että HIFK-brandi kestää automaattisesti täältä tähän yhtä vahvana. Ika Lehkosen aikana luulisin brandin voineen melko huonosti. Apen tultua puikkoihin, brandi on paranemassa. Kyse ei kuitenkaan ole mistään itseisarvosta. Brandi happanee helvetin helposti.
 
Viimeksi muokattu:

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti JHag
Niin, siinä olisi munaa! Loistoidea...Rich people have more fun. Oikeasti loistoidea.

Kyllähän asia on niin, että Jokerien brandi leviää laajemmalle alueelle kuin HIFKin selkeästi pelkkään jääkiekkoon ja kovaan peliin liittyvä versio. Jokerit on monialayritys ja toimii useammalla sektorilla. HIFK pelaa käytännössä vain jääkiekkoa (sanokaa salibandy-, futis- ja bandytyypit mitä sanotte, nyt puhutaan suuresta yleisöstä) Siksi uskallan väittää, että kun rajoitetaan brandikeskustelu siihen yksinkertaiseen peruskysymykseen, että minkälaista jääkiekkoa pelaa HIFK/Jokerit, niin HIFKin juttu on selkeämpi. Jos kysymys siis hypoteettisesti esitetään ihmisille ympäri Suomea. Edelleen muistutan siitä, että JA on oma maailmansa. Meistä ei keneltäkään saa helppoa yksisanaista vastausta mihinkään jääkiekkokysymykseen:D

Vakio ja cobol ovat jääkiekkohemmoja henkeen vereen ja tiedän, että molemmat myöntävät edellä hahmottelemani JÄÄKIEKON PELAAMISEEN liittyvän brandin tunnistamisen olevan meillä selkeämpi. Tuskin, cobol, olisit muuten edes aloittanut pohdiskelua, että mikä Jokerien jääkiekon pelaamiseen liittyvä brandi on ja tuskin olisit sanonut Isakssonille, että meillä tämä on enemmän alkutekijöissä?

Yhden jääkiekkoon liittyvän brandijutun löydän Jokereista selvästi vahvempana kuin HIFKistä: Jokerit menestyy. Tämäkin ilman vittuilua, sillä tämän asian luulen oikeasti monen nojatuolierkin liittävän Jokereihin.

Oliko mitään totuudentynkää.....?

EDIT: Vakiolle T.Ruudusta: Totta, mutta jotenkin osuivat ajatukset niin hyvin yhteen sen kanssa, mitä usein pohdin Lyden suhteen. Peruspakki? Kiekollinen? Yv vai av? Jne. Suomessa ja koko maailmassa on niin huutava sentteripula, että soisin Tuomon päätyvän sentteriksi.

Brandista: Tasan samaa mieltä.

TRuudusta: Tasan samaa mieltä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti JHag
Vakio ja cobol ovat jääkiekkohemmoja henkeen vereen ja tiedän, että molemmat myöntävät edellä hahmottelemani JÄÄKIEKON PELAAMISEEN liittyvän brandin tunnistamisen olevan meillä selkeämpi. Tuskin, cobol, olisit muuten edes aloittanut pohdiskelua, että mikä Jokerien jääkiekon pelaamiseen liittyvä brandi on ja tuskin olisit sanonut Isakssonille, että meillä tämä on enemmän alkutekijöissä?

Juuri näin. Jos olisi pysäyttänyt katugallup vaikkapa jossain Mikonkadulla ja kysynyt, että anteeksi, mutta voitko lyhyesti sanoa mikä on Jokereiden pelillinen brandi, niin oishan siinä vähän aikaa saanut aivosolujaan juoksuttaa. Mutta jos olisi kysytty, että mikäs sitten on HIFK:n pelillinen brandi, niin vastaus olisi tullut kuin apteekin hyllyltä: "Törkeä." Eiks vain -;)
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti cobol


Juuri näin. Jos olisi pysäyttänyt katugallup vaikkapa jossain Mikonkadulla ja kysynyt, että anteeksi, mutta voitko lyhyesti sanoa mikä on Jokereiden pelillinen brandi, niin oishan siinä vähän aikaa saanut aivosolujaan juoksuttaa. Mutta jos olisi kysytty, että mikäs sitten on HIFK:n pelillinen brandi, niin vastaus olisi tullut kuin apteekin hyllyltä: "Törkeä." Eiks vain -;)

Nimenomaan. Ja mitä pohjoisempaan mennään Mikonkadulta, sitä selkeämpi on jakautuma. Jos taas näytettäisiin Jokerien logoa ja HIFKin logoa (sitä kissapäätä) ja kysyttäisiin, että mikä urheiluseura/yritys, niin Jokerit olisi tunnetumpi kautta maan.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Brandista minäkin!

