Mun mielestä se on lähtökohtaisesti etu, että sen sijaan että pelattaisiin seuroja x ja y vastaan kuusi kertaa kaudessa, pelataan joukkueita x, y ja "Jokerit" kaikkia neljä kertaa kaudessa. Lyhyellä tähtäimellä paikallispelit ja huippujoukkueet vetävät hyvin useammankin kerran kaudessa, mutta kyllä siihen joskus kyllästyy. En tiedä Tampereen tilannetta mutta mulla ainakin meni vähän maku siihen kun HIFK:ta vastaan pelattiin ihan jatkuvasti.
Ja jos Jokerit puhtaalta pöydältä Liigaan palaa, niin en kyllä näe että jotkut yksittäiset huutelijat muodostaisivat niin suurta uhkaa että se nollaisi uuden piristysruiskeen hyvät puolet. Minä ainakin olen sen verran käynyt lätkää katsomassa, että uskon huutelun määrän olevan vakio ja suoraan verrannollinen humalatilan määrään. Jääkiekkokatsomot eivät koskaan ole olleet kovin lapsiystävällisiä paikkoja. Tähän asti Jokereita on huudeltu Hjalliksen huoriksi ja jos se nyt siitä nyt vaihdetaan Hjallis johonkin toiseen, niin en kyllä näe miten se olisi sen parempi tai huonompi tilanne.
Uskon, että seurat - ainakin suurin osa niistä - on päätymässä samaan lopputulokseen suoran taloudellisen riskin osalta: Jokerit puhtaalta pöydältä on laimentumisesta huolimatta riski, joka kannattaa ottaa. Mutta yhtälailla uskon, että käytännössä kaikkialla "puhtaalta pöydältä" tarkoittaa nimenomaan KHL-Jokereiden kaksia kasvoja, Kurria ja Harkimoa. Mainehaitta herrojen mukaan pääsyssä syntyy monesta pienestä asiasta: kannattajat, mediahuomio ja vetäytyminen aiemmasta linjanvedosta. Mitään totuuskomissiota en usko muiden seurojen kaipaavan, mutta Oy ilman venäläistä rahaa ja nuo kaksi keulahahmoa ulkona tekemisestä lienevät ehdottomat vaatimukset. Yksittäisiä huutoja tulee varmasti silti, mutta suurin osa mediasta ja kannattajista hiljenee tuolla tulkinnalla. Kyse ei ole edes periaatteesta, vaan puhtaasti mainehaitasta, jota ei vain kaivata sekoittamaan pakkaa.
Edit: Lisätään vielä, että vaikka tässä lantastifloja ollaankin, niin sitä ollaan sen verran ylpeästi, ettei mikään läpinäkyvä bulvaanin-bulvaani-viritys tule kelpaamaan :-) Tässä kohtaa vaaditaan ihan oikeasti Jokereilta - kuka seuraa sitten edustaakin - sen verran läpinäkyvyyttä ja, uskaltaisiko peräti sanoa, nöyryyttä Liigaa kohtaan, että Liigan ja seurojen päättäjät eivät päädy otsikoihin hyväuskoisina idiootteina tämän kautta. Siihen seuroilla ei ole varaa, ja siksi koko asiaa kohtaan on erityinen epäluulo.