Mahtavaa keskustelua, kiitos. Terveisiä lomalta ja eikun osallistumaan.
Nimittäin, ajattelin tuolla palmun alla maatessani avata viestiketjun aiheesta:"Mitä oikein kannatamme, kun kannatamme suosikkiamme?" Samoja asioita pohditaan nyt sitten tässä tutussa, koomisen pitkäksi venyneessä ketjussa. Ehkä vähän enemmän markkinointihakuisesti, mutta kuitenkin.

Mielestäni viime vuosina on muuttunut se, mitä joukkueissa nähdään. Enää ei voi samastua pelaajasuosikkeihin kovin pitkäksi aikaa, kun seuraavalla kaudella nuttu saattaa olla vallan toisenvärinen. Hassua, että täällä pääkaupunkiseudulla niin HIFK kuin mekin olemme menettäneet rakastamamme tsekit Espooseen.

Joten, brändi muodostuu ennenkaikkea logosta ja jokaisen omista (lähinnä vanhoista) mielikuvista joukkueiden suhteen. Ja niin hirveältä kun se tuntuu tunnustaakin, oman paikan määrittämiseen tarvitaan muita. Me, Jokerit olemme me. HIFK:si emme halua tulla. Amen. Kiitos, että on HIFK, joka näyttää meille meidän paikkamme.

Se, että välillä arki (eli Virmasen, Hjalliksen, Penan ja Frankin) teot ovat sekoittaneet pakkaa ja tuoneet "vääriin joukkueisiin niihin kuulumattomia" piirteitä, ei perusasetelmaa muuksi muuta. Ja tällä tarkoitan muun muassa sitä, että Summasen ja Westerlundin palkkaamisella sekä taannoisella logon muuttamisella meille haettiin selvästi samaa, kiehtovaa ilmettä, joka oli HIFK:lla vuonna 1998. Se oli kuitenkin heidän brändinsä, me löysimme omamme vasta nyt, kaudella 2001 - 2002.

Ja mikä se Uuden Vuosituhannen Jokeribrändi sitten on?
Mielestäni se on modernisoitu versio vanhasta taitoon perustuvasta kiekosta. HIFK on lihakset ja yritys, Jokerit puolestaan oivallus ja yritys. Siis noin niinkuin yksinkertaistettuna. Ja kun HIFK yrittää otsasuonet pullistuneina, Jokerit nauttii ja onnistuu -- noin niin kuin tv-mainoksen maisemana. Ja helevetti, nykyisin meilläkin on vielä ne lihaksetkin!

Siksi minunkin suosikkikasvoni Jokeri-brändille on Otakar, tuo muualla inhottu ja meillä palvottu.

Ai, ettei se Otto pelannut enää uuden brändin joukkueessa?
Ei niin, ja se on sitä uutta aikaa. Brändissä on edelleen hiomista. Ja olihan meillä sentään hymyilevä Vallu. Lainamies, mutta kuitenkin.


Muuten, olen sitä mieltä, että ensi kauden joukkueesta puuttuu "käsiä".
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
N.makarov: Hieno kirjoitus. Loistavat määritelmät joukkueista. Minustakin Jokerien 01/02 oli lähes täysosumatyyppistä kiekkoilua. Sopiva mixaus kaikkea ja ansaittu mestaruus. Maistuu varmaan teille yhtä hyvältä kuin meille -98 mestaruus, mikä tuli taas sellaisella HIFK-pelillä, mistä me tykätään kuin hullu puurosta.

Mitenkäs tämä:
HIFK on rehellinen grillimakkara, joka maistuu joillekin koko ajan ainoana oikeana herkkuna ja monille tietyssä tilanteessa ainoana ja oikeana rehellisenä ja raavaana nälänviejänä. Jokerit on monipuolisempi (joku sanoo tylsempi, joku sanoo rikkaampi) kokonaisuus; siivu makkaraa, vähän siankylkeä, hiukkasen paahtopaistia, vähän salaattia ja kenties jotain eksoottista kastiketta ja jälkiruokakin löytyy.

Hienoa, että olemme erilaisia emmekä syö toisiamme. Toivottavasti Apellekin maistuu makkara, mutta luepa Apen haastattelu, missä mies kehuu Jokerien tämän kevään ryhmän lukemin 6-0 Tapparaan verrattuna. Pitäisikö huolestua?:D

PS. Jos saisit valita Jokereille joko pronssia juuri sillä tyylillä, mistä sinä tykkäät tai kultaa tyylillä millä hyvänsä, niin kumman ottaisit? Minä ottaisin empimättä HIFKille ennemmin rytinäpronssin kuin pelicans-tyyppisen peruuttelukullan.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti JHag

PS. Jos saisit valita Jokereille joko pronssia juuri sillä tyylillä, mistä sinä tykkäät tai kultaa tyylillä millä hyvänsä, niin kumman ottaisit? Minä ottaisin empimättä HIFKille ennemmin rytinäpronssin kuin pelicans-tyyppisen peruuttelukullan.

Kysymys ei ole suunnattu minulle, mutta vastaan silti.

Kysymyksen asettelu on huono. On otettava huomioon, mitkä fiilikset ovat kun oma joukkue pelaa voitoista ja mitaleista. Sillä hetkellä ei esimerkiksi pelityyli ole aivan kaikkein päällimmäisiä huolenaiheita. Fani haluaa oman joukkueensa voittoa. Välillä peli ei suju ja voi olla, että valmentaja on valinnut väärän taktiikan. Joukkue pelaa pehmeästi ja taitavasti, mutta peli pysyy tasaisena. Siinä ehkä miettii, että taklatkaa nyt edes jumalauta. Mutta kun oma joukkue, out of the blue, tekeekin voittomaalin, fani hyppää ilmaan ja juhlii. Hän ottaa vastaan kaiken gloorian ja nauttii tilanteesta.

Vastaus on siis aivan älyttömän yksinkertainen. Mestaruus on tärkein. Kulta on aina kulta.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Vakio


Kysymys ei ole suunnattu minulle, mutta vastaan silti.

Kysymyksen asettelu on huono. On otettava huomioon, mitkä fiilikset ovat kun oma joukkue pelaa voitoista ja mitaleista. Sillä hetkellä ei esimerkiksi pelityyli ole aivan kaikkein päällimmäisiä huolenaiheita. Fani haluaa oman joukkueensa voittoa. Välillä peli ei suju ja voi olla, että valmentaja on valinnut väärän taktiikan. Joukkue pelaa pehmeästi ja taitavasti, mutta peli pysyy tasaisena. Siinä ehkä miettii, että taklatkaa nyt edes jumalauta. Mutta kun oma joukkue, out of the blue, tekeekin voittomaalin, fani hyppää ilmaan ja juhlii. Hän ottaa vastaan kaiken gloorian ja nauttii tilanteesta.

Vastaus on siis aivan älyttömän yksinkertainen. Mestaruus on tärkein. Kulta on aina kulta.

Kysymys ei ole suunnattu minulle, mutta vastaan silti.

Brändin lisäksi tässä on toinen ero IFK:ssa ja Jokereissa. Mieluummin rytinäpronssi. Mutta toki vaan minun mielestäni. Onko ajattelussani mitään järkeä, se on toinen juttu!;)
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti Senior


Kysymys ei ole suunnattu minulle, mutta vastaan silti.

Brändin lisäksi tässä on toinen ero IFK:ssa ja Jokereissa. Mieluummin rytinäpronssi. Mutta toki vaan minun mielestäni. Onko ajattelussani mitään järkeä, se on toinen juttu!;)

Et ehkä ymmärtänyt pointtiani. Kultaa ei voiteta millään "Pelicans-kiekolla". Riittävä määrä rytinää on oltava pelissä, kuten mestarilla on aina tähänkin mennessä ollut. Överiksi ei kuitenkaan hommaa pidä laittaa. Tyhmällä "rytinäkiekolla" saatetaan menettää mestaruus. Siinä ei ole järkeä.
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
HIFK=ROCK JA JOKERIT=POP?

Yritin hieman pohtia Stadin seurojen brändejä ja niiden taustoja. Jotain sekavia ajatuksia yritin pukea sanoiksi.

HIFK:n pelillisen brändin luoja ja henkilöitymä on Carl Brewer, Jokereilla yhtä selkeää yksittäistä henkilöä ei mielestäni löydy. Johtoportaan puolelta melkoisia vastakohtia ovat Moberg ja Harkimo. Frankin arvokkuus, karisma ja perinteikkyys antoivat HIFK:lle "kasvot", mutta seura jäi myös polkemaan paikoilleen aikojen ja tapojen muuttuessa. Perinteikkyys on kuitenkin arvo, jonka HIFK:hon epäilemättä jokainen kiekosta vähänkin tietävä liittää. Jokerit taas on elänyt melkoista vuoristorataa Aimo Mäkisestä Hjallis Harkimoon ja vasta 90 -luvulla saatiin aikaiseksi Jokereiden toinen tuleminen mestaruuksien myötä ja nimenomaan sen vuoksi, että mukana oli niin monia omia junnuja plus tietysti ikoni Janecky, joka on kuin Jokeri -logon henkilöitymä.

NHL -lakon aikaiset vahvistukset kuvaavat mielestäni hyvin seurojen brändien eroa: Jokereilla Kurri ja Selänne, HIFK:lla Ruuttu ja Tikkanen. Ensimmäisenä mainitut tunnetaan herrasmiehinä niin laatikossa kuin siviilissäkin. Jälkimmäisten pelityyli oli huomattavasti rajumpi ja kaukalon ulkopuolella Ruuttu tunnetaan hieman hankalana ihmisenä ja Tikkanen on Tikkanen.

Viimeisenä pohdintana muistelin parin vuoden takaista City -lehden pop vs. rock -juttua, jossa esim. Beatles oli pop ja Rollarit rock. Stadin jengien rankkaus tuskin yllättää ketään: HIFK oli rock ja Jokerit pop. Tämä kuvaa mielestäni melko hyvin seurojen brändiä.

EDIT: Omia junnuja = omia kasvatteja tai junnuista asti mukana olleita a'la Immonen, Sulander, Strömberg, Törmänen jne.
 
Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Vakio


Et ehkä ymmärtänyt pointtiani. Kultaa ei voiteta millään "Pelicans-kiekolla". Riittävä määrä rytinää on oltava pelissä, kuten mestarilla on aina tähänkin mennessä ollut. Överiksi ei kuitenkaan hommaa pidä laittaa. Tyhmällä "rytinäkiekolla" saatetaan menettää mestaruus. Siinä ei ole järkeä.

Kyllä uskon ymmärtäneeni, mutta oma vastaukseni oli turhan suppea. Kyllä, Jokereitten viime vuoden jengi oli mix kaikkea mestaruuteen tarvittavaa ja varmasti hyvä pohja rakennettavalle brändille. Minä, pitkään IFK:ta seuranneena, näen IFK:n erilaisena. IFK on aivan eri tavalla ja erilainen brändi. Se ei ole minulle niinkään pelkkä jääkiekkoseura, vaan tuote. Tuotteen pitää olla ehdoitta maineensa ja brändinsä mukainen ja sitä ei IFK viime vuonna ollut. IFK pärjää jatkossakin, jos se tekee joukkueestaan sellaisen, mitä sen historiassakin määritellään. Ei sen brändi liikaa murru yhden vuoden hasardista. Ei toki.

IFK on vahvasti mielipiteitä herättävää ja mausteista. Eläköön siinä suhteessa erilaisuus naapureihin. Onhan täällä joitain Blues-tietäjiä, mutta siellä ei ole herännyt keskustelua aiheesta. Millainen on tuote nimeltä Blues?

Sen verran pervo olen minäkin, että osa IFK kiinnostusta tulee minusta tuotteen varjelemisesta. Jopa menestyksen kustannuksella. Kuullostaa hapatukselta, mutta ei mestaruutta millä hinnalla hyvänsä. Joko mestaruus IFK:n tyylillä tai sitten ei. Tyyli pitää säilyttää.;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös